«خون به پا خواهد شد»؛ سخنان ترسناک و انتقام جویانه همسران خارجی داعش در باغوز

«ما انتقام خواهیم گرفت و تا زانوهایتان خون بالا خواهد آمد»

«خون به پا خواهد شد»؛ سخنان ترسناک و انتقام جویانه همسران خارجی داعش در باغوز

زنان داعشی که در کمپ های آوارگان در مناطق تحت کنترل نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه اسکان داده شده و تعداد آن ها به هزاران نفر می رسد، و در شرایطی که آخرین پناهگاه نیروهای شکست خورده داعش در منطقه ای کوچک در باغوز، سوریه، با چنگ و دندان می جنگند، گفته اند که انتقام خواهند گرفت. یکی از این زنان که صورتش با نقاب مخصوص زنان داعشی پوشانده شده و تنها یکی از زنان تندرو بدون ذره ای پشیمانی از پیوستن به داعش است با لحنی ترسناک چنین به نیروهای کُرد هشدار می دهد: «ما انتقام خواهیم گرفت، تا زانوهایتان خون به پا خواهد شد. ما اینجا را ترک کرده ایم اما فتوحات جدیدی در آینده رخ خواهد داد».

آخرین پناهگاه داعش در باغوز

زنان خارجی داعش به دیگر زنان حاضر در کمپ آوارگان در نزدیکی باغوز حمله کرده و آن ها را «کافر» می خوانند. یکی از زنان سوری در کمپ الهول می گوید: «آن ها بر سر ما فریاد می زنند که به خاطر نشان دادن صورتمان کافر هستیم و سعی می کنند ما را کتک بزنند». یکی از نگهبانان کمپ می گوید: «خارجی ها سنگ پرتاب می کنند. آن ها به سوری ها و عراقی ها و به مقامات رسمی کمپ دشنام می دهند. حتی کودکان نیز تهدیدمان می کنند».

این نگهبانان در مواردی برای پایان دادن به درگیری میان زنان داعشی حاضر در کمپ ناچار به شلیک هوایی شده اند و در یک مورد دیگر نیز برای آرام کردن یک زن جهادی دیگر ناچار به استفاده از شوکر شده اند. بسیاری از زنانی که از باغوز فرار کرده اند زنان داعشی خارجی هستند که هنوز از تفکر و دکترین مذهبی داعش دست برنداشته اند و به همین دلیل مقامات کمپ این بخش از زنان داعشی را از دیگران جدا کرده اند. برخی از این زنان، مبارزان زن کُرد را به دلیل نداشتن روسری و نقاب و پوشیدن لباس های مردانه کافر می خوانند و به آن ها دشنام می دهند.

آخرین پناهگاه داعش در باغوز

خروج غیرنظامیان از کمپ چادری محاصره شده در روستای باغوز از ماه دسامبر تاکنون تداوم داشته است. نیروهای دموکراتیک سوریه بر این باور بودند که تنها خانواده های داعشی کمی در این منطقه باقی مانده باشند اما اکنون به این نتیجه رسیده اند که در برآوردهای خود اشتباه کرده اند و تعداد زنان و بچه های شستشوی مغزی داده شده و تندرو داعشی بسیار بیشتر از آنی است که فکر می کردند. تنها در ۴۸ ساعت گذشته (این مقاله در روز یکشنبه مصادف با ۱۹ اسفند نوشته شده است) بیش از ۱۲.۰۰۰ زن و کودک وارد کمپ تهیه شده برای غیرنظامیان داعشی در شمال سوریه شده اند. بسیاری از این زنان هنوز هم بر باورهای تندروانه و ایدئولوژیک خود اصرار دارند و به رسانه ها قول انتقامی سخت از دشمنان داعش را داده اند.

بیشتر بخوانید: بمب‌های ساعتی؛ شستشوی مغزی پسر بچه‌های ایزدی برای انجام حملات انتحاری داعش

آخرین پناهگاه داعش در باغوز

در یکی از مراکز ایست و بازرسی نیروهای دموکراتیک سوریه در نزدیکی این روستا، ۱۰ زن داعشی با نقاب و چادر سیاه و بلند در مقابل روزنامه نگاران ایستاده اند و انگشت اشاره خود را به سمت آسمان گرفته اند و فریاد می زنند: «خلافت اسلامی در اینجا خواهد ماند». این نوع اشاره به آسمان، روش خاص داعش برای اشاره به وحدت خداوند است. بسیاری از این زنان گفته اند که می خواهند فرزندانشان را بر اساس ایدئولوژی داعش تربیت نمایند. یک زن ۶۰ ساله که به تازگی از باغوز خارج شده و اسم خود را فاش نمی کند، می گوید که داعش شکست نخواهد خورد و به فعالیت های خود ادامه خواهد داد زیرا پسربچه هایی که توسط این گروه آموزش داده شده اند برای نبرد در سال های آینده آمادگی دارند.

آخرین پناهگاه داعش در باغوز

او می گوید: «خلافت پایان نخواهد یافت زیرا در قلب و مغز نوزادان تازه متولد شده و کودکان نهادینه شده است». بسیاری از آن ها به سمت کسانی که قصد فیلم و عکس گرفتن از آنان را دارند سنگ پرتاب کرده، در حالی که یکی از آن ها بر سر یک عکاس زن فریاد کشیده و او را هرزه می خواند. آنطرف تر مردی ریشدار که پایش زخمی شده نیروهای ائتلاف را نفرین می کند که آخرین پناهگاه جهادی ها را بمباران کرده اند. او می گوید: «من تنها به خاطر اینکه مجروح شده بودم خود را تسلیم کردم. من از همان اول با داعش بودم».

آخرین پناهگاه داعش در باغوز

در روزهای اخیر هزاران زن و مرد- از جمله کسانی که از کشورهای خارج از سوریه و عراق و عموماً از کشورهای آفریقایی و اروپایی به داعش پیوسته بودند- از آخرین پناهگاه داعش فرار کرده اند که نشان می دهد تنها خانواده هایی که در این مکان کوچک باقی مانده اند تصمیم گرفته اند بمانند و کشته شوند. یکی از مقامات نیروهای دموکراتیک سوریه می گوید: «آن ها از زیر زمین می آیند… اصلاً تمام نمی شوند». کمیته نجات بین المللی روز جمعه گذشته اعلام کرد که بیش از ۱۲.۰۰۰ نفر از باغوز خارج شده و به یک کمپ مخصوص نگهداری از غیرنظامیان داعشی وارد شده اند که تنها ۶.۰۰۰ نفر از آن ها روز پنج شنبه از باغوز فرار کرده اند.

آخرین پناهگاه داعش در باغوز

زنانی که در هفته گذشته از این روستای کوچک خارج شده اند، ارقام مختلف و  متفاوتی از خانواده هایی که هنوز در آخرین پناهگاه داعش در استان دیرالزور باقی مانده اند ارائه می دهند. ام عبود که اهل شهر شمالی الباب است می گوید: «هنوز خیلی ها هستند». او که مادر چهار فرزند است و چشم های سبز کم رنگ او را می توان از پشت نقاب سیاهش دید می گوید: «همان قدر که در روزهای اخیر آمده اند به اندازه همان ها هنوز در داخل آنجا هستند». از ماه دسامبر تاکنون بیش از ۵۵.۰۰۰ غیرنظامی وارد کمپ الهول که تحت کنترل نیروهای کُرد است شده اند.

بیشتر بخوانید: آخرین دختر؛ تجربیات هولناک دوران اسارت «نادیا مراد» در دستان جنگجویان داعش

آخرین پناهگاه داعش در باغوز

زنانی که در روزهای اخیر با کامیون از باغوز خارج شده اند گفته اند که در چند هفته اخیر در کنار هم در داخل خندق ها، چادرها و خودروها زندگی کرده اند. ام علا، ۳۵ ساله، که اهل شهر هیت در عراق است روز چهارشنبه از باغوز فرار کرده و در این باره می گوید: «هزاران خانواده در حال فرار هستند… اما هزاران هزاران خانواده در آنجا بودند، حتی خود من هم حیرت زده شده بودم». او که یک فرزند ۱۰ ساله است می گوید که هفته گذشته نوزادش را به دلیل گرسنگی از دست داده است. تصاویر مطرح شده از آخرین کمپ داعشی ها و خانواده هایشان در کنار رودخانه در روستای باغوز تهیه شده نشان می دهد که هنوز خانواده های زیادی در این منطقه باقی مانده و خود را تسلیم نکرده اند که تعداد آن ها حدود دو هزار نفر تخمین زده می شود.

آخرین پناهگاه داعش در باغوز

برخی بر این باورند که داعش عمداً در حال مخفی کردن تعداد جنگجویان و خانواده های باقیمانده خود است تا زمان بخرد. موتلو چیویراوغلو، از تحلیلگران ترک می گوید: «اگر آن ها واقعاً می خواستند تسلیم شوند تا حالا تسلیم شده بودند و اگر می خواستند بجنگند تا حالا این کار را کرده بودند. این تاخیر یک تلاش عمدی، شاید به منظور آماده شدن برای چیزی دیگر باشد که هنوز معلوم نیست چیست». بازمانده های خلافت داعش اکنون در کنار رود فرات بین نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای دولت سوریه گرفتار شده اند.

آخرین پناهگاه داعش در باغوز

ژنرال ژوزف ووتل فرمانده نیروهای آمریکایی در جنگ علیه داعش نیز می گوید که این پایان داعش نخواهد بود: «کاهش فیزیکی قلمرو خلافت یک دستاورد بزرگ نظامی است اما نبرد علیه داعش و تندروی خشونت آمیز هنوز فاصله زیادی با تمام شدن دارد. چیزی که ما اکنون می بینیم تسلیم شدن داعش به عنوان یک سازمان نیست بلکه یک تصمیم منطقی برای حفظ امنیت خانواده ها و حفظ توانمندی هایشان با استفاده از فرصت ها در کمپ ها برای اشخاصی که جابجا شده اند و رفتن به مناطق دور دست و صبر کردن برای زمان مناسب و بازگشت مجدد».

آخرین پناهگاه داعش در باغوز

در حالی که کشورهای غربی از پذیرش شهروندان خود که در سال های گذشته به داعش پیوسته و اکنون با پایان خلافت داعش قصد و درخواست بازگشت به کشورهای خود را دارند سر باز می زنند، نیروهای دموکراتیک سوریه می گویند که امکانات و شرایط کافی و لازم برای نگهداری از این همه نظامی و غیرنظامی داعشی را ندارند و باید کشورها شهروندان خود را پذیرفته و در کشور خود محاکمه کنند. با این وجود کشورهای غربی تاکنون با این خواسته موافقت نکرده و این موضوع نشان می دهد که تفکر و ایدئولوژی داعشی که در ذهن و قلب این زنان، مردان و کودکان نهادینه شده براحتی از بین نرفته و ممکن است هر لحظه مانند آتش زیر خاکستر باعث شگل گیری آتش بزرگ دیگری شود که این بار می تواند تمام دنیا و نه سوریه و عراق را به جولانگاه داعش و تفکر داعشی تبدیل کند.

آخرین پناهگاه داعش در باغوز

کشورهای غربی می خواهند این غده سرطانی در عراق و سوریه کنترل شده و باقی بماند و به دیگر کشورهای جهان سرایت نکند. اما نیروهای کُرد بر این باورند که باید دادگاهی شبیه دادگاه نورنبرگ در پایان جنگ جهانی دوم تشکیل شده و به اتهامات افرادی که با داعش همدست بوده اند رسیدگی شود. در روزهای آینده آخرین پایگاه داعش در باغوز نیز تصرف خواهد شد اما قصه داعش هنوز فاصله زیادی با پایان دارد.

بیشتر بخوانید: زنان کُرد شرکت کننده در نبرد علیه داعش در عملیات رقه چه می گویند؟!

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • Alex اسفند ۲۰, ۱۳۹۷

    همه ی تروریست های اسلامگرا رو باید مثل خودشون با گلوله تانک نابود کرد تا دوباره برنگردند.