آشنایی با حقوق مسافران در صورت لغو یا تاخیر در پرواز

حق مسافر برای اقدام قانونی جهت تاخیر بیش از ۳۰ دقیقه

آشنایی با حقوق مسافران در صورت لغو یا تاخیر در پرواز

به روزهای پایانی سال نزدیک میشویم و حجم تقاضا برای سفرهای هوایی در سراسر کشور افزایش یافته است. در سفرهای هوایی، با مساله و چالشی به نام تاخیر در پرواز، روبرو هستیم که گاها مشکلات فراوانی را برای مسافران به ارمغان آورده و آن ها را در فرودگاه، سرگردان می کند. طبق عرف بین‌المللی حمل و نقل هوایی، تاخیر پروازی تا نیم ساعت ایرادی ندارد، اما در صورت تاخیر بیش از نیم ساعت، ایرلاین‌ مربوطه باید جوابگوی مسافران باشد .

تاخیر در پرواز های ایرانی در سال ۱۳۹۷ به روایت خبرگزاری ایرنا
تاخیر پرواز
روایت ایسنا از کلکسیون تاخیرات پروازی ایرلاین های ایرانی و سرگردانی مسافران ایرانی در فرودگاه ها (مهر ۹۷)

بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی باید به مسافران خسارت بپردازد و رضایت آنان را جلب کند. در واقع شرکت‌های هواپیمایی به منظور حفظ وجهه و نام ایرلاین خود و همچنین به منظور رقابت با دیگر شرکت‌ها، راهکارهایی برای جبران خسارت به مسافران مشمول تاخیر یا لغو پرواز در نظر میگیرند که به لغو یا تأخیر پرواز و مدت زمان آن بستگی دارد.

البته کمیسیون اتحادیه اروپا نیز برای مسافران خطوط هوایی، حقوقی قائل است. بر این اساس مواردی مانند امتناع از مسافرگیری در وقت مقرر، لغو شدن پرواز و تاخیر در پرواز باید از سوی شرکت هواپیمایی مربوطه به اطلاع مسافران برسد و شرکت‌ها همکاری و مساعدت لازم را با مسافران به‌ویژه افراد آسیب پذیرتر داشته باشند.

گزارش تسنیم از حجم بالای تاخیر هواپیمایی آسمان و ایرتور در سال ۹۷

حقوقی که کمیسیون اتحادیه اروپا برای مسافران در شرایط مختلف تاخیر یا لغو در نظر گرفته

به مسافران بابت لغو پرواز یا تاخیر ناشی از نامساعد بودن شرایط جوی خسارتی داده نمیشود و مسافران میتوانند بلیت خود را لغو و بهای آن را به طور کامل دریافت کنند یا با پرواز جایگزین دیگر شرکت هواپیمایی مربوطه سفر کنند.

در صورت رزرو بیش از ظرفیت، شرکت‌های هواپیمایی باید ابتدا افراد داوطلب را از فهرست پرواز خارج کنند و در صورت کافی نبودن این کار، فرد رزرو کننده میتواند یا با پرواز بعدی همراه شود یا این‌که با لغو پرواز خود، پول بلیت را به طور کامل دریافت کند.

افراد با توجه به مسافت پرواز و میزان تاخیر، حق دارند بین ۱۲۵ تا ۶۰۰ یورو غرامت دریافت کنند.

در صورت لغو پرواز نیز باید همین میزان غرامت به مسافر پرداخت شود، مگر این‌که شرکت هواپیمایی دو هفته قبل از پرواز آن را اعلام کرده باشد یا این‌که به جای پرواز لغو شده، پروازی رضایت بخش برای مشتری تدارک ببیند. در صورتی که شرکت هوایی بتواند ثابت کند لغو پرواز به دلیل شرایط فوق العاده صورت پذیرفته است، غرامتی پرداخت نمیشود.

در صورتی که تاخیر در پرواز دست کم دو ساعت به طول انجامد، شرکت هوایی باید امکاناتی مانند تماس تلفنی رایگان، نوشیدنی و غذا و اسکان را در اختیار مسافران قرار دهد.

در صورتی که پروازی با بیش از سه ساعت تاخیر به مقصد برسد و شرکت هواپیمایی مسوول تاخیر باشد، غرامتی مشابه حالت لغو پرواز به مسافر پرداخت میشود.

مسافران بعد از پنج ساعت تاخیر حق دارند که پروازشان را لغو کنند و پول بلیت شان را به طور کامل دریافت کنند. در این حالت شرکت هواپیمایی موظف است پروازی را برای بازگشت مسافر به مبداء اولیه پرواز تدارک بیند. البته طبق کنوانسیون‌ بین‌المللی ورشو، اگر ایرلاینی با تاخیر پروازی خود موجب ضرر و زیان مسافری شود، مسافر حق دارد به دادگاه شکایت کند و ایرلاین مربوطه مسوول است و باید پاسخگو باشد.

شماره تماس مستقیم مسئولان رسیدگی به شکایات شرکت های هواپیمایی

این روش پاسخگویی ایرلاین روش قضایی است و چون در دادگاه، شرکت هواپیمایی مسوول تلقی میشود، نیازی به اثبات نیست و حق به مسافر داده میشود. اما طبق گزارش‌های مردمی، نحوه رسیدگی و پذیرایی شرکت‌های هواپیمایی کشور در تأخیر‌ات پروازی به مسافران رضایت‌بخش و بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی نیست. اغلب مسافران مشمول تاخیر نیز از مراجعه به دادگاه و شکایت از شرکت‌های هواپیمایی انصراف میدهند. این در حالی است که مسافران بابت تاخیر بیش از نیم ساعت هواپیما میتوانند خواستار حقوق قانونی خود از شرکت هواپیمایی مربوطه شوند.

در خصوص پیگیری و انجام شکایت از طریق دستگاه قضا، نیز باید گفت، چندی است که دادستانی در زمینه جرایم فرودگاه ها به صورت ویژه ورود کرده است و در دو شهر تهران و مشهد که دو فرودگاه پرتردد کشور را در خود جای داده اند، واحد های تخصصی پیگیری جرایم فرودگاهی ایجاد شده است.

این واحد در تهران در سطح دادسرا به فعالیت می پردازد که به گفته بازپرس ویژه فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد، این دادسرای ویژه در ناحیه ۹ قرار گرفته است. البته این دادسرا در بحث تاخیر ها و برخی مسائل دیگر  ورود نمی کند یا اگر هم ورودی صورت گیرد خیلی به ندرت است. شماره تماس و آدرس ثبت دعاوی کیفری (شکایات) منطقه ۷ تهران، دادسرای ناحیه ۹ فرودگاه: تهران – فرودگاه مهرآباد – جنب گمرک تلفن:  ۰۲۱- ۶۶۸۸۶۹۰۰ و ۰۲۱- ۴۴۶۷۱۱۲۴)

تصویر ایندکس سامانه شهراه

به کلیه مسافران پرواز توصیه می‌شود که قبل از مراجعه به فرودگاه مهرآباد با شماره تلفن‌های ۴۴۶۶۵۵۱۹-۰۲۱ و ۱۹۹ تماس حاصل کنند و از وضعیت پرواز خود مطلع شوند. مسافران فرودگاه بین المللی امام خمینی، می توانند شماره پرواز مدنظر را به سامانه ۳۰۰۰۵۱۰۰ ارسال کرده و اطلاعات تاخیر یا کنسلی آن را دریافت کنند. سامانه شهراه را نیز برای درج شکایت از شرکت های هوایی که تاخیر دارند، فراموش نکنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود