چند حقیقت جالب درباره «سکسکه» که احتمالاً چیزی از آن ها نمی دانید

چند حقیقت جالب درباره «سکسکه» که احتمالاً چیزی از آن ها نمی دانید

حتماً شما هم موافقید که سکسکه ها واقعاً اعصاب خردکن هستند، به خصوص که معلوم نیست از کجا سر و کله شان پیدا می شود! علیرغم شایع بودن این مسأله، دانشمندان هنوز کاملاً مطمئن نیستند که چرا دچار سکسکه می شویم و چطور باید آن را برطرف کنیم. با این حال، چیزی که آن ها با قطعیت درمورد سکسکه می دانند این است که این احساس زمانی به وجود می آید که شخص سعی می کند نفسش را تو دهد اما گرفتگی غیر ارادی دیافراگم، تارهای صوتی او را وادار به تولید صداهای ناگهانی و شدیدی می کند. در ادامه به چند حقیقت جالب و عجیب درمورد سکسکه کردن می پردازیم.

۱- نام تخصصی آن Singultus است

اصطلاح پزشکی سکسکه، Singultus است که از واژه ی لاتین Singult به معنی گرفتن تلاش برای نفس کشیدن در حین هق هق گریه گرفته شده.

۲- هر چیزی می تواند باعث سکسکه شود، از اضطراب گرفته تا تغییرات دمایی

حقایقی درباره سکسکه کردن

گرچه ظاهراً معلوم نیست که سکسکه ها از کجا سراغ ما می آیند، اما احتمالاً زمانی به وجود می آیند که در شرایط ناخوشایندی قرار گرفته باشیم. به گفته ی دانشمندان، سکسکه می تواند در اثر اوج گرفتن احساساتی مثل هیجان یا اضطراب، مصرف سیگار، یا حتی تغییرات ناگهانی در دماهای داخلی یا خارجی به وجود آید.

همچنین افراط در خوردن غذا یا نوشیدن الکل می تواند باعث سکسکه شود، چون هر دوی این موارد، معده را گشاد می کنند و دیافراگم را تحریک می کنند. علاوه بر این، ممکن است به خاطر بلعیدن بیش از اندازه ی هوا هم دچار سکسکه شوید.

۳- سکسکه ی مزمن ممکن است نشانه ی یک بیماری باشد

در اغلب مواقع سکسکه بیشتر از چند دقیقه طول نمی کشد و فقط مدتی کوتاهی باعث اذیت می شود. با این حال، در مواردی هم سکسکه ها می توانند روزها، هفته ها، ماه ها و حتی سال ها طول بکشند. این حالت که به آن سکسکه ی مزمن گفته می شود، می تواند نشان دهنده ی مسأله ی جدی تری باشد.

برای مثال، سکسکه ی مزمن می تواند نشانه ی بیماری پانکراتیک حاد، بارداری، تحریک شدن مثانه، سرطان کبد یا هپاتیت باشد. این مسأله همچنین می تواند علامت ذات الریه، بیماری های روده ای، یا اعتیاد به الکل باشد. از آنجایی که فهرست بیماری های احتمالی بسیار بلند است، بهتر است که در صورت طولانی شدن سکسکه، برای تشخیص دقیق، به یک پزشک مراجعه کنید.

۴- قرص هایی برای کم کردن سکسکه وجود دارد

گرچه روش های خانگی زیادی برای از بین بردن سکسکه پیشنهاد شده، مثل حبس کردن نفس، ضربه زدن به گوش ها یا بغل کردن زانوها، اما داروهایی هم وجود دارد که برای کسانی که دچار مشکل سکسکه هستند تجویز می شوند.

در اغلب موارد، برای درمان سکسکه، داروهای  ضد روان پریشی را تجویز می کنند. این داروها شامل کلرپرومازین و هالوپریدول می شوند که هر دوی آن ها از تولید بیشتر هورمون دوپامین در مغز جلوگیری می کنند. همچنین در بعضی موارد، داروهای کف زدا، به ویژه متوکلوپرامید تجویز می شوند، که به تخلیه ی معده کمک می کنند.

۵- طولانی ترین سکسکه ی دنیا از ۱۹۲۲ شروع شد و تا فوریه ی ۱۹۹۰ ادامه داشت

مردی آمریکایی اهل ایالت آیووا، به نام چارلز آزبورن، در مجموع به مدت ۶۸ سال سکسکه کرد. ماجرا از آنجایی شروع شد که او وقتی در تلاش بود یک خوک را وزن کند، دچار سکسکه شد. طبق شنیده ها، او در عرض یک دقیقه تا حداکثر ۴۰ بار سکسکه می کرد که این میزان بعدها کمتر شد و به ۲۰ بار در دقیقه رسید.

۶- بچه ی انسان در رحم مادر هم می تواند سکسکه کند

به گفته ی دانشمندان، فرزند انسان می تواند در رحم مادر و طی سه ماهه ی دوم یا سوم بارداری دچار سکسکه شود. گرچه پزشکان کاملاً مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد یا اصلاً در کل چرا دچار سکسکه می شویم، اما آن ها گمان می کنند که سکسکه های جنینی می توانند در بلوغ ریوی جنین نقش داشته باشند.

۷- حیوانات هم می توانند دچار سکسکه شوند

حیوانات هم مانند انسان ها می توانند دچار سکسکه شوند و احتمالاً علت آن همان عواملی است که باعث سکسکه در انسان می شود. همانطور که تحریک شدن دیافراگم در انسان ها موجب سکسکه می شود، حیواناتی هم که دستگاه تنفسی مشابه انسان دارند می توانند همین حالت را تجربه کنند. با این حال، این سکسکه ها در حیوانات ممکن است کمی متفاوت باشد. برای مثال، گربه ها، به آرامی سکسکه می کنند اما صدای سکسکه ی اسب ها بسیار بلند است.

منبع: thisisinsider
دیجیاتو
بدون نظر

ورود