سازمان استاندارد: آجیل «تواضع اصل» استاندارد نیست

چالش های استانداردسازی آجیل های لاکچری ایران

سازمان استاندارد: آجیل «تواضع اصل» استاندارد نیست

گشت های نوروزی تعزیرات و سازمان بازرسی و اداره استاندارد از مراکز عرضه کننده کالا و خدمات در روزهای پایانی سال، با قیمت ها و تخلف های  گوناگونی روبرو می شوند که در برخی از شبکه های سیما نیز، مواردی از آن به تصویر کشیده می شود. متخلفانی که قانون را دور می زنند به خاطر سود بیشتر و از هر روشی برای کاسبی و خالی کردن جیب مردم استفاده می کنند. خواه اسپرسو فروشی فرودگاه امام باشد خواه کفش فروشی پاساژ لاکچری پالادیوم و خواه مرغ فروشی میدان بهمن یا حتی آجیل فروشی!

اخیرا، پر سازمان استاندارد، به پر آجیل فروشی معروف تواضع خورده و بازتاب های گسترده ای در رسانه های مجازی و مکتوب به پا کرده است. مدیرکل استاندارد استا تهران، دیروز تاکید کرد که عرضه‌کنندگان بدون اخذ مجوز استاندارد، حق استفاده از این نشان را جهت فریب افکار عمومی ندارند.

محمودرضا طاهری در تشریح این خبر اظهار کرد که در جریان بازرسی‌های ویژه نوروز بازرسان استاندارد از مراکز صنفی و عرضه آجیل، تخلف فروشگاه «تواضع اصل» که اقدام به عرضه آجیل در بسته‌بندی با نشان استاندارد جعلی کرده بود، محرز و بسته‌بندی‌های آن توقیف شد.

محمودرضا طاهری با تاکید بر اینکه هیچ عرضه‌کننده‌ای بدون اخذ مجوز استاندارد، اجازه استفاده از نشان استاندارد را برروی بسته‌بندی‌های آجیل ندارد، گفت: آجیل با نام تجاری «تواضع اصل» استاندارد نیست. این برند، هنوز هیچ اقدامی  برای  تشکیل پرونده و دریافت گواهی استاندارد نکرده است.

تواضع اصل
گزارش ایسنا از خبر استاندارد نبودن محصولات خشکبار تواضع اصل

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه عرضه‌کنندگان بدون اخذ مجوز استاندارد، حق استفاده از این نشان را جهت فریب افکار عمومی ندارند، تصریح کرد: شهروندان باید در خریداری خشکبار دقت کنند و جهت حصول اطمینان از صحت نشان استاندارد کالاها، کد ۱۰ رقمی درج شده ذیل نشان استاندارد را به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال و از صحت آن، اطمینان حاصل کنند.

عذر بدتر از گناه!

در همین ارتباط یوسف‌پور، مالک و مدیر فروشگاه آجیل تواضع اصل در واکنش به صحبت‌های این مقام مسئول در استاندارد تهران در گفتگو با یک سایت موسوم به نود اقتصادی با اعلام اینکه محصولات فروشگاه متبوع او نیازی به استاندارد ندارد، گفته است “این فروشگاه سطح خود را بالاتر از استاندارد ایران می‌داند!”.

وی با بیان اینکه مشتریان این فروشگاه در حین مراجعه هیچ وقت سؤال نکرده‌اند که آیا محصولات فروشگاه تواضع اصل استاندارد دارد یا خیر، بلکه فقط به‌دنبال خرید محصولات این فروشگاه هستند گفت: البته سطح استاندارد ایران بسیار پایین بوده و حتی استاندارد ایران را قبول نداریم!

اینکه یک فروشنده سنتی خشکبار در تهران، خود را بالاتر از قانون و بالاتر از استاندارد و بالاتر از همه چیز می‌داند، تنها به خاطر اینکه در بازار بل بشوی شب عید، ۱۲ ماه رکود اقتصادی را ۲ هفته ای جبران کند، اشکال قانون و برخورد قانونی است. اگر سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو و نهادهای قضایی، نسبت به پلمپ واحد صنفی و اخذ جریمه های سنگین از متخلفانی که با جان و سرمایه مردم بازی می کنند، اقدام نمایند، شاهد چنین بیانیه های گستاخانه ای از فروشندگان سنتی خرد، در سطح شهرهای نخواهیم بود.

گران بودن آجیل و عدم توانایی بیشتر مردم برای خرید آجیل گران شب عید ۹۸ و رکود در این بازار، اگر  چه ربطی  به فروشنده خرد این کالای لوکس ندارد، اما ارائه محصول سالم و استاندارد که مجوز قانونی دارد، یک  الزام است و نه یک لطف یک برند.

آجیل «تواضع اصل» استاندارد نیست

درباره سازمان استاندارد

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تنها سازمانی است در ایران که بر طبق قانون میتواند استاندارد رسمی فرآورده ‏ها را تعیین و تدوین و اجرای آنها را با کسب موافقت شورایعالی استاندارد اجباری اعلام نماید. وظایف و هدف های موسسه عبارتست از:

  •  تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی
  • انجام تحقیقات به منظور تدوین استاندارد بالا بردن کیفیت کالاهای داخی
  • کمک به بهبود روشهای تولید و افزایش کارائی صنایع در جهت خودکفائی کشور
  • ترویج استانداردهای ملی
  • نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری
  • کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب به منظور فراهم نمودن امکانات رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین المللی
  • کنترل کیفی کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری به منظور حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب خارجی
  • راهنمائی علمی و فنی تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان
آجیل «تواضع اصل» استاندارد نیست
داستان ادامه دار گران فروشی و کم فروشی مواد غذایی در بازار شب عید ایران

اصول نمونه برداری خشکبار

 اصول نمونه ‏برداری از خشکبار بسته ‏بندی شده عبارتست از مشخص کردن تعدادی بسته بطور تصادفی متناسب با حجم محموله یا بهر و برداشتن نمونه‏ های اولیه از بسته ‏های مشخص شده و اختلاط کامل آن به نحوی که مجموع مخلوط شده نمونه‏ های اولیه بتواند تا حد مورد نیاز معرف ویژگی های آن محموله یا بهر بوده و مقدار آن برای انجام آزمون های مورد نظر و در صورت ضرورت کنترل‏ های بعدی کفایت نماید .

 به منظور دقت بیشتر در نمونه ‏برداری باید از جدول اعداد تصادفی که یک نمونه آن ضمیمه است برای مشخص کردن بسته ‏هائی که باید از آن نمونه ‏برداری شود استفاده کرد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • Whooman اسفند ۲۲, ۱۳۹۷

    کالای لوکس؟؟آجیل؟؟
    جای افتخار داره که هرروز به لیست کالاهای لوکس داره اضافه میشه:آجیل،گوشت،کاهو و…

  • رضانسب اسفند ۲۲, ۱۳۹۷

    کیفیتو راست میگه
    مادرم رفتش ترکیه یک کیلو از اجیلای ترکیه اورد. قیمتشون تقریبا ارزونتر از قیمتای ایران بودش ولی کیفیت اجیلای معمولی عالی بود
    و ما هنوز درگیر اینیم چرا کالاهای لوکس لیستش هی بیشتر میشه
    مردم ندان نمیتونن بخرن