درباره برنامه استانی بورسیه ایتالیا ۲۰۱۹

آنچه برای تحصیل ارزان در ایتالیا نیاز داریم

درباره برنامه استانی بورسیه ایتالیا ۲۰۱۹

بورسیه دانشگاه های ایتالیا مثل دانشگاه های نروژ و سوئد، سخاوتمندانه نیست. اما در سال ۱۳۹۷، برخی از متقاضیان  تحصیل در قاره سبز، روانه ایتالیا شدند و با بورس تحصیلی در روزگار یورو ۱۵ هزار تومانی، مشغول به تحصیل شدند. بورس، بیشتر برای مقطع ارشد و دکتری است. آشنایی به زبان ایتالیایی، یک الزام است اما شرط کافی برای دریافت ادمیشن نیست. یکی از بورس های ایتالیا، بورسیه استانی است. بورسیه ایتالیا یک  فرصت خوب برای تحصیل در پایتخت هنر و فرهنگ اروپا به خصوص برای دانشجویان موسیقی، نقاشی، معماری و هنرهای دراماتیک  است.

برای اینکه تا حدودی مطمئن بشید که آیا واجد شرایط دریافت بورسیه استانی هستید یا خیر بایستی ایزه خودتون رو محاسبه کنید. در واقع ISEE شاخصی است که اداره بورس هر استان برای طبقه بندی و واجد شرایط بودن یا نبودن دانشجو جهت دریافت کمک هزینه، از آن استفاده می کند. بورسیه ایتالیا مدارک و شرایطی دارد که در سایت های زیر  دنبال کنید.

بورس ایتالیا
همه چیز درباره نحوه محاسبه ISEE را در سایت UNITO.IT بدست آورید

کلمه ISEE از حروف ابتدایی Indicatore della Situazione Economia Equivalente به معنای معادل شاخص وضعیت اقتصادی تشکیل شده که خود ISEE از ترکیب “شاخص وضعیت اقتصادی” یا ISE و یک پارامتر به نام “Scala di Equivalenza” که نحوه محاسبه و تاثیر تعداد اعضای خانواده در عدد نهایی ایزه رو نشان میده، به وجود میاد.

شاخص وضعیت اقتصادی یا همان ISE، شامل مجموع درآمد خالص یک ساله بعلاوه ۲۰ درصد دارایی ها و املاک و مستغلات اعضای خانواده است. اداره بورس ایتالیا، امسال این شاخص رو برابر ۲۳۰۰۰ یورو اعلام کرده، یعنی اگر درآمد سالیانه خانواده شما کمتر از این مبلغ باشه، شما واجد شرایط دریافت بورس خواهید بود. برای اطلاعات بیشتر به این لینک بروید.

 نحوه محاسبه ISE چگونه است؟

از طریق فرمول زیر میتوانید مبلغ نهایی ایزه خودتان را حساب کنید:

  • (مجموع حقوق یک سال سرپرست به یورو + ۲۰ درصد ارزش ملک) تقسیم بر پارامتر X
  • ارزش ملک: هر متر مربع از خانه ضربدر ۵۰۰ یورو
  • ارزش ملک برای افرادی که اجاره نامه ارائه میدهند ۰ در نظر گرفته میشود.
  •  پارامتر X همان پارامتر تعداد اعضای خانواده است که به صورت زیر محاسبه میشه:

تعداد اعضای خانواده ↔️ پارامتر X
۱↔️۱
۱/۵۷↔️۲
۲/۰۴↔️۳
۲/۴۶↔️۴
۲/۸۵↔️۵

(منظور از جدول بالا این هست که مثلا اگر خانواده شما از ۴ نفر تشکیل شده بایستی پارامتر X رو ۲/۴۶ در نظر بگیرید)

به ازای هر نفر بیشتر، مقدار ۰/۳۵ رو به عدد ۲/۸۵ اضافه کنید.

برای روشن تر شدن نحوه محاسبه یک مثال میزنیم. فرض کنید شما یک سند خونه ۱۰۰ متری با فیش حقوقی یک میلیون دویست هزار تومن ارائه میدید، و تعداد اعضاء خانواده تون هم ۴ نفره، ایزه شما اینطوری حساب میشه:

  •  محاسبه ارزش ملک:
    ۱۰۰*۲۰%=۲۰
    ۲۰*۵۰۰=۱۰۰۰۰
  •  محاسبه مجموع حقوق یک سال سرپرست:
    ۱.۲۰۰.۰۰۰/۳۲۲۰=۳۷۲
    ۳۷۲*۱۲=۴۴۶۴
  •  جمع ارزش ملک و حقوق:
    ۱۰۰۰۰+۴۴۶۴=۱۴۴۶۴
  •  تقسیم این رقم به پارامتر X یا همون تعداد اعضاء خانواده :
    ۱۴۴۶۴ ÷۲.۴۶ =۵.۸۷۹
    ۵.۸۷۹ رقم نهایی ایزه است.

سوالی که احتمالا برای شما پیش آمده، تفاوت بین دانشجویانی که سند خانه ارائه میدهند با دانشجویانی که اجاره خانه ارائه میدهند، در چه چیزی  می تواند باشد؟ باید گفت که شاید در نگاه اول، اختلاف زیادی بین این دوتا باشه ولی وقتی مبلغ ایزه خود را محاسبه کنید، متوجه خواهید شد که خیلی خیلی پایین تر از مبلغ ۲۳۰۰۰ یورو در نظر گرفته شده است. در واقع در عمل (و در ابتدا) تمامی دانشجویان ایرانی شرایط دریافت بورسیه استانی را دارند و شاید بشه گفت تنها تفاوت بین اجاره نامه و سند (با هر متراژ)، تحویل سریعتر خوابگاه به دانشجویانی است که اجاره نامه ارائه میدهند.

برای تحصیل با بورس در ایتالیا ۲۰۱۹، CV را قوی کرده و ۲ توصیه نامه از اساتید خود دریافت کنید. داشتن مدرک IELTS-TOEFL الزامی نیست

حتما بخوانید: راهنمای جامع پذیرش در دانشگاه های ایتالیا ۲۰۱۹

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود