آموزش عکاسی پایه : چگونه عکس‌های واضح و تأثیرگذار بگیریم؟

آموزش عکاسی پایه : چگونه عکس‌های واضح و تأثیرگذار بگیریم؟

وقتی دوربین را به دست می‌گیرید، بدون شک همه هدفتان ثبت عکس‌هایی باکیفیت و ماندگار است. اما افراد معمولی و غیرحرفه‌ای در بسیاری مواقع در کادربندی خود مشکل‌دارند و قادر نیستند صحنه موردنظرشان را آن‌طور که دوست دارند، ثبت کنند. مثلا هنگام عکاسی از صورت یک شخص، به فوکوس دوربین چندان توجهی ندارند و درنتیجه ممکن است به‌جای وضوح چشم‌ها، مثلا روی بینی سوژه فوکوس شود و همه زیبایی تصویر به هم بریزد.

در همین راستا و به‌منظور آشنایی با اصول عکاسی، برخی ترفندهای ابتدایی را برایتان خاطرنشان نموده‌ایم که به ثبت عکس‌های واضح و تأثیرگذار به شما کمک خواهند نمود.

آموزش عکاسی پایه

استفاده از سه‌پایه

سه‌پایه یکی از وسایل ضروری برای عکاسی محسوب می‌گردد زیرا باعث می‌شود تا از لرزش دست و احیانا تار شدن عکس‌ها خلاص شوید. بنابراین، هنگامی‌که موقعیت و شرایط به‌گونه‌ای است که می‌توانید از سه‌پایه استفاده کنید، حتما این کار را انجام دهید.

سه‌پایه‌های پیچنده و تاشو که به اطراف وسایل مختلف وصل می‌شوند و دوربین را نگه می‌دارند، برای تازه‌کارها گزینه‌های خوبی به شمار می‌روند.

کابل شاتر

به‌جای استفاده از کلید شاتری که روی بدنه دوربین قرار دارد از کابل شاتر استفاده کنید. وقتی کلید شاتر روی کابل تعبیه‌شده است و آن را به دوربین وصل می‌کنید، دیگر فشار دست شما روی دوربین باعث لرزیدن‌های خفیف نمی‌شود و عکس، بسیار واضح و بی‌اشکال ثبت می‌شود. البته باید بدانید بسیاری از دوربین‌های کامپکت ارزان‌قیمت این قابلیت را ندارند.

سلف‌تایمر

اگر دوربین شما کابل شاتر ندارد یا  فراموش کرده‌اید آن را همراه خود ببرید، می‌توانید در عوض آن از سلف‌تایمر استفاده نمایید. همه دوربین‌ها، حتی انواع کامپکت نیز این ویژگی را دارند. هنگام عکاسی با این ویژگی، شما کلید شاتر را فشار می‌دهید و چند ثانیه بعد (بین ۲ تا ۱۰ ثانیه) عکس گرفته می‌شود. این باعث می‌شود تا لرزش دوربین از بین برود و عکس‌ها بسیار شفاف و واضح ثبت شوند.

قفل آینه

آینه فقط در دوربین‌های دیجیتال SLR وجود دارد. هنگام فشار کلید شاتر، یک آینه که میان حسگر و چشمی قرار دارد، باز می‌شود تا به نور اجازه عبور و رسیدن به حسگر را بدهد. همین حرکت بسیار کوچک و غیرقابل لمس می‌تواند وضوح عکس شما را تحت تأثیر قرار دهد. با قفل‌کردن آینه مانع از این حرکت می‌شوید البته دیگر نمی‌توانید از منظره یاب نیز تصویر عکس را ببینید. اما اگر شفافیت و وضوح عکس برایتان بسیار مهم و حیاتی است، آینه را قفل کنید.

آموزش عکاسی پایه

استفاده از واضح‌ترین دیافراگم لنز

همه لنزها گزینه‌های عالی دارند که منفذ دوربین در بازترین و واضح‌ترین حد خود قرار دارد و به‌واسطه آن اصولا دونقطه پایینی به‌طور کامل باز هستند. البته این قابلیت فقط در دوربین‌های DSLR موجود است. شما با نگاه کردن به‌عکس می‌توانید تعیین کنید کدام عکس شفافیت و وضوح بیشتری دارد. اطلاعات EXIF را با راست کلیک کردن روی عکس در کامپیوتر می‌توانید ببینید و متوجه شوید اندازه دیافراگم هنگام ثبت عکس چقدر بوده است.  اگر عکس همان وضوحی که می‌خواستید را دارد ازاین‌پس از همان اندازه برای دوربین استفاده کنید.

حساسیت نوری (ISO)

بدون زیاد کردن ISO دوربین شاید عکس‌های تیره با وضوح کم داشته باشید. البته در برخی موقعیت‌ها نیز با عکاسی در بالاترین حساسیت نوری باعث نویز دار شدن عکس‌های می‌شوید. باید همیشه به تنظیمات این ویژگی توجه داشته باشید.

خاموش کردن لرزش‌گیر تصویر

اگر دوربین شما لرزش‌گیر تصویر دارد آن را غیرفعال کنید. این قابلیت یک موتور بسیار ریز داخل لنز دارد که از لرزش جلوگیری می‌کند اما همان اندازه هم شفافیت و وضوح عکس را از بین می‌برد. لرزش‌گیرهای نوری برای عکاسی در شب، محیط‌های کم‌نور مناسب هستند اما هنگامی‌که سه‌پایه دارید این قابلیت به درد نمی‌خورد.

منبع: picturecorrect
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود