همه چیز درباره «کارت هوشمند ملی» و نحوه دریافت آن

صدور بیش از ۴۵ میلیون کارت هوشمند ملی تا بهار ۹۸

همه چیز درباره «کارت هوشمند ملی» و نحوه دریافت آن

کارت ملی هوشمند یا کارت هوشمند ملی، تا بهار ۹۸ برای بیش از ۴۵ میلیون تن از هموطنان صادر شده است و ۵۰ میلیون نفر نیز فرم خود را تکمیل کرده اند. واردات بدنه کارت با مشکل روبرو شده و این یکی از دلایل کندی روند صدور کارت ملی هوشمند است.

هزینه صدور کارت ملی هوشمند، ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

در واقع کارت هوشمند ملی اقدامی موثر برای هوشمند سازی خدمات در فضای دولت الکترونیک است. ابزاری برای استقرار شهرهای الکترونیک و تحقق حقوق شهروند مجازی در دهکده جهانی امروز که همه چیز به سمت دیجیتالی شدن حرکت میکند و فناوری اطلاعات و ارتباطات، غوغایی در کسب و کار و سبک زندگی مردمان جامعه اطلاعاتی امروز رقم زده است.

کارت هوشمند ملی یعنی تلاش برای کاغذ بازی، جعل اسناد دولتی و خصوصی، تسریع فرآیندهای خدمت رسانی به مردم و شفافیت در کسب و کار که پاشنه آشیل فعالیت های تجاری و اقتصادی و فرهنگی ایران در نیم قرن اخیر به شمار می رود.

مدتی است که سازمان ثبت احوال کشور که مرکز رسمی امور هویتی در ایران به شمار می رود، قصد دارد تا در یک برنامه ریزی میان مدت، کارت هایی به نام کارت هوشمند ملی را جایگزین کارت های ملی فعلی کند که مدت زیادی از تاریخ اعتبار آن گذشته و هر سال با مصوبه دولت تمدید می شود. کارت های ملی سنتی، به راحتی قابل جعل است و آنطور که شایسته و بایسته توسعه خدمات دولت الکترونیک و آرمان های شهروند مجازی بود، کارکرد موثری نداشت.

اما کارت هوشمند ملی، می کوشد تا با حفظ کارکردهای کارت ملی سنتی، کلید ورود شهروندان ایران به جامعه فناورانه ایران عصر ۱۴۰۰ باشد که در آن، هوشمند سازی فرآیند ها و خدمات دولتی و خصوصی در اولویت چشم انداز راهبردی جمهوری اسلامی در افق ۱۴۰۴ و پس از آن به شمار می رود. هوشمند سازی دیجیتالی، رونق کسب و کار و هویت بخشی صحیح به شهروندان را در دنیای دیجیتالی قرن بیست و یکم به ارمغان خواهد آورد و ابزاری فرصت ساز در عصر کارآفرینی دیجیتالی و انقلاب استارت آپ ها به شمار می آید.

با پیاده سازی کامل طرح کارت ملی هوشمند، یعنی هر ایرانی یک کارت هوشمند ملی، میتوان به تسریع و تسهیل فرآیندهای اداری با کیفیت بالاتر و ارزان تر و حذف کاغذ و برخی بروکراسی هایی که دیگر در ادارات باید مصداق بروکراسی خنده دار! بر آن اطلاق کرد، امیدوار بود که عواملی برای افزایش رضایتمندی مردم و هم چنین تعامل بهتر مردم و حکومت را به دنبال خواهد داشت.

فواید کارت هوشمند ملی

اگر بخواهیم از فواید کارت هوشمند ملی بگوییم، یک کتاب صدها صفحه ای نیاز است. یکی از مهم ترین کارکردهای کارت هوشمند ملی، امکان شناسایی آسان و دقیق صاحب کارت و هویت شناسی سریع است. تعیین هویت، یکی از وظایف کارت هوشمند ملی است که با اطلاعات نام و نام خانوادگی و محل تولد و نام پدر و کد ملی و امثالهم صورت می گیرد. هر جا نیاز به ارائه اطلاعات باشد، صاحب کارت هوشمند ملی با ارائه آن میتواند شناسایی باشد. چه الکترونیکی و چه سنتی.

اما وظیفه مهم دیگر کارت هوشمند ملی، تصدیق هویت است. در کارت های سنتی، به کمک عکس، صاحب کارت شناسایی می شود. اما در کارت هوشمند ملی بر اساس اطلاعات بیومتریک (مثل اثر انگشت) که از صاحب کارت گرفته شده، تصدیق هویت و احراز هویت به راحتی صورت می گیرد و امکان جعل و کلاهبرداری از این روش کاهش می یابد.

اطلاعات بیومتریکی به صورت دیجیتالی توسط درخواست کننده/استعلام کننده قابل بررسی و احراز است. به این معنی که در مرکز بهره برداری که به حسگر اثر انگشت مجهز است، صاحب کارت بعد از قرار دادن کارتش در کارتخوان، انگشت خود را روی حسگر اثر انگشت قرار می‌دهد؛ سپس سیستم بررسی می‌کند که آیا اثر انگشت صاحب کارت با اثر انگشتی که روی کارت به صورت الکترونیکی ذخیره شده یکسان است یا خیر.

در صورت یکسان بودن امکان ادامه عملّیات وجود خواهد داشت. به این ترتیب امکان جعل هویت به حداقل می‌رسد. یکی از کاربردهای مهم دیگر که روی کارت ملّی هوشمند قرار می‌گیرد، کاربرد امضای دیجیتال است. به این ترتیب، صاحب کارت می‌تواند اسناد الکترونیکی را در فضای دیجیتال امضا کند.

امضا دیجیتالی و کارت ملی هوشمند 

یکی از مصداق های شهر الکترونیک و شهروند مجازی، تعیین هویت و صدور و پیگیری اسناد در فضای مجازی و بررسی  مالکیت آن و تصدیق اینترنتی مالکیت است. امضا دیجیتالی، آرام آرام در حال توسعه یافتن بوده و میتوان اهمیت آن را در  حوزه های مختلف خدمات شهری و دولتی در سراسر کشور مشاهده کرد.

امضا دیجیتال، همان امضا سنتی است با این  فرق که کارت ملی هوشمند این فرصت را برای شهروندان فراهم می کند تا هم گیرنده نامه و هم فرستنده نامه ، صلاحیت امضا کننده را به خوبی تشخیص و احراز  کند و با این کار، جعل اسناد به صورت قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

ایده امضای دیجیتال ساده است و سخت نیست! همه چیز در اکو سیستم دیجیتالی بوده و به  صورت دیجیتالی انجام می شود و در قالب یک بسته هدایت می شود. این بسته به کمک کارت فرستنده کد می‌شود و بسته حاصله امضای دیجیتال نام دارد که در انتهای نامه به صورت دیجیتالی قرار می‌گیرد.

متن به همراه امضای دیجیتال در انتهای آن به گیرنده ارسال می‌شود. در طرف گیرنده، متن اصلی نامه به همان روش بالا خلاصه می‌شود، ‌بخش امضا دیجیتال نیز با کمک کارت گیرنده کدگشایی می‌شود و با بسته خلاصه شده مقایسه می‌شود در صورتی که این دو با هم برابر باشند به این معنی است که همان شخصی که ادعا کرده، نامه را امضاء کرده است.

ویژگی های بیومتریک کارت ملی هوشمند

همان طور که در بالا گفتیم، یکی از امکاناتی که در کارت ملی هوشمند قرار دارد، ویژگی‌های بیومتریکی صاحب کارت است. عکس و اثر انگشت صاحب کارت به صورت الکترونیکی در کارت وی ذخیره می‌شود. به این ترتیب امنیت استفاده از کارت بطور قابل ملاحظه‌ای بالا می‌رود. دیگر هر کس با وارد کردن یک رمز عبور ساده امکان استفاده یا سوء‌استفاده از یک کارت را ندارد.

برای استفاده از کارت حتماً باید صاحب کارت حضور داشته باشد تا اثر انگشت وی به صورت دیجیتالی با اثر انگشتی که در هنگام ثبت‌نام در کارت ذخیره شده است مقایسه و تطبیق داده شود و سپس اجازه استفاده از امکانات کارت به وی داده می‌شود.

البته اطلاعات درون کارت ملی هوشمند بصورت رمزنگاری شده نگهداری می‌شوند که خود کارت از دسترسی‌های غیرمجاز به آن جلوگیری می‌کند. در واقع یکی از مزایای اصلی کارت ملی هوشمند، نسبت به کارت ملی کاغذی فعلی، همین امنیت بالای آنچه به لحاظ بصری و چه به لحاظ دیجیتالی است.

از جمله مهم‌ترین این مزایا این کارت می‌توان به شناسایی در حوزه دیجیتال، امکان تصدیق هویت براساس رمز عبور، رمزنگاری و بیومتریک، ‌به صورتی که هم کارت، هم صاحب کارت و هم سیستم بهره‌برداری بتوانند دو به دو یکدیگر را تصدیق هویت کنند.

امکان امضای دیجیتال، امکان پردازش اطلاعات، امکان تغییر اطلاعات پس از صدور، امکان پشتیبانی از کاربردهای مختلف، امکان افزودن کاربرد جدید پس از صدور، امکان دسترسی به اطلاعات بر حسب مجوزهای دسترسی مختلف و به صورت کاملاً امن و امکان استفاده کارآمدتر از خدمات دولت الکترونیک اشاره کرد. به این ترتیب می‌توان اطلاعات محرمانه‌تری را با ضریب اطمینان بالاتر روی کارت ملی هوشمند نگهداری کرد.

اگر در موعد مقرر برای دریافت کارت ملی هوشمند مراجعه نکنیم چه میشود؟

 اگر به هر دلیلی فرد نتوانست در موعد مقرر تعیین شده در سامانه برای ثبت‌نام کارت ملی هوشمند مراجعه کند و به عبارت دیگر نوبتش را از دست داد بایستی مجددا وارد سایت شده و  پس از وارد کردن شماره ملی در قسمتی که برای تغییر نوبت تعبیه شده، نسبت به تغییر نوبتش اقدام کند و دیگر نیازی به پیش ثبت‌نام ندارند. پیش ثبت نام کارت ملی هوشمند نیز رایگان است.

مراحل دریافت کارت هوشمند ملی (کارت ملی هوشمند)

دریافت کارت هوشمند ملی در مجموع شامل ۵ مرحله از جمله پیش ثبت نام، نوبت گیری، تکمیل ثبت نام، صدور و تحویل کارت است.

مرحله اول؛ پیش ثبت نام


در مرحله پیش ثبت نام متقاضیان باید از طریق مراجعه به سایت www.ncr.ir ثبت نام اولیه را انجام دهند که در این مرحله مبلغ ۲۰ هزار تومان مطابق تعرفه دولتی توسط پورتال مربوطه به صورت الکترونیکی از طریق کارت بانکی دریافت می شود.

دوم؛ نوبت گیری

پس از ثبت نام اولیه در سایت، باید در قسمت نوبت گیری کلیک کرده و افراد می توانند برحسب دو فاکتور زمان و مکان و با توجه به آدرس دفاتر پیشخوان، پست و ثبت احوال که در این بخش مشاهده می کنند، نزدیک ترین محل به موقعیت مکانی خود را انتخاب کنند.

سوم، تکمیل ثبت نام

در هنگام مراجعه حضوری برای تکمیل ثبت نام، حضور فرد متقاضی با همراه داشتن اصل شناسنامه عکس دار، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثابت و همراه الزامی است همچنین با توجه به اینکه در همه دفاتر ثبت نام، واحد عکس برداری برای اخذ عکس زنده(live) مستقر است، پیشنهاد می شود با آمادگی کامل به دفاتر مورد نظر مراجعه شود.
هزینه تکمیل ثبت نام و درخواست کارت حداکثر مبلغ ۹ هزار تومان برای کلانشهرها و برای سایر شهرها نیز با تصویب کارگروه مربوطه است.

چهارم؛ صدور کارت

صدور و تحویل کارت از زمان تکمیل ثبت نام ۱۵ روز تا یک ماه به طول می انجامد. این رویه برای صدور کارت ملی هوشمند در سال ۹۸ کمی با کندی همراه شده است که وقوع تحریم ها برای ورود دستگاه ها برای صدور کارت هوشمند ملی از آن جمله است. پایگاه‌های ثبت احوال ظرفیت صدور ۲۰ تا ۲۵ میلیون کارت در سال را دارد. افرادی که برای صدور کارت هوشمند ملی خود اقدام کرده‌اند اما از محل دریافت کارت خود بی‌اطلاع هستند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و پست و با ارائه شماره ملی خود، آدرس دفتر مربوطه را برای دریافت کارت.

مرحله پنجم: تحویل کارت

 هزینه تحویل کارت در سال ۹۶ حدود ۲ هزار تومان بود که اکنون بیش از ۲۰ هزار تومان است. به منظور سهولت برای دریافت کارت هوشمند ملی، امکاناتی برای متقاضیان در نظر گرفته شده است. این رقم میتواند در زمان دریافت، افزایش پیدا کند.

کارت ملی هوشمند
سازمان ثبت احوال : https://www.sabteahval.ir

همه اطلاعات مربوط به مدارک مورد نیاز جدید دریافت کارت ملی هوشمند و جزییات پیش ثبت نام و دریافت کارت و مزایای آن را از سایت سازمان ثبت احوال کشور استعلام کنید که پاسخگویی اینترنتی دارد. در اسرع وقت نسبت به دریافت کارت ملی هوشمند (کارت هوشمند ملی) اقدام کرده تا از مزایای آن برخوردار شوید.

حتما بخوانید: راهنمای دریافت کارت بازرگانی

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود