با غذاهای خوشمزه ایلام آشنا شویم: از «آبگوشت بامیه» تا «کپه ایلامی» [قسمت دوم]

رنگ و بویی از طبیعت هزار رنگ و سحرانگیز «آلامتو» را تست کنید

با غذاهای خوشمزه ایلام آشنا شویم: از «آبگوشت بامیه» تا «کپه ایلامی» [قسمت دوم]

در قسمت اول معرفی غذاهای خوشمزه ایلام، به معرفی ۵ غذا پرداختیم و اشاره کردیم که یکی از معروف ترین غذاهای محلی این استان دیدنی و تاریخی غرب کشور، خورشت تره فرنگی است که همچون قرمه سبزی، طرفداران زیادی دارد. سرویس گردشگری روزیاتو امروز نیز در این گفتار  به معرفی ۵ غذا خوشمزه از دیار ایلام میپردازد. با ما همراه باشید.

آبگوشت بامیه ایلام

آبگوشت را باید یکی از مهم ترین غذاهای ایرانیان دانست که در ۳۱ استان کشور، به دلیل مواد مغذی آن، طرفداران بسیار داشته و اکثر خانواده ها در طول ماه از این غذا  استفاده می کنند. افرادی که وگان هستند نیز از حبوبات و آب آن روی سبزی پلو استفاده میکنند و غذای مفیدی را برای خود تدارک می بینند. آبگوشت بامیه از جمله غذاهای مطرح ایلام است. بامیه، از جمله مواد غذایی است که با وجود منابع سرشار، در وعده های غذایی ما کمتر استفاده می شود. در اروپای شرقی در اطراف دریای مدیترانه بیش از سایر نقاط بامیه مصرف می‌شود.

در ترکیه بامیه را خشک و برای مصرف زمستان ذخیره می‌کنند. در ایران برای تهیه خورش بامیه از آن استفاده میشود. ابگوشت بامیه یکی دیگر از غذاهای خوشمزه ایلام است کخ پیشنهاد میکنیم حتما ان را امتحان کنید. مواد لازم برای تهیه آبگوشت بامیه ایلامی ها را : گوشت گوسفند ۴۰۰ گرم۷ پیاز خرد شده ۲ عدد متوسط، بامیه ۴۰۰ گرم، گوجه رنده شده ۳ عدد۷  نمک، فلفل، ادویه، زردچوبه به میزان لازم و رب گوجه ۲ قاشق غذا خوری تشکیل می دهد.

طرز تهیه آبگوشت بامیه 

گوشت و پیاز را با هم تفت دهید، سپس به همراه کمی زردچوبه بگذارید تا کمی بپزد. بعد از نیم پز شدن گوشت گوجه‌های رنده شده و نمک و فلفل و ادویه و رب رو به همراه بامیه‌ها به گوشت اضافه نمایید و صبر کنید تا کاملا بپزد. آبگوشت بامیه باید آنقدر بپزد تا آب خود را از دست ندهد و آبدار باشد تا بتوان به صورت آبگوشت معمولی سرو کرد. این غذا با مزه تند آماده می‌شود ولی شما بسته با ذائقه خود میزان فلفل آن را می‌توانید تنظیم نمایید.

گوجه پونه  ایلام

از دیگر غذاهای معروف ایلام میبایست به گوجه پونه اشاره کرد. این غذا را در زمان‌های گذشته چوپانان ایلامی استفاده مییکردند. اما با طعم و مزه خوبی که دارد امروزه اکثر مردم  در ایلام آن را میل میکنند. مواد لازم برای تهیه گوجه پونه عبارت است از: گوجه فرنگی ۴ عدد، پیاز ۱ عدد، پونه ۴ ساقه، کره ۲ قاشق سوپخوری، نمک به میزان لازم، فلفل به میزان لازم، زردچوبه به میزان لازم و تخم مرغ (اختیاری) ۲ عدد

طرز تهیه گوجه پونه ایلام

ابتدا در ظرفی مناسب پیاز را خلالی خرد کرده و در کره تفت می‌دهیم تا طلایی شود. گوجه‌فرنگی‌ها را هم خرد کرده و به پیاز افزوده و تفت می‌دهیم تا آب آن کاملا کشیده و سرخ شود.ادویه ها و پونه خرد شده را افزوده و مخلوط می‌کنیم. حال تخم مرغها را در ظرفی جدا میزنیم و در تابه ای نچسب و مسطح که با کره چرب شده و داغ است میریزیم و سریع آن را میگردانیم تا تخم مرغ در همه جا پخش شود حال مواد را روی تخم مرغ ریخته و درب ظرف را میبندیم. وقتی عطر پونه بلند شد غذا حاضر است.

مکش قالبی

اگر میخواهید طعم یک پلوی عالی با عطر و طعمی ایلامی را امتحان کنید حتما مکش قالبی را در سفر به ایلام نوش جان کنید. بانوان هنرمند ایلامی این غذا را در کنار ترشی و گاهی سبزی سرو میکنند. در ساخت این غذا خوشمزه از برنج و پیاز داغ استفاده می شود. دیگر مواد عبارت است از:  برنج پنج پیمانه، پیاز ریز  ۳۰۰ گرم، پیاز داغ چهار قاشق سوپ خوری، زردچوبه یک قاشق سوپخوری، آلو بخارا  ۷۰ گرم، کشمش پلویی یک پیمانه، کره چهار قاشق سوپخوری، روغن مایع  چهار قاشق سوپ خوری و نمک به میزان لازم. در مصرف نمک حتما صرفه جویی کنید که واقعا نمک زیاد، چالشی برای سلامت نسل جدید ایران است.

طرز تهیه مکش قالبی ایلام

برنج را شسته و با نمک یک ساعت خیس میکنیم. در این فاصله آلو و کشمش را شسته، در تابه‌ای کره  یا روغن را ریخته، سپس هر کدام را جداگانه در تابه کمی تفت بدهید و پس از آن روغن اضافی را در کاسه‌ای بریزید. پیاز‌های ریز را پوست کنده و کنار میگذاریم. آب را جوش آورده، برنج و زردچوبه را در آب جوش ریخته، وقتی که نرم شد، در آبکش ریخته تا آب آن برود. توجه داشته باشید که حتما کف قابلمه نچسبی که گنجایش برنج را داشته باشد استفاده شود و روغن بجا مانده از تفت دادن آلو و کشمش را ریخته و کمی زردچوبه اضافه کنید.

حالا پیازهای ریز را کف قابلمه چیده و روی آن برنج آبکش شده را همراه با پیاز داغ میریزیم. آلو و کشمش را نیز بصورت یک لایه وسط برنج قرار میدهیم. در قابلمه را بسته و روی حرارت ملایم قرار داده تا برنج بخار کند، سپس کمی روغن روی برنج می ریزیم و حرارت را ملایم میکنیم تا برنج دم بکشد.

کپه ایلامی

ایلام
از غذاهای خوشمزه ایلامی ها

کپه یکی از غذاهای بسیار لذیذ و معروف ایلامی است که همچنان از محبوبیت خاصی برخوردار است. توصیه میشود اگر مسافر  ایلام شدید،  این  غذا را در رستوران های محلی یا در خانه ایلامی هاهی مهمان نواز خونگرم، تست کنید و از طعم اصیل ان لذت ببرید. مواد لازم عبارت است از:  برنج عنبر بو نیم کیلو،  ۲۵۰ گرم، گوشت چرخ کرده سیب زمینی ۳ عدد، کشمش ۱۰۰ گرم، پیاز ۳ عدد، زرده تخم مرغ ۱ عدد، روغن، رب، فلفل، زرد چوبه وسبزی معطر به مقدار لازم.

طرز تهیه کپه ایلامی

ابتدا مقداری برنج عنبر بو، که داری عطر و طعم بسیار خوبی است را در آب کافی روی حرارت قرار می دهید. هنگامی که پخته شد، بعد از سرد شدن آن را خوب چنگ بزنید تا به حالت خمیری در آید. سپس مقداری از گوشت چرخ کرده، سیب زمینی ریز شده، کشمش و پیاز خرد شده را سرخ کرده و به آن رب، فلفل، زردچوبه و مقداری سبزی معطر اضافه کنید. به اندازه یک گلوله کوچک از برنج که به حالت خمیر در آمده را در دست، خوب پهن کنید و از مواد تهیه شده در داخل آن بریزید و درون زرده تخم مرغ بگردانید. حالا در روغن فراوان سرخ کنید و بعد میل کنید.

جگروز ایلامی ها

جگرِ کبابی یکی از محبوب­ترین غذاها در تمام نقاط ایران به خصوص در ایلام است و جگروُز که نوعی از جگر کبابی است نیز یکی از غذاهای پرطرفدار در استان­‌های ایلام و لرستان به ­شمار می‌­رود. مواد لازم عبارت است از: جگر (گوسفندی) ۱دست، وُز ۱عدد، نمک به میزان لازم و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه به این صورت است که ابتدا جگر را پاک کرده و می شوییم و به اندازه دلخواه خرد کرده و در صافی می ریزیم تا آب آن کاملاً برود. وُز گوسفند را هم با آب نیم گرم می شوییم و مثل لباس که روی بند پهن می کنیم با گیره روی یک سینی پهن می کنیم تا آب آن برود. بعد وز را به اندازه مربع های متوسط برش می دهیم. در وسط هر وز یک عدد جگر قرار می دهیم و رول می کنیم. سپس به سیخ کشیده و کمی هم نمک و فلفل روی آن می پاشیم. سیخ های جگر را روی آتش تند کباب می کنیم.

اگر شما هم با دیگر غذاهای ایلام آشنا هستید، نام و طرز تهیه آن را از طریق کانال های روزیاتو در شبکه های اجتماعی ارسال کنید.

منبع: ایسنا
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود