روایتی نوروزی از پر سود ترین سهام بورس ایران در سال گذشته

با سودهای رویایی بورس ایران در سال ۹۷ آشنا شوید

روایتی نوروزی از پر سود ترین سهام بورس ایران در سال گذشته

نوروز نود و هشت، فرصت خوبی برای هموطنان علاقمند به بازار بورس و سهام و دلار و ارز و سکه و زمین ایجاد می شود تا نگاهی داشته باشند به وضعیت اقتصادی و نوسانات مربوطه در سالی که گذشت و رهیافتی کسب کنند برای تحلیل های خود جهت سرمایه گذاری در سال نود و هشت که قرار است یکی از سال های سخت تحریمی و اقتصادی کشور پس از  انقلاب باشد.

سال پیش (۹۷)، از اوایل اردیبهشت ماه، شاهد نوسانات عجیب و غریب ارز بودیم که دلار را به مرز ۱۹ هزار تومان تا اوایل نیمه دوم سال کشاند و اکنون نیز به کانال ۱۲ هزار تومان بازگشته است. چارت های تکنیکالیست ها همچنان، روند صعودی را برای قیمت ارز و سکه و طلا در سال نود و هشت حکایت می کند. مگر اتفاقات خاصی در عرصه سیاسی و اقتصادی رخ دهد. بورس ایران، روند پر فراز و نشیبی را در سال نود و هفت طی کرد. بعضی سهام، خیلی افت کردند و و بعضی خیلی رشد کردند. بیشترین رشد سهم  در سال ۹۷ متعلق به سهم های  پتروشیمی اصفهان و انرژی ۳ بود که ظرف مدت کوتاهی، ۸ برابر شدند.

بازدهی سهام برخی از شرکت ها طی دوره ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۷ بسیار بالاتر از بازدهی شاخص کل بود. در حالی که شاخص کل بورس اوراق بهادار از ابتدای فروردین سال ۹۷ تا پایان ۳۱ شهریور ماه با رشد ۶۶.۷ درصدی از محدوده ۹۶ هزار واحدی به ارتفاع بالاتر از ۱۶۰ هزار واحدی دست یافت ، برخی از سهم ها توانستند چندین برابر رشد شاخص بازدهی کسب کنند.

سهام
وضعیت سهم انرژی ۳ در روزهای پایانی اسفند ۹۷. وقتی سهم از زیر ۱ هزار تومان به ۸۳۰۰ تومان رفت و برگشت

به طور کلی از ۶۱۴ نماد فعال در بازار سرمایه ۲۲۹ شرکت موفق شدند بیش تر از شاخص رشد قیمت را تجربه کنند. در این میان ۶۱ شرکت توانستند بیش تر از دو برابر بازدهی شاخص رشد کنند و جالب تر آن که بازدهی ۲۳ شرکت بالاتر از ۱۹۰ درصد یعنی حدودا بالاتر از سه برابر شاخص کل بود. این آمار قابل توجه تنها در مدت ۶ ماه حاصل شده است.

البته عمده ترین بازدهی اکثر این سهم ها طی نیمه دوم ۶ ماهه ابتدایی سال جاری به دست آمده است. قاروم و بازدهی خیره کننده از ابتدای سال ۹۷ تا پایان شهریور ماه بیشترین بازدهی را قند ارومیه بدست آورد. قاروم که در ابتدای امسال از بازار تابلو ب بازار پایه فرابورس به تابلو ج بازار پایه فرابورس انتقال یافت اواسط اردیبهشت ماه با قیمت ۵،۰۱۰ تومان و قیمت خورد.

نماد قاروم (قند ارومیه) در روزهای پایانی سال ۹۷

این در حالی بود که پیش از آن آخرین معاملات این سهم که در تاریخ بیستم دی ماه انجام شده بود در محدوده ۵۷۰ تومان صورت گرفت ، یعنی ۷۷۷ درصد رشد! کسب بازدهی ۵۸۸ درصدی برای یک سهم دومین سهم پربازده بازار سرمایه طی بهار و تابستان سال جاری ویتانا بود. غویتا که نهم خرداد ماه امسال راهی بازار پایه شد و در تابلو ج معامله شد ۲۴ خرداد ماه سرمایه خود را با افزایش ۴۳۶ درصدی به ۳۰۰ میلیارد ریال رساند.

بازدهی ۵۰۰ درصدی سهم ویتانا در سال ۹۷

این سهم توانست در نیمه ابتدایی سال ۹۷ بیش از ۵۸۸ درصد بازدهی کسب کند. این ۶ سهم بالاتر از ۳۰۰ درصد بازدهی داشتند پس از این دو سهم، ۶ سهم بین ۳۰۳ تا ۳۶۲ درصد بازدهی کسب کردند. واحیا، شصفها، شمواد، معیار، ساذری و واحصاء به ترتیب سومین تا نهمین سهم پربازده بازار طی دوره گزارش شاخته شدند. واحیا از سهم های فعال در صنعت واسطه گری های مالی و پولی حدود ۳۶۲ درصد رشد کرد.

این سهم تا ۲۳ خرداد ماه در محدوده قیمتی ۸۰۰ تومان تقریبا به صورت خنثی معامله می شد اما از آن پس با تکاپوهای قابل توجهی همراه شد و مسیر صعود را در پیش گرفت. به طوری که این سهم بازار پایه ب فرابورسی در ماه های اخیر ۴ بار به دلیل نوسان قیمت بیش از حد متوقف شد ، اما هر بار پس از بازگشایی مجددا رشد قیمت خود را تداوم بخشید. سیمان لارستان نیز ۳۱۳.۵ درصد بازدهی داشت.

بازدهی خیره کننده سلار در سال ۹۷

سلار که در بازار پایه ج فرابورس دست به دست می شود، در حالی در پایان شهریور ماه خود را به محدوده ۸۶۰ تومان رساند که نخستین معاملات سال جاری خود را در محدوده ۲۲۶ تومان آغاز کرده بود. شیمیایی های پربازده رتبه های پنجم و ششم پربازده ترین سهم ها را دو سهم از صنعت شیمیایی به خود اختصاص دادند. پتروشیمی اصفهان با نماد شصفها طی بهار و تابستان امسال بیش از ۳۱۲ درصد رشد کرد. این سهم که در ابتدای سال جاری در محدوده ۳۸۱ تومان قرار داشت با پیمودن مسیر صعودی بسیار جذابی در عرض کمتر از ۵ ماه خود را به ۱،۵۲۳ تومان رساند.

پس از آن که نوزدهم شهریور ماه شصفها به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق العاده نوبت دوم صاحبان سهام متوقف شد، بیستم شهریور ماه ناظر بازار اعلام کرد که نماد این شرکت به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت متوقف می ماند. شمواد نیز حدود ۳۱۲ درصد بازدهی عاید سهامداران خود کرد.

رشد خیره کننده ۱۰ برابری پتروشیمی اصفهان ظرف ۱۲ ماه

این سهم که از ابتدای سال جاری تا پایان هفته سوم اردیبهشت ماه از محدوده ۱۸۷ تومان تا ۹۶ تومان افول قیمت را متحمل شده بود ، پس از این اصلاح قیمت مسیر صعود را در پیش گرفت و تا حدود ۹۷۰ تومان پیش رفت. این سهم در ابتدای شهریور ماه امسال از تابلوی ج بازار پایه به تابلوی ب بازار پایه فرابورس ارتقاء یافت و ۲۵ شهریور به دلیل نوسان بیش از ۴۰ درصدی قیمت متوقف شد و در ابتدای مهر ماه باز شد.

۲۰ سهم پر سود بازار بورس ایران در نیمه اول سال ۹۷

در ایام تعطیلات نوروز،  کمی با تحلیل ها و یادداشت ها و نظرات و دیدگاههای بزرگان بورس و نوسان گیرها و کانال ها استفاده کنید. شاید شما هم کد بورس بگیرید و به جمع ۹ میلیون بورس باز ایرانی در tsetmc.com اضافه شوید.

حتما بخوانید: آموزش نوروزی اصول نوسان گیری و تابلوخوانی در بورس

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود