وسایل مورد نیاز برای سفر کمپینگ با ماشین شخصی

دانستنی‌های سفرهای چند روزه با خودروی سواری

وسایل مورد نیاز برای سفر کمپینگ با ماشین شخصی

قصد دارید عید امسال با ماشین شخصی خود به سفر کمپینگ بروید؟ خب در وهله اول باید بدانید که به چه وسایلی نیاز دارید و چگونه می‌توانید در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کنید. با آگاهی از اصول و قواعد هر کاری بدون شک آن فعالیت را بسیار بهتر و موفق‌تر می‌توانید به انجام برسانید.

ما قصد داریم در این مسیر به شما کمک کنیم. برای این منظور تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

وسایل مورد نیاز برای سفر کمپینگ با ماشین شخصی

وسایل مورد نیاز برای سفر کمپینگ با ماشین شخصی

چادر مسافرتی

هنگام سفر با ماشین شخصی خوب است که چادر مسافرتی همراه خود داشته باشید. مزیت چادر این است که حتی اگر قصد نداشتید شب را در چادر اقامت کنید، در طول روز که از رانندگی در مسیرهای طولانی خسته شده‌اید می‌توانید در یک فضای مناسب توقف کنید و چند ساعتی را در چادر بخوابید، غذا بخورید و وقتی خستگی‌تان در رفت به راهتان ادامه دهید.

چادر مسافرتی برای اقامت در کنار دریا، جنگل یا کویر هم گزینه بسیار مناسبی است.

هنگام خرید چادر مسافرتی به یاد داشته باشید که ظرفیت هر چادر نسبت به فضای کف آن در نظر گرفته می‌شود و برای خوابیدن هر نفر با کیسه خواب استاندارد در نظر گرفته شده و هرگز مثل اتاق خواب فضای اضافی نخواهید داشت. اگر روی چادر نوشته مناسب چهار نفر، مطمئن باشید برای دو نفر بیشتر گنجایش ندارد. پس هنگام خرید به این نکته توجه ویژه داشته باشید.

وسایل مورد نیاز برای سفر کمپینگ با ماشین شخصی

به خاطر داشته باشید که تفاوت بسیار زیادی بین چادرهای خانوادگی برای سفرهای تفریحی تابستانی شما و چادرهای حرفه‌ای برای کوهنوردی یا دیگر مصارف وجود دارد که یکی از آنها ارتفاع داخل این چادرهاست. در واقع چادرهای خانوادگی خانه‌ای کوچک و سیار هستند که وظیفه حفظ خانواده در یک سفر تابستانی بر عهده آنهاست و نیاز به امکانات ویژه‌ای در این نوع چادرها نیست.

با کمی دوراندیشی هنگام خرید چادر مورد نیازتان به وزن خالص آن کاملا توجه داشته باشید. معمولا وزن خالص چادر روی بسته‌بندی آن چاپ شده که با توجه به آن می‌توانید از دردسر بزرگی در آینده جلوگیری کنید، چون گاهی وزن چادر باعث انصراف شما از ادامه سفر می‌شود.

فضای داخل صندوق عقب اتومبیل یا باربند آن همیشه جای نگرانی شما هنگام سفرهای خانوادگی بوده و هست چون در این گونه سفرها که قصد استفاده از چادر را دارید مجبورید مقداری از فضای داخل صندوق یا باربند اتومبیل را به چادر سفر خودتان اختصاص دهید، بنابراین باید متناسب‌ترین چادر را هنگام خرید انتخاب کنید تا در آن دچار مشکل کمبود جا نشوید، اما چادرهای امروزی کمتر این مشکل را برای صاحبانشان ایجاد می‌کنند.

تعداد و اندازه پنجره‌های چادرهای سفری یکی از مهم‌ترین امتیازات چادرهای خانوادگی است. بنابراین به تعداد و اندازه این قسمت از چادر سفری خودتان توجه ویژه داشته باشید، تا هم نور کافی و هم تهویه مناسب هوای چادر، موجبات آسایش شما را فراهم می‌کند.

زیرانداز

یکی از ملزومات سفرهای جاده‌ای، همراه داشتن زیرانداز است. با توجه به تعداد خانواده، زیرانداز مناسب انتخاب و خریداری کنید. البته باید به مقاصدی که قصد اطراق کردن در آنها را دارید هم توجه کنید. زیراندازهای مناسب ساحل با زیر اندازهای جنگل و همچنین زیر انداز کوهستان متفاوت است. به طور مثال، زیرانداز کوهستان سبک و قابل حمل است همچنین اسفنج‌هایی دارد که نشستن روی ان روی صخره‌های سنگی را برای فرد آسان کنند. به راحتی قابل جمع شدن هستند و در کوله‌پشتی هم جا می‌شوند.

اما زیرانداز خانوادگی بایدبزرگ و ضدآب باشد.

سبد یا جعبه بزرگ

وسایل مورد نیاز برای سفر کمپینگ با ماشین شخصی

برای مسافرت کمپینگ با ماشین اول از همه به یک سبد یا جعبه بزرگ نیز دارید تا همه وسایل و تجهیزات را در آن قرار دهید. مزیت این جعبه در این است که همه وسایل به صورت کاملا منظم در کنار هم چیده می‌شوند و هر بار به وسیله‌ای نیاز داشته باشید می‌توانید به راحتی آن را بیابید.

کیسه خواب / پتو و بالش سفری

کیسه خواب برای افرادی لازم است که قصد دارند شب‌ها را در چادر به صبح برسانند. البته اگر نمی‌خواهید برای خرید کیسه خواب که قیمت ارزانی هم ندارند، هزینه کنید می‌توانید از پتوها و بالش‌های سفری که کوچک، نازک و قابل حمل هستند نیز استفاده کنید. فقط به ظرفیت صندق عقب ماشین خود توجه داشته باشید.

هنگام انتخاب و خرید کیسه خواب باید به میزان تحمل دمای آن، شکل کیسه خواب و مواد داخلی آن توجه داشته باشید.

وسایل مورد نیاز برای سفر کمپینگ با ماشین شخصی

متداول‌ترین نوع کیسه‌خواب‌ها معمولا مستطیل هستند و این نوع کیسه‌خواب برای کمپ‌زدن نیز مناسب هستند؛ زیرا فضای نسبتا زیادی دارند و کاملا راحت هستند. کیسه‌خواب‌های تابستانی تا دمای منفی ۱، کیسه‌خواب‌های سه فصل از دمای منفی ۱ تا دمایی در حدود منفی ۹٫۵ درجه و کیسه‌‌خواب‌های زمستانی تا دمایی در حدود منفی ۹٫۵ درجه و کمتر از شما در برابر سرما محافظت می‌کنند.

آب

بهتر است پیش از اینکه دل به جاد بسپارید، دست کم یک باکس ۶ تایی آب معدنی در ماشین داشته باشید تا در صورت رسیدن به مقصد اگر فروشگاهی در دسترس نبود برای رفع تشنگی، تهیه چای یا قهوه مشکلی نداشته باشید.

وسایل مورد نیاز برای سفر کمپینگ با ماشین شخصی

غذا / میوه / تنقلات سالم

برای سفرهای جاده‌ای ارزان‌قیمت با ماشین شخصی می‌توانید کنسروهای مختلفی خریداری کنید، آنها را در خانه ۲۰ دقیقه بجوشانید و همراهتان بردارید تا در طول راه برای صرفه‌جویی از این غذاهای آماده تغذیه کنید. میوه و تنقلات سالم هم از دیگر گزینه‌هایی است که بهتر است از خانه همراه خود بردارید. البته میوه را برای زمان طولانی نمی‌توان نگهداری کرد. اما به اندازه حداقل دو روز خود داشته باشید.

وسایل پخت‌وپز و گاز سفر

وسایل مورد نیاز برای سفر کمپینگ با ماشین شخصی

وقتی در دل جنگل چادر زده‌اید و قصد دارید شب را به صبح برسانید، حتما به وسیله‌ای برای پخت و پز نیاز خواهید داشت. هر روز و هر شب که نمی‌توانید روی منقل کباب درست کنید. به همین خاطر لازم است یک اجاق گاز سفری کوچک و جمع‌جور به همراه کپسول گاز همراه خود داشته باشید. قابلمه، تابه، کتری، قاشق و چنگال، چاقو، کبریت، لیوان، استکان، روغن، قهوه، چای، قند، سفره، دستمال و اسکاچ و مایع ظرفشویی از جمله وسایلی هستند که باید در سفرهای کمپینگ همراه خود داشته باشید.

برای اینکه موادی همچون روغن یا شوینده‌ها فضای زیادی اشغال نکنند، می‌توانید آنها را در قوطی‌های کوچک دارو که خالی شده‌اند بریزید. یا اگر مسافرتتان طولانی است، همان ظرف‌های اصلی خودشان را همراه داشته باشید.

وسایل مورد نیاز برای سفر کمپینگ با ماشین شخصی

چراغ قوه / منبع نور سیار

از جمله وسایل موردنیاز برای کمپینگ همراه داشتن چراغ قوه است. حتما به غیر از موبایل خود یک چراغ قوه اضافه هم همراه داشته باشید تا از باتری موبایل استفاده نکنید.

وسایل مورد نیاز برای سفر کمپینگ با ماشین شخصی

جعبه کمک‌های اولیه / نخ و سوزن

حادثه خبر نمی‌کند، پس لازم است یک جعبه کمک‌های اولیه مخصوص ماشین خریداری کنید که همیشه همراهتان باشد. بسته‌های سفری نخ و سوزن هم در اغلب فروشگاه‌ها موجودند که می‌توانید خریداری کنید.

وسایل بهداشتی و داروهای ضروری

مسواک، خمیردندان، شامپو، صابون (مایع یا جامد)، دستمال کاغذی، دستمال توالت، دستمال مرطوب، ژل ضدعفونی کننده، ضدآفتاب، کرم‌های ضد نیش پشه، قرص مسکن، قرص معده، قرص سرماخوردگی، قرص ضدتهوع، داروهای شخصی و حوله را حتما همراه خود داشته باشید.

صندلی تاشو

وسایل مورد نیاز برای سفر کمپینگ با ماشین شخصی

این صندلی جزو ملزومات ضروری نیست اما اگر داشته باشید بسیار بهتر است زیرا مجبور نیستید سرمای زمین‌های خیس (مخصوصا در بهار) را تحمل کنید. صندلی‌های تاشو با قیمت‌های مناسبی در بازار موجود هستند.

فلاسک چای و آب

برای اینکه در طول سفر جاده‌ای با ماشین شخصی، همیشه آب سرد و آب جوش در اختیار داشته باشید بهتر است فلاسک چای و فلاسک مخصوص آب به همراه داشته باشید.

پول نقد

در طول سفرهای کمپینگ حتما پول نقد در کیف داشته باشید تا در صورتی که به عابربانک دسترسی نداشتید برای خرید وسایل ضروری با مشکل مواجه نشوید.

در آخر توصیه ما این است که همه وسایل، تجهیزات و امکانات را در اندازه‌های کوچک، فشرده و سفری انتخاب کنید تا جای زیادی در ماشین اشغال نکنند و دسترسی راحتی داشته باشند.

دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • صدرا اسفند ۲۹, ۱۳۹۷

    این پستا عالیه
    با اتومبیلم اذربایجان رفتم. اینقدر خوش گذشت تا هنوز که هنوزه هر سفری میرم اونطور بهم خوش نمیگذره
    هم همه جا رو میبینی. هم ازادی. هم کل سفر در حال سیاحتی. هرجا خواستی توقف میکنی
    تو سفرمون با یه دختر و پسر المانی برخوردم با ون قدیمی اومده بودن اطراف کوه های باکو. حرف زدیم و از تجربیاتمون گفتیم.
    هرچی میخرین کیفیت بالا باشه
    من یه کیسه خواب داشتم دو سال پیش حدودا پونصد هزار تومن خریده بودم ولی تو شب سردم میشد روش تا منفی ۶ درجه نوشته بود. ولی طبق معمول جنس چینی بود. رفتم از باکو یه کیسه خواب خریدم قیمتش شد یک میلیون و صد هزار تومن.عالیه وقتی زیپو میبندی انگار زیر کرسی نشستی.
    زیرانداز ضروریه. از اینایی که باد میشه و یه لایه رفلکس هم توش به کار رفته که گرمای بدن رو منتقل نمیکنه به زمین یا کف ماشین. این لایه باعث میشه نشیمن گاه اصلا احساس سردی نکنه. خیلیا میگن زیرانداز بادی بادش خالی میشه. اما من میگم شما یه جنس بی کیفیت بخری هم سوراخ میشه هم بادش خالی میشه. اما یه جنس اصل باکیفیت حدودا یک هشتصدهزار تومنی بخر نه بادش خالی میشه نه سوراخ میشه. بهتون قول میدم اگه یه جنس باکیفیت و اصل بخرین تا ده روز بادش خالی نشه. تازه شما یک شب استفاده میکنی بعدش بادشو خالی میکنی و جمع میکنی. خودم تجربه استفاده هفت هشت روز پشت سر هم رو دارم که بعد یک هفته یکم بادش کم میشه ولی خالی نمیشه.

    نکته ی دیگه وسایل نظافت هست. حتما تیغ ببرین. از این تیغای ژیلت مثل سری ماخ. خودم دسته تیغو حدودا دویست هزار تومن خریدم دوتا تیغ همراهش بود. هر تیغ اگه هر روز باهاش صورتتون رو تیغ بکشین قول میدم تا دو هفته اصلا کند نمیشه.
    بعد اینکه صابون یا شامپوی ارگانیک ببرین که برا محیط ضرر نداره. تو خیابون ولیعصر نزدیکای حد فاصل منیریه و امام خمینی چندتا فروشگاه هستن که صابون ارگانیک و گیاهی دارن که برا طبیعت اصلا ضرر نداره. حتی خودتون صابون رو بخورین مسموم نمیشین. چون اصلا سمی و شیمیایی نیستن. اکثر فروشگاه های کوهنوردی و ورزشی دارن این صابونا رو. شامپوشو من تا حالا جایی پیدا نکردم ولی صابونش بهتره به نظرم. چون جامده.
    حتما ضد عفونی کننده دست با خودتون ببرین.
    یه پنل خورشیدی داشته باشین که حتما لازمتون میشه. با یکی دوتا پاور بانک. پنل خورشیدی از این کتابیها باشه که جمع میشه اندازه یک کتابه این پنلها باطری گوشی رو تقریبا تو پنج شش ساعت کامل شارژ میکنن اگه زیر خورشید باشن. اما بهترین کار اینه به صورت ترکیبی استفاده کنین. یعنی پنل خورشیدی رو با چسب قوی رو سقف ماشین بچسبونین بعد سیمشو از در وارد کنین و به پاور بانک وصل کنین. موبایلتونو با پاور بانک وصل کنین. اینطوری پاوربانکتون همیشه فول شارژه. نگران سقف نباشین. چسب رو با اب و ریکا به راحتی میتونین پاک کنین. خودم چسبهایی که معروف به داک هستن استفاده میکنم و به راحتی با اب و ریکا از سقف جدا میشه. سیمی که از در رد میکنین هم قطع یا کنده نمیشه چون من رد میکنم و پاره نشدن تا حالا

    • کیارش خان فروردین ۱, ۱۳۹۸

      اون صابونا عالین . خودم برا مشکلات پوستی مارک urtekram میگیرم. هم کارخونه ی تولید هم دفترش تو دانمارکه. همیشه توصیه میکنم مواظب طبیعت باشین. وقتی میرین تو کوه و جنگل اول از همه کیسه پلاستیکی ارگانیک ببرین که مثل پلاستیک هم مقاومه هم از چوب ساخته میشه. فراموش نکنین حتی همین کیسه ارگانیکی رو هم نندازین تو طبیعت. حتما از این کیسه های دستشویی ببرین و رو زمین پهن کنین بعدم کارتونو بکنین. غذا خوردین باقی مونده هاشو مثل استخون و باقی مونده میوه ها و پوست میوه زیر زمین چال کنین.