ترفندهای کاهش فشار خون؛ بدون استفاده از قرص و در سریع ترین زمان ممکن

ترفندهای کاهش فشار خون؛ بدون استفاده از قرص و در سریع ترین زمان ممکن

اگر تجربه ی علائمی مثل سردرد شدید، احساس خستگی، نامنظم شدن ضربان قلب و درد قفسه ی سینه را دارید، احتمالاً دچار مشکل فشار خون بالا هستید. این مسأله می تواند به دلیل اضطراب، کمبود خواب، چاقی یا دیگر بیماری های پنهان باشد و البته گاهی افراد سالم هم دچار این مشکل می شوند. خوشبختانه روش های ساده ای وجود دارد که می تواند به شما کمک کند با ریلکس کردن عروق خونی و ماهیچه های خود، فشار خون خود را تحت کنترل درآورید. در ادامه به ۸ روش مؤثر برای پایین آوردن فشار خون، بدون استفاده از دارو و در سریع ترین زمان ممکن می پردازیم.

۱- ماساژ گوش ها و گردن

روش های طبیعی پایین آوردن فشار خون

روی سر و گردن شما سه نقطه وجود دارد که ماساژ آن ها می تواند به کاهش فشار خون در عرض چند دقیقه کمک کند.

  • نقطه ی شماره ی یک در پشت لاله ی گوش ها واقع شده و برای پیدا کردن نقطه ی شماره ی دو باید از همان جا یک خط مستقیم فرضی را تا مرکز ترقوه ادامه دهید. با استفاده از انگشت هایتان گردن خود را به آرامی روی خط فرضی ذکر شده، به طرف بالا و پایین ماساژ دهید. این کار را ۱۰ مرتبه، در هر دو سمت گردن تان تکرار کنید.
  • نقطه ی شماره سه روی صورت، هم تراز لاله ی گوش و به فاصله ۱/۲ سانتیمتر از گوش واقع شده. با استفاده از نوک انگشت هایتان این نقطه را در هر دو طرف صورت، با یک حرکت مدور و خلاف عقربه های ساعت، به مدت یک دقیقه ماساژ دهید.

ماساژ این قسمت ها فشار وارده به ماهیچه های گردن را کم می کند و باعث می شود خون به شکل مناسبی به سمت مغز جریان پیدا کند.

۲- طب فشاری

نقطه ی G20 یا Wind Pool، یکی از مؤثرترین نقاط در طب فشاری برای درمان فشار خون بالا است. این نقطه ها در گودی های دو طرف انتهای جمجمه قرار دارند. با استفاده از انگشت های شست تان، هر دو نقطه را به طور همزمان و با اعمال یک فشار یکنواخت و ملایم، فعال کنید. ظرف یک یا دو دقیقه احساس خواهید کرد که سردردتان بسیار بهتر شده است.

۳- نفس کشیدن از سوراخ چپ بینی

روش تنفس عمیق شکمی از سوراخ سمت چپ بینی به شما کمک می کند با ریلکس کردن عروق خونی و کاهش هورمون های اضطراب، سطح فشار خون خود را تحت کنترل درآورید.

نحوه ی انجام:

  • روی زمین یا صندلی، در یک وضعیت راحت بنشینید و پشت تان را صاف نگه دارید.
  • دست چپ تان را روی شکم تان قرار دهید.
  • با استفاده از انگشت شست دست راست تان، سوراخ سمت راست بینی تان را ببندید.
  • از سوراخ سمت چپ بینی تان یک نفس عمیق بکشید، چند ثانیه نفس تان را نگه دارید و بعد نفس خود را بیرون دهید.
  • حدود ۳ تا ۵ دقیقه در همان حالت، به آرامی و به صورت عمیق، از سوراخ سمت چپ بینی تان نفس بکشید.

۴- تنفس به روش وزوز زنبور

Bhramari pranayama یا تنفس به روش وزوز زنبور، به شما کمک می کند فوراً ذهن خود را آرام کنید و از شر سردرد و میگرن ناشی از فشار خون بالا خلاص شوید.

نحوه ی انجام:

  • روی زمین، در یک وضعیت راحت بنشینید و پشت تان را صاف نگه دارید.
  • انگشتان اشاره ی خود را روی غضروف هر دو گوش تان بگذارید.
  • یک نفس عمیق بکشید، صدای وزوز مانندی مثل زنبور، در آورید و همزمان غضروف گوش هایتان را به آرامی فشار دهید.
  • این کار را ۷ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

۵- گوش دادن به موسیقی کلاسیک

تحقیقات نشان داده است گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش مثل کلاسیک و سلتیک می تواند به کاهش فشار خون کمک کند، به ویژه اگر با تمرینات تنفسی یا مدیتیشن همراه شود. علت این مسأله آن است که این نوع موسیقی تأثیر آرامش بخشی روی بدن دارد و سطح کورتیزول یا همان هورمون اضطراب را کاهش می دهد.

محققان معتقدند معمولاً موسیقی ای به کاهش فشار خون کمک می کند که تغییرات خیلی کمی در بلندی صدا یا ریتم آن وجود دارد، بی کلام است و قسمت هایی از آن در فواصل یکسان تکرار می شود.

۶- نوشیدن یک لیوان آب

در بعضی موارد، افزایش فشار خون به دلیل کم شدن آب بدن رخ می دهد. وقتی آب بدن تان کم باشد، حجم خون درون بدن تان کاهش پیدا می کند و در مقابل، مقاومت محیطی شما (مقاومت رگ‌های کوچک خونی به‌خصوص مویرگ‌ها در برابر جریان خون) بالا می رود.

برای جلوگیری از بروز این مسأله، هر زمان که نشانه های بالا رفتن فشار خون را در خود احساس کردید، یک یا دو لیوان آب ساده بنوشید. این کار به شما کمک می کند که حجم خون بدن تان را به میزان مناسبی برگردانید و در نتیجه، فشار خون تان را پایین بیاورید.

۷- دراز کشیدن به حالت ساواسانا

Savasana یا Corpse pose می تواند به پایین آوردن ضربان قلب کمک کند و فشار خون را به میزان چشمگیری کاهش دهد. برای انجام این حرکت، کافی است به پشت دراز بکشید، چشم های خود را ببنید و سعی کنید که تک تک ماهیچه های بدن تان را ریلکس کنید. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در همین حالت دراز بکشید. بعد از آن حتماً احساس بسیار بهتری خواهید داشت. این حرکت، نه تنها فشار خون شما را به حالت طبیعی برمی گرداند، بلکه سیستم عصبی تان را هم متعادل می کند.

۸- خیساندن پاها در آب گرم

فرو بردن پاها در آب کاملاً داغی که دمای قابل تحملی داشته باشد می تواند به شما کمک کند سر و گردن خود را خنک نگه دارید و از هجوم خون به مغز جلوگیری کنید. برای این کار، کافی است یک تشت را از آب داغ پر کنید. سپس روی یک صندلی بنشینید و پاهایتان را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه درون آب فرو ببرید. با این کار، خون از سر شما به سمت پاها حرکت می کند و فشار خون شما به تدریج به حالت طبیعی برمی گردد.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
یک نظر

ورود

  • حاج مهدی فروردین ۲۷, ۱۴۰۲

    دمتون گرم ،سلیس و واضح وکاربردی ونتیجه بخش…
    علی یارتون…
    نوکرم