ماجرای تحول ملکه اغراق؛ چرا استایل لیدی گاگا تغییر کرده و ظاهر عجیب و غریبش را کنار گذاشته؟

ماجرای تحول ملکه اغراق؛ چرا استایل لیدی گاگا تغییر کرده و ظاهر عجیب و غریبش را کنار گذاشته؟

در سال ۲۰۱۹، لیدی گاگا، خواننده و بازیگر آمریکایی، به اولین نفری در تاریخ تبدیل شد که جوایز گرمی، بفتا، گلدن گلوب و اسکار را همگی در یک سال از آن خود کرد. نام لیدی گاگا بارها در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شده و به خاطر ظاهر عجیب و غریبش لقب های مختلفی گرفته (هیولای مادر، پری دریایی کوچولو و غیره). اما بسیاری نمی دانند که پشت تصویر موفق و جنجالی لیدی گاگا، همیشه جنگی درونی بر سر عادی بودن برقرار بوده، آدمی عادی و واقعی مانند همه ی آدم های دیگر دنیا. با این حال، مدتی است که دیگر خبری از لباس ها و قیافه های عجیب و غریب لیدی گاگا نیست و در حقیقت، استایل او طی سال ها دستخوش تغییرات زیادی شده است. داستانی که پشت این تغییرات وجود دارد حقایق جالبی را درمورد شخصیت خاص لیدی گاگا برملا می کند. با این داستان جالب همراه باشید تا ببینیم چه شده که لیدی گاگا ظاهر عجیب و غریبش را کنار گذاشته.

استفانی جرمانوتا

تغییرات استایل لیدی گاگا

پیش از سال ۲۰۰۶، لیدی گاگا را به اسم حقیقی اش یعنی استفانی جرمانوتا می شناختند. او بعد از مشهور شدنش، در یکی از مصاحبه هایش اظهار کرد که در دوران کودکی تحقیر می شد. برای مثال، او به خوبی به خاطر می آورد که یک روز همکلاسی هایش به معنای واقعی کلمه او را در سطل زباله پرت کردند.

در دوران تحصیل استفانی در کالج، «طرفدارانش» در یکی از شبکه های اجتماعی گروهی با این عنوان ساختند: «استفانی جرمانوتا، تو هرگز مشهور نخواهی شد». و حالا اگر نگاهی به گذشته ی او بیندازید، متوجه خواهید شد که پشت تصویر اغراق آمیز لیدی گاگا، احساساتی کاملاً واقعی در جریان است.

لیدی گاگا در مصاحبه ای با نشریه ی Guardian: «همون اول که کارم رو شروع کردم این نظر وجود داشت که من برای محبوبیت بین مردم زیادی عجیب و غریب بودم.»

قبل از به شهرت رسیدن، سال ۲۰۰۶

در سال ۲۰۰۶، این خواننده نام هنری «لیدی گاگا» را برای خود انتخاب کرد. او این نام را از موزیک ویدئوی گروه موسیقی کوئین به نام «رادیو گاگا» (Radio Ga Ga) الهام گرفته بود. لیدی گاگا در کلوب ها و جشنواره ها خوانندگی می کرد. او همچنین به عنوان ترانه نویس با بسیاری از خوانندگان مشهور همکاری داشت.

استیج هایی که لیدی گاگا در آن زمان روی آن ها اجرا می کرد طراحی چندان حرفه ای و خاصی نداشتند، اما تمایل او به متفاوت بودن با دیگر خواننده ها را به خوبی نشان می دادند.

لیدی گاگا در مصاحبه ای با نشریه ی Vogue: «خوب یادمه که چقدر اذیتم می کرد فکر اینکه باید مثل بقیه عادی باشم یا پایین تر از چیزی باشم که باهاش متولد شدم. به خاطر همین از ابراز کردن خود واقعی ام به متظاهرانه ترین روش های ممکن، اینقدر افراطی لذت می بردم.»

آلبوم «شهرت»، ۲۰۰۸

در سال ۲۰۰۸، اولین آلبوم لیدی گاگا به نام «شهرت» (The Fame) منتشر شد و او را فوراً به شهرت رساند. قطعات Just Dance و Poker Face محبوب ترین آهنگ های زمان خود بودند. همان سال، لیدی گاگا اولین تور کنسرت هایش را شروع کرد.

یکی از دلایلی که موسیقی گاگا را بسیار مورد توجه قرار داد، استایل خاص او بود. آرایش سنگین، موهای بلند سفید، مژه های مصنوعی، اکسسوری های پر زرق و برق، رنگ های زیاد و لباس های عجیب و نامتعارف لیدی گاگا، همیشه مورد بحث بود. حتی ویدئوها و مطالبی در اینترنت برای علاقمندان منتشر می شد که در آن ها نحوه ی آرایش موها به شیوه ی لیدی گاگا آموزش داده می شد.

لیدی گاگا در مصاحبه ای با نشریه ی Rolling Stone: «بعد از اینکه موسیقی ام رو به دنیا عرضه کردم بود که تونستم به خودم نگاه کنم و افتخار کنم به وصله ی ناجور بودنم. و افتخار کنم به رفتاری که تو دوران کودکی ام با من می شد، نه فقط از طرف خانواده ام، بلکه از طرف همسن و سالهام تو مدرسه و تأثیری که این مسأله روی من داشت.»

آلبوم «هیولای شهرت»، ۲۰۰۹

یک سال بعد، مینی آلبوم «هیولای شهرت» (The Fame Monster) از لیدی گاگا منتشر شد. این آلبوم درباره نیمه ی تاریک شهرت بود. لیدی گاگا خود دو آلبوم اولش را به مفاهیم یین و یانگ تشبیه می کند. او در آلبوم دومش از دید و احساس خودش در توصیف چیزهایی استفاده کرد که ظرف دو سال کار رسمی و برگزاری تور کنسرت به شخصه تجربه کرده بود.

لباس های لیدی گاگا اغراق آمیزتر و عجیب و غریب تر از همیشه شد. یکی از جنجالی ترین آن ها، لباسی بود که از گوشت ساخته شده بود. طبق گفته های لیدی گاگا، این لباس بیانگر مبارزه ی او برای حقوق مدنی بشر بود. در آن سال ها بود که او لقب های مختلفی مثل «هیولای مادر» گرفت و به دنیا اعلام کرد که موسیقی و مد برای او جدایی ناپذیر بودند.

 لیدی گاگا در مصاحبه ای با نشریه ی Vogue: «مد و موسیقی برای من همیشه یه جور زره دفاعی بودن و هستن. من دائماً فانتزی های بیشتر و بیشتری می سازم تا به درون شون فرار کنم، من پوستهای جدیدی برای انداختن میسازم. و هر باری که پوست میندازم، مثل موقعیه که کثیف هستی و حموم می کنی: از همه ی بدی ها خلاص میشی، پاک میشی، بیرون می ریزیشون و تبدیل به یه چیز جدید میشی.»

آلبوم «اینگونه زاده شده ام»، ۲۰۱۱

آلبوم بعدی لیدی گاگا به نام «اینگونه زاده شده ام» (Born This Way) در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. دو آلبوم قبلی او درباره ی شهرت بودند و او حالا در آلبوم جدیدش به موضوعات آزادی، فردیت، فمینیسم و مذهب پرداخته بود. همان سال بود که نام لیدی گاگا در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد.

لیدی گاگا به تجربه کردن و حیرت زده کردن مردم با ظاهرش ادامه می داد. هر ظاهر او یک تجربه ی خیره کننده و غافلگیر کننده بود. تمام لباس ها و آرایش های او تنها در تأیید ایده ی تولد دوباره ای بود که در آلبوم جدیدش به آن پرداخته بود. لیدی گاگا حتی در چندین مراسم به شکل خود دیگر مردانه اش ظاهر شد.

لیدی گاگا در مصاحبه ای با نشریه ی Guardian: «اگه ازم میپرسیدین که دنبال چی ام، می گفتم که نمیخوام سلبریتی باشم، میخوام یه تغییری به وجود بیارم. هیچوقت نخواستم که روی صحنه زیبا به نظر برسم و درمورد چیزایی بخونم که همه مون قبلاً درموردشون شنیدیم. من بیشتر ترجیح میدم که یه آهنگ به اسم یهودا بسازم و درمورد خیانت و بخشش و احساس کسی که اونو اشتباه گرفتن حرف بزنم و با طرفدارهام صحبت کنم ومتوجه بشم که جامعه به چی نیاز داره. اگر بتونم رهبری کنم ، این کارو خواهم کرد.»

آلبوم «آرت پاپ»، سال ۲۰۱۳

آلبوم «آرت پاپ» (Artpop) لیدی گاگا در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و چارت های بین المللی را زیر و رو کرد. اما منتقدان نظرات بسیار مختلفی درباره ی آن داشتند. بعضی افراد معتقد بودند به دلیل نگرش خاص شخصیت لیدی گاگا، به این آلبوم کمتر از ارزش واقعی اش توجه شد. با این حال، لیدی گاگا خود به خوبی گویای احساسات واقعی اش است.

او در استایل لباس پوشیدندش، با استفاده از طرح ها و بافت های نامتعارف و ظاهر اغراق آمیزی  که در همه ی لباس هایش دارد، با خودش روراست می ماند. اما کماکان موفق می شود که شیک پوشی و زنانگی را در لباس هایش حفظ کند.

لیدی گاگا در مصاحبه ای با نشریه ی NME: «وقتی مشهور یا ستاره میشی، درکنارش اتفاقات دیگه ای هم شروع به رخ دادن میکنه و باید با سیستم پیش بری، به خصوص تو صنعت موسیقی امروز که خیلی متفاوته. تو درگیر این جنگی که در جریانه میشی و این وضعیت به عنوان یه هنرمند برات یه کابوس تمام عیاره چون ماجرا سر موسیقی نیست و همه چی به خاطر تجارته و مسأله اصلاً سر این نیست که من کی ام. انتهای روز، کسی که من واقعاً و حقیقتاً هستم یه دختر کوچولوئه که عاشق پیانو زدن بود.»

آلبوم «گونه به گونه»، ۲۰۱۴

لیدی گاگا در سال ۲۰۱۴ به همراه تونی بنت یک آلبوم در ژانر جز به نام «گونه به گونه» (Cheek to Cheek) منتشر کرد. منتقدان زیادی این آلبوم را گرم و عمیق می دانستند. لیدی گاگا همه را با مهارتش در خواندن قطعات جز غافلگیر کرد.

از اینجا استایل لیدی گاگا دچار تغییرات زیادی می شود. او ظاهر به ظاهر، کمتر عجیب و غریب و بیشتر شیک و به یاد ماندنی می شود. او حتی به چهره ی تبلیغاتی بسیاری از کمپانی های مد، مثل اچ اند ام و ورساچه تبدیل می شود.

لیدی گاگا در مصاحبه ای با نشریه ی Vogue: «من یه برند نیستم، من موجودیت منحصر به فرد خودمو دارم، درست مثل هر آدم دیگه ای. و در انتهای روز این انسانیت ما -جسم و بیولوژی ما- است که ما رو به هم پیوند میده. این همون چیزیه که شفقت و همدلی رو پرورش میده و این ها چیزایی هستن که بیشترین اهمیت رو برام دارن. مهربانی!»

آلبوم «جوآن»، ۲۰۱۶

لیدی گاگا نام خاله اش «جوآن» را که در جوانی بر اثر یک بیماری درگذشته بود بر روی آلبوم جدیدش گذاشت. او در این آلبوم، سبک های مختلفی را باهم می آمیزد و خوانندگی اش را در اولویت قرار می دهد. آلبوم «جوآن» حرف های زیادی درباره ی خانواده، پدر و مادر و روابط لیدی گاگا برای گفتن دارد.

استایل لیدی گاگا در این دوره مختصرتر از همیشه شده بود. از قرار معلوم این سادگی جدید، لیدی گاگا را در برابر دیگران پذیراتر کرده بود. او دیگر به «زره دفاعی» ای که قبلاً نیازمندش بود احتیاج نداشت. با این حال، وقت هایی هم بود که او لباس های اغراق آمیز به تن می کرد و اینگونه لیدی گاگا بودن خود را به دنیا یادآوری می کرد.

لیدی گاگا در مصاحبه ای با نشریه ی NME: «این کسی که من هستم ناشی از خانوادمه و من تا مدت ها به خاطر سرکش بودنم به شدت احساس شرمندگی می کردم. اما چیزی که فهمیدم اینه که سرسختی درون من از چیزی نشأت میگیره که قبل از من وجود داشته، و هر تجربه ای که خانواده ی من و خانواده ی اونا قبل از به وجود اومدن شون به خودشون دیدن.»

قطعه ی «ستاره ای متولد شده»، ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸، لیدی گاگا برای فیلم «ستاره ای متولد شده» (A Star Is Born) به کارگردانی بردلی کوپر قطعه ای ضبط کرد. این قطعه به شهرت و محبوبیت زیادی دست پیدا کرد و به نوعی استعاره از مسیری تبدیل شد که لیدی گاگا تا رسیدن به شهرت و موفقیت طی کرده بود.

لباس های لیدی گاگا زیبانر و زیباتر شده است. این لباس ها با تصویر جدید او کاملاً در تناسب هستند. لیدی گاگا حالا قدرتمند، زنانه، لطیف و البته بسیار طبیعی به نظر می رسد.

لیدی گاگا در مصاحبه ای با نشریه ی NME: «هیچ کدوم از آهنگ هایی که می سازم از پیش تعیین نمیشن. اونا همیشه کسی که اون زمان هستم و جایگاهی که تو زندگیم دارم رو به تصویر میکشن.»

وقت پیروزی، ۲۰۱۹

لیدی گاگا از ابتدای سال ۲۰۱۹ جوایز زیادی برای نقش و قطعه اش در فیلم «ستاره ای متولد شده» دریافت کرده است. او تا پایان ماه فوریه ی سال جاری میلادی، سه جایزه ی گرمی، یک جایزه ی گلدن گلوب، یک جایزه ی بفتا و یک جایزه ی اسکار دریافت کرده. این یک پیروزی واقعی است!

لیدی گاگا، طی دوران حرفه ای دوازده ساله اش بالاخره به جایگاهی رسید که دیگر نیازی ندارد چیزی را به کسی ثابت کند. حالا، او یک زن قوی و موفق است که در جایگاهی که به آن دست پیدا کرده درجا نخواهد زد. و تحول ظاهر او در حقیقت نشان دهنده ی جنگ درونی ای است که هر شخصی می تواند با ترس ها و احساسات خودش داشته باشد. لیدی گاگا پیروز این جنگ بود.

لیدی گاگا در مصاحبه ای با نشریه ی Cosmopolitan: «من یه نامزد داشتم که بهم می گفت هیچوقت موفق نمیشم، هیچوقت نامزد گرمی نمیشم، هیچوقت آهنگم مشهور نمیشه و امیدوار بود که من شکست بخورم. من بهش گفتم که یه روزی میرسه که، وقتی دیگه باهم نیستیم، بدون شنیدن صدام یا دیدنم حتی نمی تونی تو یه کافه قهوه سفارش بدی.»

منبع: brightside
دیجیاتو
۸ نظر

ورود

  • سارینا فروردین ۱۳, ۱۳۹۸

    میدونستید لیدی گاگا رکورد فاحشگی رو زده
    با بیش از ۱۰۰۰ مرد بوده! این رکورد رو هنوز ران جرمی که یک مرد هست و با بیش از ۹۰۰ دختر بوده هنوز نزده!
    ایشون یک استوره هستند!

    • انیراس فروردین ۱۳, ۱۳۹۸

      شما رکورد چی رو زدی؟!!!!؟؟؟

    • مهدی فروردین ۱۴, ۱۳۹۸

      نه نمی دونستم، چون معلوم نیست این حرف چرت دقیقا از کجای ذهن مسمومت اومده، در ضمن اسطوره درسته نه استوره!

    • یه نفری فروردین ۱۴, ۱۳۹۸

      به گنجیشکه گفتن منار به ….
      گفت باشه ولی یه چیزی بگو بگنجه

      آخه ۱۰۰۰ نفر؟؟؟
      حداقل میگفتی ۲۰ نفر، ۵۰ نفر، ۱۰۰ نفر.
      ضمنا فاحشه به کسی میگن که در مقابل پول اون کار رو انجام بده.
      اگه پول نگیره فاحشه نیست.
      مسلما لیدی گاگا نیازی به پول نداره که بخواد بخواطرش فاحشه گری کنه.

      ضمنا ران جرمی هم بازیگره. برای پول اون کار رو انجام نمیده، پول میگیره میره جلوی دوربین و نقش بازی میکنه. بقیه چیزایی که شما میبینین نتیجه چندین روز فیلم برداری و تقطیع فیلم و نقش بازی کردن و جلوه های ویژه و کلی تلاش برای مقابله با استرس در جلوی دوربین هست نه فاحشگی.

      لطفا قبل از تهمت زدن به مردم کمی فکر کنید و معنی کلماتی هم که استفاده میکنید رو بفهمید.

    • مهسا خرداد ۱۳, ۱۴۰۰

      چرا م حرف میگی وقتی یه اپسیلون نمیشناسیش اون به خاطر تجاوزی که توی سن ۱۹ سالگی بهش شد سال ها تحت درمان قرار گرفت که وقتی یه مرد نزدیکش میشه که از کنارش رد بشه لکنت زبان و لرزش بهش دست نده تو احتمالا خصوصیات خودت رو وصف کردی . من یکی از طرفدار های سر سخت لیدی گاگا هستم و به آدمایی که هیچ چیز از زندگی شخصی بقیه نمیدونم و فقط میان که به چیزی گفته باشم اجازه نمیدهم ویژگی های خودشون رو به بقیه نسبت بدن

    • مهسا خرداد ۱۳, ۱۴۰۰

      صفات خودت رو به اون نسبت نده الاغ

  • oook فروردین ۱۴, ۱۳۹۸

    منم یه دوست دختر داشتم که همیشه بهم میگفت هیچی نمیشی منم بهش گفتم یه روز میرسه که همه جا حرف از منه.
    البته متاسفانه حق با اون بود

  • Sahar بهمن ۱۷, ۱۳۹۸

    اگه خواستین کسی رو خراب کنین قبلش یه دلیل خوب پیدا کنین نه با تهمت به این تابلویی