افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۷؛ از حضور هلال احمر تا اکران نسخه ترمیم شده دیده‌بان

به همراه عکس‌های اختصاصی روزیاتو از مراسم افتتاحیه

افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۷؛ از حضور هلال احمر تا اکران نسخه ترمیم شده دیده‌بان

عصر دیروز سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر شروع به کار کرد و مراسم افتتاحیه آن با حضور اساتید مطرح سینمایی و رییس جمعیت هلال احمر در سینما فلسطین برگزار شد. در این مراسم رضا کیانیان، بازیگر سینمای کشورمان اظهار داشت که تمامی عواید فروش بلیت‌های جشنواره جهانی فیلم فجر به هلال احمر برای صرف امور سیل زدگان اهدا خواهد شد.

سینمادوستان و سینماگران بسیاری سر در سینما فلسطین از ساعت ۷ بعد از ظهر دیروز ایستاده بودند و نظاره گر برپایی مراسم رقص محلی روبروی این سینما بودند. در کنار رقص محلی برپا شده سر در سینما، در داخل مجموعه سینما فلسطین، کتابی متشکل از نقد تفصیلی فیلم دیده بان، اثر ابراهیم حاتمی کیا رونمایی شد. همچنین در طبقات فوقانی سینما فلسطین، گروهی موزیسین مشغول نواختن آهنگ‌های فیلم‌های سینمای ایران از جمله فیلم دیده‌بان بودند که فضا را هرچه بیشتر به سینما نزدیک‌تر می‌ساخت.

جشنواره جهانی فیلم فجر

در ابتدای مراسم افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر، قراردادی بین مسئولین برگزارکننده این رویداد و هلال احمر به امضا در آمد که به موجب آن تمامی عواید فروش فیلم در این دوره از جشنواره به هلال احمر خواهد رسید. همچنین جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان «سفیر مهربانی» در حوزه بلایای طبیعی معرفی شد و قرار شد تا از سال آینده به آثار سینمایی ساخته شده حول این موضوع، توجه ویژه‌ای شود.

جشنواره جهانی فیلم فجر

ستاره اسکندی و رضا کیانیان نیز با پوشیدن لباس جمعیت هلال احمر، حادثه سیل سراسری در کشور را حادثه‌ای غم‌بار خواندند ولی تاکید نمودند که زندگی ادامه دارد و نباید در برابر این حوادث، تمامی جریان‌های زندگی و هنر و… تعطیل شود.

جشنواره جهانی فیلم فجر

رضا کیانیان در جمع بازدیدکنندگان و خبرنگاران به سخنرانی پرداخت و درباره جشنواره جهانی فیلم فجر نکاتی را متذکر شد:

«این جشنواره بسیار خودمانی بوده و هزینه چندانی برای آن در نظر گرفته نشده است. ما نه می‌خواهیم و نه می‌توانیم جشنواره جهانی فیلم فجر را با خرج‌های آنچنانی برگزار کنیم و ترجیح می‌دهیم که این رویداد را یک رویداد سینمایی خودمانی و جمع و جور بدانیم که عشاق سینما در آن حضور دارند. در جشنواره فیلم فجر بیش از ۱۶۰ اثر سینمایی از کشور ایران و سایر کشورها به نمایش در خواهد آمد که برخی از آنها برای اولین بار است که رنگ اکران را به خود می‌بینند.»

جشنواره جهانی فیلم فجر

کیانیان همچنین به فضای اختصاص شده برای سینمادوستان در کنار سینما فلسطین (خیابان برادران مظفر شمالی) اشاره کرد که به همت شهرداری تهران برپا شده و در آن هم غرفه‌هایی برای عرضه و فروش محصولات سینمایی اختصاص داده شده و هم اینکه صفحه نمایش بزرگی تعبیه شده و با چیدن صندلی روبروی آن سعی شده تا آثاری به طور رایگان برای عموم به نمایش در بیاید: «نمایش‌های خیابانی و حضور سینماگران کشورمان تا پاسی از شب در ایام جشنواره در این مکان ادامه خواهد یافت و تلاش خواهیم کرد تا بعد از جشنواره نیز آن را برقرار کنیم تا مردم بتوانند در کنار شلوغی‌های زندگی در محیطی فرهنگی، هوای هنری و از نوع دیگری را تنفس کنند.»

جشنواره جهانی فیلم فجر

ستاره اسکندی نیز ضمن ابراز همدردی با سیل زدگان، جشنواره جهانی فیلم فجر یک جشنواره معتبر ارزیابی کرد که سینماگران شخصا آن را دوست دارند و حضور در آن را مانند حضور در خانه دوم خود می‌دانند.

جشنواره جهانی فیلم فجر

در ادامه مراسم ابراهیم حاتمی کیا برای مراسم آیین رونمایی از کتاب نقد تفضیلی دیده‌بان پیش روی حضار حاضر شد و نسخه‌ای از این کتاب را امضا کرد. او با علی اصغر پیوندی رییس جمعیت هلال احمر به گفتگو نشست و از اقدامات تیم هلال احمر تشکر ویژه بعمل آورد.

جشنواره جهانی فیلم فجر

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با اکران نسخه ترمیم شده‌ای از فیلم کلاسیک دیده‌بان ساخته ابراهیم حاتمی کیا آغاز به کار کرد؛ نسخه‌ای که به همیت دست‌اندرکاران مرمت شده و کیفیت بسیار قابل قبول‌تری نسبت به نسخه سالیان پیش پیدا کرده است. گفتنیست این تیم از سالهای پیش شروع به مرمت برخی آثار سینمایی کشورمان نمودند و بعد از ترمیم فیلم گاو، شروع به مرمت آثار دیگری از جمله حاج آقا واشنگتن، امیر کبیر و دیده‌بان نموده‌اند. به گفته مسئولین قرار است که فیلم‌های بیشتری هر چه زودتر ترمیم شوند و در جشنواره‌های معتبر اکران شوند.

جشنواره جهانی فیلم فجر

فیلم دیده‌بان در سبک دفاع مقدس ساخته شده و به گمان عده زیادی از کارشناسان، اولین فیلم اصیل و بومی جنگی ایرانی شناخته می‌شود و به واقع می‌توان آن را سرآغاز ژانر سینمای دفاع مقدس در ایران نامید. سینمای جنگی سالیان سال در کشورهای غربی و اروپایی رواج داشت و هالیوود توانسته بود که فیلم‌های جنگی پرهزینه و معتبری بسازد، در همان سال‌ها سینمای ایران نیز به واسطه جنگ تحمیلی روی به سینمای جنگی آورد و آثاری ساخت که عمده آنان تقلیدی نه‌چندان خوب از فیلم‌های جنگی آمریکایی بود.

جشنواره جهانی فیلم فجر

ابراهیم حاتمی کیا در سن ۲۷ سالگی تصمیم گرفت فیلمی در متن جنگ بسازد تا هم انتقادات نسبت به خود را جواب دهد و هم اینکه به سربازان و شهدای جنگ تحمیلی دین خود را ادا کند. او ضمن گفتن این سخنان، فیلم دیده‌بان را حاصلی از تمام تجربه شخصی خود از میدان جنگ دانست و تاکید کرد که هرچه از سینمای مستند و واقعیت در چنته داشته در دیده‌بان پیاده سازی کرده است.

حاتمی کیا باور دارد که دنبال کنندگان سینمای او به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند و گاهی او را از پس از ساخت یک فیلم به بعد قبول ندارند؛ او اما تاکید می‌کند که جملگی منتقدان و دنبال‌کنندگان آثار وی بر سر دیده‌بان تفاهم دارند. کارگردان فیلم به وقت شام در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه      جشنواره جهانی فیلم فجر، به انتقادات اصحاب رسانه و منتقدین نسبت به برخی اظهار نظرات وی در طول سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت:

«من الان نزدیک به ۴۰۰ روز هست که حرفی نزدم، یعنی درست از جشنواره فیلم فجر سال ۹۶. این که من یک جمله می‌گویم و از بین این جملات ترکش‌ها می‌ریزد و تحلیل‌ها و تفسیرها به وجود می‌آید و جنجالی می‌شود تقصیر من نیست. من به عنوان سینماگر و فردی که عاشق سینما و تمامی اجزای آن است، حق اظهار نظر دارم و باید نظر خودم را لااقل سالی یکبار بگویم.»

جشنواره جهانی فیلم فجر

گفنتیست ابراهیم حاتمی کیا در هیچ یک از شبکه‌های مجازی صفحه‌ای شخصی ندارد و با اشاره به همین موضوع به رضا کیانیان که در کنار او ایستاده بود اشاره کرد و به شوخی گفت: «مگر این آقا کم حرف می‌زند و جنجال به پا می‌کند؟ من هم حرف می‌زنم و جنجال‌های بعد از آن تقصیر من نیست. این حق من است و از آن نمی‌گذرم.»

تماشاگران قبل از شروع پخش فیلم با تصاویری از سیل‌زدگان روبرو شدند که آواز خواننده‌ای محلی در پس این تصاویر به صورت زنده آن را همراهی می‌کرد. بعد از پخش این تصاویر سلسله گفتگوهایی درباره فیلم دیده‌بان به نمایش در آمد که به مناسب سی سالگی این فیلم ضبط و تهیه شده بود. در این سلسله گتفگوها به این مساله اشاره شد که دیده بان اولین فیلم جنگی (یا همان دفاع مقدس) کشورمان بوده که توانسته در جشنواره‌های جهانی فیلم حضور پیدا کند.

جشنواره جهانی فیلم فجر
قرار است هر شب در کنار سینمای فلطسین ضیافتی سینمایی برقرار باشد.

در خاتمه مراسم نسخه ترمیم شده فیلم دیده بان با حضور عوامل این فیلم و تماشاگران به اکران در آمد که پس از نمایش با تشویق ایستاده حضار همراه بود.

سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۲۹ فروردین (امروز) تا ۶ اردیبهشت در دو سینمای چارسو و فلسطین برقرار است و در آن آثاری گوناگون از ایران و کشورهای جهان به نمایش در خواهد آمد که برخی از این آثار برای اولین بار است که در دنیا اکران می‌شوند. گفتنیست خرید بلیت‌های این رویداد برای عموم نیز امکان پذیر است و این کار از طریق سایت سینماتیکت میسر است؛ ناگفته نماند اعضای باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر می‌توانند بلیت‌ها را با ۵۰ درصد تخفیف خریداری نمایند. همچنین ذکر این نکته الزامی است که در کنار پخش آثار سینمایی حاضر دراین رویداد، کارگاه‌های سینمایی معتبری نیز در طول جشنواره برقرار است که بلیت‌های آنها نیز از طریق سایت سینماتیکت قابل خریداری است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود