راهنمای تحصیل در دانشگاه های روسیه

گزارش روزیاتو از برترین دانشگاه های روسیه

راهنمای تحصیل در دانشگاه های روسیه

گزارش روزیاتو از برترین دانشگاه های روسیه

امروز درباره روسیه صحبت می کنیم. کشوری که سرزمین دانشگاه ها و کتابخانه ها نامیده می شود و جمعیت دانشجویی آن، بیش از جمعیت فنلاند، همسایه شمالی آن در منطقه اسکاندیناوی است.

سرویس دانشگاه گردی روزیاتو در چند ماه اخیر، به معرفی گسترده فرصت های تحصیلی و بورسیه ، برای عشق خارج ها در نقاط مختلف جهان از جمله: آلمان، اسپانیا، سوئد، نروژ، فرانسه، ایتالیا، اتریش و برخی از کشورهای آسیا پرداخته است.

در این سلسله مطالب سعی و اهتمام بر آن بوده تا مخاطبان گرامی سایت و علاقمندان به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور، با فرآیند اپلای (apply)، فرآیند اخذ پذیرش (admission) و هم چنین مقولات مربوط به تحصیل و اقامت دانشجویی (accommodation)  آشنا شوند.

همان طور که می دانید و قبلا نیز اشاره کردیم، سالانه ده ها هزار ایرانی، مشتاق به تحصیل در دانشگاه های سراسر جهان هستند و شمار بالای متقاضیان شرکت در آزمون های بین المللی آیلتس، تافل و GRE در تهران و مراکز استان ها، بیانگر این واقعیت است.

سرویس علمی و دانشگاهی روزیاتو نیز جهت پاسخ گویی به نیاز های اطلاعاتی مخاطبان گرامی و مشتاقان تحصیل در آن سوی آب ها، همواره نسبت به معرفی فرصت های تحصیلی و هم چنین بورسیه در کشور های مختلف اقدام می کند و تلاش دارد راهنمای هر چند کوچکی برای این طیف از مشتاقان علم و تحصیل در کشورمان باشد.

قبلا به این موضوع اشاره کردیم که برای تحصیل در خارج از کشور، باید رزومه خوبی داشته باشید. توصیه نامه(recommendation letter)  های خوبی از اساتید دریافت کنید. دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده و با ۵ زبان معتبر بین المللی آشنا شوید. نکات دریافت بورس و پذیرش را بدانید. شیوه های پیدا کردن مکان اقامت دانشجویی را مطلع شوید و خیلی مسائل دیگر مانند موسسات اعزام دانشجو و دریافت روادید شنگن دانشجویی!

اکنون به خاطر افزایش نرخ ارز و گران شدن هزینه های تحصیل و زندگی در کشور های مختلف دنیا، دانشجویان باید اولویت خود را برای پذیرش، پذیرش مبتنی بر بورس (scholarship) و کمک هزینه ای تحصیلی (financial aids) متمرکز کنند که دریافت آن ها، آن قدر که فکر می کنید کار سخت و غیر ممکنی نیست.

شمار زیاد دانشجویان ایرانی که موفق به بورس برای تحصیل در مقطع ارشد و دکترا از دانشگا ههای آسیا و قاره سبز و آمریکای شمالی می شوند، نشان دهنده این واقعیت است که با رزومه متوسط اما با ارائه مستندهایی مبنی بر شایستگی برای ادامه تحصیل، می توان از دانشگاه های به نسبت خوبی، پذیرش رایگان یا پذیرش با بورس گرفت.

بنابراین اگر قصد تحصیل در ان سوی آب ها به ذهن شما خطور کرد، ضمن بررسی همه شرایط داخلی و بررسی دانشگاه های تحصیل مجازی داخل، برنامه ریزی کرده و مسیر را برای خود مشخص کنید. سپس برای اپلای اقدام کنید.

یکی از کشور هایی که از دیرباز، با استقبال دانشجویان ایرانی مشتاق به تحصیل در خارج رو به رو می شد،‌ کشور روسیه بود که برای رشته های فنی و مهندسی و پزشکی، یکی از پاتوق های ایرانیان در اروپا به شمار می آمد.

امروز قصد داریم فرصت های تحصیلی در دانشگاه های غیر  پزشکی این کشور را برای مشتاقان تحصیل در روسیه معرفی کنیم. این دانشگاه ها،‌برای تحصیل در رشته های فنی و علوم انسانی این کشور بزرگ با صد ها دانشگاه معتبر، توصیه می شود.

چرا تحصیل در روسیه؟

r14

شاید برای شما هم این پرسش پیش آمده باشد که چرا در این کشور تحصیل کنیم. خوب به ۱۰ نکته اشاره می کنیم:

۱- برخی از دانشگاه های روسیه مانند دانشگاه پلی تکنیک سنت پترزبورگ و دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ و دانشگاه دولتی مسکو، محفل برندگان و نامزد های جایزه نوبل در چند دهه اخیر بوده است.

۲- دانشگاه های روسیه به نسبت دیگر دانشگاه های شمال اروپا و حتی آمریکا، شهریه های کم تری دارند.

۳- دانشگاه های روسیه بعضا با صد ها دانشگاه در سراسر جهان در قالب همکاری تبادل دانشجو (exchange student) همکاری داشته و این فرصت خوبی برای تحصیل آسان در دانشگاه های مختلف طرف قرارداد با دانشگاه های روسیه از جمله فرانسه، انگلیس، کانادا و ژاپن است.

۴- تحصیل در بسیاری از دانشگاه های روسیه به زبان انگلیسی نیز امکان پذیر است.

۵- امکانات و تجهیزات دانشگاه های روسیه به خصوص در برخی از دانشگاه های فنی و مهندسی این کشور، در رشته های مکانیک، متالوژی، مهندسی هسته ای، مهندسی هوا و فضا و رباتیک و فناوری های زیستی، در بالا ترین سطح جهانی قرار دارد و این بهترین فرصت برای استفاده از این امکانات برای دانشجویان ایرانی است.

۶- دانشگاه های روسیه از ظرفیت کتابخانه ای گسترده ای برخوردارند که چنین غنای علمی متمرکز را در کمتر کشوری در دنیا می توان شاهد بود.

۷- نزدیکی روسیه به ایران و نبود مشکلات رایج در دریافت روادید برای دانشجو و خانواده آن ها، از جمله مواردیست که سبب می شود ایرانیان از زمان ناصر الدین شاه، به تحصیل در دانشگاه های معتبر این کشور علاقمند باشند.

۸- برخی از دانشگاه های ایران مانند دانشگاه تهران، شریف، پلی تکنیک و حتی شیراز، با دانشگاه های روسیه تعامل علمی و فرهنگی دارند. از این ظرفیت می توان برای تسهیل در تحصیل در دانشگاه های روسیه استفاده کرد.

۹- اکثر دانشگاه های این کشور مورد تایید دانشگاه های ۵ قاره جهان برای ادامه تحصیل قرار دارد. از این فرصت برای تحصیل در مقاطع دکترا و پسا دکترا استفاده کنید.

۱۰- ارتباط دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و صنعتی و پروژه های عظیم فنی و مهندسی ایران با مراکز روسی به خصوص در عرصه پتروشیمی و هسته ای و هوا فضا نشان می دهد که دانش آموختگان این رشته ها می توانند پس از تحصیل، در این پروژه های مهم ملی با طرف روسی، مشغول به فعالیت شوند و از استاندارد ها و دانش و زبان روسی خود بهره بگیرند. این نکته خیلی مهم است!

 برای آگاهی از وضعیت زندگی و تحصیل در روسیه، سایت هایی مانند انجمن دانشجویان ایرانی سنتت پترزبورگ ، انجمن دانشجویان ایرانی مسکو، یا رایزنی ایران در این کشور، توصیه می شود.

دانشگاه های فنی روسیه

 دانشگاه دولتی لومونوسف

دانشگاه دولتی لومونسف، یکی از دانشگاه های فنی معتبر این کشور بوده که در اوایل قرن هجدهم میلادی تاسیس شد.  این دانشگاه،‌که اکنون نام آن دانشمند بزرگ را بر خود دارد، یکی از زیباترین و با عظمت‌ترین دانشگاه‌های دنیا به شمار می آید.

r1

دانشگاه مذکور دارای ساختمانی بسیار باشکوه، با سبک معماری خاص و بسیار باعظمت در محلی سرسبز به نام «پوگلونی گور» قرار دارد. در سال ۱۷۷۵ م، با ابتکار دانشمند سرشناس روس، میخاییل لومونسف، در ساختمان نه چندان بزرگی در میدان سرخ نخستین دانشگاه روسیه تاسیس شد. اکنول بیش از ۴۰ هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

بسیاری از دانشمندان مشهور روسیه مانند «ن.ن. ژوکوفسکی»، بنیان‌گذار آیرودینامیک و نظریه‌پرداز صنعت هواپیمایی روسیه؛ «ک .ا. تیمیریازوف» دانشمند زیست‌شناس روس که با تحقیقات خود در بخش فتوسنتز نباتات، سهم بزرگی در پیشرفت علم زیست‌شناسی ایفا کرد؛ «ن. آنوچین»، نخستین پروفسور در زمینۀ علوم انسان‌شناسی و جغرافیا که اساس موزۀ انسان شناسی دانشگاه را بنا نهاد و مکتب ژئومورفولوژی را تاسیس کرد؛ «و.ای.ورنادسکی»، مؤسس، زیئوسیمایابی و بنیان‌گذار علم جدید بیوژئوشیمی، همه در این دانشگاه درس خوانده‌اند.

روسیه، کشور کتاب خانه ها بوده و بیش از ۱۰۰۰ کتابخانه فقط در شهر ۶ میلیون نفری سنت پترزبورگ قرار دارد که سالانه ۶ میلیون نفر از آن بازدید می کنند و ده ها هزار دانشجوی بین المللی در آن مشغول به تحصیل هستند.

r3

کتابخانه فنی این دانشگاه یکی این کتاب‌خانه، یکی از قدیمی ‌ترین کتاب‌خانه ‌ها در این کشور نامیده می شود که در سال ۱۷۵۶م گشایش یافته‌ است. این مجموعه‌ بزرگ، هم اکنون با بیش از دو میلیون جلد کتاب به زبان‌های خارجی و بیش از هفت‌ هزار نسخه کتاب، یکی از غنی‌ ترین کتاب‌خانه‌ های روسیه به‌شمار می ‌رود.

همچنین دارای بخش کتب نادری است که در آن کتاب ‌های گران ‌قیمت تاریخی نگهداری می ‌شود. قدمت کتاب ‌های خطی به قرون وسطی بر می ‌گردد و به زبان‌ های یونانی،‌لا‌تین، فرانسوی، عربی، فارسی و روسی قدیم نگاشته شده‌اند.

سایت دانشگاه در این نشانی قرار دارد و به ۴ زبان اطلاع رسانی می کند. فهرست رشته های انگلیسی زبان دانشگاه در این نشانی در دسترس است.

دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ

از معروف ترین دانشگاه های این کشور برای تحصیل در رشته های مختلف پزشکی، فنی و مهندسی و علوم انسانی و طبیعی است. یکی از پاتوق های همیشگی ایرانیان برای تحصیل در فدراسیون روسیه نیز محسوب می شود.

r2

ایندکس پرتال دانشگاه دولتی سنت پترز بورگ-اولین دانشگاه روسیه

این دانشگاه بزرگ و معروف، کار خود را از اوایل قرن هجدهم میلادی آغاز کرد و فعالیت آن از سال ۱۷۰۰ آغاز شد. از جمله نخستین دانشگاه های روسیه و از معتبر های دنیا در برخی از رشته ها به شمار می رود.

در همان ابتدا دانشگاه با فراخوان پروفسرهای برجسته و بسیار مشهور جهان از جمله ال اویلر ریاضیدان مشهور قرن ۱۸ و پروفسور برنولی و بایر بر اعتبار خود افزود و در قرن هجدهم و نوزدهم بهترین و مهمترین دانشگاه روسیه تبدیل شد . در آن زمان که سنت پترزبورگ پایتخت روسیه بود این دانشگاه مهمترین دانشگاه و پرورش نخبگان به حساب می آمد و بسیاری از چهره های مشهور آکادمیک را به جهان هدیه کرد .

r4

در سال ۱۹۱۶ این دانشگاه دارای ۳۸۰ استاد تراز اول بود که از آنها ۹۰ نفر پروفسور و ۲۸۰ نفر دکتری بودند . این دانشگاه در دوران شوروی به طور سریع توسعه یافت و امروز یکی از معتبر ترین و بزرگترین دانشگاههای روسیه می باشد . از دهه پنجاه قرن بیستم میلادی دانشگاه شروع به تربیت متخصصین از کشورهای خارجی نمود به طوری که امروزه دانشجویان خارجی از بیش از ۹۰کشور جهان در این دانشگاه در حال تحصیل می باشند .

سایت دانشگاه در این نشانی قرار دارد و در مقاله ای قبلا، به معرفی کامل  فرصت های تحصیلی و بورسیه آن پرداختیم.

دانشگاه دوستی ملل:بین المللی ترین دانشگاه روسیه

r5

دانشگاه Peoples’ Friendship University of Russia از جمله دانشگاه های کم تر شناخته شده اما فعال روسیه در زمینه های مختلف علمی است که قدمتش کم تر از ۱۰۰ سال است. گفته شده که از جمله دانشگاه های این کشور است که سالانه از بیش از ۱۴۰ کشور جهان دانشجو در آن تحصیل می کنند و به همین خاطر، فضایی کاملا بین المللی دارد.

پذیرش دانشجو در این دانشگاه در بیش از ۶۰ رشته انجام می شود و اکنون قریب به ۳۰ هزار دانشجو از ۹۲ کشور جهان در آن مشغول به تحصیل هستند. اگر تحصیل در یک محیط کاملا بین المللی در روسیه مد نظر شما است، این دانشگاه می تواند انتخاب خوبی باشد.

r6

در این دانشگاه که روابط بین الملل اهمیت فراوانی دارد، رشته های علوم سیاسی و روابط بین الملل، مورد نظر بوده و به همین خاطر، بیش از ۱۵۰ تفاهم نامه همکاری بین این دانشگاه با دانشکد های سیاسی و روابط خارجی و اقتصاد جهانی و موسسات فعال در این عرصه، منعقد شده است.

حضور این دانشگاه در برنامه ها و انجمن های سازمان ملل متحد، یونسکو، اروپا و سایر سازمان های بین المللی پر رنگ است. این دانشگاه همچنین یکی از بنیان گذاران شبکه همکاری دانشگاه های اروپا و آسیای مرکزی، شبکه علمی دانشگاه های کشورهای اروپای شرقی و غربی به شمار میرود . در طول ۵٠ سال، دانشگاه شهرت جهانی یافت و برای سالهای متمادی رتبه ی پنجم دانشگاههای برتر روسیه را کسب کرد.

سایت دانشگاه در این نشانی قرار دارد و فرصت های تحصیلی برای دانشجویان خارجی نیز در این بخش در دسترس است.

دانشکاه دولتی نیژنی نووگوراد (ن.ای.لوباچفسکی )

این دانشگاه در سال ۱۹۱۶ در تاریخ ۳۰ ژانویه تاسیس یافت .یکی از دانشگاههای ملی روسیه و اولین موسسه آموزش عالی در شهر نیژنی نووگورود شد.

r7

(تصویر ایندکس درگاه دانشگاه لوباچفسکی روسیه)

در سال ۱۹۱۸دانشگاه مقام دانشگاه دولتی را به خود اختصاص داد ( اولین دانشگاه نام) و در سال ۱۹۵۶دانشگاه به افتخار دانشمند و ریاضیدان مشهور نیکولای ایوانویچ لوباچفسکی نام گذاری شد. دانشگاه دولتی نیژنی نووگورود در شمار بهترین دانشگاههای کلاسیک روسیه شناخته شده است.

r8

(واقعیت های دانشگاه از نگاه آمار ۲۰۱۶)

این دانشگاه به عنوان دانشگاه نوآوری محسوب می شود که مبتنی بر پژوهش های علمی ، پرسنل مجرب و با کیفیتی را آماده کار و فعالیت می کنند و نیاز های شخص ، اجتماع و دولت را در طیف گسترده ای از برنامه های اصلی و اضافه بر سازمان را تأمین می کنند. ترکیب کیفیت بالای آموزش و دسترسی آسان به یادگیری و فرم های آمادگی از خصوصیات بارز فعالیت های دانشگاه محسوب می شوند.

سایت دانشگاه در این لینک در دسترس بوده و فرصت های تحصیلی و بورسیه خود را در اختیار دانشجویان بین الملل قرار داده است. گفتنی است، این دانشگاه با برخی از دانشگاه های جهان، رشته  DUAL DEGREE برگزار می کند که رشته های زیر را شامل می شود:

  • Mathematics and mechanics,
  • Computer and information sciences,
  • Physics and astronomy,
  • Chemical sciences,
  • Earth sciences,
  • Biological sciences,
  • Computer and Information sciences, Electronics,
  • Radio engineering and communications systems,
  • Psychological sciences,
  • Economics,
  • Sociological sciences

تحصیل در این دانشگاه، به نسبت دیگر دانشگاه ها کم هزینه است. اما برای دانشجویان بین الملل، شهریه مورد نیاز است. برای ارسال مدارک، می بایست DEADLINE ها را نیز در نظر داشته باشید. این دانشگاه را در شبکه اجتماعی لینکدین دنبال کنید.این دانشگاه اخیراً، یک صدمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت.

دانشگاه دولتی کوبان روسیه

این دانشگاه از جمله دانشگاه های روسیه است و این دانشگاه از سال ۱۹۲۰ مشغول به کار شد. ریاست دانشگاه در آن زمان بر عهده ژنرال ارتش تزار ، تاریخ شناس و دانشمند بزرگ ، متخصص کتب قدیمی روسیه باستان نیکاندر آلکساندرویچ مارکس گذارده شده است.

r9

(ایندکس پرتال دانشگاه کوبان روسیه که اخیرا با بازدید پوتین مواجه شد)

 در همان سپتامبر سال ۱۹۲۰ دانشگاه تحصیلات عموم ساخته شده بود. گرسنگی و بحران اقتصادی در اتحاد شوروی منجر به لغو بسیاری از دانشگاهها از جمله دانشگاه دولتی کوبان شد.

دانشجویان و اساتید به تنها دانشگاه حفظ شده در آن زمان ، دانشگاه تحصیلات ملی یا عمومی انتقال یافت که بعدها دانشگاه آموزش عالی تربیت معلم کوبان نام گذاری شد. ۱۹ سپتامبر سال ۱۹۲۴ در آن ۶ بخش آموزشی تشکیل شد.

r10

امروزه دانشگاه دولتی کوبان _ دانشگاه معتبر و مطرح در کشور و سطح جهانی است.در سال ۲۰۰۹ میلادی طبق رتبه بندی آژانس « ریت آر» دانشگاه در شمار برترین دانشگاههای جهانی مقام ۳۱۴ را در سطح جهانی به خود اختصاص داد و میان دانشگاههای روسیه مقام دهم را کسب کرد. ساختار آموزشی دانشگاه شامل ۱۷ دانشکده و ۱۱ شعبه آموزشی در کل استاد کراسنادارسک است.

پرتال این دانشگاه در این نشانی قرار دارد که در ان اطلاعات پذیرش و بورسیه و شرایط پذیرش ارائه شده است. در این دانشگاه فعال در رشته های ریاضیات، علوم کاربردی، حقوق و سیاست و کسب و کار است که در زیر فهرست دانشکده های آن را مشاهده می کنید.

دانشگاه دولتی کشاورزی مسکو

این دانشگاه بهترین دانشگاه روسیه برای تحصیل در زمینه های علوم کشاورزی و علوم مرتبط در این کشور است. سرزمین پهناور روسیه، فرصت های خوبی را برای توسعه صنعت کشاورزی فراهم کرده و این کشور در عرصه کشاورزی،‌ از پیشگامان صنعت محسوب می شود.

r11

(ایندکس پرتال دانشگاه دولتی کشاورزی مسکو)

در سال ۲۰۰۸ این دانشگاه ۱۴۰ سالگی خود را جشن گرفت ، این دانشگاه با داشتن کادری مجرب از کارمندان و اساتید ، دانشجویان را در سطح آموزشی بالا آماده برای کار در شرکت های تجاری کشاورزی ، انجمن های تولیدی ، شرکت های تولیدی و تأمین اجتماعی و هم چنین در زمینه های کشاورزی تولیدات ، کشاورزی خانوار ، اصول بارزگانی و علوم کشاورزی نوین تعلیم می دهد و با داشتن متدهای صحیح آموزش فارغ التحصیلان را آماده ی کار در بازارهای جهانی اقتصادی ، بازاریابی جهانی کشاورزی و تجارت جهانی آماده می سازد .

سایت دانشگاه در این نشانی قرار دارد.

اگر دنبال تحصیل در رشته های کشاورزی و علوم مربوطه مانند نانو هستید،‌ فرصت های تحصیل در این دانشگاه را فراموش نکنید.

کتابخانه دانشگاه در سال ۱۸۷۷ ساخته شد و یکی از تخصصی ترین کتابخانه های دانشگاهی مسکو در زمینه کشاورزی به حساب می آید همچنین یکی از کتابخانه های بزرگ علمی روسیه می باشد که دارای یک منبع غنی شامل صدها هزار نسخه کتاب می باشد که بیش از ده ها هزار نسخه آنها به زبان های خارجی می باشد ، همچنین کتاب های دستنویس خطی مربوط به قرون گذشته بیش از هزار نسخه در کتابخانه نگهداری می شود .

فهرست ۲۵ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه کشاورزی مسکو

r12

(تصویری جالب از زمین های کشاورزی تحقیقاتی دانشگاه کشاورزی مسکو)

  • آزمایشگاه امور زراعی
  • آزمایشگاه زراعت
  • آزمایشگاه حشره شناسی
  • آزمایشگاه آسیب شناسی گیاهی
  • آزمایشگاه هواشناسی مکانیزه
  • رصد خانه
  • آزمایشگاه ژنتیک
  • آزمایشگاه بیوتکنولوژی
  • آزمایشگاه فیزیولوژی گیاهان
  • آزمایشگاه زمین های زراعی و تخم پروری
  • آزمایشگاه روش های شیمیایی برای حفاظت از گیاهان
  • آزمایشگاه شیمی کشاورزی
  • آزمایشگاه خاک شناسی
  • آزمایشگاه اکولوژی کشاورزی
  • آزمایشگاه فناوری اتم در صنعت کشاورزی
  • آزمایشگاه جنگل شناسی
  • آزمایشگاه اجزای ریز (میکرونی )
  • آزمایشگاه تنظیمات آب آشامیدنی با استفاده از پلیمرها
  • موزه خاک شناسی و زمین شناسی
  • آزمایشگاه میوه کاری
  • آزمایشگاه سبزیکاری
  • آزمایشگاه پرورش انگور
  • آزمایشگاه بیوفیزیک و آبرسانی گیاهان
  • مرکز تحقیقات بر میوه جات
  • مرکز تحقیقات بر سبزیجات

r13

فهرست دانشکده های دانشگاه معتبر کشاورزی مسکو

نکاتی برای تحصیل در دانشگاه های روسیه

r15

۱- تحصیل در اکثر رشته های در روسیه به زبان روسی و برخی از رشته های به زبان انگلیسی ارائه می شود.

۲- معتبر ترین دانشگاه روسیه، دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ است که یکی از پاتوق های تحصیلی ایرانیان دراین کشور محسوب می شود.

۳- دانشگاه هایی که در گفتار امروز روزیاتو معرفی شد، بخشی از دانشگاه های معتبر این کشور است. اطلاعات کامل را در سایت رسمی آموزش عالی روسیه بدست آورید.

۴- تحصیل به زبان روسی در دانشگا ه های روسیه فواید زیادی دارد از جمله امکان استخدام و اشتغال حین و پس از تحصیل، هم چنین فعالیت در شرکت های روسی متعددی که در پروژه های صنعتی کشور مشغول به فعالیت هستند.

۵- تحصیل در دانشگاه های روسیه نیازمند آیلتس یا تافل معمولا نیست و سطح زبان انگلیسی متوسط برای تحصیل به رشته های انگلیسی زبان کفایت می کند. مگر این که در نیازمندی های پذیرش قید شده باشد.

۶- اکثر دانشگاه های روسیه به دانشجویان خود خوابگاه ارائه می کنند. برای همین با accommodation officer دانشگاه رایزنی کنید.

۷- برای تحصیل در روسیه همواره از تجربیات ایرانیان دانش آموخته و هم چنین کسانی که اکنون در دانشگاه های روسیه مشغول به تحصیل هستند استفاده کنید.

۸- اگر برای تحصیل در روسیه با پرسشی مواجه شدید. وزارت علوم و هم چنین رایزن علمی ایران در مسکو و بخش فرهنگی سفارت ایران در این کشور، می تواند منابع رسمی خوبی برای کسب اطلاعات تکمیلی باشد.

۹- دانشگاه های روسیه به واسطه شهریه های به نسبت پایین در قیاس با دانشگاه های شمال اروپا، اقیانوسیه و آمریکای شمالی. فرصت های خوب و معتبری برای تحصیل هستند.

۱۰- رشته های هوا فضا، رباتیک، مهندسی هسته ای، پتروشیمی و گاز، علوم سیاسی، حقوق، پزشکی و دندان پزشکی، از جمله رشته های خوب برای تحصیل در این کشور پیشرفته اروپایی به شمار می آید.

در گفتار های بعدی، به معرفی دانشگاه های هنری، پزشکی . مهندسی و حقوق دانشگاه های روسیه خواهیم پرداخت.

[ منابع: ویکی پدیا،  سایت تحصیل در روسیه، وزارت آموزش عالی روسیه، edurussia ]

دیجیاتو
بدون نظر

ورود