۸ ساختمان مشهور در سراسر جهان که پس از یک فاجعه بزرگ بازسازی شدند

۸ ساختمان مشهور در سراسر جهان که پس از یک فاجعه بزرگ بازسازی شدند

پس از فاجعه بزرگ کلیسای نوتردام در پاریس که نماد تاریخی این شهر اروپایی به‌شمار می‌رفت، امانوئل مکرون – رئیس جمهوری فرانسه – به طور رسمی اعلام کرد این کلیسای ارزشمند تا حداکثر ۵ سال دیگر بازسازی خواهد شد.

اما جالب است بدانید این نخستین بنای باستانی ارزشمند نیست که در اثر آتش‌سوزی تخریب شده است و برای اولین بار هم نیست که یک ساختمان باستانی پس از یک واقعه‌ی تلخ قرار است بازسازی می‌شود. فارغ از عاملی که بناهای باستانی در طول تاریخ تخریب شده‌اند، از زلزله و آتش‌سوزی گرفته تا حملات تروریستی، بسیاری از دولتمردان به منظور حفظ ثروت تاریخی و فرهنگی کشور خود به بازسازی و مرمتِ دوباره آنها اقدام کرده‌اند.

در زیر تعدادی از ساختمان‌های بسیار مهم جهان که در طول تاریخ بازسازی شده‌اند را معرفی کرده‌ایم. همراهمان باشید.

کاخ سفیدی که امروز شاهد آن هستیم، نخستین نسخه‌ی ساخته شده از این بنا نیست. ساختمان اصلی خانه سفید که در گذشته «کاخ ریاست جمهوری» نامیده می‌شد، در سال ۱۸۱۴ میلادی سوخت و از بین رفت. 

نقاشی کاخ ریاست جمهوری آمریکا و کاخ سفید در دهه ۱۸۰۰ میلادی

سه رئیس جمهور اول ایالت متحده آمریکا یعنی جرج واشنگتن، جان آدامز و توماس جفرسون هرگز در کاخ سفید زندگی نکردند. در عوض، آنها در کاخ ریاست جمهوری ساکن بودند که بزرگ‌ترین خانه کشور در آن زمان بود.

زمانی که جیمز مدیسون دفتر را گرفت، کشور آمریکا وارد جنگ ۱۸۱۲ میلادی با بریتانیا شد. در طول جنگ، نفربرهای بریتانیایی وارد واشنگتن دی‌سی شدند و ساختمان‌های متعددی از جمله خانه ریاست جمهوری را در سال ۱۸۱۴ میلادی سوزاندند.

به مدت سه سال، معماری به نام جیمز هوبان مراحل بازسازی این بنا را آغاز کرد. در سال ۱۸۱۷ میلادی، رئیس‌جهور جیمز مونرو به کاخ سفید جدید نقل مکان کرد. اما این تاریخ چندین سال پیش از تکمیل مراحل بازسازی ساختمان بود.

طراحی داخلی و خارجی کاخ سفید آمریکا بارها تغییر یافته است.

رویال اکسچنج در شهر لندن دو بار به طور کامل تخریب شده و دوباره ساخته شدند

8 ساختمان مشهور در سراسر جهان که پس از یک فاجعه بزرگ بازسازی شدن1
تصویر نقاشی شده از رویال اکسچنج در دهه ۱۷۰۰ میلادی و در حال حاضر

اولین ساختمان Royal Exchange در سال ۱۵۷۱ میلادی ساخته شد و به عنوان یک مرکز تجاری در شهر لندن فعالیت می‌کرد. اما این بنا در سال ۱۶۶۶ میلادی در یک آتش‌سوزی بزرگ به طور کامل از بین رفت اما چند سال بعد مورد مرمت قرار گرفت.

دومین باری که این ساختمان در اثر آتش‌سوزی فروریخت در سال ۱۸۳۸ میلادی بود. در سال ۱۸۴۴، ملکه ویکتوریا سومین نسخه از ساختمان بازسازی شده رویال اکسچنج را افتتاح کرد، بنایی که با همان طراحی قرن شانزدهمی خود ساخته شده بود و شامل حیاط، معماری رومی و هنرهای رنسانسی ایتالیایی بود.

امروز، این ساختمان مشهور و تاریخی بیش از ۳۰ فروشگاه خرده‌فروشی لوکس دارد.

هتل فرمونت سان فرانسیسکو نیز پس از زلزله مهیب سال ۱۹۰۶ میلادی دچار حریق شد و در آتش سوخت. اما یک سال بعد موردبازسازی قرار گرفت 

8 ساختمان مشهور در سراسر جهان که پس از یک فاجعه بزرگ بازسازی شدن1
هتل فرمونت بلافاصله پس از زلزله تخریب شد اما یکسال بعد دوباره ساخته شد. اگرچه حدود ۱۰ سال بعد تغییر مدل داده و به شکلی نو در خیابان خودنمایی می‌کرد.

در سال ۱۹۰۶ میلادی سان فرانسیسکو شاهد یکی از بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌های تاریخ بود که در اثر این فاجعه طبیعی ۳ هزار نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۸ هزار ساختمان تخریب شد. هتل فرمونت که در بالای نوب‌هیل واقع شده بود به طرز معجزه‌آسایی در زلزله سراپا باقی ماند اما دچار خسارت‌های بسیار زیادی شده بود که در نتیجه‌ی آتش‌سوزی بعد از زلزله پدیدار شد.

در شب افتتاحیه در سال ۱۹۰۷ میلادی، یک جشن بسیار باشکوه و بزرگ برگزار شد و ده‌ها کیلوگرم لاک‌پشت و صدف سرو و با آتش‌بازی و نوشیدنی‌های متنوع از مهمانان پذیرایی شد.

کلیسای سنت پاول در شهر لندن چندین بار خراب شده و مورد مرمت قرار گرفته است. اما بزرگ‌‌ترین نوسازی آن پس از بمباران هوایی شهر لندن در سال ۱۹۴۰ میلادی صورت گرفت. 

8 ساختمان مشهور در سراسر جهان که پس از یک فاجعه بزرگ بازسازی شدن1
کلیسای جامع سنت پل پس از بمباران هوایی و در وضعیت کنونی

کلیسای جامع سنت پل چندین بار دچار آتش‌سوزی شده است؛ از حمله وایکینگ‌ها گرفته تا جنگ‌های مدنی این بنای مذهبی همیشه مورد حمله مهاجمان قرار داشته است. اولین بار معماری به نام سر کریستوفر رِن مرمت کلیسا را به عهده گرفت و در سال ۱۷۱۰ میلادی این شاهکار را به اتمام رساند به طوری که همچنان نیز به عنوان یکی از برجسته‌ترین و مشهورترین ساختمان‌های لندن بشمار می‌رود.

این کلیسا در سال ۱۹۴۰ میلادی در طول جنگ جهانی دوم نیز برای چندمین بار مورد هجوم قرار گرفت. بمباران هوایی لندن که به نام «بلیتس» شناخته می‌شود در خلال جنگ جهانی دوم (از ۷ سپتامبر ۱۹۴۰ تا ۱۰ مه ۱۹۴۱) بود که از سوی آلمان نازی علیه بریتانیا انجام شد. در این یورش راهبردی، لندن و نقاط دیگر بریتانیا ۵۷ شب پی‌درپی از سوی نیروی هوایی آلمان نازی مورد تهاجم هوایی و بمباران قرار گرفت. در تهاجم بلیتس بیش از یک میلیون خانه در لندن نابود شد و بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شدند که نیمی از آنان اهل لندن بودند.

در آن زمان،  وینستون چرچیل دستور داد کلیسای St. Paul به هر قیمتی که شده باید حفظ شود. این بنای مذهبی و تاریخی پس از مرمت به نماد مقاومت نیروهای بریتانیا در طول جنگ تبدیل شد. در سال ۱۹۴۵ میلادی، پس از پایان یافتن جنگ جهانی دوم به طور کامل بازسازی شد.

ورشو در کشور لهستان نیز در بمباران هوایی در طول جنگ جهانی دوم تخریب شد اما در کنار دیگر ساختمان‌های شهر که به تلی از خاکستر تبدیل شده بودند، بازسازی شد. 

8 ساختمان مشهور در سراسر جهان که پس از یک فاجعه بزرگ بازسازی شدند
خیابان‌های ورشو پس از جنگ جهانی دوم در مقایسه با وضعیت کنونی آن.

پس از جنگ جهانی دوم ورشو به طور کامل از بین رفت. ۸۵ درصد از مراکز تاریخی این شهر با خاک یکسان شد. اما شهروندان این شهر بدون فوت وقت مراحل بازسازی محل زندگی خود را آغاز کردند. آنها با پوسترهای مشهور برجا مانده از واراسا نمای کلی ساختمان‌ها را در اختیار داشتند و بر همان اساس بناها را مرمت می‌کردند.

در سال ۱۹۵۵ میلادی، بیشتر قسمت‌های شهر قدیمی ورشو مورد مرمت قرار گرفت اما این روند همچنان تا دهه ۸۰ میلادی ادامه یافت. امروزه ورشو یکی از شهرهای پررونق اروپا بشمار می‌رود اما همچنان تحت تاثیر گذشته خود قرار دارد.

کلیسای Frauenkirche در درسدن نیز پس از تخریب شدن در طول جنگ جهانی دوم مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت

8 ساختمان مشهور در سراسر جهان که پس از یک فاجعه بزرگ بازسازی شدن1
کلیسای Frauenkirche در درسدن قبل و بعد از مرمت

همانند واراسا شهر آلمانی درسدن نیز در فوریه سال ۱۹۴۵ میلادی به مدت سه شبانه‌روز زیر بمباران هوایی قرار داشت و بخش‌های زیادی از آن تخریب شد. این بنای تاریخی و مذهبی، کلیسای مذهب پروتستان بود که ده‌ها سال به حالت مخروبه باقی ماند تا اینکه شهروندان درسدن کمیته‌ای برای بازسازی و نوسازی آن تشکیل دادند. مراحل بازسازی این بنا از سال ۱۹۹۴ میلادی شروع شد و از بیشتر متریال‌های بنای اصلی برای نوسازی استفاده شد. در سال ۲۰۰۵ میلادی این کلیسا برای خدمت‌رسانی به مردم گشایش یافت.

در اولین سخنرانی مذهبی که پس از بازسازی در این کلیسا صورت گرفت، جوچن بول گفت: «زخم‌های عمیقی که برای مدت طولانی خونریزی دارند نیز ترمیم می‌شوند. از قلب نفرت و زشتی‌ها نیز آشتی و صلح جوانه خواهد زد و دوستی را شکل خواهد داد.»

مشهورترین سالن اپرای بارسلون در کشور اسپانیا نیز در سال ۱۹۹۴ میلادی در شعله‌های حریق سوخت و خاکستر شد اما نمونه مشابه آن به همان سبک و معماری ساخته شده و در سال ۱۹۹۹ میلادی گشایش یافت

8 ساختمان مشهور در سراسر جهان که پس از یک فاجعه بزرگ بازسازی شدن1
طراحی داخلی سالن اپرای del Liceu بارسلون پس از آتش‌سوزی و مقایسه آن با وضعیت کنونی

سالن Gran Teatre del Liceu بیش از ۱۵۰ است که به عنوان نماد فرهنگی و اجتماعی در قلب شهر بارسلون واقع شده و یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های تئاتر و اپرا در سراسر جهان بشمار می‌رود و دلیلش هم استیج بزرگ و مجهز آن است. پنج سال پس از فروریختن در اثر آتش سوزی در سال ۱۹۹۴ میلادی با صرف حدود ۹۵ میلیون دلار این سالن دوباره ساخته و نونوار شد.

مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک نیز به جای برج‌های دوقلو ساخته شده‌اند که در حادثه تروریستی سال ۲۰۰۱ به طور کامل تخریب شد

8 ساختمان مشهور در سراسر جهان که پس از یک فاجعه بزرگ بازسازی شدن1
برج‌های دوقلو در زمان تخریب و برج آزادی در حال حاضر

در ساعات ابتدایی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، هواپیماهای تروریست‌ها بر فراز برج‌های دوقلو پرواز کرده و با اصابت خود به این ساختمان مشهور باعث فروریختن آن شدند. به موجب این حادثه تروریستی ۲۷۵۳ نفر جان خود را از دست دادند. هر دو برج دوقلو به طور کامل تخریب شدند.

پس از سال‌ها برنامه‌ریزی و طراحی، در نهایت ساختمان جدید نیویورک در سال ۲۰۰۶ میلادی ساخت شد. این بنا در سال ۲۰۱۴ میلادی به صورت رسمی افتتاح شد. این ساختمان که برج آزادی نام دارد حدود ۵۴۰ متر ارتفاع دارد و سومین برج بلند جهان بشمار می‌رود.

منبع: thisisinsider
یک نظر

ورود

  • Hooman اردیبهشت ۲, ۱۳۹۸

    از همه شگفت انگیز تر بازسازی ورشو بود!

    البته مثلا نمونه هایی تو ایرانم داریم، که حداقل ۴۰ ساله مخروبه ان!