تمیزی یا آشفتگی خانه تان نکات زیادی را در مورد شخصیت شما آشکار می کند

تمیزی یا آشفتگی خانه تان نکات زیادی را در مورد شخصیت شما آشکار می کند

عشق به تمیز کاری و نظافت یا تنفر از آن، صرفاً یک خصوصیت اخلاقی نیست. اگر می خواهید خودتان را بیشتر بشناسید، دقت کنید که چطور به محیط اطراف تان نظم می دهید. ابن مسأله در مورد دیگران هم صدق می کند. اگر می خواهید از کسی که تازه با او آشنا شده اید شناخت بیشتری پیدا کنید، کافی است سری به خانه اش بزنید. شما می توانید تنها با نگاه کردن به نحوه ی شستن ظرف ها و محل نگهداری لباس ها، به نکات زیادی درباره ی شخصیت یک فرد پی ببرید. در ادامه به نکات جالبی می پردازیم که با توجه به تمیزی یا بی نظمی خانه در مورد شخصیت افراد می توان به آن ها پی برد.

۱- ظاهر خانه مرتب ولی داخل کشوها و کمدها آشفته و درهم ریخته است

بی نظمی خانه

در نگاه اول، خانه یا اتاق کاملاً تمیز و مرتب به نظر می رسد و همه چیز سر جای خودش قرار دارد. اما وقتی سراغ کشوها و کمدها می روید با وسایل کهنه و از کار افتاده رو به رو می شوید.

وضعیت ظاهری یک چیز شاید برای همه ی ما مهم باشد، اما قطعاً نه به اندازه ای که این مسأله برای آدم هایی با تیپ شخصیتی نمایشی اهمیت دارد. این افراد عاشق آن هستند که بهترین جنبه از شخصیت خود را نشان دهند و بسیاری از کارها را در اصل برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران انجام می دهند. چنین اشخاصی ترجیح می دهند وسایل کهنه و بلا استفاده ی خود را پنهان کنند تا اینکه آن ها را دور بریزند یا سر و سامان شان دهند. در اغلب موارد، این افراد به جای اینکه واقعاً محل زندگی خود را تمیز کنند، بیشتر برایشان مهم است که خانه ی آن ها ظاهر جذابی داشته باشد.

۲- تا ابد به زندگی در یک شرایط «موقتاً» نا به سامان ادامه می دهند

این افراد سال ها در خانه ای زندگی می کنند که هر گوشه اش نیاز به تعمیر دارد و وسایل خود را در جعبه نگه می دارند تا برای خرید لوازم و اثاثیه هزینه نکنند. آن ها اغلب محل زندگی خود را یک خانه ی موقت می دانند و مثلاً می گویند که می خواهند به خانه ی جدیدی اسباب کشی کنند، برای کار به شهر دیگری نقل مکان کنند، وام بگیرند یا صرفاً منتظرند که زندگی شان به نحوی متحول شود.

این افراد اما گاهی می توانند دهه ها در یک خانه ی «موقتی» زندگی کنند. از دید روانشناختی، آن ها در آینده زندگی می کنند و نگاه خوشبینانه ای به آن دارند. این افراد زمان حال را یک موقعیت موقت و گذرا می دانند که باید تحملش کنند. از طرفی دیگر، چنین اشخاصی اغلب برنامه ی دقیق و مشخصی برای زندگی و آینده ی خود ندارند. آن ها به اینطور زندگی کردن عادت می کنند و همیشه امیدوارند که کمکی از بیرون از راه برسد و وضعیت آن ها را تغییر بدهد.

۳- میز کار شلوغ و به هم ریخته است

یکی از مهم ترین بخش های هر خانه از نقطه نظر روانشناختی، اتاق یا میزی است که برای کار کردن در نظر گرفته می شود. بعضی افراد همه چیز را دسته بندی کرده و مرتب و منظم در کشوها و قفسه ها نگهداری می کنند. اما بعضی افراد هم هستند که محل کار کردن شان همیشه شلوغ و به هم ریخته است. کاغذ، مداد و خودکار، لپ تاپ و غیره، همگی روی هم تلنبار می شوند و همه ی فضا را اشغال می کنند و روی وسایل را گرد و خاک می گیرد. این وضعیت می تواند نشان دهنده ی عزت نفس بالا و نابالغ بودن یک شخص باشد.

شما با وجود به هم ریختگی میزتان می توانید به خوبی به کارتان ادامه دهید و هر چیزی را هم به راحتی پیدا می کنید. این لزوماً چیز بدی نیست. در بسیاری از مواقع، شلوغ بودن میز کار نشان دهنده ی خلاق بودن یک شخص است.

اگر اغلب مجبورید در کنار کار با کامپیوتر، کارهای دیگری هم انجام دهید (مثلاً یادداشت بردارید، چیزی بکشید یا کارهایی از این دست)، به احتمال زیاد میز کار چندان مرتبی ندارید. در مقابل اما این احتمال وجود دارد که از آن دست افرادی باشید که اغلب ایده های نامتعارف و خلاقانه ای دارند.

۴- سینک آشپزخانه، سبد رخت های چرک و سطل زباله همیشه پر است

بسیاری از ما علاقه ای به نظافت کردن نداریم. اما بعضی افراد آنقدر از این کار بیزارند که تنفرشان شکل ترسناکی پیدا می کند، مثلاً آنقدر زباله هایشان را بیرون نمی برند که همه ی خانه را بوی زباله برمی دارد یا فقط وقتی ظرف های کثیف شان را می شویند که هیچ ظرف تمیز دیگری در خانه باقی نمانده باشد.

پشت گوش انداختن کارها مشکلی است که افراد زیادی به آن دچار هستند. ما اغلب هنگام انجام وظایف روزمره ی خود درگیر این مسأله می شویم. البته اینکه مقدار کمی کار را به طور مرتب انجام دهیم منطقی تر به نظر می رسد تا اینکه مجبور شویم مقدار زیادی کار را یکباره انجام دهیم. اما آدم ها با آوردن بهانه هایی مثل «من اصولاً آدم تنبلی هستم.. الان وقتش را ندارم… یا فردا انجامش می دهم» سعی می کنند کار خود را توجیه کنند. اگر متوجه شده اید که گهگاه وظایف و کارهایتان را پشت گوش می اندازید، برای از بین بردن این عادت بد، با کارهای کوچک شروع کنید. مثلاً ظرف های کثیف را بلافاصله بعد از خوردن غذا بشویید و زباله ها را هر روز بیرون بگذارید. این روش باعث می شود این عادت خوب در شما شکل بگیرد که همه ی کارهایتان را سر وقت انجام دهید. شما در بخش ها و امور مهم تر زندگی تان مثل شغل یا روابط تان با دیگران، به این عادت نیاز پیدا خواهید کرد.

۵- خانه آنقدر خالی است که انگار کسی در آن زندگی نمی کند

خانه ی بعضی افراد طوری است که انگار فقط برای خوابیدن از آن استفاده می کنند. محل زندگی آن ها شاید تمیز باشد، اما اثاثیه ی خیلی کمی دارد و تقریباً هیچ ظرفی در آنجا پیدا نمی شود. این افراد گاهی حتی گاز، یخچال یا دیگر وسایل ضروری را ندارند. ساکنان چنین خانه هایی اغلب کسانی هستند که زمان خیلی کمی را در خانه می گذرانند.

با این حال، هر چه سن بالاتر می رود، نیاز به راحتی و نظم بیشتر می شود. اگر خانه ای تقریباً خالی است اما شخص زمان زیادی را در آن می گذراند، این مسأله احتمالاً از وجود مشکلاتی روانشناختی در او حکایت دارد. یکی از این مشکلات، نابالغ بودن فرد است. در حقیقت، این فرد بزرگسال هنوز منتظر است کسی از راه برسد و محل زندگی او را برایش سر و سامان دهد. برای مثال، او تصور می کند که بالاخره با کسی ازدواج می کند و او خانه اش را برایش به محیطی راحت و قابل زندگی تبدیل می کند.

۶- آشپزخانه تمیز نیست

آشپزخانه محل آشپزی کردن و غذا خوردن است و به همین دلیل قاعدتاً باید تمیزترین قسمت هر خانه ای باشد. لکه های روغن، باقیمانده ی مواد غذایی و لکه های قهوه و چای، نه تنها ظاهر بدی به آشپزخانه می دهند، بلکه می توانند سلامت ما را هم به خطر بیندازند. حتی کسانی که از نظافت کردن خوش شان نمی آید، به خاطر حفظ سلامتی خود، سعی می کنند آشپزخانه را تمیز نگه دارند. با این حال، کسانی هم هستند که هیچ مشکلی با کثیف بودن آشپزخانه ی خود ندارند.

گاهی فقط به خاطر تنبلی نیست که این مشکل به وجود می آید. تحقیقات زیادی ثابت کرده اگر شخصی به ندرت خانه ی خود را نظافت کند، این مسأله می تواند نشانه ی افسرده بودن آن شخص باشد. این افراد انرژی تمیز نگه داشتن خانه ی خود را ندارند، آن را مسأله ی مهمی نمی دانند و به احتمال زیاد، به اندازه ی کافی برای خود ارزش قائل نیستند، آن ها فکر نمی کنند که استحقاق زندگی در یک خانه ی تمیز را دارند. از طرفی دیگر، تحقیقات نشان داده نظافت و مرتب کردن خانه به طور منظم، روحیه را تقویت می کند و به مقابله با نشانه های افسردگی کمک می کند.

۷- حمام همیشه کثیف است

در آگهی های تبلیغاتی معمولاً حمام را جایی نشان می دهند که همه ی مشکلات خود را در آنجا فراموش و کاملاً احساس راحتی می کنیم. این مسأله درست است، چون یک دوش آب گرم یا سرد تأثیر فوق العاده ای روی حال ما دارد. بوهای خوبی که در حمام به مشام می رسند ما را سر حال می آورند و محصولات بهداشتی ای که استفاده می کنیم وضعیت موها و پوست ما را بهتر می کنند و روی اندام های داخلی ما هم تأثیر مثبت می گذارند.

یک نگاه به حمام کافی است تا بفمهید که صاحبخانه تا چه حد، نه فقط به بدنش، بلکه به احساس راحتی روانی خود اهمیت می دهد. تمیزی حمام نشان دهنده ی استفاده ی روزانه از آن است. شامپوها، تقویت کننده های مو، ماسک های پوستی، لوسیون های بدن و فوم های اصلاح، همگی به این معنی هستند که شخص به خودش اهمیت می دهد. اگر تنها چیزی که در حمام وجود دارد یک صابون و شامپو یا تیغ اصلاح است، البته نشانه ی افسرده بودن شخص نیست، اما معنی اش آن است که او واقعاً تحت فشار است و فرصت زیادی برای رسیدگی به ظاهر خود ندارد.

۸- همه جای خانه پر از وسیله است

بعضی افراد توان دل کندن از وسایل مورد علاقه شان را ندارند. این افراد ظرف هایی دارند که هیچ وقت از آن ها استفاده نمی کنند، وسایل قدیمی ای دارند که آن ها را در تراس خانه نگه می دارند و انباری خانه شان مملوء از وسایل بلا استفاده است.

این رفتار، در بهترین حالت، نشانه ی محتاط بودن یک شخص است. چنین افرادی علاقه ای به تغییر شرایط فعلی ندارند و سعی می کنند تغییرات به وجود آمده را هم پنهان کنند. اما در بدترین حالت، این رفتار از گرایش شخص به جمع کردن وسایل بی استفاده در خانه اش حکایت دارد. این مسأله از نشانه های رفتار وسواسی و روان رنجوری به شمار می رود. چنین افرادی دائماً در حال انبار کردن وسایل هستند.

۹- خانه زیاد از حد تمیز و مرتب است

درست است که میل به زندگی در یک خانه ی تمیز ایرادی ندارد، اما اگر کسی بیش از حد به نظافت خانه توجه نشان دهد، این مسأله ممکن است نشانه ی خوبی نباشد. چنین افرادی معمولاً علاقه ای به مهمانی دادن ندارند چون ممکن است مهمان ها به چیزی صدمه بزنند یا چیزی را جا به جا کنند و نظم خاصی که بر خانه ی آن ها حاکم است را برهم بزنند.

این رفتار ممکن است نشان دهنده ی عادت تمرکز روی چیزهای جزئی یا گرایش به کمال گرایی باشد. اگر شخصی خانه ی خود را به خاطر ترس از میکروب و کثیفی، دائماً نظافت کند، این مسأله نشان دهنده ی وجود اضطراب در آن شخص است. گاهی کار نظافت خود به مقابله با اضطراب و نگرانی کمک می کند و شخص با این روش، حواس خود را از افکار ناخوشایندش پرت می کند. به همین دلیل است که بعضی افراد دائماً در حال نظافت کردن خانه ی خود هستند.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • فروشگاه لوازم ساختمانی محمودی رئوف آذر ۶, ۱۳۹۹

    خیلی هم عالی مطلبتون. من خودم وقتی اتاق کارم بهم ریخته اس نمیتونم تمرکز کنم روی کارم. تمیزی خیلی خوبه ولی در حد نرمالش بعضی افراد هستن که خیلی وسواس دارن.