چرا گاهی اوقات مغزمان قفل می کند؟ با پدیده «مه آلودگی مغز» آشنا شوید

چرا گاهی اوقات مغزمان قفل می کند؟ با پدیده «مه آلودگی مغز» آشنا شوید

حتماً برای شما هم گاهی پیش آمده که هر چه تلاش کرده اید مغزتان یاری نکرده و انگار که قفل کرده است. این حالت که در اصطلاح به آن «مه آلودگی مغز» (Brain Fog) گفته می شود، خود در حقیقت از نشانه های مشکلات دیگری به شمار می رود. سخت شدن تمرکز، فراموشکاری، بی انگیزه شدن و احساس گیجی، همگی از نشانه های مه آلودگی مغز هستند. اما چه عواملی باعث مه آلودگی مغز می شود؟ این سؤالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد، اما به خاطر داشته باشید که اگر شدت این مشکل را در خود زیاد می بینید و این مسأله زندگی روزانه ی شما را مختل کرده، باید به پزشک مراجعه کنید.

۱- اضطراب

علت مه آلودگی مغز

گرچه گاهی علت و ریشه ی اضطراب را به راحتی می توان پیدا کرد، اما گاهی هم اضطراب شکل مزمنی دارد و در ظاهر بی دلیل است، مسأله ای که پیدا کردن علت اضطراب را دشوار می کند.

اضطراب می تواند عامل بسیاری از علائم مه آلودگی مغز از جمله سخت شدن تمرکز و آشفتگی افکار باشد.

۲- مصرف دارو

بعضی داروها باعث اختلال در حافظه و مه آلودگی مغز، به ویژه در افراد مسن، می شوند.

داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد صرع و مسکن های مخدری از جمله داروهایی هستند که چنین عوارض جانبی ای دارند.

۳- بی خوابی

بی خوابی می تواند باعث احساس گیجی در شخص شود، روی توانایی قضاوت و حافظه ی او تأثیر بگذارد و در مجموع در توانایی های شناختی کوتاه مدت و بلند مدت شخص اختلال ایجاد کند.

بی خوابی عوارض فیزیکی هم می تواند داشته باشد از جمله بالا رفتن ریسک سکته ی مغزی، حمله های آسم، تشنج، بالا رفتن فشار خون و بیماری قلبی.

۴- کمبود آهن

آهن به بدن کمک می کند تا بتواند اکسیژن را از ریه ها به بقیه ی قسمت های بدن برساند. بنابراین کمبود این ماده باعث مشکلات نگران کننده ای از جمله مه آلودگی مغز می شود.

برای تشخیص کمبود آهن معمولاً از آزمایش خون استفاده می شود، بنابراین اگر علاوه بر مه آلودگی مغز، نشانه های دیگری مثل سردی دست و پا، تپش قلب و دردناک شدن زبان دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

۵- کمبود ویتامین B12

سخت شدن فکر کردن و استدلال کردن، تنها دو مورد از نشانه های کمبود ویتامین B12 هستند. از دیگر نشانه های این کمبود می توان به سخت شدن حفظ تعادل بدن، ضعف، احساس خستگی و بی حس یا سوزن سوزن شدن دست ها و پاها اشاره کرد.

افراد مسنی که رژیم غذایی آن ها دچار تغییر می شود یا غذای کمتری مصرف می کنند و همینطور افراد گیاهخواری که این ویتامین را به اندازه ی کافی دریافت نمی کنند، ریسک کمبود ویتامین B12 در آن ها بالاتر از سایرین است.

۶- سندرم خستگی مزمن

گلو درد و سر درد از نشانه های سندرم خستگی مزمن هستند.

به علاوه، این سندرم باعث اختلال در حافظه ی کوتاه مدت و سخت شدن تمرکز می شود.

۷- فیبرومیالژی

فیبرومیالژی نوعی بیماری عصبی است که باعث ایجاد درد و ضعف گسترده در سرتاسر بدن می شود.

مه آلودگی مغز از نشانه هایی است که افراد مبتلا به این بیماری تجربه می کنند. آن ها به سختی می توانند تمرکز کنند، کلمات را پیدا کنند، مکالمه را ادامه دهند، هوشیار باشند و به خاطر بیاورند.

۸- لایم

بیماری لایم که در اثر نیش نوعی از کنه به وجود می آید، در بسیاری از افراد مبتلا، تشخیص داده نمی شود، به همین دلیل درمان نشده باقی می ماند و تبدیل به بیماری لایم مزمن می شود. این بیماری باعث بروز مشکلات زیادی در مغز، دستگاه عصبی، عضلات، گردش خون، گوارش و دیگر موارد می شود.

از آنجایی که همه ی افراد مبتلا به بیماری لایم نشانه های یکسانی ندارند، تشخیص این بیماری گاهی می تواند سخت باشد.

از دیگر نشانه های بیماری لایم می توان به مه آلودگی مغز، احساس خستگی و لرز کردن اشاره کرد.

منبع: thisisinsider
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود