عشق با ما چه می‌کند؟

عشق با ما چه می‌کند؟

عشق از جمله احساساتی است که بدون آن نمی‌توان زندگی کرد؛ حسی غیر قابل انکار و حالتی سرشار از انرژی که تمامی انسان‌ها به آن نیاز دارند و مفهوم اصلی زندگی‌شان بر اساس آن تعریف می‌شود.

در دوران عاشق بودن همه اتفاق‌های دنیا زیبا هستند زیرا انقلابی که عشق در وجود فرد ایجاد می‌کند سرشار است از خوبی، محبت، زیبایی و لبریز بودن. عشق شاید یک ماده مخدر یا داروی آرامش‌بخش نباشد اما تاثیراتش دقیقا همانند آنهاست.

انسان‌های عاشق حالتی از سرخوشی را تجربه می‌کنند و شور و هیجان آنها بسیار بالاست. البته عشق فقط روی مغز تاثیر نمی‌گذارد، بلکه همه بدن را تحت سلطه خود می‌گیرد و به همین خاطر است که با دیدن معشوق، تغییراتی در حالت‌های روحی و جسمی افراد ایجاد می‌شود. از جمله‌ی این تغییرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عشق مُسکن درد است

همه می‌دانیم که در آغوش کشیدن چه حس خوب و آرامش‌بخشی دارد. اما شاید جالب باشد بدانید که تحقیقات علمی اخیر ثابت کرده میزان اکسی‌توسینی که در عرض ۱۰ تا ۲۰  ثانیه بغل کردن در بدن ترشح می‌شود به قدری موثر است که از آن می‌توان برای برطرف کردن درد، به‌ویژه سردرد، استفاده کرد.

علاوه بر این، نگاه کردن به تصویر فردی که دوستش دارید سبب افزایش آستانه تحمل درد شما و کاهش میزان درد (تا ۴۰ در صد در موارد متوسط و ۱۵ درصد در موارد شدید) می‌شود. مغز انسان تصویر معشوق را به عنوان یک عامل خوشایند برای حواس‌پرتی تصور می‌کند و به همین خاطر میزان تحمل درد در فرد افزایش می‌یابد.

از منظری دیگر، دانشمندان همچنین ثابت کرده‌اند تحریکات جنسی و رسیدن به ارگاسم نیز نقش بسیار موثری در از بین بردن درد دارد. تاثیر این مورد در زمینه برطرف کردن دردهای کمر، التهاب و گرفتگی عضلات ثابت شده است.

بیشتر بخوانید: آیا نسخه مصنوعی «هورمون عشق» می تواند مشکلات انسان را برطرف کند؟

عشق از قلب محافظت می‌کند

علاوه بر اینها، اکسی‌توسین که هورمون عشق هم نامیده می‌شود و یکی از شگفت‌انگیزترین مولکول‌های جهان است، سبب کاهش استرس، کاهش فشار خون و کاهش میزان هیجانات منفی حاصل از اضطراب می‌شود. همچنین اعتمادبه‌نفس را افزایش داده و به فرد کمک می‌کند تا به مبارزه با افسردگی بپردازد.

عشق با ما چه می‌کند؟

عشق به بدن کمک می‌کند تا به جنگ بیماری‌ها برود

عشق به حرکات بدن مربوط است، از دست همدیگر را گرفتن تا رابطه جنسی زوجین سبب افزایش تولید اندروفین در بدن می‌شود. این هورمون سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

به طور همزمان، افرادی که مشکلات جسمانی دارند، به روند درمان واکنش‌های مثبت‌تری نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: طالع بینی: بهترین زمان برای پیدا کردن عشق بر اساس ماه تولد

عشق بی‌خوابی را درمان می‌کند

هورمون‌های عشق (اکسی‌توسین و اندروفین) ترشح کورتیزول را مسدود می‌کند. کورتیزول مسئول استرس است. وقتی از ترشح این هورمون جلوگیری شود، فرد به لحاظ روحی و فکری آرام‌تر خواهد بود و در نتیجه خواب راحت‌تری نیز خواهد داشت.

عشق سبب کاهش نشانه‌های اعتیاد می‌شود

تریاک، کوکائین، نیکوتین و الکل به این خاطر اعتیادآور هستند که بر میزان ترشح هورمون دوپامین اثر می‌گذارند و باعث ایجاد حس سرخوشی و نشاط در فرد می‌شوند.

شیفتگی و شیدایی نیز دقیقا همین اثر را در بدن انسان دارد. عشق، علاوه بر افزایش ترشح دوپامین، میزان ترشح تستوسترون و اکسی‌توسین را نیز افزایش می‌دهد که بهترین ترکیب برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد است.

به زبان ساده‌تر، عشق باعث می‌شود تا بدن مملو از احساس لذت و اکستازی شود. اما به طور همزمان، احساس عشق با اعتیاد نیز مبارزه می‌کند و باعث کاهش یافتن نشانه‌های وابستگی به مواد یا الکل می‌شود.

عشق به افزایش طول عمر افراد کمک می‌کند

تحقیقات متعددی ثابت کرده‌اند کسانی که در رابطه‌های عاطفی سالم و طولانی قرار دارند، جسم سالم‌تری نیز دارند. از آنجا که ازدواج‌های مبتنی بر عشق خواب راحت، قلب سالم، روحیه خوب و سیستم ایمنی قوی برای فرد بدنبال دارد، در نتیجه زوج‌های حاضر در چنین پیوندهایی از طول عمر بیشتری برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: چرا زنانی که در شغل خود موفق هستند در یافتن عشق اغلب مشکل دارند؟

عشق نوعی درمان است

در آخر باید بگوییم که عشق درمان است. دلیلش هم این است که ذات آدمی نیازمند دیده شدن، شنیده شدن و درک شدن است. در کنار تمام متخصصان و پزشکان، فردی که عاشق او هستید بهترین دارو و درمان برای دردهای شما بشمار می‌رود.

معشوق علاوه بر جسم، روح شما را نیز آرام می‌کند و حضورش سبب تسکین قلب و آرامش وجود است.

عاشق شدن می‌تواند تمامی ترس‌ها، اضطراب‌ها، نگرانی‌ها، دردها و استرس‌های اجتماعی شما را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: کف بینی: خط عشق دست شما چه رازهایی در مورد روابط عاطفیتان می گوید؟

منبع: brightside
۴ نظر

ورود

  • امین خرداد ۱۹, ۱۳۹۸

    گوره بابای عشق عشق کیلویی چنده باو با دخترای پست ایرانی هر کی عاشقشون بشه یه احمق نادونه چون دخترای ایرانی خیانتکارو عوضی ان

    • Hamed خرداد ۲۰, ۱۳۹۸

      پسرای ایران چندین برابر دختر های ایران، عوضی تر، خائن تر، وحشی تر، و دروغ گو‌ ترند. اینو هر کسی یکم عقل داشته باشه میتونه بفهمه.

    • Hamed خرداد ۲۰, ۱۳۹۸

      پسرای ایران چندین برابر دختر های ایران وحشی تر، عوضی تر، خائن تر و دروغگو تر هستند، و حتی این پسرای ایران هستند که باعث شده اند دخترهای ایران به این وضع دچار شوند (البته ریشه علت ها جای دیگریست که بماند). پس حرف مفت نزن.

  • سینا خرداد ۲۰, ۱۳۹۸

    مطلب فوق العاده ای بود…. ولی حیف که توی کشور ما اکثرا افسرده ن