۱۱ واقعیت جالب و باورنکردنی در مورد اقتصاد ایالات متحده، غول تجاری جهان

۱۱ واقعیت جالب و باورنکردنی در مورد اقتصاد ایالات متحده، غول تجاری جهان

برای بیش از یک قرن، ایالات متحده بزرگ ترین و قوی ترین اقتصاد جهان بوده است. از بالاترین نرخ تولید ناخالص داخلی (GDP) در این کشور تا بازار بورس قدرتمندش، ایالات متحده بازاری است که دیگر کشورهای جهان به آن نگاه دارند حتی زمانی که در شرایط خوبی قرار ندارد و رکود را تجربه می کند. اما در نتیجه و پس از ماجرای رکود بزرگ، ایالات متحده هنوز هم دارای ابهامات بسیاری در مورد آینده اقتصادی خود است. در ادامه این مطلب واقعیت های جالبی در مورد اقتصاد این کشور گرد آورده ایم که می خواهیم با شما به اشتراک بگذاریم؛ از رشد اقتصادی نزدیک به رکورد شکن در زمینه رشد اقتصادی در برهه کنونی تا تولید ناخالص ملی باورنکردنی بزرگ ترین ایالت این کشور، کالیفرنیا.

۱- ایالات متحده در آستانه طولانی ترین دوره رشد اقتصادی خود و رکوردشکنی در این زمینه قرار دارد

اقتصاد ایالات متحده

ماه می گذشته، نوار رشد اقتصادی ایالات متحده از ۸ سال متوالی گذشته و به دومین رکورد طولانی تاریخ کشور رسید. این مقدار پس از رکورد بزرگ افزایش کمی داشته اما هر چه باشد رشد محسوب می شود. اگر رشد اقتصادی کشور تا ماه جولای ادامه داشته باشد، طولانی ترین دوره رشد اقتصادی در کشور رخ خواهد داد و بهترین دوره اقتصادی کشور که بین سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۱ بود را پشت سر خواهد گذاشت. ایالات متحده راه درازی برای پشت سر گذاشتن استرالیا دارد که سال گذشته برای بیست و هفتمین سال متوالی رشد اقتصادی را تجربه کرد.

۲- امسال سیزدهمین سال متوالی است که ایالات متحده رشد واقعی تولید ناخالص داخلی بیشتر از ۳ درصد تجربه نکرده است

اقتصاد ایالات متحده

در حالی که ایالات متحده در حال شکستن رکورد رشد اقتصادی تاریخ خود است اما این موضوع چندان نیز بزرگ جلوه نمی کند زیرا امسال سیزدهمین سال متوالی است که این کشور نتوانسته به رشد ۳ درصدی واقعی در زمینه تولید ناخالص داخلی دست یابد. ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ و بیش از هر سال دیگری در ۱۳ سال اخیر به این عدد نزدیک شده و به عدد ۲.۹ درصد رشد واقعی اقتصادی دست یافته اما این کشور از سال ۲۰۰۵ که رشد اقتصادی ۳.۵ درصدی را تجربه کرده دیگر نتوانسته رشد سالانه خود در زمینه تولید ناخالص داخلی را به عدد ۳ برساند. بهترین رشد اقتصادی ایالات متحده مربوط به سال ۱۹۳۴ بوده که عدد حیرت انگیز ۱۰.۸ درصد را به ثبت رساند.

۳- رشد اقتصادی مداوم یک دهه اخیر ایالات متحده باعث ایجاد ۲۰ میلیون شغل جدید شده است

اقتصاد ایالات متحده

در حالی که رشد اقتصادی کشور در یک دهه اخیر تداوم داشته، فاکتورهای اقتصادی کلیدی دیگر نیز بهتر از قبل شده اند. رشد هر ساله ۳.۴ درصدی دستمزدها در این مدت بهترین عملکرد در این عرصه در بیش از یک دهه اخیر بوده که نشانه خوبی است زیرا دستمزدهای ثابت باعث می شد که طبقه متوسط آمریکایی ها در خطر قرار داشته باشند. البته برخی آمار نیز شرایط را طور دیگری نشان می دهند. تعداد نیروی کار پاره وقتی که خواستار کار تمام وقت است افزایش یافته در حالی که کارفرمایان عمده مانند خرده فروشی های بزرگ و شرکت های ساختمانی از شغل های خود کاسته اند. با این وجود نرخ بیکاری در ایالات متحده به عدد ۳.۸ درصد تنزل یافته است.

۴- بی خوابی میلیون ها دلار هزینه به اقتصاد ایالات متحده وارد کرده است

اقتصاد ایالات متحده

بیش از یک سوم جمعیت افراد بالغ این کشور خواب کافی دریافت نمی کنند و این موضوع با از دست رفتن بیش از ۱.۲ میلیون روز کار در هر سال، هزینه ای ۴۱۱ میلیارد دلاری را به اقتصاد این کشور تحمیل می کند. کمبود خواب کافی دلایل عمده ای دارد که کار بیش از حد، عادات ناسالم یا حتی رنگ های آبی مانیتورهای وسایل الکترونیک نقش مهم تری در این معضل دارند. مردم ایالات متحده باید عادات خواب ناسالم خود را کنترل کنند زیرا بی خوابی می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و خطر بیماری های عمده مانند سرطان را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: ۱۱ واقعیت جالب و خواندنی در مورد اقتصاد چین که شاید نمی دانستید

۵- فاصله میان طبقه متوسط و طبقه مرفه ایالات متحده حدود ۱۰۰.۰۰۰ دلار است

اقتصاد ایالات متحده

در سال ۲۰۱۱ نزدیک به ۵۱ درصد از آمریکایی ها را طبقه متوسط کشور تشکیل می دادند و این عدد در سال ۲۰۱۶ با کمی افزایش به ۵۲ درصد رسیده است. نابرابری ثروت بین طبقه متوسط و طبقه مرفه اما رشد قابل توجهی داشته است. درآمد متوسط طبقه متوسط خانه دار ایالات متحده از ۷۴.۰۰۰ دلار به ۷۸.۰۰۰ دلار رسیده است در حالی که درآمد متوسط طبقه بالای جامعه در این مدت زمانی از ۱۷۲.۰۰۰ دلار به ۱۸۹.۰۰۰ دلار رسیده که اختلافی بیش از ۱۰۰.۰۰۰ دلاری در سال را با طبقه متوسط نشان می دهد.

۶- انتظار می رود که هزینه های نسل زِد در سال آینده ۱۴۳ میلیارد دلار باشد

اقتصاد ایالات متحده

نسل زِد (Z)، افزادی که بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ به دنیا آمده اند، سال آینده ۴۰ درصد از مصرف کنندگان آمریکایی را تشکیل خواهند داد. انتظار می رود که این نسل سال آینده به طور مستقیم بیش از ۱۴۳ میلیارد دلار صرف خرید کالا و خدمات کنند که باعث می شود غول های خرده فروشی دچار سردرگمی شوند زیرا باید خود را با عادات و خواسته های نسلی که با اینترنت و گوشی های هوشمند بزرگ شده اند وفق دهند.

۷- قطعات خودروهای آمریکایی به طور متوسط هشت بار از مرز عبور کرده و وارد کانادا و مکزیک می شوند

اقتصاد ایالات متحده

ایالات متحده روابط تجاری بسیار بزرگی با همسایگان آمریکای شمالی خود یعنی مکزیک و کانادا دارد. سهم زیادی از این تجارت مربوط به بخش تولید خودروهای آمریکایی است و در حالی که هر دستگاه خودرو آمریکایی شامل حدود ۳۰.۰۰۰ قطعه است، هر قطعه به طور متوسط هشت بار از مرز کشور عبور می کند. مکزیک بزرگ ترین شریک تجاری ایالات متحده است و ایالات متحده سالانه ۲۱.۹ میلیارد دلار محصول به همسایه جنوبی خود صادر کرده و در مقابل ۲۷.۷ میلیارد دلار واردات از این کشور دارد که ۱۴.۸ درصد از کل تجارت ایالات متحده را به خود اختصاص می دهد. همزمان، روابط تجاری با کانادا نیز ۱۳.۸ درصد از تجارت کل ایالات متحده را تشکیل داده و در حالی که سالانه ۲۲.۶ میلیارد دلار کالای آمریکایی وارد این کشور می شود، کانادا نیز کالاهایی به ارزش ۲۳.۴ میلیارد دلار به دست مصرف کنندگان آمریکایی می رساند. چین نیز بین این دو کشور قرار گرفته و روابط تجاری اش با ایالات متحده ۱۴.۶ درصد از کل صادرات و واردات ایالات متحده را شامل می شود.

۸- اگر کالیفرنیا یک کشور بود رتبه پنجم جهان در زمینه تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می داد

اقتصاد ایالات متحده

ایالات متحده بزرگ ترین و قوی ترین اقتصاد جهان را در اختیار دارد که از ۵۰ ایالت با اقتصادهای متفاوت و متنوع تشکیل شده است. برخی از این ایالات از چنان اقتصاد بزرگی برخوردارند که اقتصاد آن ها به بزرگی برخی از کشورهای بزرگ صنعتی است. اگر ایالت کالیفرنیا یک کشور بود، اقتصاد آن پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا بوده و در زمینه تولید ناخالص داخلی از بریتانیا جلوتر می بود. با تولید ناخالص داخلی ۲.۷۴۷ تریلیون دلار، کالیفرنیا تنها از آلمان، ژاپن، چین و ایالات متحده عقب تر است. تگزاس و نیویورک نیز به تنهایی اقتصادهای بزرگ خود را داشت و در صورت کشور بودن، به ترتیب در رتبه های یازدهم و سیزدهم تولید ناخالص داخلی در مقیاس بین المللی قرار می گرفتند.

۹- ایالات متحده به تنهایی بیش از مجموعه هزینه های ۷ کشور بعدی در زمینه نظامی هزینه می کند

اقتصاد ایالات متحده

به نظر نمی رسد که هیچگاه ایالات متحده رتبه اول جهان در زمینه هزینه های نظامی را از دست بدهد. هزینه این کشور در زمینه دفاعی چنان سرسام آور است که از مجموع هزینه صورت گرفته توسط هفت کشور بعدی در این فهرست نیز بیشتر است. با هزینه دفاعی سالانه ۶۱۰ میلیاد دلار، ایالات متحده بیش از ۵۷۸ میلیارد دلاری که چین، هند، روسیه، عربستان سعودی، فرانسه و بریتانیا به طور مجموع صرف پروژه های نظامی خود می کنند، بودجه دفاعی دارد. ۶۱۰ میلیارد دلار  ۱۵ درصد کل هزینه های دولت فدرال این کشور است.

۱۰- بدهی های دولت ایالات متحده در بیشترین مقدار خود در تاریخ این کشور قرار دارد

اقتصاد ایالات متحده

در فوریه گذشته، بدهی های دولت ایالات متحده به بالاترین حد خود در تاریخ کشور رسیده و عدد ۲۲ تریلیون دلار را به ثبت رساند. و به نظر نمی رسد که این مبلغ به این زودی ها کاهش یابد زیرا اداره بودجه کنگره انتظار دارد که کسری بودجه سالانه این کشور به طور متوسط به ۱.۲ تریلیون دلار برسد که ۴.۴ درصد درآمد ناخالص داخلی سالانه کشور را تشکیل می دهد. تنها در دو برهه زمانی دیگر ایالات متحده شاهد چنین افزایشی در کسری بودجه بوده و آن هم در طول جنگ جهانی دوم و در طول بحران مالی بوده است.

۱۱-  صنعت ورزش در ایالات متحده نزدیک به ۷۵ میلیارد دلار ارزش دارد

اقتصاد ایالات متحده

گزارش ها در صنعت ورزش در سال ۲۰۱۵ پیش بینی کرده بود که بازار این صنعت در آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۹ به ارزش ۷۳.۵ میلیارد دلار برسد. این عدد شامل حق پخش تلویزیونی نیز می شود که انتظار می رود امسال به عدد ۲۰.۶ میلیارد دلار برسد. افزایش شرط بندی ها در عرصه ورزش و ورزش های اینترنتی نقش مهمی در بالا رفتن این عدد داشته است.

بیشتر بخوانید: ۱۱ واقعیت جالب و شنیدنی در مورد اقتصاد روسیه؛ از کاهش جمعیت تا وابستگی به نفت

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۶ نظر

ورود

  • Alizu خرداد ۲۴, ۱۳۹۸

    خودت بگو روزیاتو، چقدر پول گرفتی تا اینارو رپرتاژ کنی؟ خخخ
    چقدر مردم خوابی داریم که دارن تو رو دنبال میکنن

    • علی خرداد ۲۴, ۱۳۹۸

      بخون که خوار چشم بعضیا شده
      بخون

    • عرفان خرداد ۲۴, ۱۳۹۸

      حقیقتا که خلایق هرچه لایق
      مارو چ ب ماشین های ایمن و ارزش پول مناسب و…
      همین از سرمونم زیاده

      • Alizu خرداد ۲۶, ۱۳۹۸

        بنده ی خدا، اونایی که تو ازشون حرف شنوی داری رفتن مذاکره کردن دیگه مثلا،هان؟؟ غیره اینه. کل اقتصاد مملکت رو قهواه ای کردن الانم با پررویی تمام میگن نذاشتن مذاکره کنیم……..خخخ
        جماعت باحالی هستین بخدا شما…
        ما میگیم باهم باشیم بسازیم کشور رو ، میاید میگید آمریکا خداست بیا اینو بچسبیم….باشه شما همین خدا رو بچسبین تا در نره. خخخخ

        • slip خرداد ۳۱, ۱۳۹۸

          استاد الان دورانی هستیم که برای پیشرفت باید با یه خدا دست بدی . البته نه خدای شمالیمون جز بدبختی برای ما هیچی نداسته . چینشم با امریکا سرشاخ بشه ظرف ۵ سال اینده با کله میاد پایین کل اروپا هم همیشه دهنشون بازه ببینن امریکا چی دستور میده اینا حالا چیزای بدیهی هست قابل لمس و رویت حالا دست های پشت پرده بماند یه عده دارن دنیا رو میچرخونن و غیره … زمان عصر حجر نیست که به خودکفایی برسیم مثلا خودمون کشاورزی و شکار کنیم اینجور حرفا برای پیشرفت احتیاج به تعامل با کل دنیاست

        • آرش خرداد ۳۱, ۱۳۹۸

          یه دور قانون اساسی مملکتت رو بخون ببین چی به چیه بعد بیا حرف سیاسی بزن !! برای مسائل بسیار مهمی مثل مذاکره هسته ای دولت نمیتونه سر خود تصمیم بگیره و با تائید کل نظام مذاکره و توافقات انجام میشه . وقتی نخواین واقعیت رو ببینین هر چقدرم سند و مدرک و حرف منطقی بیاد جلوتون بازم قبول نمیکنین . اگه قرار به قبول واقعیات بود تا حالا که وضع مملکت به این روز افتاده باید قبول میکردین

        • mehdi تیر ۱, ۱۳۹۸

          چقدر درس خوندی؟
          مملکت یه شورایی داره به اسم شورای عالی امنیت ملی. هرچی که میخواد بشه چه مذاکره چه قوانین جدید چه استاندارها چه انتخابات اولش تو این شورا همش به بحث گذاشته میشه.
          این شورا معمولا سیزده عضو داره
          حسن روحانی رییس شورا هست. حالا میدونی این شورا زیرمجموعه کدوم نهاده؟ نهاد رهبری
          وقتی شما میگی حسن کلید رفته مذاکره اینو بهش اضافه کن که سر خود بلند نشده بره مذاکره. هرچی که بوده به صورت مستقیم رهبر دخیل بوده و میدونسته.
          اگه مذاکره بده چرا جلیلی شروع کرد؟ خودتم میدونی این مذاکره قبل اینکه به دست روحانی بیوفته دست سعید جلیلی بود و حتی شش ماه به صورت مخفی تو نهاد رهبری تو عمان داشت برگزار میشد. اره جونم. نهاد رهبری شش ماه به صورت مخفی مذاکره میکرد با امریکا تو عمان. اون موقع احمدی نژاد رییس جمهور بود و وقتی مذاکره تو سطح نهاد رهبری با امریکا انجام شد بعدش نوبت دولت بود تا تو سطح دولتی هم انجام بشه. میدونی جلیلی و احمدی نژادیها چی گفتن؟ یهویی از طرف نهاد رهبری به ما گفتن تو عمان داریم مذاکره میکنیم و پیشرفت داشتیم الان وقتشه دولت هم تو مذاکره وارد بشه و جلیلی و احمدی نژادیها اصلا دهنشون وا مونده بود کی رفتن و کی پارچه رو بریدن. بعدش جلیلی رو گفتن نماینده دولت برا مذاکره باشه. بعدش دیدن جلیلی اصلا تو باغ نیست و چیزی از مذاکره حالیش نمیشه و دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد تموم شده بود بعدش اون نهاد رهبری مذاکره رو داد به دولت جدید یعنی حسن کلید

          اره جونم. یکم سوادتو ببر بالا ببین کی تو مملکت تصمیم میگیره. کسی سرخود نرفته مذاکره و این حرفایی که اون اسمشو نمیبرم میزنه برا رد گم کنی و عقب کشیدن خودشه. مثل این ادمایی که خودش تو صف اول وای میسته و بعدش که گند میزنن به همه چی یواش یواش خودشو میکشه عقب و میگه من نبودم دستم بود تقصیر استینم بود
          اصلا چرا شش ماه نهاد به اصطلاح رهبری به صورت مخفی تو عمان مذاکره میکردن؟

    • اریا تیر ۱, ۱۳۹۸

      از واقعیت خوشت نمیاد نه؟?

  • رضا خرداد ۳۱, ۱۳۹۸

    مورد ۱۰ خیلی کم درموردش نوشته شده
    دوستانی که میخوان بیشتر بدونن برن در مورد بدهی ایالت متحده که الان ۲۲ تریلیون دلاری شده(۲۲ هزار میلیارد دلار) کمی تحقیق کنن
    به حول و قوه الهی همین بدهی باعث افول ایالت متحده خواهد شد
    ممنونم

    • آرش تیر ۱, ۱۳۹۸

      برادر کمی اول تحقیق کن بعد نظر بده … چرا دوست دارین بی سوادیتونو به رخ بکشین . بدهی خارجی بستگی به میزان معامله اون کشور با مناطق مختلف دنیا داره . همونطور که آمریکا بزرگتین اقتصاد دنیاس بزرگترین بدهکارم هست . چین دومین اقتصاد دنیاس دومین بدهکاری دنیا هم هست . بستگی به میزان معامله با کمپانیهای مختلفه … دقیقاً وقتی تو بحث داخلی حرفی ندارین امنیت امنیت راه میندازین تو این مبحث هم بدهی بدهی راه میندازین چرا چون هیچ حرف دیگه ای ندارین بزنین

    • محمد محسن مهر ۲۷, ۱۴۰۰

      ببین این ۲۲ هزار میلیارد دلار مال شرکت های آمریکاییه نه مال دولت آمریکا بعلاوه اگه کشوری بخواهد این بدهی رو پس بگیره و گرد و خاک کن با اون نیروی نظامیش میزنه داغونش حکومتشو از هم میپاشونه و پولشم میره نوش جان میکنه و یه رهبر جدید میزاره تو اون کشور اون رهبر و میدوشه دوباره اگر همونم گرد و خاک کنه همین چرخه رو میچرخونه

  • Hooman تیر ۱, ۱۳۹۸

    بنده با دیدن این پست دیگه به این سایت وارد نخواهم شد

  • حسین تیر ۱, ۱۳۹۸

    همون نکته آخر داره میزنهزمین کل اقتصاد آمریکا رو
    باید نکته آخر رو اول می‌زدی

  • مهدي تیر ۱, ۱۳۹۸

    اینا کجاش باور نکردنی بود؟
    این باور نکردنیه که تنها کشوریه که دو تا بمب اتمی تو دو شهر پر جمعیت انداخته حالا مدعی انسانیته
    این باور نکردنیه که با این هیبت غلام حلقه به گوش اسراییله
    این باور نکردنیه که اجازه داره دلار بدون پشتوانه طلا چاپ کنه و باش هرکاری دلش می خواد بکنه
    این باور نکردنیه که معتقد ترین مردم غرب حالا جلودار همه جور آزادی جنسی شدن و با شعار اصل قرار دادن آزادی اصل خانواده رو نابود کردن
    این باور نکردنیه که به اندازه کل جنگ جهانی دوم بمب تو سر روستایی های کامبوج انداخته ولی هیشکی در موردش صحبت نمیکنه
    این باور نکردنیه که ویتنام قبل حمله آمریکا خودشو یکی از ایالت های آمریکا میدونست ولی به دوستی ویتنام خیانت کرد و با خاک مردم گرسنشو یکسان کرد ولی هنوز یه عده تو ایران بهش اعتماد دارن و فکر می کنن از روی تمدن و علم با دیگران رفتار میکنه نه وحشی گری و ظلم و خیانت و…

    • محمد تیر ۱, ۱۳۹۸

      دمت گرم ، این افرادی که فکر میکنن آمریکا خوبه ایران بده هیچی سرشون نمیشه یکم برین تحقیق کنید در باره این حرف هایی که میزنید ببینید کدوم راسته کدوم دروغ ، مثلا همه ما میدونیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هیچگاه هیچ عمل تروریستی انجام نداده ولی این آمریکا ست که میگه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سپاه تروریستی بزرگ در منطقه خاورمیانه است! واقعا خودتون این حرف های چرند رو قبول دارین ؟ آمریکا میگه من مدعی حقوق بشر هستم ولی ایران نه ، خود این آمریکا باعث و پشت پرده نیمی از جنگ های داخلی و خارجی بین کشور ها ست تازه خودش هم با بمب بارون کردن اتمی ژاپن اینو ثابت کرد که یک مدعی حقوق بشره ، بعدشم به ما میگه شما نباید بمب اتمی داشته باشین ولی خودشون انبار هایی پر از بمب اتمی دارن که از اون ها به عنوان یک اهرم فشار استفاده میکنن و به دولت هایی که از اون ها پیروی نمیکنن با بمب اتمی چشم غره میرن، رهبری اعلام کرد ایران استفاده از بمب اتمی رو حرام کرده چون که به اضافه از نابودی مناطق و نظامیان دشمن مردم بیگناه بسیاری رو هم نابود میکنه ، خب حالا بازم افرادی هستن که میگن آمریکا خوبه ولی ایران بد

  • HM_Royal تیر ۱, ۱۳۹۸

    امریکا قدرت اول دنیا از لحاظ اقتصادی و نظامی و… هیچ کشوری از لحاظ بودجه نظامی به گرد پای امریکا نمیرسه حالا چه یه عده خوششون بیاد چه نیاد فرقی در اصل ماجرا ایجاد نمیکنه هر کشور سکولاری که با امریکا رابطه اقتصادی و سیاسی و…عادی داره از آن بهره میبره و بالعکس کلاً امریکا کشوریه که به اصطلاح اهل بده بستانِ یعنی سود دو طرفه ولی اگه کسی سعی کنه دورش بزنه یا امنیتیش رو به خطر بندازه بدجوری زمینش میزنه