میلیاردرهای دنیای تکنولوژی چقدر برای حفاظت شخصی خود هزینه می کنند؟

میلیاردرهای دنیای تکنولوژی چقدر برای حفاظت شخصی خود هزینه می کنند؟

«سیلیکون ولی» مشهور بعضی از معروف ترین و ثروتمندترین میلیاردرهای دنیای فناوری را در خود جای داده که بسیاری از آن ها هزینه های زیادی را صرف حفاظت شخصی خود می کنند. آمار دقیقی از این هزینه ها اعلام نشده، اما اسناد و مدارک عمومی ای وجود دارد که نشان می دهد چهره های برجسته ی دنیا فناوری برای تأمین امنیت خود خرج زیادی روی دست شرکت های خود گذاشته اند. با این حال، حقیقت آن است که این اسناد و مدارک عمومی تنها گوشه ای از این هزینه ها هستند. در ادامه می خواهیم ببینیم چهره های مشهور دنیای فناوری چقدر برای تأمین امنیت خود هزینه می کننند.

جک دورسی، مدیر عامل توئیتر: حداقل ۶۸،۵۰۰ دلار

تأمین امنیت میلیاردرهای دنیای فناوری

آخرین بار در سال ۲۰۱۶ بود که اسنادی در رابطه با هزینه های تأمین امنیت دورسی منتشر شد. این اسناد نشان می داد شرکت توئیتر ۶۸،۵۰۰ دلار را صرف تأمین امنیت محل اقامت دورسی و جزئیات اقدامات حفاظتی مربوط به او کرده بود.

با این حال، دورسی به روشی که کمابیش ادامه یافته، این هزینه ها را جبران کرده؛ او در سال ۲۰۱۸ فقط ۱/۴۰ دلار از شرکت توئیتر حقوق گرفت.

تیم کوک، مدیر عامل اپل: ۳۱۰،۰۰۰ دلار

طبق اسناد منتشره در سال ۲۰۱۸، شرکت اپل در این سال ۳۱۰ هزار دلار را صرف حفاظت از تیم کوک، مدیر عامل خود کرد. البته این رقم با استانداردهای سیلیکون ولی، بسیار کم محسوب می شود، به ویژه با توجه به آنکه شرکت اپل معمولاً در صدر فهرست با ارزش ترین کمپانی های دنیا قرار داشته.

ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل: ۱/۲ میلیون دلار

تأمین امنیت ساندار پیچای در سال ۲۰۱۸، ۱/۲ میلیون دلار خرج روی دست شرکت گوگل گذاشت. این هزینه تقریباً دو برابر هزینه ای بود که سال پیش از آن، برای حفاظت شخصی پیچای شده بود. شرکت گوگل در سال ۲۰۱۷، ۶۸۰ هزار دلار صرف تأمین امنیت او کرده بود.

این افزایش هزینه ها چند ماه بعد از ماجرای تیراندازی نسیم نجفی اقدم در ساختمان یوتیوب رخ داد که به زخمی شدن سه تن از کارکنان این شرکت منجر شد.

بعد از این اتفاق، در جولای سال ۲۰۱۸، یک «برنامه حفاظتی کلی» از سوی پیچای مطرح شد که به تصویب رسید و یوتیوب اعلام کرد این شرکت اقدامات امنیتی خود را به طور کلی افزایش می دهد.

سخنگوی شرکت گوگل اعلام کرد افزایش امنیت پیچای بخشی از برنامه ی کلی این شرکت بوده. هزینه های حفاظت شخصی پیچای بین سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ هم رشدی دو برابری داشت.

جف بزوس، مدیر عامل آمازون: ۱/۶ میلیون دلار

بزوس گرچه ثروتمندترین مرد دنیا است، اما بیشترین هزینه را صرف حفاظت شخصی خود نمی کند؛ دست کم اسناد و مدارک منتشر شده اینطور نشان می دهد. طبق گزارش سایت فوربس، هزینه ای که شرکت آمازون صرف تأمین امنیت مدیر عامل خود می کند از سال ۲۰۱۲ افزایشی نداشته، درحالی که ثروت او از آن زمان رشدی ۱۱۳ میلیارد دلاری داشته. به گفته ی یکی از سخنگویان شرکت آمازون، بزوس هزینه ی حفاظت شخصی اش را به طور جداگانه پرداخت می کند.

بزوس اخیراً پنل های ضد گلوله در دفتر کار خود نصب کرده. اسناد و مدارک نشان می دهد شرکت آمازون در نوامبر سال ۲۰۱۸، برای نصب پنل های ضد گلوله در دفتر کار مدیر عامل خود درخواست داده بود که در ژانویه ی همان سال با این درخواست موافقت شد. این پنل ها که نصب آن ها ۱۸۰ هزار دلار هزینه دارد، قادرند در برابر شلیک چندین گلوله از سوی یک اسلحه ی تهاجمی نظامی مقاومت کنند.

اطلاعات دقیقی از هزینه های صرف شده برای تأمین امنیت بزوس در دست نیست، با این حال، به گفته ی سرتیم حفاظت او، بزوس به او یک چک سفید امضا داده تا به طور خصوصی برای او تحقیقی انجام دهد.

بعد از افشای پیغام های خصوصی و عاشقانه ی جف بزوس، به لورن سانچز، مجری سابق تلویزیونی، مدیرعامل آمازون به سر تیم حفاظت شخصی خود، گاوین دبکر مأموریت داد تا درمورد منشأ درز این پیغام ها تحقیق کند.

دبکر در مصاحبه ی خود در ماه مارس سال میلادی جاری اعلام کرد بزوس به او گفته هر قدر لازم است که متوجه شود این پیغام ها چطور به دست رسانه ها رسیده خرج کند.

نتایج تحقیقات و بررسی های دبکر نشان می دهد عربستان سعودی پشت پرده ی ماجرای افشای پیغام های خصوصی بزوس بوده، چون نشریه ی واشنگتن پست که ماجرای قتل جمال خاشقجی، خبرنگار عربستانی، را پوشش داده بود، متعلق به جف بزوس است.

لری الیسون، هم مؤسس اوراکل: ۱/۶ میلیون دلار

شرکت اوراکل سالانه هزینه هایی را صرف حفاظت از «محل سکونت اصلی» لری الیسون می کند که به گفته ی سایت فوربس، مکان ذکر شده احتمالاً همان ملک الیسون در ایالت کالیفرنیا است که با الهام از معماری ژاپنی ساخته شده، گرچه این شرکت از هر گونه اظهار نظر درباره ی این موضوع خودداری کرده است.

دارا خسروشاهی، مدیر عامل اوبر: ۲ میلیون دلار

اسناد و مدارکی که اخیراً منتشر شده نشان می دهد ۲ میلیون دلار صرف تأمین امنیت دارا خسروشاهی، مدیر عامل ایرانی آمریکایی شرکت اوبر شده، مبلغی که تقریباً معادل پاداشی است که به او تعلق می گیرد.

شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیاتی فیسبوک: ۲/۹ میلیون دلار

هزینه های حفاظت شخصی سندبرگ در سال ۲۰۱۸، ۲۰۰ هزار دلار افزایش پیدا کرد و فیسبوک یک میلیون دلار را صرف سفرهای او با یک هواپیمای شخصی کرد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک: ۲۰ میلیون دلار

همزمان با مشکلاتی که در سال ۲۰۱۸ گریبانگر شرکت فیسبوک شد، هزینه های حفاظت شخصی زاکربرگ به سرعت بالا رفت.

شرکت فیسبوک در سال گذشته، ۱۰ میلیون دلار را صرف تأمین امنیت مدیرعامل خود کرد، که ۲/۵ میلیون دلار بیشتر از هزینه ای بود که سال پیش از آن صرف شده بود. علاوه بر این، ۱۰ میلیون دلار هم برای «دیگر هزینه ها»ی مربوط به تأمین امنیت زاکربرگ و خانواده اش، به او تعلق گرفت.

طبق اعلام شرکت فیسبوک، بخشی از دلیل افزایش هزینه های حفاظت شخصی زاکربرگ، خشم عمومی ای بود که متوجه فیسبوک شده بود.

به گفته ی این شرکت، از آنجایی که از نظر افکار عمومی زاکربرگ مترادف با فیسبوک به شمار می رود، هر گونه اظهار نظر منفی در مورد این شرکت مستقیماً به او نسبت داده می شود و اغلب او را درگیر می کند.

تأمین امنیت زاکربرگ به صورت ۲۴ ساعته انجام می شود. تحقیقات رسانه ها نشان می دهد زاکربرگ تحت حفاظت دائمی مأموران مسلحی قرار دارد که در بیرون املاک او در منطقه ی خلیج سانفرانسیسکو نگهبانی می دهند. از میان خانه های زاکربرگ، دست کم یکی به پناهگاه زیرزمینی مجهز است.

حتی شایعاتی وجود دارد مبنی بر آنکه در زیر اتاق کنفرانس مدیرعامل فیسبوک، یک راه فرار وجود دارد.

طبق این شایعه که گفته شده در میان کارکنان فیسبوک رواج دارد، زاکربرگ یک لوله ی فرار اضطراری در این اتاق تعبیه کرده تا در صورتی که او و تیمش نیاز به خروج از ساختمان داشته باشند بتوانند از آن استفاده کنند. یک منبع به رسانه ها اظهار کرده که آن ها به طور خلاصه درمورد وجود این راه مخفی صحبت کرده بودند. فیسبوک دراینباره اظهار نظری نکرده.

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا: نامعلوم

در مورد هزینه های تأمین امنیت ایلان ماسک، که یکی از جنجالی ترین و خاص ترین چهره های منطقه ی سیلیکون ولی به شمار می رود، اطلاعاتی در دست نیست.

با وجود پیگیری رسانه ها، شرکت تسلا از اظهار نظر در اینباره خودداری کرده است.

در نوامبر سال ۲۰۱۸، مدیر عامل تسلا، در توئیتی اظهار کرد که دیگر شرکت متعلق به او یعنی «کمپانی بورینگ»، به دنبال کسی است تا در برج مراقبت ساختمان این شرکت نگهبانی دهد. این برج مراقبت با الهام از یک سریال کمدی به نام Monty Python ساخته شده.

جالب آنکه ماسک حتی گفت «به شوالیه ای نیاز دارد تا با لهجه ی فرانسوی ناسزا گویان فریاد بکشد».

سرگئی برین و لری پیج، بنیانگذاران گوگل: نامعلوم

در حقیقت سال ها است که برین و پیج، هزینه های مربوط به حفاظت شخصی خود را اعلام نکرده اند. آخرین باری که شرکت گوگل هزینه های تأمین امنیت بنیانگذاران خود را اعلام کرد، سال ۲۰۰۶ بود که در آن هزینه ی رفت و امد، تدارکات و حفاظت شخصی لری پیج، ۳۳،۱۹۵ دلار ذکر شده بود. پیج حالا مدیر عامل شرکت مادر گوگل یعنی «کمپانی آلفابت» است که این شرکت هم هزینه های مربوط به تأمین او را اعلام نکرده است.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود