قوانین کانادا برای تولد فرزند والدین غیر کانادایی در این کشور

قوانین کانادا برای تولد فرزند والدین غیر کانادایی در این کشور

اقامت از طریق تولد فرزند در کانادا، اگر چه با دلار امروز ایران، خیلی گران است اما همچنان شمار افزایش تعداد زوج های جوانی هستیم که تنها به دلیل تولد فرزند خود در یکی از استان های کانادا، رهسپار این کشو ر می شوند تا فرزندشان از حق شهروندی این کشور جهان اول برخوردار شود و گذرنامه کانادایی بگیرد و از فوایدش بهره مند شود.

محسن تنابنده، روناک یونسی، رامبد جوان و بسیاری از سلبریتی های سینما و موسیقی و سیاست و ورزش، چنین رویه ای را درپیش گرفته اند و به نظر نمی رسد که خط پایانی برای این روش بتوان متصور بود. دریافت اقامت کانادا، با روش های مختلفی امکان پذیر است که در روزیاتو در مقالاتی، معرفی کردیم. از روش خود اشتغالی (self employed) تا روش نیروی کار متخصص (skilled worker) تا روش های مهاجرتی کارآفرینی و سرمایه گذاری استانی تا تولد فرزند.

بر طبق قانون شهروندی و تابعیت دولت کانادا، فرزندی که در خاک کانادا متولد می شود فارغ از تابعیت مادر و پدر و نیز ماهیت اقامتی آنها در کانادا (چه به صورت قانونی و غیر قانونی) شهروند کانادا محسوب می گردد و از بدو تولد از تمام مزایای شهروندی کانادا بدون زندگی در کانادا بهره مند می شود.بر اساس قوانین سازمان مهاجرت کانادا (CIC)، باردار بودن فرد به تنهایی منجر به رد شدن درخواست ویزای وی نمی شود.

اما باردار بودن بر روی مسائل اصلی تصمیم گیری افسر ویزا تأثیر می گذارد.اخذ هر نوع ویزا کانادا شامل ارائه مدارک و فرم های  مربوطه و برطرف کردن هر گونه نگرانی ممکن افسر ویزا می باشد.دررابطه با افراد باردار این مقوله تا حدی پیچیده تر می گردد.در صورتی که هنوز فرد باردار نباشد می تواند خود را بیمه نماید که این بیمه تنها هزینه های شرایط ویژه ای که به علت بارداری ممکن است رخ دهد تا هفته سی و یکم بارداری پوشش می دهد.

مابقی هزینه های درمانی را فرد باید خود پرداخت نماید. برای افرادی که باردار هستند هیچ گونه بیمه ای برای زایمان فرزند به آنها تعلق نمی گیرد.هزینه های کلی جهت تولد نوزاد در کانادا بسیار متغیر بوده و به شرایط فرد باردار بستکی دارد.

پس از تولد نوزاد در کانادا با استفاده از وکیل های مجرب در سریع ترین زمان پاسپورت کانادایی نوزاد را اخذ نماید.در صورتی که نوزاد دارای اقوام نزدیک در کانادا نباشد حتما برای اخذ پاسپورت کانادایی نوزاد باید از وکیل مورد تأیید استان استفاده شود حتی اگر نوزاد در کانادا اقوام نزدیک داشته باشد استفاده از وکیل فرآیند اخذ پاسپورت نوزاد را تسهیل می کند.

اما نوزادی که در خاک کانادا به دنیا آمده باشد شهروند کانادا محسوب می گردد ولی برای درخواست پاسپورت به اسناد و مدارکی نیاز است که باید آماده شوند و به همراه فرم های ویژه به اداره گذرنامه کانادا تحویل داده شوند.

بر طبق قانون شهروندی ایران نوزادی که از مادر و پدری ایرانی متولد می شوند، تابعبت ایرانی خواهند داشت و از همان بدو تولد برای اخذ شناسنامه و سایر مدراک ایرانی خود اقدام کند.طبق قانون مصوب سال ۱۹۷۷ هر شخصی که از تاریخ ۱۵ فوریه ۱۹۷۷ در خاک کانادا متولد شود شهروندی کانادا را در بدوتولد به دست می آورد.تفسیر قانون تولد فرزند در کانادا نه تنها شامل خاک کانادا بلکه «آب های داخلی» و «اراضی دریایی» کانادا نیز می باشد.

از این رو تمام کودکان مهاجران، پناهندگان و شهروندان کانادا که در حریم هوایی کانادا متولد شده اند طبق شرایط مهاجرت به کانادا به عنوان شهروندان کانادا محسوب می شوند.در یک مورد خاص در سال ۲۰۰۸ از یک مادر اوگاندایی در طی پرواز خطوط هوایی شمال غربی در مسیر آمستردام به بوستون یک دختر متولد شد که وی یک شهروند کانادایی تلقی شد.

چرا که در حریم هوایی کانادا متولد شده بود. لازم به ذکر است که افراد مشغول به تحصیل در کانادا نیز پس از گذشت مدتی و اخذ صلاحیت لازم می توانند مشمول این قوانین شوند.

تولد فرزند در کانادا
قوانین و مقررات تولد فرزند در کانادا را در سایت canada.ca مشاهده کنید

مهاجرت به کانادا از طریق تولد فرزند  مزایای تولد فرزند در کانادا

برای فرزند

  •  تولد در خاک کانادا و اخذ شهروندی کانادایی در بدو تولد برای نوزاد یکی از بهترین مزایایی است که در آینده نوزاد تأثیرات بسیاری خواهد گذاشت.
  • با اخذ شهروندی کانادا از بدو تولد فرزند این گزینه را خواهد داشت تا هر زمان و در هر شرایط وارد کانادا شود و از امکانات آموزشی، درمانی، رفاهی و… استفاده کند.
  • با داشتن پاسپورت کانادا، فرزند شما می تواند به بسیاری از کشورهای جهان به راحتی و بدون ویزا سفر کند و حتی در برخی کشورها از جمله انگلستان و آمریکا کار و تحصیل کند.
  • فرزند شما می تواند از بهترین خدمات پزشکی کانادا به صورت رایگان بهره مند شود.
  • فرزند شما می تواند به صورت رایگان در مدارس کانادا تحصیل کرده و برای دانشگاه از تخفیف ویژه ای برخوردار شود.( هزینه ی تحصیل دانشگاه را نیز می تواند با وام از استان پوشش دهد.)
  • برای حفظ شهروندی فرزند شما هیچ گونه نیازی به زندگی و یا اقامت در کانادا نخواهد داشت و مدام العمر شهروندی کانادایی خود را حفظ خواهد کرد.

برای والدین

  • با داشتن فرزندی که شهروند کانادا است والدین به راحتی ویزای بلند مدت کانادا را اخذ خواهد کرد.
  • هنگامی که فرزند شما به سن ۱۸ سالگی رسید وی می تواند برای والدین خود را از طریق اسپانسرشیپ اقامت دائم کانادا را اخذ نماید.
  • تا قبل از ۱۸ سالگی فرزند والدین می توانند از امتیاز داشتن فرزند در کانادا برای انواع برنامه های مهاجرتی استفاده کرده و به راحتی اقامت خود را کسب کنند.
مهاجرت به کانادا از طریق تولد فرزند  حقوق شهروندی و تابعیت در کانادا

در سال ۲۰۱۲ وزیر مهاجرت و شهروندی جیسون کنی پیشنهادی برای تغییر حق شهروندی طبیعی در کانادا به عنوان ابزاری برای جلوگیری از آنچه که در قانون کانادا تولد گردشگری شناخته می شود ارائه کرد.این حرکت انتقاد کارشناسان را برانگیخت و به گفته ی آنان این پیشنهاد براساس باورهای ازدیاد جمعیت و بدون اطلاعات کافی بوده است. با این حال در سال ۲۰۱۶ نخست وزیر جان مک کالوم طی مصاحبه ای گفت هیچ برنامه ای برای تغییر جهت پایان دادن به حق طبیعی شهروندی وجود ندارد.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • ali خرداد ۲۵, ۱۳۹۸

    یه جا نوشتین “بر طبق قانون شهروندی و تابعیت دولت کانادا، فرزندی که در خاک کانادا متولد می شود فارغ از تابعیت مادر و پدر و نیز ماهیت اقامتی آنها در کانادا (چه به صورت قانونی و غیر قانونی) شهروند کانادا محسوب می گردد و از بدو تولد از تمام مزایای شهروندی کانادا بدون زندگی در کانادا بهره مند می شود.”
    یه جا دیگه نوشتین “استثنا در این مورد وجود دارد که بخش ۲ قانون بیان می کند شهروندی کانادا از بدو تولد برای یک کودک متولد شده در کانادا پذیرفته نیست

    .اگر هیچ کدام از والدین وی در زمان منتهی به تولد فرزند، شهروند یا مقیم دائم کانادا نباشند”

    بالاخره اقامت والدین تاثیر داره یا نه؟ یعنی یه زوج ایرانی به عنوان مثلا توریست برن اونجا بچشون به دنیا بیارن بچه کاناداییه یا نه؟

    • علی زمانی خرداد ۲۵, ۱۳۹۸

      زوج می تونه با ویزای توریستی بره و فرزند متولد بشه و پاس کانادایی بگیره
      نوزادی که در خاک کانادا به دنیا آمده باشد شهروند کانادا محسوب می گردد. اما برای درخواست پاسپورت به اسناد و مدارکی نیاز است که باید آماده شوند و به همراه فرم‌های ویژه به اداره گذرنامه کانادا تحویل داده شوند.

  • محسن خرداد ۲۵, ۱۳۹۸

    پس این مقالتون با این پاسخی که دادید باید تصحیح بشه طبق این پاسخ در هر صورت شهرونرددی کانادا به فرزند تعلق میگیره و بخش ۲ قانون اصلا لحاظ نمیشه احتمالا بخش دو قانون را اشتباه ترجمه کرده اید چون شهروندی کانادا از بدو تولد برای یک کودک متولد شده کاملا پذیرفتنی است