موزه مدرن دبی؛ شاهکار جدید معماری در مرکز توریسم فرهنگی و تکنولوژی های نوآورانه

موزه مدرن دبی؛ شاهکار جدید معماری در مرکز توریسم فرهنگی و تکنولوژی های نوآورانه

رانندگانی که در جاده شیخ زاید، بزرگ ترین بزرگراه شهر دبی، رانندگی کرده باشند بدون شک متوجه سازه ای شبیه یک چشم غول پیکر در کنار برج های مشهور امارات شده اند. این چشم در واقع جدیدترین پروژه جاه طلبانه برای داشتن نمای خیره کننده دیگری در آسمان امارات متحده عربی است. این سازه «موزه آینده» (Museum of the Future) نام دارد که در قالب استیل ضد زنگ قرار گرفته و دیواره بیرونی آن با خطاطی عربی مزین شده است.

موزه مدرن دبی

این طراحی خیلی زودتر از  اتمام برنده جوایز مختلفی شده است اگر چه موزه آینده دبی تا سال ۲۰۲۰ افتتاح نخواهد شد. برنامه ریزی ها برای طراحی داخلی موزه نیز به همین اندازه آینده نگرانه و جاه طلبانه است. قرار است این موزه به عنوان پایگاهی برای امتحان کردن چالش ها و تکنولوژی های بزرگ تر باشد که متعلق به آینده خواهند بود، از تغییرات اقلیمی گرفته تا پیشرفت های بزرگ در زمینه پزشکی.

تجربه ای فراموش نشدنی

موزه مدرن دبی

این موزه به سفارش بنیاد آینده دبی (Dubai Future Foundation) به ریاست شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی ساخته شده که می خواهند این شهر را به مرکز نوآوری و مکانی برای امتحان کردن تکنولوژی های آینده نگرانه تبدیل سازد. از دیگر پروژه های این بنیاد می توان  به مجمع جهانی بلاک چین، سیستم حمل و نقل کاملاً اتوماتیک و بازسازی طاق پالمیرا اشاره کرد. موزه آینده دبی در ابتدا به عنوان یک سری برنامه موقتی تسریع بخش در مورد نقش تکنولوژی در زمینه خدمات درمانی، تغییرات اقلیمی و امنیت غذایی شروع به کار کرد اما سازه و سازمان کنونی آن به همین مسایل در عمقی بسیار بیشتر خواهد پرداخت.

لاث کارلسون، مدیر اجرایی این موزه که قبلاً مدیریت موزه کامپیوترهای زنده در سیاتل را بر عهده داشته در این باره می گوید: «ما روی گجت های آینده نگرانه و پرزرق و برق تمرکز نداریم. ما می خواهیم به سوالاتی مانند این بپردازیم:  مردم چگونه می توانند در ایستگاه فضایی مدار نزدیک به زمین زندگی کنند؟ چگونه می توانیم به تخریب اکوسیستم ها پاسخ دهیم؟ و سپس آن را به سطح شخصی نزدیک تر سازیم، چطور می توانیم روی سلامتی و بهداشت عاطفی شخصی در آینده تمرکز کنیم؟». کارلسون می گوید که او همواره بر این نکته تاکید داشته که موزه ها باید نمایشگاه های خود را پشت شیشه نگه دارند. سه مورد از هفت طبقه این موزه بسیار متفاوت از نمایشگاه های سنتی بوده و تجربه تئاتری را به بازدید کنندگان ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید: داستان دبی: چگونه بیابانی برهوت به قطب تجاری خاورمیانه تبدیل شد؟

جاه طلبانه ترین پروژه

موزه مدرن دبی

شان کیلا، رییس شرکت معماری Killa Design می گوید که خواست های تکنیکی موزه باعث شده که این پروژه جاه طلبانه ترین پروژه شرکت او تاکنون باشد. این کمپانی از ابزارهای پیچیده مدل سازی برای طراحی یک ساختار منحصربفرد و دارای انحناهای مختلف که از هزاران صفحه استیل قفل شونده ساخته شده استفاده کرده است. آن ها همچنین از پرینترهای سه بعدی برای تولید صفحات استیل و فایبرگلاسی که نمای بیرونی سازه را تشکیل داده اند استفاده کرده اند.

موزه مدرن دبی

ساختن سطح بیرونی موزه به شکلی که بسیار صاف و بدون منفذ یا برآمدگی باشد و همچنین هوشمندی نسبت به محیط اطراف، باعث شده که خلاقیت سازندگان این پروژه به بوته آزمایش گذاشته شود و سازندگان آن بر این باورند که با افتتاح این موزه، بازدید کنندگان با یک سازه بسیار متفاوت و منحصربفرد روبرو خواهند شد. کیلا در این باره چنین می گوید: «تمامی سیستم بیرونی یکپارچه شده است، بدین معنا که ساختار کلی، پنجره ها، سیستم عایق بندی و سیستم ضد آب همگی یک سیستم هستند. چنین کاری هیچگاه تا قبل از این انجام نشده است». او بر این باور است که این موزه می تواند به یکی از نمادهای معماری بین المللی تبدیل شده و روش های پیشگامانه ای که در ساخت و طراحی آن استفاده شده را می توان در سازه های دیگر نیز به کار گرفت.

اهمیت استراتژیک پروژه

موزه مدرن دبی

موزه آینده دبی یک اهمیت استراتژیک برای دولت جاه طلب دبی دارد. توسعه فرهنگ برای استراتژی توریسم این شهر بسیار مهم است، شهری که می خواهد مرکز جهانی صنایع نوآورانه و پایتخت توریسم فرهنگی جهان باشد. همچنین دولت محلی دبی توسعه تکنولوژی های مدرن و پیشرفته را برای رویاهای خود حیاتی دانسته و این موزه یک جاذبه فرهنگی را با نمایش قدرت تکنیکال ترکیب خواهد کرد. موزه مدرن دبی، مهم ترین سازه در اکسپو ۲۰۲۰ دبی بوده و بیش از سازه های جدید مورد انتظار است.

بیشتر بخوانید: نیروگاه خورشیدی ۱۳٫۶ میلیارد دلاری در بیابان های دبی که در شب نیز برق تولید می کند

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود