چرا بعضی افراد عاشق ما می‌شوند؟ روانشناسان به این سوال پاسخ داده‌اند

چرا بعضی افراد عاشق ما می‌شوند؟ روانشناسان به این سوال پاسخ داده‌اند

یافتن عشق واقعی برای بسیاری از انسان‌های روی کره زمین کار دشواری است. اما جالب است بدانید با رعایت برخی فاکتورهای مشخص می‌توان این مساله را حل کرد. بر اساس تحقیقات شماری از روانشناس‌های جهان، برخی از این فاکتورها شامل سخت‌کوشی برای بدست آوردن و حتی موضوعی همچون دوستدار محیط زیست بودن است.

برای این که با دلایل روانشناسی اینکه چگونه ممکن است کسی عاشق ما شود آشنا شوید تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

یافتن عشق سخت است، اما ناممکن نیست.

۱- وقتی خریدهای شما در راستای حفاظت از محیط زیست است

چرا بعضی افراد عاشق ما می‌شوند؟

شاید اولین گزینه به نظرتان کمی عجیب باشد، اما واقعیت دارد. کارشناسان روانشناسی بدنبال تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ میلادی صورت دادند به این نتیجه رسیدن که اگر شما کسی باشید که خریدهایی در راستای حفاظت از محیط زیست داشته باشید، گزینه مناسب‌تری برای یک دوستی طولانی‌مدت به شمار می‌روید. آن دسته از افرادی که خریدهای لوکس و گران‌قیمت دارند، اغلب از نظر ظاهری جذاب هستند و فقط برای رابطه‌های کوتاه‌مدت می‌توان روی آنها حساب کرد.

در این تحقیق نوشته شده: در مقایسه با طرفداران خریدهای لوکس، آنهایی که سراغ خریدهای دوستدار محیط زیست می‌روند صمیمیت بیشتر، شایستگی و خوش‌رفتاری بیشتری دارند اما ممکن است از نظر ظاهری چندان جذاب به نظر نرسند. اما در عوض این افراد وفادارتر، سازگارتر و مهربان‌تر هستند و می‌توانند رابطه را برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ کنند.

۲- وقتی برای بدست آوردن فرد دلخواه تلاش می‌کنید

چرا بعضی افراد عاشق ما می‌شوند؟

در مطالعات سال ۲۰۱۴ میلادی، کارشناسان روانشناسی متوجه شدند مردانی که بدنبال قرار گذاشتن با زنان هستند، از خانم‌هایی که بدست آوردن آنها آسان نیست بیشتر خوششان می‌آید. هر چه زن مقاومت بیشتری برای آشنا شدن از خود نشان دهد، مرد مشتاق‌تر می‌شود.

البته جا دارد اشاره کنیم این کنش و واکنش در شرایط خاصی مشاهده می‌شود: یعنی زمانی که مرد تعهد دارد که نظر زن را جلب و دل او را بدست بیاورد. اگر مرد احساس خاصی به زن نداشته باشد، دور از دسترس بودن زن برایش ارزشی نخواهد داشت و در نتیجه برای بدست آوردن او هم تلاش خاصی نخواهد کرد.

با همه این توضیحات باید یادآوری کنیم که عشق مقوله بسیار پیچیده‌ای است و برای همه نمی‌توان یک نسخه پیچید.

جالب است بدانید شرم و حیا یکی دیگر از معیارهای جذابیت بود که هم مردان و هم زنان تاکید زیادی روی آن داشتند.

۳- وقتی واکنش‌های احساسی درستی در  چهره خود نشان می‌دهید

چرا بعضی افراد عاشق ما می‌شوند؟

شادی و چهره شاد و خوشحال زنان همیشه برای مردان جذاب است اما این امر  برای مردان از نگاه زنان همیشه مصداق ندارد.

در سال ۲۰۱۱، محققان بدنبال یک آزمایش علمی به یکهزار نفر عکس‌هایی از جنس مخالف را نشان دادند و از آنها خواستند تا در مورد جذاب بودن یا نبودن این افراد نظرات خود را اعلام کنند.

نتیجه این آزمایش نشان داد مردها عموما زنانی را جذاب اعلام کرده‌اند که چهره بسیار شادی دارند و کمترین رای هم به زنانی داده شده بود که چهره مغروری داشتند و به نظر می‌رسید خود را گرفته‌اند.

از آن طرف، زنان با رای‌هایشان نشان دادند مردانی برایشان جذاب است که مغرور به نظر می‌رسند و آن دسته از مردانی که خیلی شاد و خندان بودند، کمترین رای مبنی بر جذاب بودن را دریافت کرده بودند.

جالب است بدانید شرم و حیا یکی دیگر از معیارهای جذابیت بود که هم مردان و هم زنان تاکید زیادی روی آن داشتند.

۴- زنان، آشنا بودن را دوست دارند اما مردها، خاص و منحصر به فرد بودن را

چرا بعضی افراد عاشق ما می‌شوند؟

همه ما ویژگی خاص خود را داریم اما خوب است بدانید مردان بیشتر جذب زنانی می‌شوند که شبیه بقیه زن‌ها نیستند.

در یکی از مطالعات روانشناسی در سال ۲۰۱۴ میلادی، به مردان و زنان و به صورت رندم عکس‌هایی از چهره‌های مختلف نمایش داده شد که برخی از آنها تکراری بود. سپس از آنها خواسته شد تا جذاب‌ترین چهره‌ها را مشخص کنند.

برای مردان، صورت‌های آشنا از کمترین درجه جذابیت برخوردار بودند؛ حتی اگر یک چهره فقط دو بار به آنها نمایش داده شده بود. اما برای زنان دقیقا برعکس این مساله مصداق داشت.

زنان بیشتر به چهره‌های کشش داشتند که آن را چند بار دیده بودند. یعنی آشنا بودن برایش جذابیت عاطفی بیشتری نسبت به تک و خاص بودن دارد.

۵- وقتی از دست خود به درستی استفاده می‌کنید

چرا بعضی افراد عاشق ما می‌شوند؟

اگر بدنبال عشق واقعی هستید سعی کنید فضاهای خالی بین خود و فرد موردعلاقه‌تان را با گرفتن دست‌های او پر کنید.

در سال ۲۰۱۶ تحقیقی صورت گرفت و مشخص شد در قرارهای آشنایی، وقتی دو طرف دست همدیگر را گرفته بودند یا وقتی مرد دست خود را روی شانه زن گذاشته و با هم قدم می‌زدند، کشش عاطفی بیشتری بین آنها برقرار شده بود. یعنی یکی از معیارهای جذابیت، خوشرو بودن است که زنان و مردان هر دو به یک اندازه آن را قبول دارند.

۶- وقتی زن و مرد واقعا و کاملا شبیه یکدیگر باشند

ده‌ها سال تحقیق و آزمایش ثابت کرده کلیشه قدیمی که می‌گوید: «زن و مرد باید مکمل همدیگر باشند» از ریشه غلط است.

وقتی زن و مرد از نظر فکری، سطح فرهنگی، باورها، خانواده‌ها و علاقه‌مندی‌های شبیه هم باشند، درک بسیار بهتری نسبت به هم دارند و در نتیجه زندگی موفق‌تر و سالم‌تری هم خواهند داشت. البته این مساله در مورد زوج‌هایی که ازدواج کرده‌اند یا کسانی که رابطه طولانی‌مدت دارند مصداق دارد و برای زوج‌هایی که تازه آشنا شده‌اند چندان کاربردی ندارد.

۷- وقتی سه سازگاری اساسی با هم داشته باشید

به گفته روانشناس کانادایی، اریک برن، بهترین زوج‌ها کسانی هستند که در سه موضوع مختلف با هم تفاهم دارند. او در یکی از کتاب‌های روانشناسی خود از باورهای زیگموند فروید الهام گرفته و گفته که همه انسان‌ها سه «وضعیت درونی» دارند:

  • والد: چیزی که فکر کرده‌ای
  • کودک: چیزی که حس کرده‌ای
  • بزرگسال: چیزی که آموخته‌ای

وقتی دو نفر واقعا با هم تناسب داشته باشند، برای مدت طولانی‌تری با هم ارتباط برقرار می‌کنند. یک روان‌درمان‌گر زوج‌ها به نام پیتر پیرسون در این رابطه سه سوال را مطرح کرده تا سازگاری و تطابق ما در هر کدام از این سه مرحله را مورد سنجش قرار دهد:

  • والد: آیا شما دیدگاه‌ها و باورهای یکسانی در مورد زندگی دارید؟
  • کودک: آیا با هم خوش می‌گذرانید؟ آیا خودجوش و با انگیزه هستید؟ آیا فکر می‌کنید شریک عاطفی شما بی‌نظیر است؟ آیا دوست دارید با همدیگر سفر کنید؟
  • بزرگسال: آیا هر کدام از طرفین فکر می‌کند که دیگری مغز پری دارد و روشن‌فکر است؟ آیا با همکاری هم می‌توانید یک مشکل را حل کنید؟

۸- وقتی دو نفر بتوانند بیشتر از دو دقیقه مستقیم در چشم‌های هم نگاه کنند

چرا بعضی افراد عاشق ما می‌شوند؟

در سال ۱۹۸۹ میلادی، یکی از اساتید روانشناسی دانشگاه ماساچوست از ۷۲ دانشجوی غریبه خواست تا به مدت دو دقیقه پیاپی در چشم‌های یکدیگر خیره شوند.

این افراد پس از انجام آزمایش بیان داشتند که احساس عشق و علاقه نسبت به طرف مقابل پیدا کرده‌اند. دانشمندان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که نگاه‌های طولانی‌مدت احساس عشق را در وجود انسان‌ها روشن می‌کند، حتی اگر آنها پیشتر هرگز یکدیگر را ملاقات نکرده باشند.

۹- وقتی شما نیاز او به توجه را برآورده کنید و او نیز همین کار را برای شما انجام دهد

شروع و ادامه یافتن یک رابطه عاشقانه به این بستگی دارد که دو نفر چگونه به هم توجه کنند.

جان گاتمن، روانشناس، پس از ۴۰ سال مطالعه در مورد رابطه عاطفی زوج‌ها می‌گوید: همه چیز در یک رابطه به «توجه» طرفین بستگی دارد. مثلا خانم یک پرنده زیبا روی شاخه درخت می‌بیند و به همسر خود آن را نشان می‌دهد، همسر می‌توان با بی‌توجهی «اشتیاق زن را از بین ببرد» یا با ذوق کردن و نگاه کردن به آن پرنده، «آتش عشق همسرش را شعله‌ور کند».

۱۰- وقتی بوی خوبی بدهید

چرا بعضی افراد عاشق ما می‌شوند؟

شماری از محققان در دانشگاه جنوبی کالیفرنیا بدنبال بررسی‌ها خود به این نتیجه رسیدند، زنان در زمان تخمک‌گذاری خود بوی تی‌شرت و پیراهن مردانی که بوی تِستُسترون زیادی دارد را بسیار دوست دارند. از دیگر جذابیت‌های جنسی مردان برای زنان باید به خط فک آنها اشاره کرد. مردانی که استخوان فکشان دیده می‌شود برای زنان در دوران تخمک‌گذاری/بارداری جذاب‌تر هستند.

۱۱- وقتی شما شبیه پدر/مادر او هستید

چرا بعضی افراد عاشق ما می‌شوند؟

محقق روانشناسی دانشگاه سن اندروز ، دیوید پریت و همکارانش بدنبال بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند مردم اغلب جذب کسانی می‌شوند که رنگ مو یا رنگ چشم مشابه با والد جنس مخالفشان دارد. در نتیجه این تحقیقات مشخص شد زنانی که والدین بالای ۳۰ سال دارند، کمتر سراغ جوانان می‌روند و بیشتر به مردانی کشش عاطفی دارند که چهره جاافتاده‌تری داشته باشد. مردان هم چهره‌های زنانی را بیشتر دوست دارند که تداعی‌کننده مادرشان باشد؛ البته فقط در مواقعی که دنبال رابطه طولانی‌مدت هستند.

۱۲- وقتی هر دو به یک اندازه زیبا باشید

چرا بعضی افراد عاشق ما می‌شوند؟

در یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۰ میلادی، به صورت تصادفی عکس‌هایی از چندین غریبه را که روی چهره خودشان ادغام شده بود و همچنین چندین عکس تکی از غریبه‌ها را به شرکت‌کننده‌ها نشان دادند و از آنها پرسیدند، کدام یک برایشان جذاب‌تر است. داوطلبین عکس‌های ادغام شده را انتخاب کردند.

بر اساس این تحقیق مشخص شد مردم افرادی که شباهت ظاهری بیشتر به آنها دارند را بیشتر دوست دارند، تا صورت‌های کاملا متفاوت را.

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود