واقعیاتی شگفت انگیز درباره ویژگی های منحصر به فرد «بدن زنان»

واقعیاتی شگفت انگیز درباره ویژگی های منحصر به فرد «بدن زنان»

یکی از شگفت انگیزترین ویژگی های بدن زنان ، بچه آوری است. اما اینکه زنان قادرند انسان زنده ی دیگری را درون بدن شان بزرگ کنند، تنها موردی نیست که آن ها را حیرت انگیز می کند. اگر نگاه دقیق تری به بدن زنان بیندازید، به حقایق بسیار جالب دیگری هم پی خواهید برد که خود زنان ممکن است از آن ها بی خبر باشند. در ادامه به تعدادی از ویژگی های منحصر به فرد بدن زنان می پردازیم.

۱- بدن زنان هنگام زایمان دستخوش تغییرات شدیدی می شود

ویژگی های منحصر به فرد بدن زنان

به دنیا آوردن یک بچه کار واقعاً طاقت فرسایی است؛ هر زنی حتماً این موضوع را تأید می کند. علاوه بر درد زیادی که مادران متحمل می شوند، بدن آن ها معمولاً دچار تغییرات زیادی می شود. یکی از این تغییرات، گشاد شدن دهانه ی رحم است.

در حین زایمان، دهانه ی رحم از یک ورودی تنگ و بسته تبدیل به خروجی ای کاملاً باز می شود که بچه از آن بیرون می آید. برای اینکه بتوان بچه را بیرون کشید، دهانه ی رحم باید به اندازه ی ۱۰ سانتی متر گشاد شود. اما این ۱۰ سانتیمتر فقط برای مرحله ی بیرون کشیدن بچه است و دهانه ی رحم می تواند بیشتر هم باز شود تا خود را با اندازه ی سر نوزاد وفق دهد.

۲- زنان بهتر می توانند درد را تحمل کنند

زن ها در طول زندگی شان درد جسمی بیشتری در مقایسه با مردان تحمل می کنند، واقعیتی بدیهی که همه از آن باخبرند. این مسأله نه به میزان شجاعت آن ها، بلکه به نحوه ی عملکرد مغز آن ها مربوط می شود.

بعضی تحقیقات نشان داده نحوه ی به یاد آوردن درد در زنان و مردان باهم متفاوت است. مردها هنگام فکر کردن به دردی که قبلاً تجربه کرده اند، مضطرب تر و حساس تر هستند، در حالی که زنان اغلب، دردهای قبلی خود را سریع تر فراموش می کنند. در مجموع آستانه ی تحمل درد زنان ۹ برابر بیشتر از مردان است.

۳- زنان در استفاده از کلمات توانمندتر هستند

وقتی پای توصیف خود در میان باشد، هیچ کسی به پای زن ها نمی رسد. این مسأله هم یک دلیل فیزیکی دارد: بخش های قدامی و گیجگاهی مغز در زنان بزرگ تر از مردان است، یعنی همان بخش هایی از مغز که آن ها را با مهارت های زبانی مرتبط می دانند.

علاوه بر این، سطح FOXP2 در بدن زنان بالاتر است، ماده ای که به «پروتئین زبان» مشهور است. بالا بودن میزان این پروتئین کمک می کند هر زن بالغی بتواند حدود ۲۰ هزار کلمه در روز صحبت کند که ۱۳ هزار کلمه بیشتر از مقداری است که یک مرد بالغ صحبت می کند.

۴- زنان تحمل عضلانی بیشتری دارند

بعضی تحقیقات نشان می دهد زنان قادرند در مقایسه با مردان، تمرینات استقامتی را به مدت طولانی تری یعنی از نظر زمانی به میزان ۷۵ درصد بیشتر انجام دهند. علت این مسأله در هورمون های زنان نهفته است. به عقیده ی دانشمندان، هورمون استروژن، زنان را در برابر خستگی مقاوم تر می کند.

۵- پوست زنان بسیار حساس است

پوست زنان معمولاً به میزان ۲۵ درصد نازک تر از مردان است، مسأله ای که آن ها را در برابر تماس و هرگونه عامل تحریک آمیزی بسیار آسیب پذیرتر می کند. متأسفانه این ویژگی جنبه ی منفی ای هم دارد. حساسیت زیاد پوست، زنان را در برابر چین و چروک ناشی از بالا رفتن سن که باعث کم شدن تولید کلاژن در بدن می شود، آسیب پذیرتر می کند.

۶- حال روحی زن ها به وضعیت هورمون های آن ها بستگی دارد

بیشتر زن ها با نشانه های سندرم پیش از قاعدگی آشنایی دارند. با این حال، هر زنی متوجه این مسأله نمی شود که بدن او در تک تک روزهای ماه تحت تأثیر سیکل قاعدگی او قرار دارد. از آنجایی که سطح هورمون ها در مغز و بدن زن ها دائماً در حال تغییر است، ظاهر، سطح انرژی و میزان حساسیت آن ها هم دچار تغییر می شود.

برای مثال، حدود ۱۰ روز بعد از شروع پریود و درست قبل از زمان تخمک گذاری، زن ها سرزنده تر و جسورتر می شوند. در این مدت آن ها بیشتر به ظاهر خود می رسند و سعی می کنند جذاب تر به نظر برسند تا شریک عاطفی احتمالی شان را بیشتر به خود جذب کنند. یک هفته بعد یعنی زمانی که سطح هورمون پروژسترون در بدن آن ها بالا می رود، زن ها اغلب ترجیح می دهد در یک جای دنج با یک لیوان چای داغ خلوت کنند یا در رختخواب بمانند.

هفته ی بعد از آن هم زن ها معمولاً اشک شان دم مشک شان است و زودرنج می شوند. دوازده تا بیست و چهار ساعت قبل از شروع پریود، حال روحی آن ها به بدترین حالت خود می رسد.

۷- زن ها دو بار دوران بلوغ را تجربه می کنند

بار اول که در دوران نوجوانی رخ می دهد، اما بار دوم در دهه ی چهل زندگی زنان اتفاق می افتد که به آن دوره ی پیش از یائسگی گفته می شود. نشانه های این دوره، پریود نامنظم، تعریق شبانه و چند نشانه ی نه چندان خوشایند دیگر است که علت همگی آن ها تغییر در سطح هورمون های زنان است. هورمون های زنان در این دوره ی انتقال می تواند به قدری وضعیت عجیبی پیدا کند که ممکن است آن ها را مثل یک نوجوان دمدمی مزاج کند.

۸- زن ها در خواندن چهره ی دیگران تبحر دارند

زن ها از لحظه ی تولد از توانایی خوانش چهره برخوردارند و با مهارت تمام از عواطف و احساسات دیگران رمزگشایی می کنند. این ویژگی به آن ها کمک می کند احساس همدلی بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند و با آن ها بهتر ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، بعضی تحقیقات نشان می دهد زن ها از حافظه ی بسیار خوبی در به خاطر سپردن ویژگی های چهره ی دیگران برخوردارند.

منبع: brightside
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود