از گوشی ‎های هوشمند تا شبکه ‎های اجتماعی؛ اختراعات مدرنی که گذشتگان آن ‎ها را پیش بینی کرده بودند

از گوشی ‎های هوشمند تا شبکه ‎های اجتماعی؛ اختراعات مدرنی که گذشتگان آن ‎ها را پیش بینی کرده بودند

مخترعین و نویسندگان داستان های علمی تخیلی با آن ایده های ناب و جالب شان همیشه دنیا را هیجان زده کرده اند. اما شگفت انگیزترین بخش ماجرا آن است که بعضی از ایده های آن ها، حتی با آنکه یک قرنی از مطرح شدن شان می گذرد، به حقیقت پیوسته اند. بیشتر ما شاید ندانیم که اختراع گوشی های هوشمند در واقع مدت ها قبل از آنکه چنین چیزی وجود داشته باشد، پیش بینی شده بود. در ادامه با ۱۵ ابزار مدرنی آشنا می شویم که اختراع آن ها پیش بینی شده بود.

۱- گوشی هوشمند

پیشگویی در مورد اختراعات مدرن

نیکولا تسلا، دانشمند و مخترع بزرگ، اختراع گوشی های هوشمند را در مقاله ی سال ۱۹۲۶ خود در نشریه ی نیویورک تایمز، پیش بینی کرده بود. بعدها در سال ۱۹۶۴ هم آیزاک آسیموف، نویسنده ی مشهور داستان های علمی تخیلی، پیش بینی کرد روزی از طریق ارتباطات ماهواره ای تماس از هر نقطه ی زمین ممکن خواهد شد و برای این کار دیگر نیازی به سیم کشی نخواهد بود. این پیش بینی دقیقاً به حقیقت پیوست.

۲- سیستم آموزشی تکنولوژی پیشرفته

به وجود آمدن سیستم های آموزشی تکنولوژی پیشرفته در کتاب En L’An 2000 (به معنای “در سال دو هزار”) پیش بینی شده بود. «در سال دو هزار» یک کتاب مصور فرانسوی است که در سال ۱۹۱۰ منتشر شد و در آن پیشرفت های علمی ای به تصویر کشیده شده بود که تصور می شد بشر تا سال ۲۰۰۰ به آن ها دست پیدا کند. درست است که امروزه ما از کلاهخودهای سیم کشی شده برای درس خواندن استفاده نمی کنیم، اما بیشتر کار آموزش حالا با استفاده از کامپیوترها انجام می شود و دیگر نیازی به حضور در کتابخانه نیست.

۳- هدفون و تلویزیون

در سال ۱۹۵۳، ری بردبری، نویسنده ی بزرگ آمریکایی، در رمان مشهور خود «فارنهایت ۴۵۱» اختراع هدفون را پیش بینی کرده بود. بردبری در همین رمان از صفحات تخت بزرگی شبیه به تلویزیون های امروزی هم صحبت کرده بود.

۴- پیوند عضو

مری شلی، نویسنده ی بزرگ انگلیسی، در سال ۱۸۱۸، در رمان مشهور خود، «فرانکشتاین»، درباره ی جان بخشی دوباره به مردگان با استفاده از جریان الکتریسیته و تعویض اندام های بدن صحبت کرده بود. اینکه در آن زمان از فناوری هایی صحبت شده بود که هنوز مدت زیادی از اختراع آن ها نگذشته، نکته ی واقعاً حیرت انگیز است.

۵- هواپیما

تصویر بالا همان چیزی است که ژان مارک کوته، هنرمند فرانسوی، از قایق های پرنده در ذهن داشت و در سال ۱۹۰۰ آن را در کتاب «در سال دو هزار» که پیشتر به آن اشاره شد، به تصویر کشید. کوته اسم این قایق های پرنده را ایرباس یا همان اتوبوس هوایی گذاشته بود. این روزها از ایرباس ها یا همان هواپیماها به طور گسترده استفاده می شود و آن ها دیگر تبدیل به وسیله ای عادی برای ما شده اند.

۶- خیزش کامپیوترها

آیزاک آسیموف، نویسنده ی داستان های علمی تخیلی، استاد رشته ی بیوشیمی هم بود. بسیاری از پیش بینی های او به طرز شگفت آوری دقیق بودند و عیناً به حقیقت پیوستند. او حتی خیزش کامپیوترها را هم پیش بینی کرده بود. آسیموف در اوایل دهه ی ۱۹۸۰ میلادی، با اطمینان اظهار کرد روزی می رسد که دنیا بدون کامپیوترها قادر به ادامه ی زندگی نخواهد بود و تک تک خانه ها به این فناوری مجهز خواهند شد.

۷- کارت اعتباری

اولین کسی که ایده ی کارت های اعتباری را مطرح کرد، ادوارد بلامی، نویسنده ی داستان های علمی تخیلی بود. بلامی در سال ۱۸۸۸، در کتاب خود، «نگاه به عقب»، درباره ی این کارت ها صحبت کرده بود.

۸- ماشین خودکار

آیزاک آسیموف، نویسنده ی ژانر علمی تخیلی، در سال ۱۹۶۹، در داستان کوتاه خود، «سالی»، از ماشینی صحبت کرده بود که به صورت خودکار حرکت می کرد. حالا این فناوری در حال توسعه است. در سال ۲۰۱۷، شرکت Waymo که زیرمجموعه ی شرکت Alphabet، شرکت مادر گوگل است، اعلام کرد که آزمایش ماشین های خودکار بدون راننده ی خود را شروع کرده و شرکت Tesla هم در همین زمینه فعالیت دارد.

۹- گفتگوی تصویری

ژان مارک کوته، هنرمند فرانسوی، در سال ۱۹۱۰ یعنی زمانی که هنوز هیچ فناوری ویدئویی ای وجود نداشت، در کتاب «در سال دو هزار» که پیشتر به آن اشاره شد، اختراع این فناوری را پیش بینی کرده بود. این ایده در آن دوره بسیار جلوتر از زمان خود به نظر می رسید، اما حالا مسأله ای کاملاً عادی محسوب می شود.

۱۰- تبلت

آرتور سی. کلارک، نویسنده ی بزرگ، در سال ۱۹۶۸، در کتاب مشهور خود، «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» از تمدنی متعلق به موجودات فضایی صحبت کرده بود که زندگی هوشمندی بر روی کره ی زمین به وجود آوردند. پیش بینی های او درباره ی روزنامه های الکترونیک که چیزی شبیه به تبلت های امروزی بود، کاملاً دقیق بود.

۱۱- ساعت هوشمند و دستبند ورزشی

دستبندهای وزرشی و ساعت های هوشمند از محبوب ترین گجت های این روزها هستند. اما کیر بولیچف، مورخ و نویسنده ی داستان های علمی تخیلی، مدت ها قبل از آنکه سرو کله ی این ابزارها در زندگی ما پیدا شود، اختراع آن ها را پیش بینی کرده بود. بولیچف در سال ۱۹۷۸، در کتاب خود، «یکصد سال پیش»، از دستبند عدد داری صحبت کرده بود که عددهای آن روی یک صفحه ظاهر می شدند.

۱۲- سفر به ماه

ژول ورن، نویسنده ی بزرگ، در سال ۱۸۶۵ سفر انسان به ماه را پیش بینی کرده بود. او در کتاب خود، «سفر به ماه»، به تفصیل از امکان فرود انسان روی کره ی ماده صحبت کرده بود. با آنکه در آن زمان هیچ داده ی تجربی ای از این موضوع وجود نداشت، بعضی از ارقامی که در کتاب او آمده بسیار دقیق هستند. برای مثال، ورن گفته بود برای درست کردن ۶ میلیارد لیتر گاز، بیشتر از ۷۵۲ تن باروت نیاز خواهد بود که محاسبه ی کاملاً درستی بود.

۱۳- شبکه های اجتماعی

ادوارد مورگان فورستر، نویسنده ی بریتانیایی، در سال ۱۹۰۹، در داستان علمی تخیلی خود، «ماشین می ایستد»، از مردمی صحبت کرده بود که بیشتر از طریق صفحاتی با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند. این ایده شباهت بسیار زیادی به آنچه که حالا در عصر اینترنت رخ می دهد، دارد.

۱۴- لیزر

اچ. جی. ولز، نویسنده ی بریتانیایی، در کتاب خود، «جنگ دنیاها»، از یک «اشعه ی حرارتی» صحبت کرده بود، اسلحه ای که این امکان را می داد که تنها با یک نور شدید و ناگهانی، بی هیچ سر و صدایی چیزها را به خاکستر تبدیل کرد.

۱۵- لوازم خانگی خودکار

تصویر بالا که یکی از تصویرسازی های کتاب «در سال دو هزار» است که پیشتر از آن صحبت شد، بسیاری از امکانات سالن های زیبایی و وسایل خانگی پیشرفته ی امروزی را برای ما تداعی می کند که حالا تنها با استفاده از یک اپلیکیشن قابل کنترل هستند.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود