علایق نسل زد؛ محبوب ترین رسانه های اجتماعی در میان متولدان دهه هفتاد و هشتاد

علایق نسل زد؛ محبوب ترین رسانه های اجتماعی در میان متولدان دهه هفتاد و هشتاد

شاید شما نیز اصطلاح «نسل زد» (Gen Z) را شنیده باشید، اصطلاحی که به متولدان پس از سال ۱۹۹۵ اطلاق شده و در ایران از آن ها با عنوان دهه هفتادی ها و هشتادی ها یاد می شود. این نسل اولین نسل واقعی دیجیتال هستند که از آن ها با عنوان نسل اینترنت یاد شده و با رسانه های اجتماعی، تکنولوژی و آیفون بزرگ شده اند. اما اکثر این نسل روز خود را در چه پلتفرم هایی در میان انبوه رسانه های اجتماعی می گذرانند؟ اگر از این قبیله متفاوت در این مورد سوال کنید جواب اکثر آن ها این سه عنوان خواهد بود: اینستاگرام، اسنپ چت و یوتیوب.

محبوب ترین رسانه های اجتماعی در میان نسل جوان

در تحقیقی که توسط بیزینس اینسایدر صورت گرفته، نسل زد از این سه پلتفرم به عنوان محبوب ترین رسانه های اجتماعی در میان خود یاد کرده و فیسبوک نیز با فاصله ای اندک نسبت به این سه در رتبه چهارم قرار دارد. این چهار رسانه اجتماعی تنها رسانه هایی بودند که بیش از ۲۵ درصد جامعه تحقیقاتی مورد پرسش قرار گرفته اعلام کرده بودند به طور روزانه از آن ها استفاده می کنند. در این تحقیق میدانی بیش از ۱.۸۸۴ نفر در ایالات متحده که بین ۱۳ تا ۲۱ سال سن داشتند مورد سوال قرار گرفتند. درصد بالای استفاده از این رسانه ها را می توان مستقیماً به گوشی های آیفون و مالکیت بالای آن ها نسبت داد. برای نوجوانان، گوشی آیفون محبوب ترین گوشی تلفن همراه است.

محبوب ترین رسانه های اجتماعی در میان نسل جوان

در حدود ۸۳ درصد از نوجوانان مورد سوال قرار گرفته گفته بودند که گوشی آیفون دارند. برای این نوجوانان در سن بلوغ، برخلاف گذشته، آیفون دیگر یک وسیله لوکس نبوده و یک نیاز عنوان شده است. سن میانگین نسل زد ۱۷ سال است و این بدان معنی است زمانی که آیفون توسط توده مردم مورد استفاده قرار گرفت سن میانگین این افراد تنها ۱۰ سال بوده است. بسیاری از کارشناسان ظهور گوشی های هوشمند را مقصر فرهنگ چند کاری دانسته اند. به ادعای این کارشناسان، توانایی مشارکت در اغلب این فعالیت ها با ابزارهای اضافی فراتر از تلویزیون و کامپیوتر خانگی، تاثیری بسیار بزرگ بر چند کاره بودن و بدنبال آن مصرف بیشتر رسانه و محتوا داشته و در دسترس بودن آیفون بیش از دیگر ابزارها در این امر موثر بوده است.

محبوب ترین رسانه های اجتماعی در میان نسل جوان

محبوب ترین و پراستفاده ترین رسانه های اجتماعی در میان نسل زد به ترتیب زیر هستند:

اسنپ چت: ۵۱.۳۱ درصد

اسنپ چت هنوز هم محبوب ترین رسانه اجتماعی در میان نسل جوان است و ۵۱:۳۱ درصد از پاسخگویان اتحقیق گفته اند که به صورت روزانه از این پلتفرم استفاده می کنند.

محبوب ترین رسانه های اجتماعی در میان نسل جوان

یوتیوب: ۶۲.۴۸ درصد

یوتیوب نیز ارتباط بسیار عمیقی با نسل زد داد و ۶۲.۴۸ درصد از پاسخ دهندگان گفته اند هر روز و به طور مرتب به این رسانه رجوع می کنند.

محبوب ترین رسانه های اجتماعی در میان نسل جوان

اینستاگرام: ۶۴.۵۹ درصد

اینستاگرام هنوز هم جایگاه قابل توجهی در میان نوجوانان دارد. با بیش از ۶۴ درصد استفاده در میان پاسخ دهندگان، اینستاگرام محبوب ترین و پراستفاده ترین رسانه اجتماعی در میان نوجوانان است.

محبوب ترین رسانه های اجتماعی در میان نسل جوان

در میان کل نسل ها فیسبوک همچنان پرطرفدارترین رسانه اجتماعی بوده و پس از آن نیز به ترتیب واتس اپ و توئیتر قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: اعتیاد به رسانه های اجتماعی؛ ۲۵ سلبریتی که بیشترین حضور را در توئیتر و اینستاگرام دارند

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود