۸ نشانه ای که می گویند رابطه عاشقانه مستحکمی دارید حتی اگر خودتان اینطور فکر نمی کنید

۸ نشانه ای که می گویند رابطه عاشقانه مستحکمی دارید حتی اگر خودتان اینطور فکر نمی کنید

روانشناسان سال های زیادی را صرف مطالعه بر روی ویژگی هایی کرده اند که برای برخورداری از یک رابطه عاشقانه بلند مدت و موفق، مهم و بنیادی به شمار می روند. در مطلب پیش رو به تعدادی از این ویژگی ها خواهیم پرداخت. اما دقت داشته باشید اگر رابطه عاطفی شما همه ی این ویژگی ها را ندارد، این لزوماً بدان معنی نیست که باید رابطه ی خود را تمام کنید. این فهرست تنها یک راهنمای کلی است که می تواند به شما کمک کند تخمین بزنید رابطه ی فعلی تان رضایت و شادی مورد انتظار را برایتان خواهد داشت یا نه.

۱- بیشتر وقت هایی که پیش هم نیستید به شریک عاطفی تان فکر می کنید

نشانه های مستحکم بودن رابطه عاطفی

در سال ۲۰۰۷ دانشمندان آمریکایی با تحقیق بر روی ۳۰۰ فرد متأهل متوجه شدند میان برخی ویژگی های روابط عاطفی و احساس عشق بیشتر در رابطه، ارتباط وجود دارد. یکی از یافته های جالب توجه این تحقیق آن بود که افراد در زمان دوری از شریک عاطفی خود هر چه بیشتر به او فکر می کردند، بیشتر در رابطه ی خود احساس عشق می کردند.

در همین تحقیق معلوم شد میان سخت شدن تمرکز روی مسائل دیگر هنگام فکر کردن به شریک عاطفی خود و احساس عشق بیشتر، به ویژه در مردان، ارتباط وجود دارد.

۲- واکنش مثبتی به خبرهای خوب همدیگر دارید

بررسی ها نشان داده مردان به خبر ارتقاء شغلی شریک عاطفی خود به ۴ روش واکنش نشان می دهند:

  • یک واکنش پویا و سازنده که از حمایت پرشور او حکایت دارد: «عالیه عزیزم! می دونستم این اتفاق میفته، تو خیلی تلاش می کنی.»
  • یک واکنش منفعلانه اما سازنده که حمایت او را نشان می دهد – همراه با یک لبخند گرم خیلی ساده می گوید: «چه خبر خوبی.»
  • یک واکنش پویا اما غیر سازنده، با بیان جمله ای که اهمیت اتفاق رخ داده را کم جلوه می دهد: «یعنی از حالا قراره بیشتر کار کنی؟ مطمئنی از پسش برمیای؟»
  • یک واکنش منفعلانه و غیر سازنده که در عمل این خبر خوب را نادیده می گیرد: «عه جدی؟ باورت نمیشه امروز تو راه خونه چه اتفاقی برام افتاد!»

همانطور که احتمالاً انتظار می رود میان استفاده از واکنش های پویا و سازنده و احساس رضایت در رابطه عاطفی، ارتباط بسیار نزدیکی وجود دارد.

۳- گاهی اوقات را دور از هم می گذرانید

زوج ها حالا نسبت به گذشته انتظارات بیشتری از شریک عاطفی خود دارند، اما این انتظارات مربوط به مسائل مالی و مراقبت و همراهی نمی شود، بلکه حالا زوج ها این توقع را از یکدیگر دارند که به فردیت آن ها احترام گذاشته شود.

به عقیده ی روانشناسان، اگر می خواهید ازدواج شاد و موفقی داشته باشید، بهتر است برای رفع همه ی نیازهایتان به شریک عاطفی تان وابسته نباشید. شما باید خودتان را در سرگرمی ها، دوستان و شغل تان پیدا کنید.

۴- حس شوخ طبعی تان به هم نزدیک است

روانشناسان حس شوخ طبیعی را نوعی «ماده ی روان کننده ی اجتماعی» در روابط عاشقانه می دانند.

داشتن یک «زبان خصوصی» با شریک عاطفی خود مثل داشتن اسم های خودمانی بین خودتان و لطیفه هایی که هیچ کس دیگری معنای آن را نمی فهمد، می تواند به تسهیل ایجاد پیوند میان طرفین رابطه عاطفی کمک کند و در اغلب مواقع احساس رضایت در رابطه را تضمین می کند.

۵- کارهای روزمره را به طور مساوی بین خودتان تقسیم می کنید

در یک نظرسنجی، ۵۶ درصد از آمریکایی های متأهل اظهار کردند تقسیم کارهای خانه نقش بسیار مهمی در موفقیت یک ازدواج دارد. تعداد این افراد از کسانی که داشتن درآمد کافی را بسیار مهم دانسته بودند، بیشتر بود. از قرار معلوم، تقسیم کارهای روزمره به ویژه برای زوج های جوان تر اهمیت زیادی دارد، به طوری که ۶۷ درصد از افراد متأهل ۱۸ تا ۲۹ ساله آن را برای داشتن یک ازدواج موفق «بسیار مهم» دانسته بودند.

اما با آنکه حالا مردان نسبت به گذشته مشارکت بیشتری در کارهای خانه دارند، تحقیقات نشان می دهد هنوز هم بار اصلی در این مورد به دوش زنان است.

۶- چیزهای جدیدی را باهم امتحان می کنید

در پژوهشی محققان کیفیت رابطه ی بیش از ۵۰ زوج میانسال را مورد بررسی قرار دادند و بعد آن ها را به ۳ گروه تقسیم کردند.

زوج های گروه اول هر هفته به مدت ۹۰ دقیقه باهم در یک فعالیت جدید و مهیج مثل بازی یا رقص شرکت می کردند. گروه دوم ۹۰ دقیقه در هفته باهم فعالیت های لذتبخش اما روتینی مثل سینما رفتن انجام می دادند. از گروه سوم خواسته شد تغییری در برنامه ی زندگی خود ندهند.

بعد از ۱۰ هفته، محققان کیفیت رابطه ی زوج ها را دوباره مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند زوج هایی که کارهای جدید و مهیجی انجام داده بودند، بیشتر از دو گروه دیگر از رابطه ی خود احساس رضایت می کردند.

به گفته ی محققان، تجربه ی چیزهای جدید به تنهایی برای نجات یک رابطه ی درگیر بحران کافی نیست. اما در مورد زوج هایی که رابطه ی در محد معقول خوب اما نسبتاً خسته کننده ای دارند، تجربه های جدید ممکن است به شعله ور شدن آتش عشق در آن ها کمک کند.

۷- رابطه تان خیلی دچار رکود نمی شود

محققان آمریکایی حدود ۴۰۰ زوج را که مراحل آشنایی با یکدیگر را سپری می کردند مورد مطالعه قرار دادند و با بررسی بازخورد آن ها در خصوص رابطه ی عاطفی شان، به ۴ نوع الگو در خصوص تعهدی که میان زوج ها شکل می گیرد رسیدند: پرماجرا، درگیر کشمکش، تحت تأثیر اجتماع و شریک محور.

  • زوج های پرماجرا با گذشت زمان دچار نوسان های زیادی در تعهد خود نسبت به شرکای عاطفی شان می شدند.
  • زوج های شریک محور نگاه مثبتی به شرکای عاطفی خود داشتند و اغلب زمانی در تعهد خود دچار نوسان می شدند که نمی توانستند زمان زیادی را باهم بگذرانند.
  • زوج های تحت تأثیر اجتماع معمولاً زمانی دچار نوسان می شدند که دوستان و خانواده ی آن ها نگاه شان را نسبت به رابطه عاطفی شان تغییر می دادند.
  • زوج های درگیر کشمکش اغلب با یکدیگر جدل می کردند و خرده نوسان های زیادی در تعهد خود داشتند.

احتمال جدی شدن رابطه در زوج های شریک محور و احتمال به هم خوردن رابطه در زوج های پرماجرا بیشتر بود.

۸- می دانید بعد از دعوا چطور رابطه ی خود را ترمیم کنید

رابطه عاشقانه

بعضی روانشناسان مهم ترین ویژگی مشترک روابط عاطفی موفق را داشتن توانایی ترمیم رابطه بعد از دعوا می دانند.

مسأله این نیست که نباید هیچ دعوا و کشمکشی رخ دهد، بلکه چیزی که مهم است نحوه ی برخورد با کشمکش ها است.

نقطه ی اشتراک همه ی ازدواج ها و روابط عاشقانه ی موفق این است که در آن ها طرفین رابطه به شریک عاطفی خود اطمینان می دهند وقتی ناراحت باشد، از همه چیز دست می کشند و فقط به او گوش می دهند تا با کمک یکدیگر رابطه ی خود را ترمیم کنند. آن ها مشکلات را به حال خود رها نمی کنند و اجازه نمی دهند شریک عاطفی شان در غم و ناراحتی بماند. آن ها با یکدیگر صحبت می کنند و با همراهی هم وضعیت را دوباره سر و سامان می دهند.

منبع: businessinsider
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود