۱۲ غذای مفیدی که خوردنشان در زمان نامناسب برایتان مضر است؛ از موز تا پنیر

۱۲ غذای مفیدی که خوردنشان در زمان نامناسب برایتان مضر است؛ از موز تا پنیر

مطالعات نشان می دهد که امروزه انسان ها روزانه کالری بسیار بیشتری نسبت به پدران و مادران خود در یک قرن قبل وارد بدن خود می کنند و اگر چه مردم بیشتر از گذشته نسبت به رژیم غذایی خود آگاهند اما همه قوانین مربوط به داشتن رژیم غذایی سالم در همه زمان ها صحت ندارند. برای مثال خوردن سیب- که میوه بسیار مفیدی است- در زمان نامناسب به جای بهبود هضم غذا باعث مشکلات روده ای می شود. با این وجود درک قوانین و محدودیت های اینچنینی غذایی کار سختی نیست. در ادامه این مطلب قصد داریم شا را با نکته هایی جالب و البته حیاتی در مورد زمان خوردن سالم ترین و محبوب ترین اقلام خوراکی آشنا کنیم.

۱- موز

زمان مناسب برای خوردن برخی غذاها

اگر چه موز یکی از بهترین گزینه های خوراکی برای شروع کردن روز است اما در صورتی که با معده خالی مصرف شود می تواند در عمل کاهش سطح انرژی بدن شما را در پی داشته باشد. در ابتدا و به دلیل محتوای قندی بسیار بالای موز ممکن است احساس پرانرژی بودن کنید اما پس از چند ساعت، بدون شک احساس خستگی و گرسنگی خواهید کرد. همچنین خوردن موز برای کسانی که به سندرم روده حساس مبتلا هستند نیز مناسب نیست و معمولاً اسهال را در پی دارد. اگر نمی توانید از خوردن موز در وعده صبحانه دست بکشید، آن را با غذاهای دیگر ترکیب کنید، به خصوص اقلامی که دارای ترکیبات چربی دار سالمی هستند، از جمله کره بادام زمینی.

۲- قهوه

زمان مناسب برای خوردن برخی غذاها

برای بسیاری از افراد نوشیدن یک فنجان قهوه بلافاصله پس از خواب یک عادت معمول و پذیرفته شده است اما باید بدانید که چنین کاری هیچ سودی برای شما ندارد. مطالعات نشان داده که نوشیدن قهوه قبل از خوردن غذا مقاومت بدن شما در برابر کافئین را بهبود می بخشد. در ساعات اول پس از بیدار شدن از خواب، بدن کورتیزول قابل توجهی ترشح می کند که بسیار ضروری است مختل نشده و ریتم فیزیولوژیکی بدن حفظ شود، فرآِیندی که با نوشیدن قهوه در ساعات اول بیدار شدن و با معده خالی مختل خواهد شد. از این رو برای لذت بردن از فنجان قهوه خود کمی صبر داشته باشید.

۳- برنج

زمان مناسب برای خوردن برخی غذاها

شاید شما هم از آن دسته کسانی باشید که پس از یک روز پرکار و خسته کننده به یک غذای برنجی علاقه داشته باشید اما این بهترین گزینه نیست. برنج حاوی مقادیر زیادی ترکیبات پیچیده کربوهیدراتی است که معده برای هضم آن ها به زمان زیادی نیاز دارد. برنج ماده غذایی خوبی است چون انسان را برای مدت طولانی دارای انرژی نگه می دارد اما برنج از کالری بسیار بالایی برخوردار بوده و خوردن آن در زمان نامناسب می تواند باعث افزایش قابل توجه وزن شود. وعده ناهار بهترین زمان برای خوردن برنج است. در نیمه روز متابولیسم بدن در بهترین و کارآمدترین شکل خود قرار داشته و بدین ترتیب هضم ترکیبات برنج برای معده آسان تر خواهد بود.

۴- قند

زمان مناسب برای خوردن برخی غذاها

اگر می خواهید رژیم غذایی سالمی داشته باشید بهتر است از مواد قندی و انواع شیرینی های دارای قند فرآوری شده دوری کنید هر چند گاهی نمی توان با خوراکی های قندی وسوسه نشد. بدترین اشتباهی که در این زمینه می کنیم زمان مصرف شیرینی جات به جای اسنک است. با این کار، سطح قند خون به یکباره بالا رفته و سپس با شیب زیاد پایین می آید که خستگی و عصبی شدن را در پی دارد. اگر نمی توانید دست از خوردن شیرینی جات به عنوان اسنک بردارید بهتر است بعد از غذای اصلی به سراغ دسر بروید. با این ترفند سطح قند خودن شما به یکباره مقدار زیادی افزایش نخواهد یافت.

۵- شیر

زمان مناسب برای خوردن برخی غذاها

برخی افراد از کودکی عادت کرده اند که روز خود را با یک لیوان شیر آغاز کنند اما این عادت برای افراد بالغ چندان مناسب نیست. هضم کردن شیر برای معده مشکل است از این رو نوشیدن آن در صبح و ترکیب آن با دیگر غذاها می تواند باعث سوزش و درد معده شود. غروب بهترین زمان ممکن برای نوشیدن یک لیوان شیر داغ است زیرا به آرامش بدن کمک کرده و خواب شبانه را راحت تر می سازد.

بیشتر بخوانید: هضم غذاهای مختلف چقدر طول می‌کشد؟

۶- گوشت

زمان مناسب برای خوردن برخی غذاها

گوشت منبع عالی پروتئین و ویتامین های گروه B است اما می تواند به یک بار اضافی و سنگین برای سیستم گوارشی تبدیل شود به همین دلیل بهتر است که از خوردن استیک قبل از رفتن به رختخواب خودداری کنید. انتخاب گوشت های دارای چربی پایین و خوردن آن دستکم ۳ ساعت پیش از رفتن به رختخواب، بهترنی گزینه ها برای خوردن گوشت هستند زیرا هم شما را سیر نگه داشته و هم از ورود مقادیر زیادی کالری به بدن در طول شب که افزایش وزن را در پی دارد جلوگیری خواهد کرد. برای رساندن مقادیر کافی پروتئین به بدن می توانید در طول روز گوشت مصرف کنید اما خوردن گوشت در هنگام صبح توصیه نمی شود زیرا هضم غذای سنگینی مانند گوشت در ساعات اول روز برای سیستم گوارشی دشوار است.

۷- آجیل

زمان مناسب برای خوردن برخی غذاها

انواع آجیل منبع خوبی از چربی ها و کالری های سالم است اما خوردن آن ها به عنوان اسنک شبانه گزینه مناسبی نیست. خوردن مقداری آجیل توصیه می شود اما اگر زیاده روی کنید زمان بیشتری برای هضم آن نیاز بوده و این موضوع باعث می شود که خواب راحتی نداشته باشید. آجیل ها را در وعده صبحانه و یا به عنوان یک اسنک سالم بین وعده های غذایی مصرف کنید تا برای بدنتان مفید باشند. آجیل می تواند باعث بهبود سلامت قلب، به سطح نرمال رساندن میزان کلسترول خون، کاهش وزن و زیبایی پوست و مو شود.

۸- پنیر با چربی بالا

زمان مناسب برای خوردن برخی غذاها

شاید خوردن مقداری پنیر پیش از خواب وسوسه کننده باشد اما بهتر است در این ساعات از شبانه روز از پنیر دور بمانید. هضم پنیر با چربی بالا دشوار است و به همین دلیل در صورت مصرف آن در ساعات نزدیک به خواب باعث بدخوابی خواهد شد. در نقطه عکس، خوردن پنیر در وعده صبحانه، مقدار قابل توجهی کلسیم به بدن شما خواهد رساند که برای رشد و سلامت استخوان ها بسیار مفید است.

۹- مرکبات

زمان مناسب برای خوردن برخی غذاها

شروع کردن روز با یک لیوان آبمیوه طبیعی به نظر بهترین گزینه برای سلامتی است اما در واقع اینطور نیست. مرکبات بسیار اسیدی هستند و نوشیدن آن ها همراه با یا بلافاصله پس از وعده اصلی می تواند اسیدیته معده را افزایش دهد که مشکلاتی در سیستم گوارشی مانند سوزش معده، احساس سنگینی معده یا کاهش جذب مواد مغذی در بدن را در پی داشته باشد. بدین ترتیب بهتر است آبمیوه های طبیعی را مدتی پس از صرف غذا مصرف نمایید.

۱۰- حبوبات

زمان مناسب برای خوردن برخی غذاها

حبوبات مقادیر قابل توجهی فیبر در خود دارند، از این رو مصرف آن ها در وعده شبانه می تواند باعث نفخ یا کاهش کیفیت خواب شود. حبوبات بهترین غذا برای وعده ناهار یا شام در ساعات اولیه شب هستند. در این صورت تمامی ترکیبات مناسب و سالم آن ها جذب بدن شده و احتمال احساس نفخ و پر بودن معده کاهش خواهد یافت.

۱۱- سیب

زمان مناسب برای خوردن برخی غذاها

سیب مقادیر قابل توجهی فیبر و اسیدهای طبیعی داشته که می تواند باعث بهبود هضم غذا و عملکرد روده ها شود. اما اگر سیب را در هنگام عصر مصرف کنید می تواند باعث بالا رفتن سطح اسیدی معده شود که خوشایند نیست. همچنین در صورت خوردن سیب در طول شب، به نفخ معده و روده و سروصدای رودها ها منتهی خواهد شد. این اتفاق بدین دلیل رخ می دهد که هضم در طول شب کندتر شده و هضم شدن غذاها به مدت زمان بیشتری نسبت به روز نیاز دارد. بهترین زمان برای مصرف سیب، صبح است. با این کار می توانید باعث به راه افتادن جریانات روده ای و تحریک کارکرد طبیعی آن ها پس از یک خواب طولانی شوید. خوردن سیب در هنگام صبح زمانی که شب قبل دیر غذا خورده اید یا غذاهای ناسالم زیادی مصرف کرده اید بسیار توصیه می شود.

۱۲- ماست

زمان مناسب برای خوردن برخی غذاها

بهتر است از خوردن ماست با شکم خالی یا قبل از وعده های غذایی خودداری کنید. ماست حاوی اسید لاکتیک است که اسیدیته معده را بالا می برد. همچنین مصرف ماست همراه با وعده غذایی اصلی روز باعث کاهش سرعت هضم غذا می شود. برای دریافت تمامی فواید اسید لاکتیک برای سیستم گوارشی بهتر است ماست را ۱ تا ۲ ساعت پس از غذای اصلی مصرف کنید. خوردن مقدار کمی ماست قبل از رفتن به رختخواب نیز گزینه مناسبی به نظر می رسد زیرا بدن شما را پر از پروتئین می کند که برای رشد عضلات حیاتی است.

بیشتر بخوانید: مواد غذایی که هرگز نباید باهم بخورید؛ از سوسیس تخم مرغ تا شیر موز

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود