ایده‌های دیجیتالی جالبی که در ‌«الکامپ» امسال دیدیم

جشنواره ۵۰۰ ایده ناب استارت آپی در الکامپ ۲۰۱۹

ایده‌های دیجیتالی جالبی که در ‌«الکامپ» امسال دیدیم

بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کامپیوتر ایران (الکامپ)، ۳۰ تیر ماه به کار خود پایان داد. مثل نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران که معمولا در زمستان سرد تهران و در فضای نیمه باز برگزار می شود، برگزاری الکامپ در هوای ۴۰ درجه تهران آن هم در فضای نمایشگاه بین المللی تهران که فاصله سالن ها با هم خیلی زیاد است، اوج بد سلیقگی برگزار کنندگان این رویداد مهم صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات  ایران را نشان داد که امیدواریم در دوره های بعد، در زمان و مکان بهتری برگزار شود.

الکامپ ۲۰۱۹ به نسبت الکامپ سالهای پیش، تفاوت قابل توجهی نداشت. اما حضور بیش از  ۵۰۰ استارت آپ قدیم و جدید ایرانی در این نمایشگاه با ایده های جذاب و هیجان انگیز نشان داد که ایران، جشنواره ایده های ناب از  اقوام ایرانی  است که الکامپ، مشتی نمونه خروار ایده های دیجیتالی را رقم زد. در الکامپ امسال، استارت آپ هایی که دوره پیش در حد یک بروشور و استند حضور داشتند، صاحب غرفه بوده و با معرفی سایت و اپ و ایده خود، به دنبال جذب سرمایه گذار بودند.

خوشبختانه برخی از استارت آپ هایی که در دوره های پیش، در حد یک سایت معمولی بودند، امسال توانسته بودند تا جذب هزاران کاربر و مشتری، به عنوان یک سایت فعال و با پتانسیل قوی،به دنبال شتاب دهنده جهت  گسترش کسب و کار اینترنتی خود باشند.

ایده هایی که در نمایشگاه امسال مشاهده شد، نوید بخش روزهای آینده طلایی در اقتصاد دیجیتالی ایران  است. اگر قرار باشد یک صنعت، ایران و ایرانی را از اقتصاد تک محصولی نفت نجات دهد و بیکاری را به کم ترین میزان در تاریخ کار ایران برساند، همین صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

صنعت ICT صنعت  تولید ارزش افزوده رویایی است. یک اپ، غوغایی به پا می کند و با چند هزار دلار، می توان ارزش چند صد میلیون دلاری خلق کرد. آن هم در زمان کم، با کم ترین ابزار و فناوری و با سرمایه انسانی محدود که چنین بازدهی را در هیچ صنعتی نمی توان در بازه زمانی کم و با سرمایه  محدود، به ارمغان آورد.

در الکامپ امسال، شاهد کارآفرینانی بودیم که در سال دوم یا سوم دانشگاه خود بوده و بعضا زیر ۲۰ تا۲۲ سال سن داشتند. کارآفرینانی که با ایده جذاب و فوق العاده خود، بعضا ده ها هزار مشتری در سراسر ایران داشته و از آن ها می  توان به عنوان میلیونر های زیر  ۳۰ سال ایران عصر ۱۴۰۰ نام برد.

چند جوان یا دانشجو یا حتی دانش آموز با یکدیگر روی یک ایده بازار پسند و پر مشتری کار کرده و از طریق شتاب دهنده ها یا مراکز  رشد یا پارک های علم و فناوری یا با سرمایه محدود، اپ یا سایتی که خدمات موثری به طیف گسترده ای از علاقمندان ارائه می کند را راه اندازی کردند و در نمایشگاه، به دنبال سرمایه گذار و توسعه محصول بودند. جشنواره ای از ایده های ناب که قدر آن را زرگر شناسد و سرمایه گذار فرصت طلب هوشمند.

در الکامپ امسال، فین تک ها و فعالان هوش مصنوعی، روش ها و فرآیندها و محصولات جالبی را ارائه کرده بودند که از انقلابی خاموش در آینده اقتصاد فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران خبر میدهد. به نظر می رسد مقوله هوش مصنوعی، بلاک چین، رمز ارزها، رایانش ابری، فین تک ها و متخصصان تحلیل اطلاعات (دیتا سانتیست ها)، نقش راهبردی در آینده فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران داشته باشند و بسیاری از محصولات و روش ها، مدیون نقش آفرینی این حوزه ها در توسعه کسب و کارشان باشد.

ایده های دیجیتالی خوب برای سرمایه گذاران خوب

یکی از ایده های جالبی که در نمایشگاه امسال مشاهده کردم، سایتی بود که به شما این امکان را می داد تا اگر قصد عزیمت به دندان پزشکی، اداره بیمه، اداره دارایی، قدم زدن، درس خواندن، شنا کردن، غذا درست کردن و کارهای روزمره  این سبکی را داشتید، یک  هم قدم و هم‌پا پیدا کنید و یک فرد، شما را در این  بازه زمانی برای انجام کاری خاص، همراهی کند.

فرض کنید که شما قصد دریافت کد بورس یا کد بیمه یا اعتراض به فلان چیز را در فلان اداره داشتید یا کم حوصله شده و دوست دارید با فردی در فلان پارک یا کافه یا رستوران گپ بزنید یا در فلان ایونت، تنها نروید! این سایت، با ده ها کارشناس احراز صلاحیت شده در حوزه های مختلف، افرادی را در ازای ایکس ریال به شما معرفی می کند.

مسئول این سایت گفته بود که اکنون هزاران مشتری در سراسر ایران داریم و قشر سالمند، حجم قابل توجهی از مشتریان این استارت آپ یک ساله را تشکیل می دهند.

اگر شما هم دنبال چنین ایده هایی هستید، همسفریابی ،هم شاگرد یابی و امثالهم  با اخذ مجوز، می تواند ایده های جذابی در اکو سیستم  امروز کسب و کار نوپا و دیجیتالی امروز ایران باشد.

استارت آپ دیگری که توسط یک بانو نخبه دانش آموخته دانشگاه شریف راه اندازی شده بود، مجموعه ای بود که دستگاه های تولید برق و گاز را ساخته و آماده  تولید انبوه آن  طبق  نیاز مشتریان داخل و خارج بود.

این بانوی جوان، دستگاهی ساخته بود که ۱۰ کیلوگرم زباله روزانه که در منزل و اداره تولید می شد را تبدیل به ۴ کیلو وات برق و چند متر مکعب گاز و ۲ لیتر آب (غیر قابل نوشیدن) و ۶ کیلوگرم کود می کرد. دستگاهی به اندازه یخچال خانه که قیمتش حدود ۱۰۰۰ دلار بود و با وجود این که گواهی ثبت اختراع داشت، از عدم همکاری استاندارد ایران برای دریافت نشان، می نالید و به دنبال استاندارد اروپا بود تا صادر کند.

این دستگاه های تبدیل انرژی و تولید انرژی پاک، مناسب مناطق شهری و روستایی وعشایری است. ارزش سرمایه گذاری دارد و به خصوص افرادی که در حوزه پنل  های خورشیدی در حجم بالا کار می کنند، می توانند انتظار تولید برق ارزان و فروش به شبکه  سراسری برق را داشته باشند. اگر حوصله ندارید، سهام شرکت های تولید برق و تجهیزات صنعت برق را خریداری کنید که مصداق گاو شیرده است . . . .

استارت آپ هالی جالب دیگری که در اله کامپ امسال حضور داشت، مجموعه های معرفی فریلنسر به کارفرمایان بودند که به نظر می رسد هر  سال،شمار ان ها در حال افزایش است و این نوید بخش غوغای کارآفرینی دیجیتالی و کسب و کار دورکارها در آینده اقتصاد  ایران می باشد. اگر قبلا یک «فریلنسر دات آی آر» و «انجام  میدم دات کام »داشتیم، اکنون با ده ها سایت ارائه فرصت های فریلنسری به تخصص های مختلف روبرو هستیم  که کارآفرینی دیجیتالی فرصت آفرینی را برای  خریدار و مصرف کننده به ارمغان می آورد.

الکامپ

استارت‌آپ‌ هایی که افراد دارای معلولیت راه‌اندازی کردند، حضور جالب سرویس دوچرخه اشتراکی هوشمند بیدود، استارت‌ آپ‌های دانش‌آموزی، غرفه‌های واقعیت مجازی و پیشرفت در غرفه‌های شرکت‌های بازی‌ساز از دیگر موارد قابل توجه الکامپ نود و هشت بود که از یک بازار خوب در آینده نزدیک خبر می دهد.

در الکامپ این دوره، حضور خشکشویی های دیجیتالی، غذا یاب ها، رستوران یاب ها، کافه یاب ها، مامان پز ها، آموزش آنلاین و فروشندگان سایت و درگاه پرداخت الکترونیکی ریالی در کنار فروشندگان بیت کوین و رمز ارزها، قابل توجه بود.

حتما ببینید: پیش بینی آینده  قیمت بیت کوین

ایرادهای الکامپی!

ایرادی که به بسیاری از استارت آپ های شرکت کننده در نمایشگاه امسال می توان گرفت آن بود که بسیاری از استارت آپ ها، در سطح بروشور و یک مانتیور در نمایشگاه حاضر بودند و در فضای غرفه ای که در اختیار آن ها بود،‌ نمی توانستند به خوبی، کارکرد سیستم و استارت آپ خود را به مشتری بالقوه، معرفی کنند و او با کارکرد استارت آپ ظرف چند دقیقه به صورت عملی آشنا شود! با این روش، جذب سرمایه گذار برای کسب وکار دیجیتالی شما بسیار دشوار می شود.

اگر حوصله راه اندازی استارت آپ ندارید و قصد سرمایه گذاری در حوزه پر سود فناوری اطلاعات ایران را دارید، سهام غول های آی تی ایران را در بازار بورس بخرید که ۵ سال آینده، قیمت های امروز آن ها، خاطره انگیز خواهد شد.

«خیلی زود دیر میشه»

حتما ببینید: غول های آی تی بورس ایران در سال ۱۳۹۸

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • فریبرز مولایی مرداد ۳, ۱۳۹۸

    سلام جناب استاد زمانی عزیز
    مطالب مملو از نکته سنجی و نگاه تیزبین جنابعالی را همواره در خبرگزاری روزیاتو دنبال میکنم و البته بوک مارک.
    تحلیل زیبایی داشتید و سابجکت های خوبی اشاره فرمودین که به دوستان برای پیگیری، اطلاع دادم.
    من دیجیاتو را گاها میخونم و عجیب است که حضرتعالی اونجا حضور ندارید. به نظرم تسلط ICT شما دست کمی از بورس و لایف استایل نداشته باشد.
    با آرزوی توفیق برای دوستان.
    مولایی

    • علی زمانی مرداد ۷, ۱۳۹۸

      ممنونم جناب مولایی
      خرسندیم که ایده های دیجیتالی، نظر شما را جلب کرده است.
      درباره دیجیاتو، فعلا برنامه ای برای همکاری ندارم. از بازنشر مطالب روزیاتو سپاسگزاری میکنم.
      موفق باشید.

  • مهمان مرداد ۳, ۱۳۹۸

    بسیار عالی
    خوشحال شدم که جوون هامون به دور از هیاهو های سیاسی راه خودشون رو یاد میگیرند و ادامه میدند