«ترک های پوستی» چرا به وجود می ‎آیند و چطور آن‎ ها را از بین ببریم؟

«ترک های پوستی» چرا به وجود می ‎آیند و چطور آن‎ ها را از بین ببریم؟

ظاهر شدن ترک های پوستی مسأله ای کاملاً طبیعی و جزئی از روند رشد و تغییر بدن محسوب می شود. این ترک ها می توانند به شکل های مختلفی باشند و بافتی متفاوت از بقیه ی قسمت های پوست داشته باشند. ترک های پوستی خطرناک نیستند و بسیار هم شایع هستند. در ادامه می خواهیم ببینیم این ترک ها چرا به وجود می آیند و چطور می توانیم از بین شان ببریم.

ترک های پوستی در اصل نوعی زخم هستند که در اثر کش آمدن پوست به وجود می آیند

به ترک های پوستی در پزشکی اصطلاحاً «استریا» گفته می شود. این ترک ها نوعی زخم هستند و زمانی به وجود می آیند که پوست فعلی، قبل از آنکه پوست جدید فرصت تشکیل شدن پیدا کند، دچار کشیدگی شود.

ترک های پوستی در قسمت های نازکی از پوست به وجود می آیند که در آنجا میان‎پوست یا همان لایه ی عمیق تر پوست قادر نیست سرعت رشد خود را با سرعت رشد بدن هماهنگ کند.

در حقیقت، بعضی قسمت های بدن گاهی سریع تر از آنچه که پوست بتواند خودش را با آن هماهنگ کند، رشد می کنند. وقتی این اتفاق رخ دهد، کلاژن و الاستین موجود در پوست ازهم گسسته می شوند. این پارگی ها طی پروسه ی ترمیم بدن، التیام پیدا می کنند اما در قسمتی که پارگی رخ داده، یک نوار باریک مشخص باقی می ماند.

ترک های پوستی معمولاً در قسمت هایی از بدن ظاهر می شوند که مستعد رشد سریع هستند، مثل پستان ها، شکم، ران ها و باسن. بسته به رنگ پوست، این ترک ها می توانند به رنگ قرمز، صورتی، بنفش یا قهوه ای باشند.

نوجوان ها، زنان باردار و بدنسازها بیشتر مستعد ترک پوستی هستند

علت و درمان ترک های پوستی

کسانی که افزایش وزن یا رشد سریعی دارند، احتمال به وجود آمدن ترک پوستی روی بدن آن ها بیشتر است.

ترک پوستی هم در میان دختران نوجوان و هم در میان پسران نوجوان شایع است. این ترک ها در دختران معمولاً روی پستان ها، باسن و داخل ران ها و در پسران روی پشت یا پهلوها ظاهر می شوند.

زنان باردار یا کسانی که به هر دلیلی افزایش وزن ناگهانی دارند هم ممکن است روی پستان ها، شکم، ران ها، بازوها یا باسن آن ها ترک پوستی به وجود بیاید. اما فقط بالا رفتن وزن نیست که باعث به وجود آمدن این ترک ها می شود.

زنان و مردان بدنسازی که در اثر فعالیت ورزشی طی مدت کوتاهی تغییرات ظاهری زیادی در آن ها به وجود می آید هم ممکن است روی عضلات دو سر و ران های خود با ترک پوستی مواجه شوند.

از قرار معلوم ژنتیک در به وجود آمدن ترک های پوستی نقش دارد

گرچه ترک های پوستی از آن دست ارثیه هایی نیستند که خیلی مشتاق شان باشیم ولی ژنتیک می تواند شما را مستعد این ترک ها کند.

بعضی افراد ترک پوستی دارند و بعضی دیگر نه. به طور قطع بخشی از این مسأله به ژنتیک برمی گردد که خارج از کنترل ما است.

این بدان معنی است که اگر والدین یا خواهر و برادر شما ترک پوستی داشته باشند، بسته به الگوی رشد یا افزایش وزن شما، احتمال اینکه روی بدن شما هم این ترک ها به وجود بیاید، بیشتر می شود.

کار زیادی برای جلوگیری از ترک های پوستی از دست مان برنمی آید

هر کسی که تا به حال تلاش کرده باشد با ترک های پوستی خود مقابله کند، می داند که در بازار محصولات بهداشتی بی شماری وجود دارد که مدعی هستند جلوی این ترک ها را می گیرند. اما مدارک و شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد این محصولات واقعاً مؤثر هستند.

جلوگیری از به وجود آمدن ترک های پوستی کار دشواری است چون هیچ راهی وجود ندارد که سرعت رشد پوست را بیشتر کنیم. استفاده از مرطوب کننده ممکن است کمک کننده باشد، اما در مورد تأثیرگذاری آن هم اطلاعات علمی زیادی در دست نیست.

محصولات موضعی گرچه می توانند سطح پوست را آبرسانی و مرطوب کنند، اما قادر نیستند به کلاژن و الاستین موجود در لایه ی عمیق تر پوست یعنی همان جایی که ترک ها به وجود می آیند، استحکام ببخشند و از آن ها محافظت کنند.

ما در واقع توانایی جلوگیری از به وجود آمدن ترک های پوستی را نداریم، جز اینکه جلوی افزایش وزن سریع و قابل توجه خود را بگیریم که پوست را با چنان سرعتی کش می آورد که فرصت هماهنگ کردن خودش را پیدا نمی کند.

رژیم غذایی و ورزش هیچ تأثیری در رفع ترک های پوستی ندارند

داشتن فعالیت بدنی و یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی می تواند در مجموع به حفظ سلامت پوست کمک کند. اما ورزش کردن و تغذیه ی سالم، ترک های پوستی به وجود آمده را از بین نمی برند.

رژیم غذایی و ورزش روی وزن ما تأثیر دارند و افزایش وزن یکی از عواملی است که باعث به وجود آمدن ترک پوستی می شود. اما اگر ترک های پوستی قبلاً به وجود آمده باشند، هیچ ورزش یا رژیم غذایی ای نمی تواند به از بین بردن ترک ها کمک کند.

روش های درمانی تخصصی ای وجود دارد که می توانند به کاهش برجستگی ترک های پوستی کمک کنند

ترک های پوستی معمولاً با گذشت زمان کمرنگ می شوند و کمتر به چشم می آیند. با این حال، اگر می خواهید کاری کنید که از برجستگی ترک های فعلی تان کم شود، روش های درمانی تخصصی ای از نوع جراحی وجود دارد که می توانند کمک کننده باشند.

رتینوئیدهای موضعی و لیزرهای Pulsed ِDye می توانند سرعت بیشتری به روند کمرنگ شدن ترک ها دهند. لیزرهای Fraxel و میکرونیدلینگ و به میزانی کمتر، رتینوئیدهای موضعی، می توانند تا حدودی باعث ترمیم و بازسازی کلاژن پوست شوند، مسأله ای که می تواند حالت بریده بریده ی ترک های پوستی را کمتر کند و بافت پوست را بهبود ببخشد.

این روش ها می توانند به کمتر شدن برجستگی ترک ها کمک کنند، اما فراموش نکنید که هیچ روشی نمی تواند ترک های پوستی را به طور کامل از بین ببرد.

منبع: insider
مطالب مرتبط
بدون نظر

ورود