پایان «آقا داماد»: ۲۰ سال زندان، ۷۰ ضربه شلاق و رد مال میلیاردی

محکومیت سید محمد هادی رضوی، تهیه کننده شهرزاد و داماد وزیر تعاون

پایان «آقا داماد»: ۲۰ سال زندان، ۷۰ ضربه شلاق و رد مال میلیاردی

سید محمد هادی رضوی، تهیه کننده سریال شهرزاد و داماد محمد شریعتمداری (همسر فائزه شریعتمداری)، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که پرونده اخلال او در نظام اقتصادی کشور در جریان رسیدگی به پرونده فساد در بانک سرمایه از اوایل سال جاری در جریان بود، پس از ۱۵ جلسه رسیدگی به اتهامات وی و استماع دفاعیات او و وکیلش و مطلعین پرونده، به اخلال در نظام اقتصادی کشور محکوم شد.

هنوز، وزیر تعاون، واکنشی رسمی به رای محکومیت داماد سی و شش ساله خود نداده است و احتمالا اینستاگرامش، مورد بازدید شمار گسترده ای از کاربران اینستاگرام ایرانیان تا ساعاتی دیگر قرار بگیرد.

فائزه شریعتمداری، همسر رضوی و هدی‌ السادات رضوی، ‏خواهر هادی رضوی، در شرکت رهپویان فاطمی مبین، حضور داشته اند و به عنوان این شرکت با رانت و تخلف از بانک سرمایه وام میلیاردی گرفته اند و نکته عجیب تر اینکه هادی رضوی به عنوان مدیرعامل شرکت رهجویان کوثر مبین، با تخلفی دیگر ضامن آنها شده است، یعنی تخلف در تخلف!

مراسم عقد هادی رضوی با فائزه در ‎باشگاه دیپلماتیک و مراسم ازدواجشان در ‎باشگاه فرمانیه برگزار شده بود و ظرف دو سال پس از ازدواج به ثروتی هنگفت و تراکنشهای نجومی بانکی دست یافت و اکنون باید تا سال ۱۴۱۸ هجری شمسی در زندان باشد.

احسان دلاویز، دیگر متهم دانه درشت فساد در بانک سرمایه نیز طبق اعلام سخنگوی دستگاه قضا، به ۱۰ سال حبس محکوم شد. او نیز از متهمان فساد در این بانک خصوصی جنجالی است. مهدی جهانگیری، برادر معاون اول رئیس جمهور و حسین فریدون، برادر رئیس جمهوری نیز چهره های دیگری هستند که احتمال حضورشان در دادگاه برای رسیدگی به اتهامات، وجود دارد.

سید محمد هادی رضوی، متولد فروردین ماه سال ۱۳۶۲ در تهران،‌ فرزند سید سعید رضوی و همسر دختر محمد شریعتمداری است و یک دختر خردسال دارد.

سخنگوی قوه قضاییه در مهم ترین کنفرانس خبری خود در سال نود و هشت که امروز هشتم مرداد ماه در تهران برگزار شد، رای محکومیت سید محمد هادی رضوی، چهره رسانه ای و اقتصادی جنجالی سال های اخیر را قرائت کرد که طبق آن، وی به ۲۰ سال زندان، ۷۰ ضربه شلاق و رد مال و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد.

حکمی که به نظر می رسید برای این ژن خوب، قابل پیش بینی بود. سید محمدی هادی رضوی، صاحب چندین شرکت بود که از طریق آن ها، ده ها میلیارد تومان تسهیلات از بانک سرمایه در تهران اخذ کرده بود. او متهم بود که با گران نمایی و جعل اسناد، تسهیلات کلان دریافت کرده و در خرید و فروش خودرو و منازل لاکچری هزینه کرده است.

مهم ترین نکته ای که درباره محکومیت سید محمد هادی رضوی، داماد محمد شریعتمداری،‌وزیر کار دولت حسن روحانی مورد توجه رسانه های قرار گرفته است، پرداخت پول میلیاردی برای ساخت سریال شهرزاد است که او این پول را از بانک سرمایه دریافت کرده بود و اکنون باید مبالغ را به حساب دولت مسترد کند.

نماینده دادستان در جریان رسیدگی به اتهامات سید محمد هادی رضوی گفته بود که اگر پول هایی که سید محمد هادی رضوی به افراد داده است، در کابین همسرانشان هم باشد، آن ها را به بیت المال مسترد خواهد کرد. اکنون باید منتظر شد تا در زمان اجرای این حکم، تکلیف میلیاردها تومان پولی که رضوی از اموال معلمان در بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، بذل و بخشش کرد و صرف سفر با منشی و خانه لوکس اندرزگو و خوردهای لاکچری و ساخت سریال و جشنواره کرد، چگونه به بیت المال بازگردانده خواهد شد.

سال ۹۸ که با حکم محکومیت عابر بانک پرسپولیسی ها (حسین هدایتی) آغاز شد، با پرونده فساد در بانک سرمایه و دادگاه متهمان ارزی و واردکنندگان گوشت برزیلی و پرونده مواد اولیه پتروشیمی و شرکت بازرگانی پتروشیمی و محاکمه شهاب الدین غندالی و پرویز کاظمی (وزیر کار دولت احمدی نژاد)، دنبال شد و به نظر می رسد سال مهمی در شکار و محاکمه مفسدان دانه درشت اقتصادی باشد.

سال نود و هشت را باید سال رکورد زنی شاخص کل بورس ایران و سال طوفان های دادگاه ویژه جرایم اقتصادی بدانیم که تا کنون منجر به صدور احکام مهمی به منظور بازگشت اموال به بیت المال شده است.

محکومیت قطعی سید محمد هادی رضوی نشان داد که چگونه یک پسر سی و اندی ساله با رانت و ارتباط با نهادهای مختلف، با گران نمایی و جعل اسناد و قرارداد، تسهیلات کلان دریافت می کند و در مسیری غیر از مسیر اصل هزینه می کند و نظام بانکی کشور بایستی فکری اساسی در رویه ها و برنامه های خود در اعطای تسهیلات به افراد حقیقی و حقوقی بکند تا شاهد بانک سرمایه شماره ۲ در نظام بانکی کشور نباشیم.

محکومیت سید محمد هادی رضوی
آگهی تغیرات شرکت رهجویان فاطمی پویا که خواهر هادی رضوی و همسر او در ان حضور داشتند

طبق گفته های رئیس دادگاه ویژه جرایم اقتصادی رسیدگی کننده به پرونده سید هادی رضوی، انتصاب مدیران در نظام بانکی کشور، کلکسیونی از اشکال است که باید مرتفع شود.

هادی رضوی معروف تمام شد. اما همچنان، ایران، مملو از هادی رضوی هایی است که آماده اند تا از خلا های قانونی به سود خو استفاده کرده و بیت المال را چپاول کنند. امروز، شاهد ظهور اختلاسگران و کلاهبرداران دهه شصتی و دهه هفتادی در اقتصاد ایران هستیم که پرونده ۷ خواهر و برادر کلاهبردار در شرکت فرتاک پارسیان و لیزینگ کیمیا خودرو، تنها مشتی نمونه خروار است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود