با کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی آشنا شوید

با کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی آشنا شوید

نمک بیشتر از ۶ هزار سال است که مورد مصرف بشر قرار دارد و به همین زودی‌ها هم از زندگی انسان رخت برنخواهد بست.

از نمک برای منظورهای مختلفی استفاده می‌شود از طعم و مزه بخشیدن به غذا گرفته تا نگهداری مواد غذایی و کنترل و خاموش کردن آتش. همچنین، نمک یکی از دلایل اصلی برای ارسال غذا به سراسر جهان است. از آنجا که این ماده بسیار ارزان است و همه جا هم پیدا می‌شود، موارد مصرف آن تقریبا بی‌انتهاست.

در زیر برخی از مصارف جالب و کاربردی نمک را برایتان نوشته‌ایم. همراهمان باشید.

۱۶- برگرداندن رنگ طبیعی لباس‌های قدیمی

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

اگر رنگ لباس موردعلاقه‌تان رفته، آن را با محلول آب نمک بشویید. برای این منظور،  ¼ پیمانه نمک را در ماشین لباسشویی بریزید و از نتیجه آن شگفت‌زده شوید.

۱۵- تمیز کردن و طراوت بخشیدن به گل‌های مصنوعی

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

هیچ‌کسی از وجود گرد و خاک روی گل‌های مصنوعی خوشش نمی‌آید اما گریزی هم از آن نیست. یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن گرد و خاک از سطح گل‌های مصنوعی این است که گل‌ها را همراه با نمک دانه درشت درون یک کیسه (ترجیحا کاغذی) بگذارید و آن را تکان دهید. دانه‌های نمک هر غباری را از سطح گل‌ها پاک می‌کند و آن را دوباره نونوار و باطراوت می‌کند.

۱۴- پاک کردن اثر رژلب از روی استکان و لیوان

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

احتمالا برایتان پیش آمده که رد رژلب حتی پس از شستن لیوان هم از روی آن پاک نشده است. برای این منظور باید چه کرد؟ فقط کافیست مقداری نمک روی محل بریزید و با انگشت بمالید (مراقب باشید شیشه خش برندارد).

۱۳- لایه‌بردار طبیعی و ارزان‌قیمت پوست

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

نمک تصفیه‌شده همچنین می‌تواند یک گزینه عالی برای مراقبت از پوست‌های خشک باشد. نمک سلول‌های مرده پوست را برمی‌دارد و سبب تقویت جریان خون می‌شود. به همین خاطر یکی از بهترین و ارزان‌ترین گزینه‌ها برای تقویت سلامت پوست است.

بعد از یک حمام آبگرم از نمک استفاده کنید. به این صورت که وقتی هنوز پوستتان نم‌دار است (قبل از پوشیدن حوله) آن را روی پوست بمالید و به صورت دورانی ماساژ دهید. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید پیشنهاد می‌کنیم از نمک دریا استفاده کنید.

۱۲- بهبود عملکرد خمیردندان

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

از دیگر عجایب مصرف نمک در زندگی روزمره باید به خاصیت سفیدکنندگی دندان‌ها اشاره کرد. برای این منظور فقط کافیست خمیردندان را روی مسواک بگذارید، مقداری نمک روی آن بپاشید تا علاوه بر ضدعفونی کردن دندان‌ها و لثه، لکه‌ها را از بین ببرد و باعث سفید شدن دندان‌ها بشود. دلیلش هم خاصیت آنتی‌باکتریال نمک است. البته نباید انتظار داشته باشید که یک شبه یا یک هفته‌ای دندان‌های سفید و براقی داشته باشید، این روند در طولانی‌مدت جواب می‌دهد. اما بدون شک ارزشش را دارد.

۱۱- کنترل سالم بودن تخم‌مرغ

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

اگر در موقعیتی قرار گرفتید که نمی‌دانستید تخم‌مرغ سالم و تازه است یا خیر می‌توانید از دانه‌های سفید نمک کمک بگیرید. چگونه؟ ۲ قاشق غذاخوری نمک سفید را درون یک لیوان آب بریزید. هم بزنید و تخم‌مرغ را در لیوان بیندازید. اگر به ته لیوان رفت یعنی سالم و تازه است اما اگر روی سطح آب‌نمک باقی ماند بهتر است آن را دور بیندازید و نخورید.

۱۰- از بین بردن شوره سر

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

شوره سر واقعا منظره زشت و ناپسندی دارد. افرادی که سرشان شوره می‌گذارد خودشان هم از این امر بسیار ناراحت هستند و اعتمادبه‌نفسشان را خدشه‌دار می‌کند. برای اینکه از شر این پوسته‌های ریز و درشت در لای موهای خود خلاص شوید توصیه می‌کنیم در حمام قبل از شامپو کردن، مقداری نمک روی سر خود بپاشید. به مدت ۵ دقیقه با سر انگشتان دست خود سر را ماساژ دهید. سپس موها را با شامپو بشویید و آب بکشید.

ماساژ نمک روی سر نه تنها شوره را از بین می‌برد بلکه باعث افزایش رشد، بلندی و استقامت موها نیز می‌شود.

۹- پیشگیری از یخ زدن شیشه

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

حتما دیده‌اید که در زمستان روی سطح خیابان‌ها شن و نمک می‌پاشند. این کار برای پیشگیری از یخ زدن سطح خیابان و جاده است. نمک یکی از دشمنان سرسخت یخ است. یعنی در واقع یک ضدیخ بسیار ارزان و همیشه در دسترس به شمار می‌رود.

در فصل سرما، شب‌ها قبل از اینکه به خواب بروید، روی یک پارچه تمیز مقدار زیادی نمک بریزید و با آن تمام سطح شیشه جلوی ماشین را پاک کنید. صبح وقتی سراغ ماشین بروید می‌بینید که شیشه حتی ذره‌ای هم یخ نبسته است.

۸- درمان گلودرد

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

محلول آب نمک معجزه‌ای برای درمان درد گلوست. این محلول باعث جدا شدن خلط از دیواره گلو می‌شود، التهاب را کاهش می‌دهد و باکتری‌ها را نابود می‌کند. برای این منظور فقط کافیست مقداری نمک تصفیه‌شده درون یک لیوان آب بریزید و به مدت ۳۰ ثانیه یا یک دقیقه در گلو قرقره کنید. از نتیجه این امر شگفت‌زده خواهید شد.

۷- از بین بردن لکه آب و نوشیدنی‌ها از سطح مبلمان

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

برای از بین بردن لکه آب و نوشیدنی‌های دیگر از سطح مبل و صندلی فقط کافیست روی محل مقداری نمک بپاشید، سپس با کمک یک اسکاچ یا ابر (نم‌دار باشد بهتر است) روی مبل بکشید. خیلی راحت و بدون زحمت اضافه می‌توانید از شر این لکه‌ها خلاص شوید.

۶- افزایش طول عمر خمیردندان

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

برای صرفه‌جویی مالی و افزایش عمر مسواک فقط کافیست هر بار قبل از استفاده آن را چندین دقیقه درون محلول آب نمک بگذارید. این کار باعث می‌شود مسواک برای مدت طولانی‌تری سالم بماند. می‌توانید مسواک را درون نمک فرو کنید و سپس در یک لیوان آب بگذارید.

۵- نرم کردن و شاداب کردن لب‌ها

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

نمک نه تنها برای لایه‌برداری پوست مناسب است، بلکه برای لب‌ها هم می‌توان از آن استفاده کرد. هر زمان که احساس می‌کنید لب‌هایتان خشک و پوسته‌‎پوسته است و شاداب و باطراوت دیده نمی‌شود، فقط کافیست مقداری نمک روی آنها بمالید.

نمک را روی لب‌ها بمالید و با انگشتان دست به صورت دورانی ماساژ دهید. پس از چند دقیقه آن را بشویید. خواهید دید که لب‎هایتان چقدر تازه می‌شوند.

۴- ضدعفونی کردن دهان و دندان

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، نمک خاصیت آنتی‌باکتریال دارد و یکی از ارزان‌ترین روش‌ها برای بهبود سلامت دهان و دندان است. برای این منظور فقط کافیست هر روز به مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه آب نمک را در گلو قرقره کنید. این بهترین روش برای بهبود زخم‌ها، ضدعفونی شدن محیط دهان و از بین بردن التهاب گلوست.

۳- شفاف و درخشنده کردن تنگ ماهی

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

تنگ ماهی پس از مدتی کدر و تار می‌شود زیرا املاح موجود در آب به سطح داخلی شیشه می‌چسبد. برای از این بردن این مشکل می‌توانید از نمک تصفیه شده استفاده کنید. تنگ را خالی کنید، مقدار زیادی نمک داخل آن بریزید. با دست بمالید و سپس با آب تمیز آن را بشویید. بسیار مهم است که تنگ را تمیز آب بکشید و از آب جوشیده و سرد شده برای پر کردن آن استفاده کنید تا مطمئن شوید که خطری ماهی شما را تهدید نمی‌کند.

۲- باز کردن راه چاه و لوله‌ها

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

برای باز کردن راه چاه سینک ظرفشویی فقط کافیست نصف پیمانه نمک روی خروجی سینک بریزید. سپس آب بریزید که نمک را به پایین بشوید. نمک در داخل لوله باعث از بین رفتن چربی‌ها و باز شدن راه آب می‌شود.

۱- از بین بردن لکه نوشیدنی‌های قرمز

کاربردهای عجیب و جالب نمک خوراکی

به محض اینکه نوشیدنی قرمز رنگی روی لباستان ریخت، روی آن نمک تصفیه شده بریزید. بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و سپس با دستمال یا اسکاچ تمیز روی آن را بمالید تا زمانی که لکه به طور کامل از بین برود.

منبع: brightside
یک نظر

ورود

  • هیچکس شهریور ۲, ۱۳۹۸

    تو مورد ۶ به جای مسواک نوشتین خمیر دندون!!