فرار طراح سایت‌های مستهجن ایرانی به کانادا؛ «سعید ملک‌پور» کیست؟

فرار طراح سایت‌های مستهجن ایرانی به کانادا؛ «سعید ملک‌پور» کیست؟

سعید ملک پور، فردی که در دهه هشتاد شمسی،  طراحی  و مدیریت شماری از سایت های مستهجن فارسی را بر عهده داشت و به حبس ابد محکوم شده بود، پس از تحمل ۱۱ سال زندان، به مرخصی چنده روزه رفت و به زندان بازنگشت و اخیرا خبر از فرار وی به کشور کانادا، رسانه ای شد. او مثل خاوری، چندمین محکومی است که به سرزمین یخی آمریکالی شمالی فرار کرده است. مریم ملک پور، خواهر سعید، با انتشار تصاویری از کاناداگردی با برادرش، حضور وی را در کانادا تایید کرد.

سعید ملک پور، متولد سال ۱۳۵۴ در تهران، در سال ۱۳۸۶ دستگیر و از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد و حکمش با یک درجه تخفیف در شهریور ۱۳۹۲ به حبس ابد تغیر یافت. او ۱۱ مرداد ۹۸ به کانادا گریخت و مریم ملک پور، خواهر وی، این خبر را اعلام کرد.

او برای مرخصی ۳ روزه، ۱۵ میلیارد ریال وثیقه داده بود. ملک پور، کارشناس متالوژی از دانشگاه صنعتی شریف و طراح سیستم های کامپیوتری بود که در نهایت، به جرم طراحی و انتشار سایت های مستهجن فارسی و اهانت به مقدسات، دستگیر و محکوم شد. نام سایت هایی که وی در طراحی و راه اندازی آن مشارکت داشت، ایکس پرشیا و ایران سکس بود که در دهه هشتاد شمسی، از جمله درگاه های پورنوگرافی فارسی محسوب می شد.

جیسیون رضاییان، شهروند ایرانی- آمریکایی که به جرم جاسوسی در ایران دستگیر و زندانی شده بود و به آمریکا مسترد شد، از بازگشت سعید ملک پور به کانادا، ابراز خوشحالی کرد.

سعید ملک‌پور کیست

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه، دیروز در پاسخ به سوالی در خصوص فرار یک فرد محکوم به اعدام (سعید ملک‌پور) از کشور به کانادا گفت: بر خلاف آنچه که منتشر شده، این فرد محکوم به اعدام نبود، بلکه پس از محکومیت به اعدام، حکمش به حبس ابد تبدیل شد.

این فرد در شرایطی که حکم حبس ابد داشت و ۱۱ سال از محکومیتش را سپری کرده بود، در تاریخ ۲۹ تیر ماه برابر ضوابط با اخذ وثیقه به مرخصی ۳ روزه رفت.

سعید ملک‌پور کیست

این فرد پس از پایان مهلت مرخصی‌اش، خود را به زندان معرفی نکرد و با توجه به شرایط او، موضوع به مراجع امنیتی و اطلاعاتی اعلام شد که چون این فرد به مرخصی رفته است، احتمال دارد از کشور خارج شود، لذا اقدامات و مراقبت‌های لازم برای ممنوعیت خروج او از کشور انجام شد.

در این شرایط این فرد از مبادی غیر رسمی کشور خارج شد و تاکنون هم مراجعه‌ای نداشته است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به افرادی که محکومیت حبس ابد دارند چنین مرخصی داده می‌شود؟ گفت: بله بسیاری از محکومان هستند که حبس ابد دارند و برابر ضوابط از مرخصی استفاده می‌کنند، مخصوصا اینکه زمان زیادی از حبس آن‌ها گذشته باشد همانند این فرد که ۱۱ سال از حبسش گذشته بود.

دولت کانادا به واسطه عدم رابطه دیپلماتیک با ایران، محفلی برای پناهندگی شماری از محکومان و متهمان فساد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سال های اخیر شده است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴ نظر

ورود

  • نیمار مرداد ۱۴, ۱۳۹۸

    از صورت کدو حلواییش پیداست که از مشکلات روانی زیادی رنج میبره.من قاضی بودم اول لختش میکردم بعد نصف بدنش رو میزاشتم تو خاک و بعد بدن نیمه برهنه اون رو سنگسار میکردم.ما با کیا شدیم ۸۰ میلیون

    • علی زمانی مرداد ۱۴, ۱۳۹۸

      والا فعلا که تورنتو گردی میکنه 🙂

    • ره گذر مرداد ۱۷, ۱۳۹۸

      والله فعلا که تو مشکل روانی داری

    • سجاد آذر ۶, ۱۳۹۸

      نیمار جان تو بیشتر نیاز به روان پزشک داری