مکه مکرمه؛ قبله گاه مقدس مسلمانان و گرم ترین شهر جهان در قاب تصویر

مکه مکرمه؛ قبله گاه مقدس مسلمانان و گرم ترین شهر جهان در قاب تصویر

مقدس ترین شهر مسلمانان جهان، گرم ترین شهر جهان نیز هست. شهر ملکه در عربستان سعودی، گرم ترین منطقه دارای سکنه در کره زمین است. میانگین دمای هوای سالانه در این شهر بیش از ۳۰.۷ سانتیگراد است و در فصل تابستان نیز دمای هوا تا ۵۰ درجه سانتیگراد بالا می رود. این شهر در میان رشته کوه های صراط قرار گرفته و از شهرهای مجاور دریای سرخ است که تنها کمی بیش از ۲۷۴ کیلومتر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. جدای از گرمای طاقت فرسای شهر، شلوغ و ترافیک مقدس ترین شهر مسلمانان نیز در ایام حج دردسرساز می شود.

در حالی که تنها ۱.۵ میلیون نفر ساکن دائمی شهر مکه هستند، سالانه بیش از ۲ میلیون زائر نیز به این شهر مقدس سفر می کنند. بر اساس قوانین اسلام هر مسلمانی که استطاعت مالی داشته باشد باید دستکم یک بار در طول زندگی خود به حج برود. افراد غیرمسلمان نیز اجازه ورود به شهر مکه را ندارند. برای کسانی که ساکن شهر مکه هستند زمستان شرایط مطلوبی دارد اگر چه سرد نیز نمی شود. در ادامه این مطلب می خواهیم مقدس ترین شهر مسلمانان و گرم ترین مکان دارای سکنه جهان را در قالب عکس به شما بیشتر معرفی کنیم.

به مکه خوش آمدید، مقدس ترین شهر مسلمانان و گرم ترین مکان دارای سکنه در کره زمین
در مکه، در فصل تابستان، دمای هوا ممکن است به ۵۰ درجه سانتیگراد نیز برسد و خیابان های شهر نیز بسیار شلوغ هستند.
شهر مکه تنها ۱.۵ میلیون نفر سکنه دائمی دارد اما سالانه در عرض ۶ روز بیش از ۲ میلیون زائر مسلمان برای اجرای مناسک حج به این شهر می آیند.
اصلی ترین روز حج شامل عبادت و ادای مناسکی است که از طلوع تا غروب آفتاب در فضای باز ادامه دارد.
نزدیک ترین شهر به مکه شهر جده است، یک شهر بندری در کنار دریای سرخ. این شهر حدود ۱۱۰ کیلومتر با شهر مکه فاصله داشته و راه بین این دو شهر از وسط بیابان می گذرد.
گرمای طاقت فرسای شهر مکه به خاطر مکان قرارگیری آن است. شهر مکه در یک دره خشک که در پای کوهستان صراط قرار گرفته واقع شده است.
بیابان عربستان شهر مکه را احاطه کرده است. دمای متوسط سالانه در این شهر بیش از ۳۰.۷ درجه سانتیگراد بوده و دارای آب و هوای گرم و خشک است.
برای ۱۰ سال آینده مناسک حج در فصل تابستان برگزار خواهد شد.
در سال ۱۹۸۵، بیش از ۲.۰۰۰ زائر در شهر مکه دچار گرمازدگی شدند که به مرگ نیمی از آن ها انجامید.
یکی از خنک ترین نقاط شهر مکه، اطراف کعبه، قبله گاه و مقدس ترین مکان برای مسلمانان جهان است.
زمین اطراف کعبه با سنگ مرمر تاسوس سنگفرش شده که از یونان وارد شده است. این سنگ نور خورشید را در طول روز منعکس کرده و حتی در روزهای گرم نیز خنک باقی می ماند. همچنین اطراف کعبه مملو از سیستم های تهویه مطبوع است.
برای ساکنان دائمی شهر مکه، دو صنعت عمده توریسم و ساخت و ساز هستند. ۱۳ مورد از ۱۵ محله قدیمی شهر مکه بازسازی شده تا پتانسیل توریسم و تجاری شهر افزایش یابد.
کسب و کارهای کوچک مانند راهنمای تور، فروشندگی سبزیجات و دکه های خیابانی توان رقابت با فست فودهای زنجیره ای و هتل های مجلل تازه ساخته شده را ندارند.
در فصل زمستان، مردم محلی با دمای ملایم تری روبرو می شوند که به طور متوسط ۳۰ درجه سانتیگراد است و ممکن است به کمی بیش از ۱۸ درجه سانتیگراد در سردترین حالت ممکن نیز برسد.
در طول سال، معمولاً کمتر از ۱۲.۵ سانتیمتر باران در شهر مکه می بارد.
اگر انتشار دی اکسید کربن به همین شکل ادامه داشته باشد، در سال ۲۱۰۰ میلادی حداکثر دمای شهر به ۵۵ درجه سانتیگراد نیز خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: گزارش تصویری برگزاری مراسم حج بر فراز کوه نور

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • زهرا تیر ۴, ۱۴۰۱

    بیچاره ها زمستونشون عین تابستونه