پاها چه چیزی در مورد سلامتی شما می‌گویند

پاها چه چیزی در مورد سلامتی شما می‌گویند

از بین رفتن رنگ انگشتان پا یا داشتن احساسات عجیب در پا می‌تواند نشانه‌ای از مشکلاتی باشد که هیچ ارتباطی به پاهای شما ندارد و سلامت عمومی بدنتان را تهدید می‌کنند!

تقریبا هیچ فردی در جهان نیست که به متخصص پا مراجعه کند مگر اینکه مشکلی در این عضو بدن حس کند. اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که پاها مسایل زیادی در مورد سلامتی بدنتان را نمایان می‌کنند.

پاها پنجره‌ای به درون بدن انسان هستند و از طریق آنها می‌توان متوجه اتفاقات درونی بدن شد. در زیر نشانه‌های برخی از مشکلات را نوشته‌ایم که از طریق پاها می‌توانید به وجودشان پی ببرید. همراهمان باشید.

ریختن موی روی انگشتان پا

مشکل چیست؟ جریان خون ضعیف

پیاز موهای پا، خون کافی دریافت نمی کنند و بی فعالیت باقی می مانند. این مشکل اصولا در پاهایی که همیشه سرد هستند بیشتر بروز می کند و اغلب در اثر بیماری های خونی و تصلب سرخرگ صورت می گیرد که باعث کند شدن و ممانعت از افزایش جریان خون می شود. جریان خون ضعیف همچنین می تواند باعث شکل گیری مشکلات قلبی نیز بشود؛ پمپاژ ضعیف خون در قلب عامل اصلی مشکلات گردش خون در بدن است. در این حالت، بیمار باید نزد جراح و متخصص مراجعه کند.

خمیده شدن انگشتان پا

مشکل چیست؟ مشکلات مربوط به ریه، روده و معده و قلب

افرادی که انگشتان پای آنها کج است، در بخش انتهایی انگشتان، برآمدگی غیرمعمول دارند یا انتهای انگشتان برآمده است، ممکن است به مشکلات ریه یا روده و معده مبتلا باشند. فرقی هم نمی کند یک انگشت یا همه انگشتان آنها کج باشند. این وضعیت نشانه مهمی از بیماری های ریه و حتی سرطان ریه است. همچنین می تواند نمایشگر بیماری های معدی یا ناراحتی های قلبی هم باشد. این افراد باید نزد پزشک بروند و آزمایش های لازم را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: چگونه پاهای خوش‌فرم و تراشیده داشته باشیم؟

نشانه های بیماری در پاها
نشانه های بیماری در پاها

پاهای همیشه داغ

مشکل چیست؟ بیماری عصب (کرختی)

احساس گرمای زیاد در پاها نشانه وجود مشکل در اعصاب پاهاست. بیماری عصب یا پی‌آسیبی اصولا در نتیجه نقص در عملکرد عصب ها به وجود می آید و دلایل شکل‌گیری آن می تواند به دیابت، کمبود ویتامین و عوارض جانبی داروهای مختلف مربوط باشد. در اولین قدم باید ریشه بیماری عصب را بیابید. اگر دلیلی برای آن پیدا نکردید، احتمالا جزو بیماری های اعصاب است که دلیل نامعلومی دارند. در چنین حالتی دارو برای کاهش درد و کاهش حرارت پاها تجویز می‌شود.

بی حسی (کرخت بودن انگشتان پا)

مشکل چیست؟ انواع مختلف دیابت

متخصصان جراحی اغلب مواقع با استفاده از یک شئی تیز، میزان بی‌حسی پاهای بیمار را چک می‌کنند. افرادی که در انگشتان پاها کرختی حس می‌کنند ممکن است به بیماری پی‌آسیبی مبتلا باشند که زنگ خطری برای وجود دیابت است. به این خاطر که میزان قند خون بالا روی عصب‌ها تاثیر می‌گذارد و اجازه نمی دهد کار خود را درست انجام دهند.

افرادی که این مشکل را دارند، حتی اگر در کفش آنها سنگریزه ای هم باشد متوجه نخواهند شد. اگر پاهایتان اغلب مواقع بی حس است و آزمایش قند خون داده اید و مشکلی نداشته اید، ممکن است دچار ناهمترازی پا باشید و جایی که وزن شما روی پایتان می افتد، ضعیف شده باشد. عصب هایی که به پا می رسند، کشیده و باعث از بین رفتن حس عصبی در آن قسمت می شوند.

شکننده بودن ناخن های پا

مشکل چیست؟ کمبود ویتامین

شکننده بودن ناخن های پا نشانه کمبود ویتامین های A و D است. این در حالیست که ویتامین دی به همراه کلسیم و منیزیوم اساس و پایه اصلی سلامت ناخن‌ها هستند. برخورداری از مقدار کافی ویتامین D و حضور به اندازه زیر نور خورشید کمک می‌کند کلسیم بهتر جذب شود و میزان منیزیوم در بدن افزایش پیدا کند.

کمبود اسیدهای چرب کافی در اطراف ناخن ها نیز موجب التهاب در اطراف ناخن ها می شوند. همین مساله باعث ضعیف شدن ناخن ها و شکنندگی آنها نیز می شود.

پدیده رینو (گردش خون)، کم کاری غده تیروئید، مشکلات ریه، سل و سندروم Sjogren’s نیز می توانند از دیگر دلایل شکنندگی ناخن ها پا باشند.

دردناک، ملتهب و قرمز شدن انگشت بزرگ پا

مشکل چیست؟ نقرس

نقرس در اثر افزایش اسید اوریک در بدن ایجاد می شود و باعث درد مفاصل می شود.نقرس اغلب در نتیجه سو مصرف گوشت قرمز، پنیر و شراب به وجود می‌آید. در نتیجه این بیماری، انگشت بزرگ پا قرمز، ملتهب و دردناک می شود به طوری که نمی توان حتی آن را لمس کرد. درد نقرس مثل دندان درد در پاهاست.

بیماران نقرس اصولا اسید اوریک بسیار زیادی تولید می کنند و پزشکان برای کاهش درد انگشت پا، کورتیزون به انگشت تزریق می کنند. در ضمن، این افراد باید غذاهای غیر مجاز همچون گوشت قرمز را حذف یا کم کنند، رژیم غذایی با مقدار بسیار کم پورین داشته باشند و داروهای لازم مصرف کنند.

بیشتر بخوانید: پاها چه نکاتی را درباره سلامتی ما آشکار می کنند؟

گرفتگی عضلات پا

مشکل چیست؟ کم آبی یا پتاسیم پایین

گرفتگی عضلات پا چنگه، تنجش و احساس درد شدید و ناگهانی در عضلات پا است که می‌تواند از چند ثانیه تا حدود یک روز هم طول بکشد. کمبود آب بدن و پتاسیم در بدن می تواند موجب گرفتگی عضلات در پا شود. پیش از انجام فعالیت های سنگین حتما موز بخورید و آب زیادی بنوشید. شب ها پیش از خواب حتما پاهای خود را بکشید.

فرورفتگی‌های روی ناخن پا

مشکل چیست؟ پسوریازیس

بسیاری از بیماران مبتلا به پسوریازیس روی ناخن های دست یا پای خود حفره‌هیا متعددی دارند. بیش از سه‌چهارم آنها پسوریازیس آرتریت دارند که نوعی ورم مفاصل مربوط به پسوریازیس است و روی مفاصل تاثیر می گذارد. شاید ناخن ها ضخیم، زرد یا حتی قهوه ای شوند. این بیماری با دارو، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی قابل درمان است.

پسوریازیس بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن سیگنال‌های اشتباهی می‌فرستد.

بدون نظر

ورود