«سالار آقاخان» و پسر «سلطان سکه ایران» متواری شدند

جزییات جدید از آشنایی سالار آقاخان با سید احمد عراقچی

«سالار آقاخان» و پسر «سلطان سکه ایران» متواری شدند

سالار آقاخان یا بابک زنجانی شماره ۲ یا خاوی شماره دو، پسر متولد ۱۳۷۰ است که عامل توزیع ارز بانک مرکزی در بازار بود و اواسط سال۹۷ دستگیر و پس از تایید همکاری آقاخان با نهادهای مالی کشور توسط معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات و بانک مرکزی ، بازپرس پرونده وی را آزاد می کند و سالار خان نیز از این فرصت استفاده کرده و پا به فرار می گذارد تا یکی دیگر از پرونده های فساد در اقتصاد ایران را مجبور باشیم از بیرون مرزها دنبال کنیم!

شنیده های حاکی است که گویا سالار آقاخان به نجف گریخته است. اخیرا مطلع شدیم که سعید ملک پور، طراح سایت های مستهجن که به حبس ابد محکوم شده بود نیز در پی مرخصی، از کشور گریخت و سر از کانادا درآورد! سریال های فرار، ادامه دارد.

سالار آقاخان از محل فروش ارز‌های دولتی مبلغ سیصد و سی یک میلیون و چهار صد هزار تومان برای خود به عنوان کارمزد توافق شده برداشت کرده است که بعد از اقدامات قضایی مسترد می‌کند. نکته جالب این که، محمدرضا مظلومین پسر وحید مظلومین معروف به سلطان سکه که سال گذشته محاکمه و به اعدام محکوم و حکمش نیز اجرا شد هم از دیگر متهمان مرتبط با پرونده ارزی و متواری است.

معاون بانک مرکزی گفته بود که از رصد فعالیت های سالار آقاخان، جوان بیست و هشت ساله که نقشی مشابه نقش بابک زنجانی در دهه هفتاد داشت، سرنخ پرونده فساد سید احمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی را پیدا کردیم. سید احمد عراقچی، پسر برادر دکتر سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران است که پس از صدرات دکتر همتی در مسند رئیس کلی، از کار برکنار شد و پرونده او در دادگاه جرایم اقتصادی در حال بررسی است.

سالار آقاخان متهم به «قاچاق عمده ارز به میزان یک صد و پنجاه میلیون و هشتصد هزار دلار و بیست میلیون و پانصد هزار یورو و دو پرداخت رشوه به میزان یک صد و هجده هزار دلار به متهم میثم خدایی و نیز پرداخت رشوه به متهم رسول سجاد مدیر بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی بابت خرید یک دستگاه رنو به قیمت ۳۰ میلیون تومان، یک جفت ساعت امگا به مبلغ ۳۲ میلیون تومان، پرداخت هزینه سفر هوایی به کیش و اقامت در هتل برای نام‌برده و اعضای خانواده» است.

سخنگوی قوه قضائیه  ۲۰ آبان ۹۸ اعلام کرده بود که برای معاون سابق ارزی بانک مرکزی، یک مدیر کل این بانک و شش نفر دیگر به اتهام «توزیع خارج از مقررات ارز» در بازار، کیفرخواست صادر شده و رئیس سابق این بانک نیز همچنان ممنوع الخروج است.

ولی الله سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی که کاهش ۳۰۰ درصدی ارزش پول ملی در زمان او اتفاق افتاد و سید احمد عراقچی، معاون ارزی وی بود نیز چندی پیش به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم شد.

دادگاه متهمان بانک مرکزی

نماینده دادستان در جلسه اخیر دادگاه احمد عراقچی گفته بود که احمد عراقچی، در شهریور ۹۶ با سالارآقاخانی آشنا می‌شود که بر اساس مدارک به عنوان «نماینده و کارگزاری بانک انصار فعالیت داشته است».

دادگاه ۹ نفر از اخلالگران ارزی مرتبط با حوزه بانک مرکزی به صورت علنی در شعبه دوم دادگاه ویژه مفسدان اقتصادی برگزار شد. متهمان این پرونده سالار آقاخانی، سید احمد عراقچی، سید رسول سجاد، احسان معافی، میثم خدایی کلاکی، علی آروند، فرشاد حیدری، میلاد گودرزی و منصور دانش پور هستند که به همراه وکلای خود مقابل میز قاضی زرگر و دو مستشار وی، آقایان حوضان و بابایی قرار گرفتند.

کیفرخواست ۲۰ صفحه‌ای این پرونده با عنوان اتهامی اخلال در نظام اقتصادی از طریق قاچاق عمده ارز از سوی دادسرای تهران صادر شده است.

اظهارات نماینده دادستان 

نماینده دادستان در جلسه رسیدگی به اتهامات ۹ متهم فساد در بانک مرکزی گفت بود که احمد عراقچی معاون ارزی بانک مرکزی با آقاخانی به صورت محرمانه با بانک مرکزی در خصوص بازار غیر رسمی ارز همکاری می‌کنند که این اقدامات توسط آقایان میلاد گودرزی، منصور دانش پور و علی آروند که عوامل سالار آقاخان بودند دنبال می‌شده است.

وی افزود: از سالار آقاخان خواسته می‌شود طی یک همکاری محرمانه در هر مرحله ۵ میلیون دلار ارز از بانک مرکزی خریداری کند و به هرکسی که صلاح می‌داند بفروشد و در ادامه به صورت مخفیانه آقاخانی گفته می‌شود که فعالیت ارزی خود را به بعد از ساعت ۱۶ منتقل کند.

در شهریور ماه ۹۶، احمد عراقچی معاونت ارزی بانک مرکزی از طریق میثم خدایی با سالار آقاخان آشنا می‌شود و جلسه‌ای در دفتر احمد عراقچی تشکیل می‌شود. سالار آقاخان حسب ادعا و اظهارات خود و نیز مدارک به عنوان نماینده و کارگزاری بانک انصار فعالیت داشته است و فردی جوان است که به تدریج روابط خود با احمد عراقچی را گسترش داده و احمد عراقچی تحت تاثیر وی از این فرصت استفاده کرد تا از این طریق بتواند (به اصطلاح خود) از افزایش قیمت ارز در بازار جلوگیری کند.

در ادامه به احمد عراقچی گوشزد می شود، بانک مرکزی از سالار آقاخان حمایت خواهد کرد، سود خوبی نیز به وی داده می‌شود، با وعده اعطای امتیاز صرافی به آقاخانی این اقدامات دنبال می‌شود.

وی افزود: سالار آقاخان که به دنبال گسترش ارتباطات خود در بانک مرکزی بوده موافقت می‌کند و با انجام معاملات فردایی و کاغذی توسط عوامل خود میلاد گودرزی، منصور دانش پور و علی آروند به دنبال این بودند تا با انجام این معاملات به صورت گسترده سبب کنترل بازار شوند.

سالار آقاخان
وکیل مدافع معاون سابق ارزی بانک مرکزی با اشاره به برگزاری غیرعلنی دادگاه موکل خود گفت: به نظر من دلیل اصلی غیرعلنی کردن رسیدگی به پرونده آن بود که به واقع در این پرونده هیچ جرمی رخ نداده است و انتشار دفاعیات متهمین و نحوه مواجهه ایشان با نماینده دادستان و دادگاه به خوبی این امر را آشکار می‌کرد.

از مهر ۹۷ تا مرداد ۹۸

غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه‌قضائیه و سخنگوی وقت قوه‌قضائیه، مهر سال ۹۷ در توضیح درباره دستگیری تعدادی از اخلالگران بازار ارز از جمله وحید مظلومین گفته بود که ناجا در تحقیقات خود دید که یک تیم از عوامل اصلی به صورت غیرمجاز و عمده ارز را خرید و فروش می‌کنند و نهایتاً به اسم سالار آقاخان رسید که این فرد را دستگیر کردند. نیروی انتظامی همان زمان اعلام کرد  یکی از عواملی که در بازار به صورت غیرمجاز و خیلی عمده ارز خرید و فروش می‌کند و معاملات آتی دارد، شخصی به نام سالار آقاخان است.

سالار آقاخان مثل محکومان دهه هفتادی پرونده ۷ خواهر و برادر کلاهبردار ایرانی در شرکت های فرتاک پارسیان ولیزینگ کیمیا خودرو، از یک واقعیت تلخ خبر می دهد: سن فساد کلان اقتصادی در ایران هم در حال کاهش است.

همان طور که پیش بینی می شد، سال ۹۸، سال شگفتی ها است. از رکورد زنی پی در پی شاخص کل و ظهور میلیاردرهای جوان در بازار سرمایه ایران تا برگزاری جلسات محاکمه چهره های معروف و دانه درشت فساد در پتروشیمی، ارز، بانک و سکه. سالی که تا کنون، ژن خوب ها و آقا دامادهای بسیاری، به ۲۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند و این قصه ادامه دارد . . .

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • سيد مرداد ۲۵, ۱۳۹۸

    نام ننگین دزدی از جیب ملت ایران تا ابد بر فرزندان امثال آقاخانی باقی میمونه.
    خاک بر سر این دنیای کثیفشون.

  • Man اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۰

    با هم تو بچگی آمپول میزدن بهم دیگه