از هواپیما تا اتوبوس و خودرو؛ امن ترین صندلی وسایل نقلیه کجا است؟

از هواپیما تا اتوبوس و خودرو؛ امن ترین صندلی وسایل نقلیه کجا است؟

فرقی نمی کند برای نشستن در صندلی جلوی ماشین سر و دست می شکنید یا صندلی کنار پنجره ی هواپیما؛ حقیقت آن است که در هر وسیله ی نقلیه ای بعضی صندلی ها امن تر از بقیه ی قسمت ها هستند.

وقتی بحث ایمنی در وسایل نقلیه می شود چه چیزهایی را در نظر می گیرید؟ در نقش و اهمیت کمربند ایمنی، به ویژه در وسایل نقلیه موتوری شکی نیست. در هواپیما و قطار هم حتماً سعی می کنید نزدیک ترین راه های خروج را شناسایی کنید و در کشتی ها هم احتمالاً محل نگهداری جلیقه ها و قایق های نجات را پیدا می کنید.

محل نشستن ما در وسایل نقلیه می تواند روی ایمنی ما تأثیرگذار باشد، بنابراین نباید به اقدامات پیشگیرانه ی همیشگی بسنده کنیم. انتخاب ایمن ترین صندلی وسیله نقلیه می تواند به ما کمک کند در صورت وقوع حادثه، جان خود را حفظ کنیم.

در ادامه می خواهیم ببینیم در وسایل نقلیه ی مختلف امن ترین صندلی در کجا قرار گرفته.

خودرو

امن ترین صندلی وسایل نقلیه

در شرایطی که همه ی سرنشینان خودرو کمربند ایمنی خود را بسته یا در صندلی مخصوص (برای کودکان) جای گرفته باشند، قسمت وسط صندلی های پشتی، ایمن ترین صندلی خودرو محسوب می شود.

با این حال، از آنجایی که تکنولوژی ساخت خودرو همواره در حال پیشرفت بوده و ایمنی ماشین ها هم در حال ارتقا است، این توصیه به مرور کارایی خود را از دست می دهد. در خصوص مدل های بسیار جدید خودرو، به گفته ی کارشناسان، صندلی جلو برای افراد ۵۵ ساله یا بیشتر ایمن ترین قسمت خودرو محسوب می شود. گرچه به گفته ی وبسایت Times، از آنجایی که کمربندهای ایمنی صندلی های عقب، توسط سنسورهای تشخیص حادثه به طور خودکار تنگ می شوند، صندلی عقب باز هم در مجموع ایمن ترین بخش ماشین محسوب می شود.

هواپیما

برخلاف تصور رایج، هواپیما یکی از ایمن ترین روش های سفر محسوب می شود.

با این حال، بعضی بخش های هواپیما در موارد نادر وقوع حادثه، امن تر از بقیه ی قسمت ها هستند.

تحلیل ها نشان داد مسافرانی که در نزدیکی دم هواپیما نشسته بودند، در مقایسه با مسافران جلوی هواپیما، احتمال نجات از سانحه در آن ها ۴۰ درصد بیشتر بود. طبق تحلیل دیگری در وبسایت Time، به ویژه مسافرانی که در صندلی های وسط قسمت عقب هواپیما نشسته بودند، بالاترین شانس را برای نجات داشتند.

این تحلیل ها نشان داد (در صورتی که کابین هواپیما را از طول به سه قسمت تقسیم کنیم) صندلی های قسمت میانی کمترین ایمنی را در حوادث داشتند. با این حال، محققان خاطر نشان می کنند شرایط در هر حادثه ای متفاوت است.

قطار

هنگام انتخاب صندلی در قطار، سعی کنید در واگن وسط یا یکی از واگن های وسطی، صندلی بگیرید. این کار باعث می شود تا حد ممکن از قسمت های جلو و عقب قطار که بیشتر در خطر برخورد یا خارج شدن از ریل هستند، دور بمانید.

به علاوه، در صورت امکان، در صندلی ای بنشینید که رو به عقب قطار باشد. با این کار، در صورت ترمز ناگهانی قطار، به جلو پرت نخواهید شد.

اتوبوس

ایمن ترین صندلی در اتوبوس جایی در قسمت میانی آن قرار دارد. برای پیدا کردن این صندلی باید نزدیک ترین ردیف صندلی ها به مرکز اتوبوس را انتخاب کنید و سراغ صندلی های کناری راهرویی بروید که از وسط اتوبوس می گذرد. اما صندلی های سمت چپ اتوبوس را باید انتخاب کرد یا صندلی های سمت راست آن را؟ باید آن سمتی را انتخاب کنید که از لاین مخالف (جریان ترافیکی مخالفی که از رو به رو می آید) دور است.

این قسمت شما را تا حد امکان از برخوردهایی که ممکن است با عقب اتوبوس رخ دهد دور نگه می دارد و اگر خودرویی از لاین مخالف به دلیلی از کنترل خارج شده باشد، از برخورد احتمالی آن بیشتر در امان خواهید بود.

قایق

زمانی که دریا آرام باشد، همه ی قسمت های قایق به یک اندازه ایمن هستند. اما در یک دریای متلاطم، هر چه در ارتفاع پایین تری قرار داشته باشید، اثرات حرکات قایق را کمتر احساس خواهید کرد. به این ترتیب نه تنها کمتر دریازده خواهید شد، بلکه ریسک صدمه دیدن شما در اثر پرتاب شدن اجسام هم کمتر خواهد شد. اگر در کابینی هستید که احتمال پرتاب شدن اجسام درون آن وجود دارد، در راهروی قایق پناه بگیرید.

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود