شخصیت امروز ما تا چه حد از رفتارهای والدین مان تأثیر گرفته؟

شخصیت امروز ما تا چه حد از رفتارهای والدین مان تأثیر گرفته؟

چه پدر و مادرتان بهترین دوستان شما بوده اند و چه چندان صمیمیتی با آن ها نداشته اید، رابطه ی شما با پدر و مادرتان روی آنچه که امروز هستید تأثیر داشته است. این دست کم چیزی است که زیگموند فروید، پدر علم روانکاوی، به آن معتقد بود. طبق نظریه ی فروید، شخصیت ما در دوران بزرگسالی از تجارب سال های اولیه ی کودکی مان شکل می گیرد. بررسی های بی شمار و تحقیقات بالینی گسترده ای نشان داده میان رفتارهای والدین در دوران کودکی فرزندشان و نحوه ی رفتار فرزند در دوران بزرگسالی خود ارتباط وجود دارد. طبعاً بعضی رفتارها تأثیر مثبتی بر ما داشته اند و از ما انسان بهتری ساخته اند و در مقابل، بعضی رفتارها اثرات مخربی بر شخصیت ما گذاشته اند.

در ادامه می خواهیم ببینیم شخصیت امروز ما چه تأثیری از رفتارهای والدین مان گرفته.

۱- اگر پدر و مادرتان شما را وادار به انجام کارهای خانه می کردند، احتمالاً حالا در به عهده گرفتن وظایف خودجوش عمل می کنید

تأثیر رفتارهای والدین بر شخصیت فرزند

اگر پدر و مادرتان دائماً شما را به خاطر مرتب نکردن رختخواب تان سرزنش می کردند، باید بدانید که آن ها در واقع لطف بزرگی به شما کرده اند.

فرزندانی که کار خانه انجام می دهند، بعدها در دوران بزرگسالی در محل کار خود مسئولیت بیشتری به عهده می گیرند، به جای آنکه منتظر شوند تا وظایف به آن ها محول شود. به علاوه، این افراد همکاری بهتری با همکاران خود دارند و می توانند بهتر با آن ها همدلی کنند.

انجام کارهای خانه در دوران کودکی حتی می تواند از شما آدم شادتری در آینده بسازد.

بچه ها وقتی مجبور به انجام کارهای خانه، مثل بیرون گذاشتن کیسه ی آشغال یا مرتب کردن اتاق خود می شوند، متوجه می شوند برای اینکه بتوانند بخشی از جریان زندگی باشند باید امور مربوط به زندگی را انجام دهند و این مسأله فقط مربوط به شخص آن ها و نیازی که در آن لحظه دارند نمی شود، بلکه آن ها بخشی از یک اکوسیستم، خانواده و محل کار هستند.

۲- اگر پدر و مادرتان مهارت های اجتماعی را به شما یاد داده باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که حالا تحصیلات دانشگاهی و شغل پردرآمدی داشته باشید

تحقیقی بر روی بیش از ۷۰۰ کودک آمریکایی به مدت ۲۰ سال نشان داد در مواردی که والدین به فرزندان خود در دوران کودکی مهارت های اجتماعی را آموزش داده بودند، مثل اینکه چطور به هم سن و سالهای خود کمک یا با آن ها همکاری کنند، احتمال بیشتری وجود داشت که آن فرزندان تا سن ۲۵ سالگی از تحصیلات دانشگاهی و شغل تمام وقت برخوردار شده باشند.

آن هایی که فاقد مهارت های اجتماعی بودند احتمال اعتیاد به الکل و دستگیری در آن ها بیشتر بود.

۳- اگر پدر و مادرتان به شما دروغ مصلحتی می گفتند، ممکن است این مسأله باعث شده باشد در دوران بزرگسالی در اعتماد به دیگران دچار مشکل شده باشید

والدینی که به کودک خود دروغ می گویند تا مبادا او اذیت شود یا خودشان مجبور به توضیح و درگیر یک مکالمه ی سخت با کودک شان شوند، ممکن است با این کار به فرزند خود بیشتر صدمه بزنند تا اینکه در حق او خوبی کنند.

گفتن دروغ مصلحتی به فرزند خود برای محافظت از او در برابر که واقعیت هایی از زندگی که ممکن است ترسناک باشند، می تواند ناخواسته باعث تخریب رابطه ی میان  والدین و فرزند شود. چون وقتی کودک به حقیقت پی ببرد، ممکن است احساس کند که نمی تواند به پدر و مادرش اعتماد کند که از او محاظت کنند.

۴- اگر پدر و مادرتان نگرش منفی ای نسبت به بدن خود داشتند، احتمال بیشتری وجود دارد که اعتماد به نفس پایینی داشته باشید

بعضی والدین اظهار نظرهای منفی ای درمورد ظاهر خود دارند اما کودک خود را تشویق می کنند نگرش مثبتی به بدن خود داشته باشد. حتی در چنین حالتی هم این کار منجر به از بین رفتن اعتماد به نفس در فرزند آن ها می شود.

وقتی کودک دائماً از پدر و مادر خود بشنود که کسی را چاق خطاب می کنند یا در مورد ظاهر دیگران اظهار نظر می کنند، این مسأله باعث می شود در مورد اینکه چه نوع ظاهری بهتر از بقیه است ذهنیت خاصی در کودک شکل بگیرد.

 ۵- اگر پدر و مادرتان توقع بالایی از شما داشتند، احتمالاً عملکرد بهتری دوران مدرسه داشتید

تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نشان داد کودکانی که والدین شان انتظار داشتند آن ها به دانشگاه بروند، در مقایسه با کودکانی که والدین شان انتظارات کمی از آن ها داشتند، عملکرد بهتری در تست ها داشتند. این مسأله هم در مورد خانواده های ثروتمند صدق می کرد و هم درمورد خانواده های کم درآمد.

۶- اگر مادرتان دیپلم یا تحصیلات دانشگاهی دارد، احتمال بیشتری وجود دارد که شما هم همینطور باشید

تحقیقی در سال ۲۰۱۴ نشان داد کودکان مادران نوجوانی که موفق نشده بودند دوران مدرسه را به پایان برسانند، احتمال گرفتن دیپلم یا رفتن به دانشگاه در آن ها کمتر بود.

۷- اگر مادرتان دائماً مضطرب بوده، احتمال بیشتری وجود دارد که در درس ریاضی ضعیف بوده باشید

مدت زمانی که والدین با کودک خود، بین سنین ۳ تا ۱۱ سالگی می گذرانند تأثیر اندکی روزی وضعیت تحصیلی و عاطفی فرزند آن ها در دوران بزرگسالی دارد، اما وضعیت روحی پدر و مادر (به ویژه مادر) تأثیر چشمگیری بر این مسأله دارد.

تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نشان داد وقتی  مادر مضطرب، دچار کمبود خواب، یا عصبی باشد، این مسأله می تواند منجر به مشکلات رفتاری و عاطفی در فرزند او و همینطور کم شدن نمره ی امتحان ریاضی او شود.

۸- اگر زن هستید و مادرتان شاغل بوده، احتمال بیشتری وجود دارد که در مقایسه با دیگر زن ها درآمد بیشتری داشته باشید

تحقیقی در آمریکا نشان داد دخترانی که مادران آن ها بیرون خانه کار می کنند، در مقایسه با دختران مادران خانه دار، ۲۳ درصد بیشتر درآمد دارند. به علاوه، آن ها نسبت به سایر دختران، تحصیلات دانشگاهی بیشتری دارند و بیشتر در پست های مدیریتی فعالیت می کنند.

۹- اگر مادرتان در دوران نوزادی شما عشق و توجه زیادی به شما داده باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که عملکرد بهتری در مدرسه داشتید

تحقیقی در سال ۲۰۱۷ نشان داده اگر در حدود ۳ سالگی کودک، والدین محیطی پر از عشق برای کودک خود به وجود آورند، فرزند آن ها در دوران مدرسه نمرات بهتری کسب خواهد کرد.

۱۰- اگر پدر و مادرتان به شما یاد داده باشند که احساسات خود را بیان کنید، احتمال کمتری وجود دارد که از همسر خود طلاق بگیرید

اگر والدین به فرزند خود یاد دهند که چطور احساس خود را توصیف کند یا از کلمات برای بیان احساسات خود استفاده کند، فرزند آن ها در دوران بزرگسالی در روابط عاشقانه ی خود بهتر قادر به گفتگو با شریک عاطفی خود خواهد بود.

اشکال مختلف گفتگو اغلب، از طریق مشاهدات و تجربه هایی شکل می گیرند که به طور مستقیم از اولین الگوهای خود (مثل پدر و مادر) در دوران کودکی داریم.

منبع: businessinsider
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • احسان شهریور ۶, ۱۳۹۸

    عکس شماره چهار بسیار زشت و خجالت آوره.شما عکس یک خانم میانسال نیمه برهنه رو گذاشتید و این واقعا برای سایتی که ادعا میکند تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران هست منافات داره.سایت شما رسماً داره تبدیل به یک سایت مستهجن ایرانی میشه.البته بنده قبلاً به شما تذکر داده بودم.اخر عاقبت شما مثل اون پسری میشه که مدیر سایتهای مستهجن بوده و به کانادا فرار کرده.