۹ چیزی که نمی دانستید می توانند به پوست صدمه بزنند

۹ چیزی که نمی دانستید می توانند به پوست صدمه بزنند

همه ی ما سعی می کنیم از چیزهایی که به پوست ما صدمه می زنند دوری کنیم. اما حقیقت آن است که ما در طول روز با چیزهایی سر و کار داریم که اصلاً در تصورمان نمی گنجد می توانند تأثیری منفی بر سلامتی و زیبایی پوست ما داشته باشند. در ادامه با تعدادی از این موارد آشنا خواهیم شد.

۱- عرق

چیزهای مضر برای پوست

ورزش فواید زیادی برای بدن و ذهن دارد، اما اگر بعد از ورزش دوش نگیرید، این کار به پوست شما صدمه می زند.

عرق اگر مدت خیلی زیادی روی پوست باقی بماند، می تواند باکتری ها را جذب و منافذ پوست را مسدود کند، بنابراین اگر عرق به درستی از روی پوست پاک نشود، می تواند شخص را مستعد جوش و مشکلات پوستی کند.

بنابراین بعد از هر فعالیتی که باعث عرق کردن می شود باید سعی کنید هر چه زودتر دوش بگیرید.

۲- تلفن همراه

ما همیشه فقط به تمیز کردن صورت مان توجه داریم نه تلفن همراه مان که اغلب نه فقط با پوست صورت ما، بلکه با بسیاری از چیزهای دیگر از جمله دست ها، جیب های لباس، میزها و کیف ها هم تماس مستقیم دارد. در نتیجه تلفن همراه ما به محلی برای تجمع انواع آلودگی ها و میکروب ها تبدیل می شود و وقتی با صورت ما تماس پیدا می کند می تواند باعث مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد جوش شود.

بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل این است که مدت زمان تماس تلفن همراه با همان قسمت همیشگی صورت تان را به حداقل برسانید. برای مثال می توانید برای اینکه مجبور نباشید گوشی را به صورت خود فشار دهید، از هدفون استفاده کنید. به علاوه، باید به طور منظم تلفن همراه خود را تمیز و ضدعفونی کنید.

۳- نرم کننده مو

یکی از عوامل کمتر شناخته شده ی جوش پشت، به ویژه در زنان، آبکشی نامناسب نرم کننده های مو است که باعث می شود بعد از حمام، نرم کننده تا مدت خیلی زیادی روی پوست پشت باقی بماند.

اگر متوجه شده اید جوش های پشت تان همان جایی به وجود می آیند که موهایتان روی پشت تان می ریزند، بعد از استفاده از نرم کننده در حمام، برای آبکشی موهایتان بیشتر وقت بگذارید و علاوه بر این، می توانید نرم کننده هایی از برندهای دیگر را هم امتحان کنید.

۴- گرما

اگر از مشکلات پوستی ای مثل ملاسما رنج می برید، گرما می تواند در مشکل هایپرپیگمنتاسیون شما نقش داشته باشد. هایپرپیگمنتاسیون یا همان افزایش رنگدانه های پوست باعث ظاهر شدن لکه ها و تکه هایی تیره رنگ روی پوست می شود.

گرمایی که هنگام سفر به یک منطقه ی گرمسیری یا حتی هنگام پختن غذا در یک آشپزخانه ی گرم در معرض آن قرار می گیرید می تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد.

در صورت امکان، مدت زمان زیادی را در گرما باقی نمانید و هنگام بیرون رفتن حتماً از ضد آفتاب اس پی اف ۳۰ یا بالاتر استفاده و آن را به طور منظم تجدید کنید.

۵- اضطراب

اضطراب می تواند باعث نوسانات چشمگیر هورمونی شود، مسأله ای که می تواند چربی پوست را افزایش دهد و منجر به جوش شود.

گرچه هیچ راه ساده ای برای کاهش چشمگیر اضطراب وجود ندارد اما مراجعه به روانشناس می تواند کمک کننده باشد.

۶- حنای مشکی

تتوهای حنا گاهی حاوی ماده ای به نام پارا-فنیلین دی‌آمین هستند که با نام PPD هم شناخته می شود و می تواند باعث واکنش آلرژیک شدید شود. این واکنش آلرژیک می تواند با تاول زدن و زخم های باز همراه باشد و جای زخم های آن به صورت دائمی باقی بماند.

تتوهای حنایی که حاوی PPD نیستند معمولاً بعد از خشک شدن رنگی قهوه ای یا نارنجی پیدا می کنند و باید بیشتر از یک ساعت روی پوست بمانند تا پوست رنگ بگیرد.

در صورتی که قصد استفاده از تتوهای حنا را دارید، حتماً در انتخاب حنا دقت کنید و قبل از زدن حنا به پوست مواد تشکیل دهنده ی آن را چک کنید.

۷- لباس های پشمی

لباس های پشمی می توانند باعث خارش یا بروز اگزما در بعضی افراد شوند.

این نوع حساسیت به پشم گرچه شایع نیست اما بعضی افراد هم ممکن است دچار نوعی آلرژی به پشم باشند که نشانه های آن می تواند بروز ضایعات پوستی، تحریک شدن چشم ها و آبریزش بینی باشد.

اگر متوجه شده اید که پشم پوست شما را تحریک می کند، سعی کنید از پوشیدن لباس های پشمی خودداری کنید یا زیر لباس های پشمی خود یک لایه لباس ضخیم به تن کنید تا مانع از تماس پشم با پوست خود شوید.

۸- زیورآلات حاوی نیکل

نیکل یکی از عمده عوامل آلرژی های تماسی است و می تواند در بعضی افراد باعث بروز درماتیت تماسی شود، نوعی ضایعه ی پوستی ناخوشایند اما نه چندان خطرناک.

نیکل یکی از عمده فلزاتی است که از آن در ساخت زیورآلات استفاده می شود. این فلز در وسایل دیگری مثل تلفن های همراه و ساعت های هوشمند هم می تواند وجود داشته باشد.

اگر به نیکل واکنش آلرژیک دارید، احتمالاً بهتر است از زیورآلاتی استفاده کنید که حاوی این فلز نیستند و از مواد دیگری ساخته شده اند.

۹- محصولات بهداشتی با پایه روغنی

پاک کننده های روغنی، روغن های صورت و روغن های بدن، محصولات پوستی پرطرفداری هستند اما این محصولات برای همه ی افراد مناسب نیستند.

این محصولات روغنی گرچه برای پوست بسیار مفید به نظر می رسند، اما در مواردی می توانند باعث جوش شوند. همه ی روغن های پوستی و پاک کننده های روغنی بسیار کومدوژنیک هستند یعنی منافذ پوست را مسدود می کنند و باعث جوش می شوند.

برای جلوگیری از بروز این مشکل، هنگام خرید محصولات بهداشتی، به دنبال محصولاتی باشید که عنوان غیر کومدوژنیک دارند، یعنی باعث مسدود شدن منافذ پوست نمی شوند.

منبع: insider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود