۱۰ تمرین ساده و جالب برای افزایش هوش و تقویت حافظه

۱۰ تمرین ساده و جالب برای افزایش هوش و تقویت حافظه

برای همه ی ما گاهش پیش می آید؛ از خانه بیرون می رویم و همین که در را می بندیم یکباره متوجه می شویم دوباره تلفن همراه مان را در خانه جا گذاشته ایم. پایین بودن هوشیاری و احساس گیجی، مسأله ای عادی و جزئی از روند طبیعی بالا رفتن سن محسوب نمی شود. اگر متوجه شده اید به آدم فراموشکاری تبدیل شده اید، وقتش رسیده دست به کار شوید و با ورزش دادن مغز خود، هوشیاری و حافظه ی خود را ارتقا دهید. در ادامه به ۱۰ تمرین ساده می پردازیم که به تقویت حافظه کمک می کنند.

۱- کارهای روزمره را گاهی با دست غیر مسلط تان انجام دهید

تمرین افزایش هوش و تقویت حافظه

بیشتر افراد فقط یک دست مسلط دارند و اغلب اوقات فقط از آن استفاده می کنند. با این حال، سعی کنید گاهی هم از دست غیر مسلط خود استفاده کنید. استفاده از دست مخالف، ارتباطات عصبی در مغز را مستحکم می کند.

این کار را می توانید هنگام مسواک زدن، شستن ظرف ها، نوشتن، تمیز کردن یا ریختن نوشیدنی انجام دهید. اولین باری که این کار را انجام می دهید شاید خیلی سخت باشد، اما به تدریج به آن عادت خواهید کرد. این کار مغز شما را حسابی ورزش خواهد داد.

۲- با صدای بلند کتاب بخوانید

بلندخوانی می تواند حافظه را تقویت کند. صحبت کردن و شنیدن صدای خود به مغز کمک می کند اطلاعات را ذخیره کند.

شما می توانید این تمرین را با دوست یا فرزند خود انجام دهید. اگر به هر دلیلی نمی توانید این کار را انجام دهید، کتاب های صوتی هم گزینه ی خوبی هستند. این نوع خوانش، تخیل را به شکل متفاوتی درگیر می کند و قسمت های دیگر مغز به کار می افتند.

۳- با چاپ استیک غذا بخورید

درگیر کردن نواحی ای از نوک انگشتان دست که سلول های عصبی در آنجا متمرکز شده اند، می تواند مغز را فعال کند. فعالیت هایی مانند غذا خوردن با چاپ استیک، که با استفاده از نوک انگشتان انجام می شوند، با افزایش گردش خون به مغز کمک می کنند. به علاوه، غذا خوردن وقتی با توجه و هوشیاری کامل انجام شود، این کار به گوارش شما و همچنین کنترل بهتر میزان کالری دریافتی تان کمک می کند.

۴- بعد از بیدار شدن از خواب وانیل بو کنید

بسیاری از ما صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب، روز خود را با یک لیوان چای یا قهوه شروع می کنیم. اما شما می توانید روتین صبحگاهی خود را تغییر دهید و با چیز متفاوتی خواب را از سر خود بپرانید. آن چیز می تواند بوی وانیل یا گل باشد. رایحه ی مورد علاقه ی خود را یک هفته پیش خود نگه دارد و صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب آن را بو کنید.

بو کردن یک رایحه ی جدید در هنگام صبح می تواند گذرگاه های عصبی را فعال کند.

۵- حین کارهای روزانه از گوش گیر استفاده کنید

یکی از دیگر از روش های پیشنهادی کارشناسان استفاده از گوش گیر است. مثلاً می توانید این کار را هنگام صبحانه خوردن با اعضای خانواده انجام دهید. دنیا را بدون صدا تجربه کنید! اما یادتان نرود که حتماً به عزیزان تان بگویید که امروز این تکنیک جدید را امتحان می کنید.

روتین صبحگاهی ما می تواند ما را به یک انسان نیمه شنوا تبدیل کند چون در این حالت مغز از هر اتفاقی که قرار است در ادامه بیفتد را به خوبی آگاه است. با استفاده از گوش گیر، یکی از حواس اصلی خود را غیر فعال کنید و از روش های دیگری برای به انجام رساندن کارهای ساده ی روزمره ی خود مثل خوردن و نوشیدن استفاده کنید.

۶- دست های خود را مشت کنید

به گفته ی روانشناسان آمریکایی مشت کردن دست راست به مدت ۹۰ ثانیه به شکل گیری حافظه کمک می کند. انجام همین کار با دست چپ هم می تواند فرآیند یادآوری خاطرات را بهبود ببخشد.

دانشمندان بعد از انجام آزمایش بر روی ۵۰ فرد بزرگسال به این نتیجه رسیدند. شرکت کنندگان آزمایش با مشت گره کرده، کلمات یک فهرست بلند بالا را بهتر به خاطر می آوردند.

۷- سه بار در هفته ضربان قلب تان را بیشتر کنید

سه بار درهفته به مدت ۲۰ دقیقه ضربان قلب خود را بالا ببرید. شما می توانید این کار را تنها با راه رفتن و چک کردن ضربان قلب خود با استفاده از ساعت هوشمندتان انجام دهید.

با این کار، مغز شما مملوء از اکسیژن خواهد شد و به رشد سلول های جدید هم کمک خواهد شد. به همین دلیل است که ورزش های ایروبیک هم برای سلامت فیزیکی بسیار مهم هستند و هم برای سلامت ذهنی.

۸- با کلمات بازی کنید

هر کلمه ای که مایلید را در نظر بگیرید و املای آن را در ذهن تان تصور کنید. سپس سعی کنید کلمه ی دیگری پیدا کنید که با دو حرف ابتدایی یا انتهایی کلمه ی اول شروع می شود یا به پایان می رسد. این دست معماها مغز را فعال و هوشیار نگه می دارند.

۹- هنگام رانندگی پنجره ی ماشین را باز بگذارید

رانندگی در سکوت می تواند بسیار آرامش بخش باشد، اما اگر آب و هوا مساعد بود، پنجره ی ماشین را پایین بکشید. هوای تازه را تنفس کنید و به صدای آواز پرندگان گوش دهید.

در این حالت، مغز شما بلافاصله شروع به ربط دادن مناظر، صداها و رایحه هایی می کند که شما متوجه آن ها می شوید.

۱۰- تمرین به خاطر سپردن چهار مورد جزئی را انجام دهید

وقتی بیرون می روید هم می توانید مغز خود را ورزش دهید. چهار مورد از جزئیات ظاهری افرادی که در مکان های عمومی با آن ها مواجه می شوید را به خاطر بسپارید. مثلاً به رنگ موها، مدل کفش ها یا بوی عطر آن ها توجه کنید.

واقعیت آن است که ما به اندازه ی کافی به محیط اطراف خود نگاه نمی کنیم. ما در اغلب موارد، اطلاعاتی که باید در مغز ما ذخیره شوند را دریافت نمی کنیم، اما می توانیم این مشکل را برطرف کنیم. زمانی که در یک مکان عمومی مثل مترو، کافه یا هر جای دیگری هستید، یک نفر را انتخاب کنید و او را با جزئیات در ذهن خود توصیف کنید.

منبع: brightside
بدون نظر

ورود