ارتش: پدافند هوایی «باور ۳۷۳» از «اس ۳۰۰» روسیه و «پاتریوت» آمریکا قوی‌تر است

مروری بر دلایل فنی برتری پدافند هوایی برد بلند باور ۳۷۳

ارتش: پدافند هوایی «باور ۳۷۳» از «اس ۳۰۰» روسیه و «پاتریوت» آمریکا قوی‌تر است

ظرفیت نیروهای مسلح از سال ۵۷ تابه امروز به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بیش از ۲۰۰۰ برابر شده است. اکنون ایران قادر به تولید بیش از ۷۰۰ نوع ادوات نظامی از تجهیزات جنگال تا موشکی برای نیروهای ۳ گانه بوده و یکی از کشورهای تولید کننده و صادر کننده تجهیزات نظامی به شمار می رود.

قدرت موشکی ایران که در سال های اولیه جنگ تحمیلی با رژیم بعث صدام حسین تکریتی، حتی قادر به مقابله با حملات موشکی کوتاه برد و حمله هواپیماهای عراقی در ارتفاع کوتاه نبود، اکنون به حدی ارتقا یافته است که می تواند رادار گریز ترین و فوق پیشرفته ترین پهپاد جاسوسی ۲۲۰ میلیون دلاری آمریکا را با پدافند ایرانی و موشک ایرانی، هدف گرفته و منهدم کند.

ایران اکنون یکی از ۱۰ کشور دارنده فناوری طراحی و تولید انبوه انواع و اقسام موشک های دور برد رادار گریز با قابلیت نقطه زنی است. بر خلاف تصور کارشناسان نظامی و تحلیل گران رسانه ها، ظرفیت های موشکی ایران به مراتب بیش از ان چیزی است که تا کنون در رزمایش های پیامبر اعظم و تست های چند سال اخیر شاهد بودیم.

یکی از مشاوران فرمانده کل سپاه، چند ماه پیش بود گفته بود که نیروهای مسلح ایران به موشکی محرمانه دست یافته اند که ۲ فروند از آن قادر است ناو هواپیما بر آمریکایی را با همه «خدم و حشم»، به عمق خلیج فارس بفرستد. هنوز جزییاتی از این موشک و ظرفیت‌هایش رسانه ای نشده است. اما ساقط کردن گلوبال هاوک آمریکا (مدل RQ-4) در ساعت ۴ بامداد روز ۵ شنبه ۳۰ خرداد ۹۸ توسط سامانه پدافندی سوم خرداد، چشمه‌ای از مشت بسته نیروهای مسلح در برابر تهدیدات منطقه ای را به نمایش گذاشت.

این پهپاد فوق سری جاسوسی، در ارتفاع ۱۸ کیلومتری (۲ برار ارتفاع هواپیماهی مسافربری) پرواز می کرد و شناسایی و انهدامش تقریبا غیر ممکن بود، و می‌توان انتظار داشت که با هدف گیری آن، بسیاری از محاسبات استراتژیست های نظامی آمریکا به خصوص منتقدان ظرفیت های دفاعی ایران، بر هم ریخت.

با این حال، اخیرا از پدافند هوایی باور ۳۷۳ که از آن به عنوان نسخه ایرانی اس ۳۰۰ روسیه نام می ببرند، رونمایی شد. ایران اکنون به باشگاه دارندگان پدافند هوایی بومی، راه یافته است. پیچیده ترین پرژه دفاعی تاریخ نظامی ایران ظرف کم تر از ۱۰ سال ساخته شده و عملیاتی گردید که افتخاری برای نیروهای مسلح به شمار می رود.

ظرفیت های طراحی و ساخت انواع و اقسام تجهیزات نظامی توسط نیروهای مسلح به گونه ای ارتقا یافته است که اخیرا، وزارت دفاع، قراردادی ۲۵۰۰ میلیارد تومانی با خودروسازان داخلی برای ساخت قطعاتی که تولید آن در صنعت خودروسازی ایران، دشوار است، منعقد کرده و می تواند نقطه عطفی برای خروج خودروسازی داخلی از ساخت محصولات بی کیفیت باشد.

تا پیش از ورود سامانه بسیار دوربرد اس-۲۰۰ به کشور، پدافند هوایی موشکی کشور از دو سامانه موشکی آمریکایی MIM-23 هاوک با برد ۴۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری ۱۴ تا ۱۸ کیلومتر و HQ-2 چینی با برد ۳۴ کیلومتر و ارتفاع درگیری ۲۷ کیلومتر در رده میانبرد بهره می برد که به عنوان دوربردترین موشک های پدافندی کشور نیز محسوب می‌شدند.

حتما ببینید: حماسه حمله به  H3، افتخار نیروی هوایی ارتش

باور ۳۷۳
لانچرهای ایرانی پدافند هوایی موشکی برد بلند باور ۳۷۳

سامانه بومی پدافند هوایی باور ۳۷۳ که می تواند اهداف متخاصم هوایی را در ارتفاع بالا مورد حمله قرار دهد برای نخستین بار در فروردین ماه سال ۹۴ در رژه روز ارتش در تهران به نمایش گذاشته شد.

امیر سرتیپ‌ دوم «عباس فرج پور» رئیس مرکز مطالعات نیروی پدافند هوایی ارتش درباره ویژگی های این سامانه گفته بود که شاید اس ۳۰۰ قابلیت هدف گیری پنج هدف به صورت همزمان را داشته باشد اما باور ۳۷۳ می‌تواند به صورت همزمان با هدف درگیر شود. این توانایی نشان می دهد سامانه باور ۳۷۳ از نظر راداری، فرماندهی و کنترل، هدفگیری ارتباطی و موشکی از توانایی بالاتری نسبت به اس ۳۰۰ برخوردار است.

آویا پروم روسیه که اخبار صنایع دفاعی را پوشش میدهد درباره باور ۳۷۳ ایرانی ها گفت که این پدافند، بزودی دردسر بزرگی برای ارتش اسرائیل در ایران و سوریه خواهد بود. این رسانه گفته بود که برد موثر باور ۳۷۳، ۳۰۰ کیلومتر است.

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الأنبیاء ارتش به عنوان سفارش دهنده این سامانه در کنار وزارت دفاع و شبکه همکاران بخش دفاعی در مدت زمان حدود ۱۰ سال موفق به طی کردن مسیر بیش از ۳۰ ساله طی شده توسط نسل های مختلف سامانه اس-۳۰۰ روسی شده و به سامانه ای برتر از آن دست پیدا کردند.

پس از قطعی شدن عدم تحویل اس-۳۰۰ به ایران در سال ۲۰۱۰ از سوی روسیه و اعلام خبر شروع پروژه ساخت سامانه دوربرد در ایران، تا مدتها از این سامانه با نام “مشابه ایرانی اس-۳۰۰” نام برده می شد.

در رژه روز ارتش در ۲۹ فروردین سال ۱۳۸۹ خودروهای پرتاب موشک و رادار رهگیری هدف که شباهت بالایی به نمونه‌های مورد استفاده در سامانه اس-۳۰۰ داشتند به نمایش در آمد که پس از آن رژه اطلاعاتی راجع به اجزاء مذکور منتشر نشد. پرتابگرهای استوانه ای و چهار فروندی مستقر روی یک خودرو، وجه تشابه نمونه فوق با پرتابگرهای سامانه اس-۳۰۰ بود.

مقایسه باور ۳۷۳ با پاتریوت آمریکا

رئیس مرکز مطالعات نیروی پدافند هوایی با مقایسه سامانه باور ۳۷۳ با پاتریوت آمریکا، گفت: مقایسه آنچه در باور ۳۷۳ اتفاق می افتد با پاتریوت غیرممکن است؛ زیرا باور در کلاسی بالاتر از پاتریوت قرار دارد؛ در پاتریوت یک‌ کانال همزمان یک هدف را می تواند منهدم کند اما باور از یک کانال ۹ هدف را نابود می‌کند.

فرج پور با تاکید بر اینکه باور ۳۷۳ در سطح جهانی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، تصریح کرد: قطعا مشتریان بین المللی خرید باور ۳۷۳ از پاتریوت بیشتر خواهد شد.

حتما ببینید: فیلم تونل های موشکی زیر زمینی سپاه

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۹ نظر

ورود

  • ramtin شهریور ۳, ۱۳۹۸

    “می تواند رادار گریز ترین و فوق پیشرفته ترین پهپاد جاسوسی ۲۲۰ میلیون دلاری آمریکا را با پدافند ایرانی و موشک ایرانی، هدف گرفته و منهدم کند.”

    آر کیو-۴ گلوبال هاوک که ایران زد یه پهپاد شناسایی بود بدون هیچ قابلیت رادار گریزی و دفاعی و موشکی درواقع یه دوربین پرنده بود که سرعت پراوازیش هم ۶۰۰ کیلومتر در ساعت هست که اون رو به یه هدف فوق آسان تبدیل میکنه
    از سایت دیجیاتو انتظار نویسندگان حرفه ای تری میره

    • علی زمانی شهریور ۳, ۱۳۹۸

      جناب رامتین
      ممنون از نظر شما.
      اگر شکار این هدف به قول شما: فوق آسون است، پس چرا ارتش آمریکا ریسک کرد که یک ابزار ۲۲۰ میلیون دلاریش در فراز سرزمین ایران، با یک موشک در ارتفاع ۱۸ هزار متری از سطح زمین، ردیابی، هدفگیری و منهدم شود؟ آرکیو – ۴، هواپیمایی دارای سامانه هشدار دهنده لیزری ای وی ار۳ ، هشدار دهنده راداری ای پی ار ۴۹ و پرتاب‌کننده شراره و پوشاله‌ای ال ایی ۴۹ است. .هواپیما دارای سرعت پرواز ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت و برد پروازی ۱۴۰۰۰ کیلومتر است. شما طوری از این ابزار جاسوسی صحبت میکنید که گویا پهپادی بوده که مردم در جشن عروسی برای عکسبرداری هوایی از مراسم استفاده می کردند. ضمنا این جا سایت روزیاتو هست. نه دیجیاتو!

      • ramtin شهریور ۵, ۱۳۹۸

        This drone typically has as its most important defense altitude
        They’re not fast. They have a high profile––they’re easily observable on radar. They’re purposely designed to fly slowly at high altitudes.
        ترجمه : مهمترین قابلیت دفاعی این پرنده پرواز در ارتفاع بالا هست که هیچ موشکی بهش نمیرسه ( ۱۸ تا ۲۰ کیلومتر)
        سرعتش بالا نیست…توی رادارها قابل دیدن هست.طراحی شده تا در ارتفاع بالا و سرعت پایین پرواز کنه
        منبع : https://time.com/5611222/rq-4-global-hawk-iran-shot-down/
        ———-
        موقعی که توسط ایران زده شد خود مقامات ایرانی هم گفتن ارتفاع پروازی پایین بوده

        شعورم آرزوست

        • علی زمانی شهریور ۵, ۱۳۹۸

          لطفا وقتی اطلاعات نظامی موثق ندارین، اظهار فضل نکنید.
          تایید کامنت شما، به منزله تصدیق اطلاعات ارائه شده توسط مخاطب نیست.
          صرفا جهت اطلاع شما: موشکS-125 NEVA موشک زمین به هوا با قابلیت هدفگیری تا ارتفاع ۱۸ کیلومتری بوده و ۳ ماخ سرعت دارد و ساخت سال ۱۹۷۰ میلادی است. یعنی ۴۹ سال پیش. پیش پا افتاده ترین اصل در مسائل نظامی این هست که کلمه «هیچ» و «هرگز» نداریم و دوم این که اون اطلاعات نظامی که شما و تایم دات کام بهش دسترسی داری، اسمش رو اطلاعات نظامی نمیزارن.

          • ramtin شهریور ۷, ۱۳۹۸

            پس بالاخره متوجه شدی رادار گریز نیست
            دفعات بعدی کمتر پروپاگاندا نشر بده و سطح سایت رو بااشتباهاتت پایین نیار

          • علی زمانی شهریور ۷, ۱۳۹۸

            فکر کنم شما متوجه شدی که اظهار فضل ویکی پدیایی نکنی وبیشتر مطالعه کنی.

  • صالح شهریور ۴, ۱۳۹۸

    باشه شما راست می گی :)))))

  • اسماعیل بازوبندی شهریور ۴, ۱۳۹۸

    به rq4 میگی یه پهباد معمولی؟
    مرد حسابی گلوبال هاوک فخره ارتش امریکاست
    بنده خدمتمو توو پدافن هواییه ارتش بودم
    توی اتاقم پوستر گلوبال هاوک و بلک برد رو میزدم
    برو یه تحقیقی بکن دربارش. اصلا توو ویکی پدیا
    اینجارو که قبول نداری. برو ویکی پدیا

    میگی مسلح نیست . اگه میخواستن مسلح باشه که f35 میفرستادن

    گلابی . پهباد کارش جاسوسیه. و نباید دیده بشه
    حالا بهترین پهباد رادار گریز جاسوسی دنیارو ایران زده
    شما بگو راحته
    اره راحته . واسه ایران فقط

    وگرنه هرکشوری میتونست و جرعت میکرد. صبر نمیکردو این افتخارو نصیب خودش میکرد

    • علی زمانی شهریور ۴, ۱۳۹۸

      حق با شما ست جناب بازوبندی
      بعضی از دوستان چون کلا با رژیم مشکل دارن، شتاب جاذبه کره زمین هم ۹.۸ متر بر مجذور ثانیه نمیدونن 🙂 درست میشه انشاله