اگر حیوان خانگی دارید آگاهی از این نکات برای شما ضروری است

اگر حیوان خانگی دارید آگاهی از این نکات برای شما ضروری است

نگهداری از حیوانات خانگی مسئولیت بزرگی محسوب می شود و گرچه لذت بزرگی که از آن نصیب ما می شود ارزشش را دارد، اما همیشه هم کار ساده ای نیست. اگر به تازگی صاحب یک حیوان خانگی شده اید یا قصد دارید سرپرستی یکی از این موجودات دوست داشتنی را به عهده بگیرید، نکاتی هست که آگاهی از آن ها هم به نفع شما است و هم حیوان خانگی تان.

۱- همه حیوانات خانگی دست کم سالی یک بار باید توسط دامپزشک معاینه شوند، حتی اگر سالم به نظر برسند

اگر حیوان خانگی تان به نظر سالم برسد، ممکن است وسوسه شوید معاینه ی سالیانه ی آن را پشت گوش بیندازید، اما کارشناسان توصیه می کنند به طور منظم برای انجام چکاپ به دامپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید دوست پشمالوی شما به همان اندازه که به نظر می رسد واقعاً سالم است.

چکاپ های سالیانه می توانند به شما کمک کنند به موقع متوجه مشکلات جسمانی حیوان خانگی تان شوید تا فرصت درمان این مشکلات از دست نرود. این مسأله نه تنها سلامت حیوان خانگی شما را تا حد ممکن حفظ می کند بلکه به صرفه جویی در هزینه های شما هم کمک می کند.

۲- چاقی مشکل رایجی در میان گربه ها و سگ ها است، به همین خاطر باید مراقب تغذیه ی حیوان خانگی تان و وزن آن باشید

نکات ضروری برای نگهداری از حیوان خانگی

اضافه وزن برای حیوانات خانگی بسیار مضر است و شما با غفلت از این مسأله در حق حیوان خانگی تان فقط بدی می کنید.

سلول های آدیپوز که به نام سلول های چربی شناخته می شوند، هورمون ساز هستند. از بافت ادیپوز سیتوکین های التهابی ای تولید می شود که ریسک ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، بیماری مفصلی و حتی سرطان را در حیوان خانگی شما بالا می برد.

به گفته ی کارشناسان، کسانی که حیوان خانگی دارند باید درباره ی تغذیه، عادت ها غذایی و ورزش های مناسب آن با دامپزشک صحبت کنند. علاوه بر این باید سعی کنید حیوان خانگی خود را فعال نگه دارید.

برای ورزش دادن حیوان خانگی تان از روش های خلاقانه ای مثل انواع اسباب بازی های مخصوص سگ ها و گربه ها یا هر چیز دیگری استفاده کنید که آن را به حرکت وا داشته و بنابراین سالم و متناسب نگه می دارد.

۳- به جای آنکه به حیوان خانگی تان بگویید چه کاری را نباید انجام دهد، سعی کنید او را به سمت انجام رفتار درست سوق دهید

بسیاری از ما فراموش می کنیم که حیوانات خانگی درک متفاوتی از مسائل دارند، بنابراین بهتر است گاهی آن ها را طوری راهنمایی کنیم که رفتار درست را یاد بگیرند، به ویژه مواقعی که دست به انجام کاری می زنند که سعی داریم آن ها از آن بازداریم.

مثلاً ممکن است سگ تان چیزی مثل قسمتی از مبل را بجود و شما فوراً به او بگویید که این کار را نکند. شاید مدت کوتاهی حرف تان را گوش دهد اما بعد از مدتی دوباره این رفتار ناخوشایند را از سر می گیرد. چون شما به جای آنکه به سگ تان بگویید باید چه کاری را انجام دهد، فقط گفتید که چه کاری را نباید انجام دهد. در چنین شرایطی روش درست این است که شما چیزی که سگ تان اجازه ی جویدنش را دارد در اختیارش بگذارید.

۴- اگر هنگام پیاده روی، سگ تان قلاده اش را می کشد، شاید لازم باشد قبل و حین پیاده روی رفتار دیگری داشته باشید

یکی از مشکلاتی که بسیاری از صاحبان سگ های خانگی با آن مواجه هستند این است که حیوان خانگی آن ها وقتی قلاده دارد، قلاده اش را می کشد. اما گاهی خود فرد عامل این مشکل است نه سگ.

کارشناسان می گویند در چنین حالتی باید بایستید و مطمئن شوید که اشکال از خود شما نباشد. آیا این خود شما نیستید که سگ تان را تا آن حد برای حرکت کردن هیجان زده کرده اید؟ یا این شما نیستید که با اینکه می دانید توجه سگ تان به سگ های دیگر جلب می شود، او را جایی به گردش برده اید که سگ های دیگری هم در آن حوالی هستند؟

یا شاید هم به تازگی صاحب یک سگ شده اید که می خواهید او را با خود به پیاده روی ببرید، اما یک سگ جدید و قلاده ی چندین متری ترکیب خوبی نیستند چون سگ شما هنوز یاد نگرفته توجهش را به شما معطوف کند نه به اطرافش.

۵- وقتی می خواهید چیز جدیدی به سگ تان یاد دهید ، سعی کنید بلندتر صحبت کنید

یک ترفند دیگر برای آموزش دادن سگ ها این است که هنگام صحبت کردن با سگ خود سعی کنید آگاهانه از صدا و لحن خود استفاده کنید. نحوه ی بیان دستورات و حتی تغییر تن صدا می تواند کمک کند سگ خود را زودتر آموزش دهید.

برای مثال اگر می خواهید به سگ خود بگویید که بنشیند بگویید: «نشستن» و اگر می خواهید که دراز بکشد بگویید: «دراز کشیدن». سگ  تن و لحن صدای شما را می شنود. با تغییر تن صدای ما، توجه گوش های سگ به ما معطوف می شود.

۶- هر زمان که متوجه تغییر رفتار حیوان خانگی تان شدید، به دامپزشک مراجعه کنید چون این مسأله می تواند نشانه ی مشکل جدی تری باشد

ممکن است با دیدن تغییر رفتار حیوان خانگی تان وسوسه شوید از اینترنت برای پی بردن به علت ماجرا استفاده کنید، اما در چنین مواقعی باید به دامپزشک مراجعه کنید چون احتمال دارد این تغییر رفتار، علتی جسمی داشته باشد.

نه گمانه زنی کنید، نه صبر و نه از اینترنت کمک بگیرید. اینترنت هرگز نمی تواند از خون حیوان خانگی تان آزمایش بگیرد یا وضعیت قلب آن را بررسی کند، بنابراین اظهار نظر در این مورد را به عهده ی دامپزشک بگذارید.

۷- کشیدن ناخن های گربه ها بی رحمانه و بی مورد است

کشیدن ناخن های گربه ها قطع عضو محسوب می شود چون دامپزشک ها برای این کار در واقع بخش انتهایی استخوان های گربه را قطع می کنند. این کار ممکن است حیوان را درگیر دردی دراز مدت از جمله درد کاذب کند.

به علاوه، در بعضی کشورها کشیدن ناخن های گربه ها ممنوع اعلام شده.

۸- معاشرت با دیگر حیوانات به حفظ سلامت روانی حیوان خانگی شما کمک می کند

بیشتر حیوانات خانگی از بازی و معاشرت با حیوانات دیگر لذت می برند.

معاشرت کردن با حیوانات دیگر به ویژه برای سگ ها اهمیت زیادی دارد. ما گاهی آنقدر درگیر وظایف روزمره ی خود می شویم که اغلب فراموش می کنیم حیوان خانگی خود را تمام روز در خانه نگه داشته ایم. شاید یک یا دو بار در روز با سگ تان پیاده روی بروید اما معاشرت با حیوانات دیگر به سلامت روانی و فیزیکی حیوان خانگی شما کمک می کند و به علاوه به آن کمک می کند بتواند رفتار مناسب تری با حیوانات دیگر داشته باشد.

این مسأله در مورد گربه ها هم می تواند صدق کند. اگر گربه ی اجتماعی ای دارید و آمادگی قبول سرپرستی گربه ی دیگری را در خود می بینید، با آوردن یک گربه ی دیگر می توانید گربه ی خود را از یک همبازی و همدم تمام وقت بهره مند کنید.

منبع: insider
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • حسین شهریور ۱۳, ۱۳۹۸

    کاش جای این حیوانات بی چاره که از خانوادشون جدا کردن به زور آوردن عضو خانواده خودشون کردن یک بچه بی سر پرست رو به فرزند خواندگی قبول میکردن.
    کلی هم همسایه ها و خودشون رو مریض نمیکردن

  • حسین شهریور ۱۳, ۱۳۹۸

    واقعا حیف انسان که به جایی که طرز رفتار با فرزند و همسایه و همسر رو یاد بگیره بخواد طرز رفتار و همنشینی با سگ رو یاد بگیره. چقدر سقوط