آپنه خواب چیست و چگونه می توان آن را درمان نمود؟

آپنه خواب چیست و چگونه می توان آن را درمان نمود؟

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

نوع وضعیت آپنه خواب، نشان می‌دهد که چه درمانی برای شما مناسب است. استفاده از این راهکار ها که توسط متحصصین فروشگاه آزطب ارائه شده به شما کمک می کند این بیماری را بهبود ببخشید.

اگر مبتلا به اختلال آپنه خواب (Sleep Apnea) هستید و اگر تست خواب داده باشید و تشخیص آن باشد، که مبتلا به اختلال آپنه خواب هستید. حداقل یکی از گزینه‌های درمانی CPAP یا BIPAP را دریافت کرده‌اید. اما تفاوت بین درمان CPAP و BiPAP (یا دو سطحی) چیست؟. علاوه بر این، درمان ASV یا تهویه تطبیقی سِروو چیست؟ در این مقاله می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد انواع دستگاه‌های درمانی که ممکن است برای شما مناسب باشند، بیابید.

درمان CPAP برای اختلال آپنه انسدادی خواب چیست؟

درمان استاندارد برای آپنه انسدادی خواب، استفاده از ماشینی است که راه تنفسی را پشتیبانی می‌کند و آن را هنگام خواب باز نگه می‌دارد. این می‌تواند با اعمال فشار هوای مثبت در تمام طول دوره تنفسی به‌صورت مداوم (CPAP) انجام شود که در آن جریان ثابتی از هوای اتاق تحت‌فشار از طریق ماسک صورت تأمین می‌شود. همچنین دستگاه‌های سی پپ قابل‌حمل نیز در دسترس هستند.

CPAP برای درمان آپنه خواب چه‌کاری انجام می‌دهد و به چه فشاری نیاز دارد؟

تنظیم فشار جریان هوا اغلب توسط یک دکتر بر اساس نیازهایتان تعیین می‌شود. این ممکن است بر اساس نتایج حاصل از بررسی خواب ارزیابی شود و یا بر اساس عوامل خطر مانند آناتومی و وزن شما برآورد شود. تنظیم فشار مؤثر باید از تنفس منقطع و خروپف جلوگیری کند و شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI) را به کمتر از پنج کاهش دهد، همچنین علائم دیگر مرتبط با آپنه خواب را نیز کاهش دهد.

نوع دیگری از درمان، روش AutoCPAP یا APAP است که در آن محدوده‌ای از فشارها توسط دستگاه فراهم می‌شود. اگر مقاومت در راه تنفسی فوقانی (در بخش نرم سقف دهان یا ریشه زبان در گلو) تشخیص داده شود، فشار هوای انتقالی در محدوده مشخص‌شده تنظیم خواهد شد.

درمان BiPAP یا درمان دو سطحی برای درمان اختلالات خواب چیست؟

یک روش درمانی مشابه، دو سطحی یا Bilevel PAP نامیده می‌شود، اما ویژگی‌های مهم و متفاوتی نسبت به روش قبلی دارد. BiPAP مخفف Bilevel Positive Airway Pressure است که فشار مسیر تنفسی مثبت دو سطحی نامیده می‌شود. بخش «دو سطحی» به این حقیقت اشاره دارد که دستگاه دو فشار دارد که می‌توانند به‌طور متناوب تغییر کنند.

این به شما امکان می‌دهد که با فشار بیشتری هوا را به داخل ریه‌هایتان بکشید و با فشار کمتری هوا را بیرون بدهید. این کار به کسانی که تلاش می‌کنند تا با CPAP سازگار شوند کمک می‌کند. همچنین بلعیدن هوا را که هواخواری یا Aerophagia نامیده می‌شود، بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، ممکن است به تنگنا هراسی (Claustrophobia) کمک کند. زمانی به درمان دوسطحی نیاز است که فشارها برای بهبود آسایش، بیشتر باشند؛ به‌خصوص در فشارهای PAP که فشاری معادل با ۱۵ سانتی‌متر آب و یا بالاتر هستند.

علاوه بر یک برچسب یا رنگ متفاوت، در نمای بیرونی، دستگاه ممکن است تفاوت قابل‌توجهی با یک CPAP معمولی نداشته باشد. این دستگاه نیز به یک لوله و ماسک صورت نیاز دارد مانند همانی که در روش درمانی CPAP مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، در شرایط خاص، مانند آن‌هایی که در بالا توضیح داده شدند، می‌تواند مؤثرتر باشد.

آیا برای درمان آپنه خواب به CPAP یا BiPAP نیاز دارم؟

افراد مبتلا به شایع‌ترین نوع آپنه انسدادی خواب معمولاً با CPAP یا AutoCPAP شروع به درمان می‌کنند. لازم به ذکر است که دو سطحی یا BiPAP، اغلب برای درمان آپنه خواب مرکزی استفاده می‌شود. این عارضه با مکث در تنفس بدون انسداد راه تنفس مشخص می‌شود و با بررسی خواب تشخیص داده می‌شود. این بیماری اغلب در افرادی رخ می‌دهد که دچار نارسایی قلبی، سکته شده‌اند یا افرادی که از داروهای مسکن استفاده می‌کنند. گاهی اوقات می‌تواند ناشی از خود CPAP باشد اما این مسئله معمولاً فقط در چند ماه اول اتفاق می‌افتد.

دستگاه بای پپ ممکن است برای جبران این وقفه‌ها، با ایجاد تنفس بیشتر از حد نیاز به کار گرفته شود. بعضی از دستگاه‌ها تا اندازه‌ای پیشرفته هستند و می‌توانند جریان هوایی انتقالی را برای جبران اختلالات تنفسی و عصبی-عضلانی که بر تنفس تأثیر می‌گذارند تغییر دهند. این اختلالات عبارت‌اند از بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD)، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و بیماری‌های دیگر!

آیا دستگاه دیگر یا گزینه‌های تنظیمی دیگری وجود دارد؟

فراتر از CPAP و BiPAP، تنظیمات دستگاهی دیگری وجود دارند که توسط متخصص خوابتان تجویز می‌شوند. بسیاری از ماشین‌ها، اغلب با پیشوند «خودکار»، دارای یک ویژگی خودکار هستند که اجازه استفاده از محدوده وسیعی از فشارها را می‌دهند. دستگاه‌های خودکار می‌توانند از هر دو نوع CPAP و BIPAP باشند. دستگاه قادر به واکنش به وقفه‌های ریز در راه تنفسی است و می‌تواند فشار را در طول شب و در صورت نیاز، بالا ببرد. این امر اگر آپنه خواب به دلیل تغییرات در وضعیت خوابیدن (مانند خوابیدن به پشت) بدتر شود یا نشانه‌های آن در طول خواب REM ظاهر شوند ممکن است مفید باشد.

همچنین نوعی دستگاه BIPAP وجود دارد که می‌تواند تنفس را به صورت زمان‌بندی شده (اغلب به نام Bilevel ST شناخته می‌شود) به بیمار اعمال کند. این ویژگی می‌تواند تضمین کند که بیمار حداقل تعداد تنفس مورد نیازش در هر دقیقه را دریافت میکند. این ابزار در آپنه خواب مرکزی مهم است.

درمان ASV چیست؟

در نهایت، یک ماشین پیچیده دیگر به نام تهویه تطبیقی سروو یا خودکار (ASV) وجود دارد که ویژگی‌های بیشتری برای حفظ تنفس نرمال در خواب دارد. دستگاه بای پپ asv می‌تواند حجم هوای انتقالی، سرعت پر شدن و خالی شدن ریه‌ها و همچنین تنظیمات دیگر را تغییر دهد. این دستگاه‌ها اغلب مخصوص افرادی هستند که به حمایت تنفسی بیشتری به دلیل بیماری‌های قلبی، عصبی-عضلانی یا ریوی نیاز دارند.

چگونه می‌توانید بهترین روش را انتخاب کنید؟

خوشبختانه لازم نیست خودتان این کار را انجام دهید! متخصص خوابتان باید قادر به تعیین درست نیازهای درمانیتان بر اساس نتایج بررسی خواب و ارزیابی شما در کلینیک باشد. بنابراین اگر مبتلا به اختلال آپنه خواب هستید، از روش تست خواب توسط یک متخصص با تجربه، استفاده نمایید که یکی از روش های مطمئن به شمار می رود. در مورد گزینه‌هایتان در جلسات ملاقات حضوری بحث کنید و اگر هر مشکلی در ارتباط با درمان آپنه خوابتان دارید، برای حل آن یا اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

تست خواب چیست؟

آپنه خواب چیست

روش پلی سومنوگرافی، که به نام تست خواب نیز شناخته می‌شود، آزمایشی است که برای تشخیص اختلالات خواب استفاده می‌شود. پلی سومنوگرافی امواج مغزی شما، میزان اکسیژن خون شما، ضربان قلب و تنفس، و همچنین حرکات چشم و پا را در طول تست ثبت می‌کند.

معمولا این تست در یک مرکز تخصصی انجام می شود، که در آن نوع بیماری و اختلال در طول خواب مشخص خواهد شد. در تست خواب هیچ‌گونه موجی وارد بدن شما نخواهد شد بلکه اطلاعات از طریق سنسور های پوستی دریافت خواهد شد.

فروشگاه تجهیزات پزشکی آزطب

آپنه خواب چیست

فروشگاه اینترنتی آزطب به عنوان مرجعی تخصصی در فروش تجهیزات پزشکی و حوزه سلامت، درنظر دارد تا برای افزایش رفاه حال مردم نظیر جامعه پزشکی ، محققین عرصه سلامت، مراکز بهداشتی-درمانی و دانشگاهی خدمات مدرن تر و مناسبتری درقالب بستر فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی فراهم نماید.

بیماران تنفسی که نارسایی های ریوی دارند می توانند کلیه تجهیزات پزشکی مورد نیاز خود نظیر دستگاه اکسیژن ساز، سی پپ ، بای پپ و ونتیلاتور را از فروشگاه اینترنتی آزطب (آدرس: www.azteb.com) خریداری کنند.

*راه های ارتباطی:

آدرس وب‌سایت: Azteb.Com

ایمیل آدرس: Info@Azteb.com

شماره تماس: ۲۶۲۴۱۲۵۹-۰۲۱ ، ۰۹۱۰۲۸۷۷۱۱۲

کانال تلگرام: @Azteb

تلگرام: @AztebSales

واتساپ: ۹۸۹۱۰۲۸۷۷۱۱۲+

بدون نظر

ورود