شخصیت شناسی ثروتمندان؛ ابرپولدارها چگونه آدم هایی هستند؟

شخصیت شناسی ثروتمندان؛ ابرپولدارها چگونه آدم هایی هستند؟

ابرپولدارها شاید به داشتن عادت های عجیب و غریب مشهور باشند، اما چندان روان رنجور نیستند. این نتیجه ی تحقیق روانشناختی ای است که بر روی ۴۳ فرد ابرپولدار از نقاط مختلف دنیا صورت گرفته.

راینر زیتلمان، محقق آلمانی، با ۴۳ کارآفرین و سرمایه گذار ابرپولدار دنیا با ثروت خالص دست کم ۱۱ میلیون دلار به مصاحبه پرداخت. زیتلمان در این مصاحبه ها از یک تست شخصیت شناسی ۵۰ سؤاله استفاده کرد که بر اساس نظریه پنج عاملی شخصیت (Five-Factor Theory of Personality) تهیه شده بود و نتایج این مصاحبه ها را برای استفاده در کتاب خودش به نام «نخبگان ثروت» (The Wealth Elite) مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

طبق نظریه پنج عاملی شخصیت که توسط پال کاستا و رابرت مک کری، روانشناسان حوزه ی شخصیت در مؤسسه ملی کهنسالی ایالات متحده آمریکا مطرح شد، ویژگی های شخصیتی هر فردی را بر اساس پنج عامل کلیدی می توان تعیین کرد: میزان روان رنجوری، وظیفه شناسی، برونگرایی، استقبال از تجربیات و تطابق پذیری.

به گفته ی زیتلمان ، او به این دلیل به سراغ این مدل رفت که در میان روانشناسان مکتب های مختلف از پذیرش بالایی برخوردار است.

نتایج به دست آمده از شرکت کنندگان ثروتمند تحقیق زیتلمان شباهت زیادی به ثروتمندترین کارآفرینان دنیا داشت، مسأله ای که البته زیتلمان را متعجب نساخت.

در ادامه به نتایج این تحقیق خواهیم پرداخت و می خواهیم ببینیم ابرپولدارها چه ویژگی های شخصیتی مشترکی دارند.

ویژگی های شخصیتی ثروتمندان

۱- ابرپولدارها چندان روان رنجور نیستند

ابرپولدارها از ثبات روانی بسیار بالایی برخوردارند.

همه ی ۴۳ ابرپولدار شرکت کننده در این تحقیق، در بخش روان رنجوری، در مقیاس ۰ تا ۴۰ (بالاترین حد روان رنجوری ۴۰ بود) امتیازی زیر ۱۹ دریافت کردند. پاسخ های آن ها از بالا بودن اعتماد به نفس و همینطور بالا بودن مقاومت آن ها در برابر ناامیدی حکایت داشت.

۲- عمده ویژگی شخصیتی ابرپولدارها، وظیفه شناس بودن آن ها است

افراد وظیفه شناس و با وجدان در خصوص تکمیل وظایف، معمولاً جزئی نگر و بسیار موشکاف هستند.

ابرپولدارها معمولاً هدف گرا هستند. عمده ی مصاحبه شونده ها اظهار داشتند که همیشه به قول شان عمل می کنند، ویژگی ای که به آن ها کمک کرده اعتماد شرکای تجاری خود و سرمایه گذاران را جلب کنند.

۳- بیشتر ثروتمندان شرکت کننده در مصاحبه برونگرا بودند

از میان ۴۳ ابرپولدار شرکت کننده در این تحقیق، ۲۹ نفر بسیار برونگرا بودند.

برونگرایی به آن ها این امکان را می دهد که بدون نگرانی و به راحتی دست به کار متفاوتی از دیگران بزنند و پای تصمیماتی که دیگران با آن ها مخالفند بایستند.

۴- ثروتمندان از تجربه های جدید بسیار استقبال می کنند

۲۸ نفر از شرکت کنندگان مصاحبه در دسته ی افرادی قرار می گرفتند که از تجربه های جدید بسیار استقبال می کنند. پاسخ های این افراد نشان می دهد آن ها از فکر کردن به اینکه ایده های جدید چگونه می توانند نتیجه بخش شوند لذت می برند و معتقدند افراد باید دائماً دامنه ی دانش خود را گسترش دهند.

۵- در میان کمرنگ ترین ویژگی های شخصیتی ابرپولدار ها، تطابق پذیری جایگاه دوم را دارد

روان رنجوری تنها ویژگی در ابرپولدارها است که کمرنگ تر از تطابق پذیری است.

در تست ها معلوم شد ویژگی سازگاری یا تطابق پذیری در ۹ نفر از شرکت کنندگان کمرنگ و در ۱۳ نفر آن ها نیمه پررنگ بود. به گفته ی زیتلمان، او انتظار داشت تعداد به مراتب بیشتری از مصاحبه شونده ها در این دسته بندی ها قرار گیرند، چون نتایج تحقیقات دیگر از وجود ارتباط میان ویژگی ضد و مخالف بودن با موفقیت در حوزه ی کارآفرینی حکایت داشت.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • حسین تیر ۱۰, ۱۴۰۰

    این مال جایی که مردم با زحمت پول در می آورند نه با رانت و دزدی

  • مستردیسک دی ۱۹, ۱۴۰۰

    جالب بود
    فقط در مقاله اشاره نشده بود که این آمار مربوط به کدوم کشور هست؟