کوچک‌های بزرگ؛ «گرتا تونبرگ» و ۱۱ شخصیت نوجوان دیگری که دنیا را تغییر دادند

کوچک‌های بزرگ؛ «گرتا تونبرگ» و ۱۱ شخصیت نوجوان دیگری که دنیا را تغییر دادند

با تنها ۱۶ سال سن، گرتا تونبرگ (Greta Thunberg)، فعال مدنی سوئدی، خیلی زود با تلاش های خستگی ناپذیرش برای مقابله با تغییرات اقلیمی الهام بخش جهانیان شده و موجی از یک کمپین ظاهراً غیرقابل توقیف برای مجاب کردن رهبران جهان به جدی گرفتن این فاجعه به راه انداخته است. همین پارسال بود که تونبرگ این جنبش را به نام «جمعه ها برای آینده» (Fridays for Future) راه اندازی کرد و امسال در سازمان ملل حضور یافته و به رهبران جهان هشدار داد.

با تنها 16 سال سن، گرتا تونبرگ (Greta Thunberg)، فعال مدنی سوئدی، خیلی زود با تلاش های خستگی ناپذیرش برای مقابله با تغییرات اقلیمی الهام بخش جهانیان شده و موجی از یک کمپین ظاهراً غیرقابل توقیف برای مجاب کردن رهبران جهان به جدی گرفتن این فاجعه به راه انداخته است.

هر روز جمعه، در حالی که دیگر دانش آموزان نوجوان جهان در کلاس های درسشان می نشستند، تونبرگ در بیرون از پارلمان سوئد می نشست تا آگاهی عمومی در مورد خطر تغییرات اقلیمی را افزایش دهد.جنبش او به سرعت فراگیر شد و بزودی دانش آموزان سراسر جهان به کمپین او پیوستند. هفته گذشته، این تلاش ها به نقطه عطف خود رسید جایی که ۴ میلیون نفر در سراسر جهان به کمپین او پیوستند تا رهبران جهان را به اقدامی موثر و عملی در مقابله با تغییرات اقلیمی فرا بخوانند.

با تنها 16 سال سن، گرتا تونبرگ (Greta Thunberg)، فعال مدنی سوئدی، خیلی زود با تلاش های خستگی ناپذیرش برای مقابله با تغییرات اقلیمی الهام بخش جهانیان شده و موجی از یک کمپین ظاهراً غیرقابل توقیف برای مجاب کردن رهبران جهان به جدی گرفتن این فاجعه به راه انداخته است.

گرتا تونبرگ تازه ترین اعجوبه جوانی است که تا قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی در حال تغییر دادن دنیاست. از فیزیکدانان جوان تا هنرمندان پرامید و ریاضیدانان نابغه، در ادامه شما را با ۱۱ نوجوان شجاع، باهوش و خلاق آشنا خواهیم کرد که تاثیری ماندگار بر جهان گذاشتند.

۱- انریکو فرمی

انریکو فرمی، فیزیکدان ایتالیایی (۱۹۵۴-۱۹۰۱ میلادی) که او را پدر بمب اتم می شناسند، در سال ۱۹۳۸ جایزه نوبل فیزیک را از آنِ خود کرد و در ادامه اولین واکنش زنجیره ای اتمی کنترل شده را انجام داد. علاقه او به ریاضیات و فیزیک ظاهراً در اثر یک تراژدی شخصی تهییج شد. بعد از مرگ برادر فرمی در سن ۱۴ سالگی که انریکو بسیار او را دوست داشت، والدینش او را تشویق کردند که در رشته مورد علاقه برادرش تحصیل کند. بدین ترتیب بود که انریکو به علوم ترجبی علاقه پیدا کرده و شروع به انجام آزمایشات مختلف کرد. در یک مورد، فرمی و یکی از دوستان نوجوانش چگالی دقیق آب آشامیدنی شهر رم را اندازه گیری کردند. در سن ۱۷ سالگی، دانشگاه اسکولا نورماله سوپریوره در شهر پیزا، جایگاهی قابل توجه را به او پیشنهاد کرد. اطلاعات و نبوغ فرمی چنان هیئت تایید کننده پذیرش را تحت تاثیر قرار داد که به صورت مستقیم او را به وارد برنامه پزشکی کردند.

۲- ملاله یوسف زی

ملاله یوسف زی، فعال مدنی پاکستانی (-۱۹۹۷ میلادی) است که بیشتر به خاطر تلاش هایش در زمینه حق تحصیل زنان و دختران کشورهای در حال توسعه شناخته می شود. پدر ملاله که معلم مدرسه وی بود، او را تشویق کرد که درس بخواند، علیرغم قوانین سختگیرانه و سرکوبگرانه ای که طالبان برای تحصیل زنان ایجاد کرده بودند. در سال ۲۰۱۲ یک مرد مسلح عضو طالبان که صورتش را پوشانده بود، ملاله را تعقیب کرده، سوار اتوبوس مدرسه او شد و در ادامه به سمت چپ سر او شلیک کرد. اما ملاله زنده ماند. دنیا نظاره گر درمان او بوده و شجاعتش را ستود. در سال ۲۰۱۴، ملاله یوسف زی در سن ۱۷ سالگی به جوان ترین برنده جایزه صلح نوبل تبدیل شد. او اکنون دانشجوی رشته سیاست، فلسفه و اقتصاد در دانشگاه آکسفورد است و به مبارزه برای اطمینان از محقق شدن حقوق دختران جوان در سراسر جهان ادامه می دهد.

۳- وولفگانگ آمادئوس موتزارت

ولفگانگ آمادئوس موتزارت (۱۷۹۱-۱۷۵۶ میلادی) در همان سنین پایین در ژانرهای موسیقی بسیاری به درجه استادی رسید به نحوی که به عنوان یکی از بزرگ ترین آهنگسازان تاریخ غرب شناخته می شود. اپراها، سمفونی ها و سوناتاهایش میلیون ها نفر را در سراسر جهان به وجد آورده است. در سن تنها ۳ سالگی بود که موتزارت شروع به نواختن هارپسی کورد (آلتی موسیقی شبیه چنگ و پیانو) کرده و در سن ۵ سالگی اولین قطعه موسیقی کوتاه خود را نوشته و آهنگسازی کرد. پدر موتزارت به سرعت متوجه استعداد نابغه گونه پسرش شده و او را به سفری در سراسر اروپا برد و این نابغه ۶ ساله را به بسیاری از موسیقیدانان و فیلسوفان مشهور آن دوران معرفی کرد. در سن ۱۳ سالگی، موتزارت در اغلب ژانرهای موسیقایی آن زمان اروپا به درجه کمال رسیده بود.

۴- استیوی واندر

استیوی واندر (-۱۹۵۰ میلادی)، نابغه دنیای موسیقی، را به خاطر کلاسیک های «Superstition»، «My Cherie Amour» و «Higher Ground» می شناسند، مردی که جایگاه خود را به عنوان یک چهره پیشرو در موسیقی جهان تثبیت کرده است. او نابینا به دنیا آمد و از همان کودکی علاقه ای شدید به موسیقی پیدا کرد و البته استعداد دورنی اش در موسیقی را نیز نشان داد. در سن ۸ سالگی، واندر در نواختن چند آلت موسیقی به حد کمال رسید؛ از جمله پیانو، گیتار، هارمونیکا، درام و ارگ. وقتی واندر ۱۲ ساله بود اولین آهنگش را ضبط کرد و در ۱۶ سالگی آهنگ «Uptight (Everything’s Alright)» را منتشر کرده و کار مشترک مشهورش با اسموکی رابینسون، «Tears of a Clown»، را ساخت.

۵- بلز پاسکال

بلز پاسکال (۱۶۶۲-۱۶۲۳ میلادی) بیشتر به خاطر کارهایش در حوزه فیزیک، ریاضی و فلسفه شناخته می شود. علاقه او به علم در سنین کودکی شروع شد. در کودکی، پاسکال استعداد خود در ریاضیات را به رخ کشیده و در سن تنها ۱۷ سالگی یک دانشنامه تحسین شده در مورد مباحث مخروطی با عنوان «مقاله ای در مورد مخروطی ها» نوشت. هوش و استعداد پاسکال باعث شگفتی دانشمندان و فیلسوفان آن زمان مانند رنه دکارت شد که این پسربچه را زیر پر و بال خود گرفت. او رامخترع اولین ماشین حساب دیجیتالی می شناسند و بیشتر به خاطر تئوری های پیشروش در زمینه فشار و آمار شناخته می شود.

۶- آنه فرانک

در دوران کوتاه زندگی اش، آنه فرانک (۱۹۴۵-۱۹۲۹ میلادی) تاثیری ماندگار از خود در جهان برجای گذاشت. روزنگاری های او در مورد مخفی شدن در طول جنگ جهانی دوم الهام بخش میلیون ها نفر در سراسر جهان شد. فرانک و خانواده یهودی‌اش قبل از جنگ جهانی دوم برای فرار از حکومت نازی ها از آلمان به هلند فرار کردند اما شوربختانه انگار قرار نبود بتوانند از دست نازی ها خلاص شوند. در سال ۱۹۴۰ آلمان نازی به هلندحمله کرده و محدودیت های زیادی را برای یهودیان ایجاد کرد. بعد از این که خواهر آنه، مارگو، به کمپ کار اجباری فرا خوانده شد، کل خانواده مخفی شدند.

به مدت دو سال، این خانواده و چهار نفر دیگر در یک اتاق کوچک اضافه شده به محل کار سابق پدر فرانک پنهان شدند. در روز تولد سیزده سالگی آنه، یک دفترچه خاطرات به او هدیه داده شد و از آن زمان بود که آنه شروع به ثبت گاه و بیگاه اتفاقات و سرگذشت روزانه خود کرد. در سال ۱۹۴۴، نازی ها این خانواده را پیدا کرده و آن ها را به کمپ مرگ آشوویتز-بیرکنائو فرستادند. بعد از انتقال به اردوگاه برگن-بلسن، آنه به دلیل ابتلا به بیماری تیفوس درگذشت اما جملات و حرف های او هنوز زنده اند.

۷- پابلو پیکاسو

پابلو پیکاسو (۱۹۷۳-۱۸۸۱ میلادی) یک نقاش، مجسمه ساز و گراور ساز اسپانیایی بود که به خاطر آثار رنگارنگ و پرزرق و برقش شناخته می شود. او همراه با ژرژ براک به عنوان مبدعان سبک هنری کوبیسم شناخته می شوند. پیکاسو نیز در همان کودکی استعداد خود در هنر را به نمایش گذاشت. پدرش که در رشته طراحی و نقاشی استاد بود، استعداد او را کشف کرده و او را تشویق به ادامه این مسیر هنری کرد. در سن ۸ سالگی بود که پیکاسو اولین اثر هنری خود، «گاوباز» (۱۸۹۰)، را تکمیل کرد.

در سن ۱۴ سالگی، پیکاسو در مدرسه هنری مشهور شهر بارسلون با نام اسکولا د لا لوتیا پذیرفته شده بود. وی در سال ۱۸۹۷ و در سن ۱۵ سالگی تابلو «علم و نیکوکاری» را خلق کرد که در آن پدرش را در قالب یک پزشک به تصویر کشیده است. پیکاسو دوران نوجوانی و جوانی اش را به مطالعه و نقاشی کردن گذراند تا این که در سال ۱۹۰۴ به منظور پیوستن به صحنه هنری پاریس به پاریس نقل مکان کرد. در پاریس نیز استعداد او همچنان شکوفا شده و بدین ترتیب پیکاسو به یکی از سرشناس ترین هنرمندان قرن بیستم تبدیل شد.

۸- جک آندراکا

در سن ۱۵ سالگی، جک آندراکا (-۱۹۹۷ میلادی) یک روش ارزان قیمت برای تست سرطان پانکراس ابداع کرد، یک تکه کاغذ مدرج که برای تحلیل قطرات کوچک خون به کار گرفته می شد. اگر چه این ابداع بسیار اولیه بود و نیاز به توسعه و تحقیق بیشتر داشت اما محققان را تحت تاثیر خلاقیت و هوش آندراکا قرار داد. او قبل از این که به سن ۱۶ سالگی برسد جوایز متعددی در زمینه اختراعات حوزه مهندسی و پزشکی بدست آورد.

۹- شاکونتالا دوی

شاکونتالا دوی (۲۰۱۳-۱۹۲۹ میلادی) در بنگلور، هند به دنیا آمده و خیلی زود علاقه و استعداد خود در کار با اعداد را نشان داد. پدر او یک هنرمند سیرک بود هنگام کارت بازی متوجه استعداد شاکونتالا به اعداد شده و او را به ریاضیدانان و دیگر چهره های علمی هند معرفی کرد. بدین ترتیب این دختر بچه خیلی زود عنوان «کامپیوتر انسانی» به خود گرفته و همراه با پدرش به سفر در هند و سراسر جهان پرداخت. دوی می توانست روز و هفته برای هر اتفاق مهمی در تاریخ را بازگو کرده و در کسری از ثانیه ریشه مکعب (ریشه سوم) را محاسبه می کرد. در سال ۱۹۸۰، او توانست حاصلضرب دو عدد ۱۳ رقمی را سریع تر از هر کس دیگری بدست آورد که باعث شد رکورد گینس در این زمینه به نام او ثبت شود.

۱۰- لوئی بریل

لوئی بریل (۱۸۵۲-۱۸۰۹ میلادی) مخترعی بود که زندگی میلیون ها نفر در جهان را با اختراع نوع جدیدی از ارتباط برای نابینایان تغییر داد. در سن ۳ سالگی، بریل در حالی که در مغازه پدرش در حال بازی بود در اثر برخورد وسایل بازی اش با چشم راستش، از این ناحیه آسیب دیده و در نهایت این آسیب باعث شد وی بینایی هر دو چشمش را از دست بدهد. در ادامه بریل شروع به تحصیل در مدرسه جوانان نابینا در پاریس کرده و خیلی زود روش های جدیدی برای ارتباط برقرار کردن نابینایان ابداع کرد. در سن ۱۵ سالگی، تحت تاثیر آثار چارلز باربیه، که در زمینه استفاده از نقاط برجسته برای ارتباط برقرار کردن پیشگام بود، بریل سیستم نوشتن خود (همراه با دستگاه چاپ آن) که در آن ۶ نقطه کوچک و برجسته در اشکال مختلف برای کلمات متفاوت به کار گرفته می شد توسعه داد. او بعدها از این سیستم برای استفاده در موسیقی نیز استفاده کرده و چندین کتاب مهم را با استفاده از این زبان جدید ترجمه کرد.

۱۱- فیلو فارنسوورث

اگر شما ده ساعت متوالی سریال «بریکینگ بد» را تماشا کرده و از آن لذت می برید، باید از مخترعی به نام فیلو فارنسوورث (۱۹۷۱-۱۹۰۶ میلادی) به این خاطر تشکر کنید. او را یکی از مخترعات و ابداع گران تلویزیون های مدرن می دانند. از سن کودکی، فارنسوورث به علم علاقه داشت و به طور ویژه نظرش به سمت مهندسی مکانیک و موتورها جلب شد به نحوی که در همان کودکی بسیاری از وسایل مکانیکی خانه را به سیستم های الکتریکی تبدیل کرد. در سن ۱۵ سالگی، فیلو نوجوان به مشهورترین اختراع خود را انجام داد: تلویزیون الکتریکی. از دیگر اختراعات فارنسوورث می توان به سیستم کنترل ترافیک هوایی، تلسکوپ مادون قرمز، سیستم نگهداری از نوزاد پس از تولد (سیستمی برای گرم نگه داشتن نوزادان) و میکروسکوپ های الکترونی اولیه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: گرتا تونبرگ ۱۶ ساله چطور به چهره جنبش تغییرات آب و هوایی تبدیل شد؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • صمد جعفری مهر ۸, ۱۳۹۸

    غربی ها که با رسانه هاشون افکار عمومی رو کنترل می کنن، آدم هایی که میپسندند رو بولد می کنن، کلی آدم هستن که صد برابر ملاله و این کوچولوی تو تصویر شاخص تون فعالیت انجام دادن اما چون رسانه و دوربین و مجمع سازمان مللی اطرافشون نبوده اسمشون گمنام مونده و دفن شده. اما بنده هنوزم طرفدار مقالات شما هستم آقای پناهی.

    • حسین علی پناهی مهر ۸, ۱۳۹۸

      با سلام خدمت شما دوست عزیز، در اینکه برخی با کمک رسانه ها بولد می شن شکی نیست و یک موضوع جهان شموله ولی افرادی که ازشون نام بردیم بیشترشون مخترع و دانشمند یا هنرمند بودن و در دوران کودکی شون کارای خارق العاده ای انجام دادن.جدای از هیاهوی تونبرگ هم اصل خواسته و هدفش قابل احترام و حیاتیه. از لطف شما به خودم و مجموعه روزیاتو هم سپاسگزارم.