وضعیت لب ها چه نکاتی را درباره سلامتی ما آشکار می کند؟

وضعیت لب ها چه نکاتی را درباره سلامتی ما آشکار می کند؟

لب های ما بیشتر از یک میلیون پایانه ی عصبی در خود دارند و در مقایسه با نوک انگشتان از حساسیت بیشتری برخوردارند. لب ها به مراقبت ویژه ای هم نیاز دارند. آن ها گاهی می توانند ما را از وجود مشکلات جدی ای در بدن خود آگاه کنند. در ادامه به ۸ نکته ای می پردازیم که لب های ما در مورد سلامتی ما آشکار می کنند.

۱- ترک خوردن گوشه ی لب ها

وضعیت لب ها

وقتی بزاق دهان در گوشه ی لب ها باقی بماند، پوست را خشک می کند و این مسأله باعث ترک خوردن پوست می شود. شاید لب هایتان را زیاد زبان می زنید و گرما و رطوبت گوشه ی دهان شرایط مناسبی برای بروز عفونت ایجاد کرده باشد.

عفوت، عمده دلیل این ترک ها است. اگر زیاد دچار این مشکل می شوید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

۲- خشک شدن و ترک خوردن لب ها

خشکی لب ها می تواند نشان دهنده کم بودن آب بدن باشد. یک علت دیگر این مسأله هم می تواند وضعیت آب و هوا یا اضطراب باشد. در این صورت، آب بیشتری بنوشید و از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.

ترک خوردن لب ها می تواند به دلیل آلرژی هم باشد. دقت کنید که نشانه های دیگری هم مثل خارش دارید یا نه.

۳- ظاهر شدن برآمدگی هایی روی لب ها

این برآمدگی های روی لب ها می توانند دردناک یا آزاردهنده باشند، اما در اغلب مواد بی خطر هستند و بدون درمان خاصی می توانند از بین بروند.

این برآمدگی ها می توانند در واقع یک جراحت باشند که مثلاً بعد از تزریق اسید هیالورونیک به وجود آمده است. واکنش به مواد غذایی هم ممکن است باعث به وجود آمدن این برآمدگی ها شود.

یک علت شایع این برآمدگی ها، عفونت ویروسی ای مثل هرپس است که به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

۴- قرمز شدن دور لب ها

یکی از عمده دلایل ظاهر شدن یک حلقه ی قرمز رنگ دور دهان، درماتیت (التهاب پوستی) ناشی از عادت لیس زدن لب ها است. لیس زدن مکرر لب ها باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست دور لب ها می شود و آن را قرمز و دچار خارش می کند.

استفاده از مرطوب کننده های ساده و همینطور ترک عادت لیس زدن دور لب ها می تواند مشکل را حل کند.

۵- چروک شدن بالای لب ها

اگر متوجه شده اید که روی لب بالایتان چین و چروک های زیادی ظاهر شده، این مسأله هم می تواند علت جسمی داشته باشد و هم علت روانی.

به عادت های بد خود، مثل استفاده ی زیاد از نی برای خوردن نوشیدنی یا افراط در سیگار کشیدن به دلیل اضطراب، توجه داشته باشید.

۶- تغییر رنگ لب ها

آبی شدن لب ها می تواند نشان دهنده ی کمبود اکسیژن در جریان خون باشد. این نشانه را ممکن است در انگشتان دست و پا هم داشته باشید.

سفید یا رنگ پریده شدن لب ها می تواند نشانه ی کم خونی باشد که به مراقبت پزشکی نیاز دارد. علاوه بر این، ممکن است علت این مسأله کمبود قند خون، اختلال در گردش خون یا کمبود ویتامین باشد.

۷- ورم کردن لب ها

ورم لب ها می تواند نشانه ی یک واکنش آلرژیک باشد. اگر متوجه شده اید هر بار که از ماده ی آرایشی خاصی استفاده می کنید، لب هایتان بزرگ تر می شود، دیگر از آن ماده ی آرایشی استفاده نکنید.

اگر لب هایتان طی مدت کوتاهی بزرگ تر و بزرگ تر شدند، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

۸- ظاهر شدن نقاطی سیاه رنگ روی لب ها

این مسأله می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که به آن ها نباید بی اعتنا باشید. بهترین روش برای تشخیص علت اصلی، مراجعه به پزشک است.

هایپرپیگمنتیشن (افزایش غیر عادی رنگدانه های پوست) یک بیماری شایع است که می تواند باعث به وجود آمدن تکه هایی قهوه ای رنگ روی پوست شود. شاید متوجه شده باشید که این لکه ها نه فقط روی لب ها بلکه روی گونه ها، بینی و پیشانی تان هم ظاهر شده اند.

این لکه ها می توانند لکه های ناشی از آفتاب هم باشند. در اینصورت این لکه ها بیشتر از اینکه قابل مشاهده باشند، آن ها را از روی پوست تان احساس خواهید کرد چون حالتی برآمده پیدا می کنند. اگر لکه ها پیش سرطانی باشند، باید فوراً درمان را شروع کنید.

علاوه بر این ها ممکن است علت ظاهر شدن این لکه ها این باشد که بدن شما بیش از اندازه از مواد غذایی مصرفی تان آهن جذب می کند.

منبع: brightside
دیجیاتو
بدون نظر

ورود