جامعه شناسی خودمانی تتلو و بهادر وحشی‌ها؛ گیلتی پلیژرهای اینستاگرامی!

مسدود شدن مجدد صفحه اینستاگرام تتلو بخاطر محتوای مستهجن

جامعه شناسی خودمانی تتلو و بهادر وحشی‌ها؛ گیلتی پلیژرهای اینستاگرامی!

تتلو یا همان امیر حسین مقصود لو یا «تتل» خان بعضی ها! که حماسه ساز ترانه «بغ بغو» در سال ۹۵ بود، ، پس از حذف از اینستاگرام به دلیل اهانت به بانوان، دوباره با اکانت دیگری ظاهر شد و این بار به عنوان شهروندی در خارج از کشور، به اینستاگرام برگشت و خیلی زود هم تیک آبی گرفت. او بیش از ۵۰ ویدیو در چند ماه اخیر منتشر کرد که بازتاب های گسترده ای پیدا کرد.

اینستاگرام برای دومین بار، صفحه تتلو را بخاطر انتشار ویدیوهایی حاوی محتوایی خلاف قوانین این شبکه اجتماعی، مسدود کرد و صفحه او اکنون از دسترس خارج است. تتلو ساعتی پیش در تلگرامش، به مسدود شدن مجدد صفحه اش اعتراض کرد. ویدیوهای منتشر شده تتلو، حاوی موضوعات جنسی و نقض قوانین اینستاگرام که در بخش TERMS & CONDITIONS آمده تشخیص داده شد.

تتلو با شکل و شمایل عجیب تر از قبل و با همان ادبیات مبتذل و چاله میدونی که معجونی از بی هویتی و ادبیات سخیف و اهانت به جنسیت و قومیت است به اینستا بازگشت و شماری از پست هایش، رکورد دار شد. ویدیویی او چندی پیش منتشر کرده و از طرفدارانش خواست که کامنت بزنند تا رکورد بزند. ویدیو، ۸ میلیون بار دیده شد و بیش از ۱۸ میلیون کامنت دریافت کرد تا رکورد پر کامنت ترین پست اینستاگرام در سال ۲۰۱۹ میلادی شکسته شود.

تتلو در اینستاگرام جدیدش، ۲ میلیون فالور دارد و ۵۴ صفحه را نیز دنبال می کند. خیلی ها دوست دارند بدانند که تتل محبوب آنها! ، فالوئر چه صفحه ای است و چه مطالب را لایک و کامنت می کند. پست هایش، معمولا ۱ میلیون بازدید دارد و حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار کامنت. برخی از مخاطبان صفحه او، صفحه تتلو را در اینستاگرام فالو نکرده و هر از گاهی برای اطلاع از فرمایشات و پست های این شخص، به صفحه او می روند و ویدویی را مشاهده کرده و بدون لایک و کامنت و فالویی، صفحه وی را ترک می کنند.

حتما ببینید: ۲۰ پیج و آی دی شاخ های اینستاگرام ایرانیان

تتلو

مثل بعضی از طرفدارای خاموش بهادر وحشی پر رو یا دیگر شاخ های اینستاگرام ایرانیان که این روزها، شمارشان از هزارگان هم گذر کرده است. به نظر می رسد،‌ ساشا سبحانی، تتلو و بهادر وحشی قمار باز، گیلتی پلیژر (guilty pleasure) خیلی ها هستند. طرفداران خاموشی که از لایک صفحه این چهره های متبذل اینستاگرام، هراس دارند تا مورد عتاب دوستان و آشنایانشان قرار بگیرند!

این سوال مطرح است که چرا میلیون ها هموطن که شمار قابل توجهی از آن ها نیز بچه مدرسه ای و نوجوانان زیر ۱۵ سال نیستند، مشتاقانه هوادار این چهره جنجالی اینستاگرام هستند عاشقانه به دنبال برنامه ها و موسیقی ها و کلام و گفتار و سبک زندگی او هستند؟ آیا تلاش تتلو برای دیده شدن به هر قیمتی و به هر روشی، طرفدارانش را زیاد کرده یا بی توجهی تتلو به هنجارها و سنت های ایرانیان و باورهای عجیب وغریب و شمایل اعتراضی است، او را محبوب گیلتی پلیژر عده ای کرده است؟

به نظر می رسد رفتارهای این شخص هم با بی‌توجهی به هنجارها، سنت‌ها، ‏باورها و اخلاقیات همراه است. این خودش باعث محبوبیت می‌شود. این مهمترین ‏نکته‌ای است که باعث جلب توجه کاربران اینستاگرام به چنین شخصیت های اینستاگرامی می‌شود؛ همین هنجارشکنی. البته آن‌چه درباره‌اش می‌گویند ‏این است که موسیقی او هم، با سن نوجوانان و جوانان مناسبت دارد و در جشن‌ها و محافل جوانانه ‏مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر مروری به ادبیات کامنت هایی که زیر پست های تتلو زده می شود داشته باشیم، شاهد فرهنگ نوشتاری خاص در ادبیات طرفداران تنلو هستیم که گاها با ادبیات رکیک، از وی حمایت می کنند و به تمجید موسیقی او می پردازند! ادبیاتی که صرفا متعلق به نوجوانان یا افرادی با سطح سواد پنجم ابتدایی نیست و در میان کامنت زن ها، دکتر و مهندس و نویسنده و ورزشکار و دانشجو هم دیده می شود.

به نظر می رسد، داستان تتلوها و بهادر وحشی ها را باید به عنوان یک واقعیت در فضای مجازی پذیرفت و دانشجویان جامعه شناسی و سایبر سایکولوژی، به ریشه یابی علت های اشتیاق بخشی از کاربران در سطوح مختلف فرهنگی و سنی به دنبال کردن چنین افرادی در شبکه های اجتماعی بپردازند تا رهیافت های حاصله، ما را به درک بهتر سبک زندگی دیجیتالی مردمان روزگار ما یاری دهد.

تتلوها و بهادر وحشی ها نشان می هند که برای شاخ شدن و دیده شدن در فضای مجازی، کار سختی پیش روی مشتاقان این حرفه نیست. فقط متفاوت باشید. همین کفایت می کند! این درس بزرگی برای توسعه برند (branding) شرکت ها و موسسات در حوزه بازاریابی دیجیتالی است.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲ نظر

ورود

  • Mr. Nobody مهر ۱۲, ۱۳۹۸

    سلام
    ممنون از مقاله
    در خصوص متنی که نوشتید حقیقتش من پیجی در شبکه های اجتماعی ندارم و واقعا برام قابل هضم نیست چرا بعضی ها وقتشون رو اصلا پای اینستا میزارن ولی یه چیزی رو خوب فهمیدم. ما ایرانی ها شعوراستفاده از یسری چیزها رو نداریم.بحث سر فرهنگ نیست هممون میدونیم در حین رانندگی حق تقدم با کی هست یا توی شبکه های مجازی استفاده از واژگان رکیک جایز نیست اینا ربطی به فرهنگ نداره که اپدیت و بروز رسانی نشده. ببخشید اینو میگم کسی بدل نگیره خودمو هم همین دسته میدونم ولی ماها شعور استفاده رو نداریم. شعورشو نداریم که بهم فحش میدیم یکی حرفی میزنه خلاف اون حرف زودی میخوایم بپریم به طرف. شعور نداریم کسایی رو داریم فالو میکنیم که اصلا ارزش نداره نگاهشونم کرد. شد یکیمون بریم فالورر یه نویسنده بشیم؟ شد بریم فالور یه دانشمندی بشیم تا حداقل ازش حقیقت زندگی کردن رو یاد بگیریم؟ نمی دونم شعور اکتسابی هست یا ذاتی شایدم جفتش ولی یه چی رو مطمینم ما ایرانی ها از این قضیه بی دریغیم. خارجی ها هم همینند کسی مثل آریانا گرانده یا خواهران کارداشیان ها که فالورهاشون اینقدر هستند ولی من بحثم سر همزبان هامه.
    حداقل هرکاری میخوایم بکنیم اونقدر شعور داشته باشیم که بهم فحش ندیم.
    واقعا برای من قابل هضم نیست کسی که جریتشو نداره به یکی اسم یه حیونی بگه توی ایسنتا فحش هایی میده که حق ثبت مالکیت باید بهش بدن.
    از ماست که برماست که یکی میشه تتلو فالورهاش میشن تتلیتی. از ماست که بر ماست که یکی استاد خطاب میشه.
    از ماست که برماست…..
    موفق باشید.