روی خط شایسته‌سالاری: حکم عجیب رئیس جمهور برای همسر حداد عادل

آشنایی با موسسات فرهنگی و تجاری طیبه ماهروزاده

روی خط شایسته‌سالاری: حکم عجیب رئیس جمهور برای همسر حداد عادل

طیبه ماهروزاده ، همسر دکتر غلامعلی حدادعادل، با حکم حسن روحانی، عضو جدید شورای عالی آموزش و پرورش ایران شد. این برای چندمین بار در چند ماه اخیر است که دولت، احکام عجیبی برای چهره های نزدیک به خود که تجربه و تحصیلات کافی با حکم مربوطه ندارند، صادر می کند.

هفته پیش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنگوی وزارت امور خارجه را به عنوان عضو شورای عالی سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر منصوب کرد. پیش از آن، کامبیز مهدی زاده فرساد (داماد رئیس جمهور)، به ریاست کارگروهی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منصوب شد. همین فرد سال پیش با حکم وزیر صمت، معاون این وزارتخانه شده بود که با اعتراض گسترده رسانه ها وافکار عمومی ، مجبور به استعفا شد.

اردیبهشت سال نود و هفت، پسر ۳۲ ساله باجناق دکتر غلامعلی حدادعادل ( علی فروغی ) که سابقه فعالیت در بسیج رسانه ملی را در کارنامه داشت، به مدیریت شبکه ۳ سیما منصوب شد. حکم جدید رئیس جمهور برای همسر دکتر غلامعلی حداد عادل (رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی و رئیس سابق مجلس)، نشان می دهد که رئیس دولت تدبیر و امید، همچنان به نام ها در عزل و نصب ها، توجه زیادی دارد و این را در ترکیب هیات دولت اول و دوم ایشان که چهره های مطرح دهه شصت و هفتاد هستند، می توان دریافت.

حسن نوروزی، نماینده مجلس درباره ارتباط مقام های عالی و بستگانشان با خارج از کشور گفته بود که مقام های تصمیم گیرنده نباید با خارج ارتباط داشته باشند. به طور مثال وزارت اطلاعات، داماد حداد عادل را که در ژاپن و آمریکا تحصیل کرده و فرزندش هم در خارج به دنیا آمده، برای دریافت پست حکومتی تایید نکرد.

انتصاب همسر دکتر غلامعلی حدادعادل در ترکیب شورای عالی آموزش و پرورش ایران که یکی از مهم ترین ارکان سیاست گذاری و تصمیم گیری برای نظام آموزش و پرورش کشور است نشان می دهد که همچنان شایسته سالاری در ایران، در هاله از ای ابهام بوده و کشور در مسیر قحط الرجال حرکت می کند.

خانم دکتر سیما فردوسی، کارشناس و روانشناس معروف سیما در دهه شصت و هفتاد در کنار طیبه ماهرو زاده و مریم رنگ آمیز، ۳ بانویی هستند که حسن روحانی، آن ها را به عضویت شورای عالی آموزش و پرورش ایران در مهر ۹۸ منصوب کرده است. این افراد تا سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، عضو این شورا خواهند بود.

انتخاب آقا و خانم حدادعادل در این شورا نشان می دهد که انتصابات حتی در منصب های آموزشی و علمی در ایران، رنگ و بوی سیاسی دارد و با آرمان های شایسته سالاری، جوان گرایی و تکریم نخبگان، همچنان فاصله دارد. بدنه تصمیم گیری و اجرایی کشور، میانگین سنی بالایی دارد و متاسفانه، حضور جوانان نخبه با تفکر قرن بیست و یکمی در ان کم تر دیده می شود. نتیجه این تفکر سنتی، اهتمام گسترده دانش اموختگان و نخبگان به مهاجرت و خروج دائمی از ایران است که از سالهای اول دولت تدبیر وامید، روند صعودی به خود گرفته است.

درباره طیبه ماهرو زاده

طیبه ماهرو زاده، همسر آقای حدادعادل،دکترای فلسفه تعلیم و تربیب داشته و پیش تر، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بود و مدیریت پژوهشکده مطالعات زنان دانشگاه الزهرا را در کارنامه دارد. او دبیرستان دخترانه فرهنگ که مخصوص دانش اموزان علوم انسانی است را تاسیس کرد.

طبق روزنامه رسمی به شماره ۱۷۰۷۲ مورخ پانزدهم مهر ماه سال هشتاد و دو، طیبه ماهروزاده ، عضو موسسه انجمن ایرانی تعلیم و تربیت شد.

طیبه ماهروزاده
آگهی موسسه مهر فرهنگ

طبق روزنامه رسمی به شماره ۱۸۶۸۲ مورخ ششم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸، دکتر حداد عادل و طیبه ماهروزاده ، به ریاست هیات مدیره و مدیرعامل موسسه غیر انتفاعی مهر فرهنگ به شماره ثبت ۸۵۲۵ انتخاب می شوند و پسر ان ها (فرید الدین حداد عادل)، در کنار حیبب اله طالب، عضو هیات مدیره می شوند.

انتظار می رود که دولت بعدی در عصر ایران ۱۴۰۰، انتصاب های مبتنی بر شایسته سالاری، جوان گرایی و پرهیز از روابط سیاسی و جناحی را در دستور کار عزل و نصب ها قرار دهد تا استفاده از نیروهای جوان و نخبه، موتور محرک کشور به سمت چشم اندازهای توسعه و پیشرفت ایران در قرن بیست و یکم باشد. فراموش نکنیم که محصول شوراهای عالی در ایران در ۴۰ سال اخیر، همین وضعیت آموزش وپرورشی است که میبینیم. اگر راضی هستیم از وضع موجود، با همین فرمان حرکت کنیم!

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود