۷ ترفندی که ما را وادار به انجام خواسته های دیگران می کند

۷ ترفندی که ما را وادار به انجام خواسته های دیگران می کند

تا به حال برایتان پیش آمده یکباره به خودتان بیایید و متوجه شوید چیزی خریده اید که چندین و چندتای دیگر مثلش را دارید و واقعاً هم هیچ احتیاجی به آن ندارید؟ یا اینکه به جای آنکه همراه دوستان تان به سینما بروید، در خانه مانده اید و از بچه ی همسایه تان مراقبت می کنید؟ احتمالاً دلیلش آن است که متوجه نشده اید دیگران گاهی ما را فریب می دهند تا به خواسته ی خودشان برسند. در ادامه با ترفندهایی آشنا خواهیم شد که دیگران از آن ها برای وادار کردن ما به قبول خواسته هایشان استفاده می کنند.

۱- «اما همه ی دوستانت همین کار را می کنند.»

وادار کردن دیگران به خرید چیزی که به آن نیاز ندارند، خود یک علم محسوب می شود. فروشنده ها اغلب به ظاهر و طبقه ی اجتماعی مشتریان دقت می کنند. به همین دلیل اگر مثلاً یک دانشجو، مادری شاغل یا زنی خانه دار باشید، به شما می گویند که همه ی افراد مشابه شما چنین چیزهایی می خرند.

تبلیغات اینستاگرامی هم به همین شکل عمل می کنند. شما در اینستاگرام کسانی را دنبال می کنید که کمابیش از آن ها خوش تان می آید و آن ها هم چیزهایی را تبلیغ می کنند. به این ترتیب شما فکر می کنید از قافله عقب مانده اید و احساس می کنید به چیزی که آن ها دارند نیاز دارید.

۲- تغییر موضع

یک شیوه ی بازاریابی وجود دارد که می گوید اگر از کسی نه شنیدید، دوباره درخواست کنید، اما این بار درخواست کوچک تری کنید و با ملایمت بیشتری این کار را انجام دهید و یا حتی کاری کنید که به نظر برسد در حق آن شخص لطف می کنید. در اینصورت احتمال اینکه جواب مثبت بگیرید بسیار بیشتر خواهد شد.

برای مثال، اگر یکی از همکاران تان از شما بخواهد که یک میلیون تومان به او قرض دهید، احتمال کمی وجود دارد که از شما جواب مثبت بشنود. اما اگر از شما یک مبلغ کمتر، مثلاً ۳۰۰ هزار تومان بخواهد و به شما قول دهد که ظرف یک هفته آن را برگرداند، احتمال اینکه درخواستش را قبول کنید بسیار بیشتر است.

۳- شخصی کردن

محققان آمریکایی پی بردند وقتی با یک یادداشت دستنویس از شرکت کنندگان پژوهش می خواستند در تحقیقات شرکت کنند، احتمال اینکه شرکت کنندگان درخواست آن ها را قبول کنند بیشتر می شد. این مسأله اهمیت شیوه ی شخصی کردن را نشان می دهد.

بنابراین وقتی فروشنده از شما می پرسد اسم تان چیست، چه شغلی دارید یا برای چه کسی خرید می کنید، در واقع سعی دارد با شما رابطه برقرار کند تا طوری به نظر برسد که دلسوز شما است و به شما اهمیت می دهد، چون این کار فروش را راحت تر می کند.

۴- تکرار کردن

به گفته ی دانشمندان آمریکایی، آدم ها وقتی چندین بار دست رد به سینه ی یک نفر می زنند، احساس معذب بودن می کنند. بنابراین اگر درخواستی را رد کنید و همان شخص بعدتر با درخواست دیگری سراغ شما بیاید، احتمال زیادی وجود دارد که با خواسته ی او موافقت کنید. علت این مسأله آن است که شما احساس گناه می کنید یا فکر می کنید که بار قبل به آن شخص کمک نکردید.

۵- قول دادن

دانشمندان آلمانی پی برده اند اگر دیگران درخواست خود را طوری مطرح کنند که فکر کنیم در آن سود شخصی ای هم برای ما وجود دارد، احتمال اینکه با درخواست آن ها موافقت کنیم، بیشتر می شود. کسانی که به دنبال اهداف خودخواهانه ی خود هستند از این ترفند زیاد استفاده می کنند. بنابراین بسیار مهم است که بتوانید پیشنهادهایی که واقعاً برایتان منفعت دارند یا درخواست های صادقانه ی دوستان تان را از خواسته های فریبکارانه ی افراد سوء استفاده گر تشخیص دهید.

۶- «همیشه می توانید نه بگویید.»

دادن حق نه گفتن به دیگران از تأثیرگذاری زیادی برخوردار است. یادآوری این نکته که آن ها از آزادی برخوردارند و گروگان گرفته نشده اند هم یک ترفند بسیار رایج است. مثل همان مواقعی که به شما می گویند «مجبور نیستید» یا «خیلی به شما می آید اما باز هم هر طور میل خودتان است». به گفته ی روانشناسان این تکنیک آزادی تان را به شما یادآوری می کند،  به شما احساس راحتی می دهد و احتمال بله گفتن شما را بالا می برد.

۷- ترفند سه «بله»

یک تکنیک رایج وجود دارد که برای گرفتن جواب مثبت از دیگران می توانید از آن استفاده کنید. برای این کار، دست کم دو سؤال کوچک بپرسید که خودتان می دانید جواب آن ها مثبت خواهد بود. سپس از همان شخص یک درخواست کنید. شخصی که از او سؤال و درخواست شده، به گفته ی روانشناسان، دست از ارزش ها و رفتار خود نمی کشد و به پایبندی سوق داده می شود، در نتیجه به درخواست های بیشتری جواب مثبت می دهد. اگر متوجه شدید درخواست های بیشتر و بیشتری را قبول می کنید، این بدان معنی است که شما هم به دام این ترفند افتاده اید.

منبع: brightside
مطالب مرتبط
۲ نظر

ورود

  • Mj آبان ۵, ۱۳۹۸

    این مطلب منو یاد بعضی از دوست و اشنا هام تو شرکت های بازاریابی و نتورک میندازه که بعضی از ادما چقدر میتونن شخصیت خودشون رو زیر پا بزارن سو استفاده گر و عو**ضی باشن.

    البته این روش ها مصداق روش های مختلف و جدید رودربایستی گذاشتن هستن.روش های یکبار مصرفی که با این کارا طرف اعتبار خودشو از بین میبره و دفعه دیگه کاربرد نداره وباعث قطع روابط میشه.(فاز خیر خواهی و اینا هم باعث نمیشه از نیت درونی ادما با خبر نشیم)

  • محسن آبان ۱۲, ۱۳۹۸

    چقدر باهاش همزادپنداری کردم
    دوستای منم بعضا اینجوری ان