با ثروتمندترین خاندان های سلطنتی اروپا آشنا شوید

با ثروتمندترین خاندان های سلطنتی اروپا آشنا شوید

ثروت ۵۰۰ میلیون دلاری ملکه الیزابت دوم در برابر ثروت خالص بعضی از دیگر خاندان های سلطنتی اروپا هیچ است. درواقع گرچه ملکه ی بریتانیا شناخته شده ترین فرمانروای قاره ی اروپا به شمار می رود، اما ثروتمندترین آن ها نیست. در ادامه با ثروتمندترین خاندان های سلطنتی اروپا آشنا خواهیم شد. اما توجه داشته باشید که ثروت خالص بعضی از خاندان های سلطنتی را سخت می شود تخمین زد و ممکن است علاوه بر ثروت شخصی شان، شامل هزینه ای که دولت به آن ها پرداخت می کند هم باشد.

۱۰- بلژیک: شاه فیلیپ

ثروتمندترین خاندان های سلطنتی اروپا

ثروت خالص: ۱۴ میلیون دلار

اطلاعات زیادی درمورد ثروت خالص شاه فیلیپ در دست نیست، اما در سال ۲۰۱۳، دربار بلژیک مقدار آن را حدود ۱۴ میلیون دلار اعلام کرد.

بودجه ی رسمی خاندان سلطنتی بلژیک که به آن سیول لیست (Civil List) گفته می شود تمام مخارجی را پوشش می دهد که به طور مستقیم توسط پادشاه فیلیپ ایجاد می شود. مبلغ سالیانه ی این بودجه در سال ۲۰۱۳، حدود ۱۳،۸۰۱،۸۳۰ دلار اعلام شد. هزینه ی دیگر خدمات حمایتی ای که به خاندان سلطنتی ارائه می شود هم توسط دولت بلژیک تأمین می شود.

دارایی های سلطنتی کشور بلژیک یا متعلق به دولت آن هستند یا متعلق به رویال تراست (Royal Trust) که یک مؤسسه ی دولتی خودگردان بوده و از نظر مالی هم مستقل است. دارایی های متعلق به رویال تراست قابل فروش نیستند.

۹- اسپانیا: شاه فیلیپه ششم

ثروت خالص: ۲۰ میلیون دلار

طبق شنیده ها، پادشاه اسپانیا در سال ۲۰۱۵، مقرری خود را ۲۰ درصد کاهش داد و به ۲۶۷،۴۴۷ دلار رساند.

خاندان سلطنتی اسپانیا ۸ کاخ سلطنتی، ۵ اقامتگاه سلطتنی و ۱۰ صومعه و خانقاه راهبان دارد. در سال ۲۰۱۵، سبک زندگی شاهانه ی این خاندان سلطنتی ۸/۹ میلیون دلار خرج روی دست کشور اسپانیا گذاشت.

۸- نروژ: شاه هارلد پنجم

ثروت خالص: ۳۰ میلیون دلار

شاه هارلد پنجم برای ثروتش مالیات نمی پردازد. او بخشی از ثروتش را صرف خرید یک قایق تفریحی سلطنتی کرده.

طبق شنیده ها، خاندان سلطنتی نروژ سالانه ۷۲ میلیون دلار خرج روی دست دولت این کشور می گذارد. در سال ۲۰۱۷، دولت نروژ حدود ۳۲،۲۱۴،۳۹۴ دلار را به دربار این کشور و ۱۴،۸۸،۹۰۰ دلار را به هزینه های شخصی شاه و ملکه اختصاص داده بود.

۷- دانمارک: ملکه مارگرت دوم

ثروت خالص: ۴۰ میلیون دلار

ملکه مارگرت دوم از سال ۱۹۷۲ بر دانمارک سلطنت می کند.

سویل لیست یا همان بودجه رسمی خاندان سلطنتی دانمارک، هر ساله ۱۲/۸ میلیون دلار در اختیار خاندان سلطنتی این کشور می گذارد. این بودجه هزینه های فعالیت های ملکه، امور اعضای خاندان سلطنتی و هزینه های شخصی آن ها را پوشش می دهد.

۶- سوئد: شاه کارل گوستاف شانزدهم 

ثروت خالص: ۷۰ میلیون دلار

در سال ۲۰۱۵، دولت سوئد به شاه کارل شانزدهم گوستاف برای وظایف رسمی خود ۷/۶ میلیون دلار و به دفتر مدیریت دربار ۷/۴ میلیون دلار اعطا کرد.

ثروت خالص خاندان سلطنتی سوئد شامل مالکیت خصوصی کاخ سولیدن هم می شود که اقامتگاه تابستانی این خاندان در یکی از جزایر سوئد در دریای بالتیک است.

۵- هلند: ملکه بئاتریس

ثروت خالص: ۲۰۰ میلیون دلار

ملکه بئاتریکس در سال ۲۰۱۳ از سلطنت کناره گیری کرده باشد، اما هنوز هم مشهورترین چهره ی خاندان سلطنتی هلند محسوب می شود.

به شاه ویلم الکساندر، پادشاه فعلی هلند، یک بودجه ی ۴۷ میلیون دلاری اختصاص داده شده که هزینه های دیدارهای رسمی و سفرهای خارجی او را پوشش می داد. او یک ثروت شخصی هم دارد ک شامل املاک ، سرمایه گذاری ها و یک سهم از شرکت نفتی شل اویل می شود.

۴- انگلستان: ملکه الیزابت دوم

ثروت خالص: ۵۳۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار

ثروت خالص خاندان سلطنتی بریتانیا شامل املاک، آثار هنری و سرمایه گذاری ها می شود.

بیشتر ثروت خالص این خاندان از طریق اموال سلطنتی شامل کاخ باکینگهام و جواهرات سلطنتی به دست می آید. این اموال متعلق به دولت بریتانیا و نه ملکه هستند و ملکه اقامتگاه های خودش را در قصر بالمورال و کاخ سندرینگهام دارد.

ملکه الیزابت یک ثروت شخصی دارد که میزان آن در سال ۲۰۱۶، پانصد و سی میلیون دلار تخمین زده شد.

سودی که از اموال سلطنتی به خاندان سلطنتی بریتانیا تعلق می گیرد در حد فاصل سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، طبق محاسبات صورت گرفته، حدود ۵۷،۹۳۱،۷۶۸ دلار بود. از اجاره بهای اموال سلطنتی، ۲۰،۱۶۷،۸۳۵ دلار به ملکه تعلق گرفته بود.

۳- موناکو: پرنس آلبرت دوم

ثروت خالص: ۱ میلیارد دلار

طبق شنیده ها، پرنس آلبرت دوم مالکیت نزدیک به یک چهارم سرزمین تحت حکومتش را دارد. خانه ی مادرش گریس کلی در فیلادلفیا، که در سال ۲۰۱۶ آن را به مبلغ تخمینی ۷۵۴ هزار دلار خریداری کرد، یک کلکسیون ماشین های آنتیک، سهامی در هتل مونته کارلو، و یک کلکسیون تمبر گران قیمت، همگی جزء ثروت خالص خاندان گریمالدی هستند.

در سال ۲۰۱۵، کشور موناکو  ۵۲،۷۸۸،۲۹۴ دلار را صرف خاندان سلطنتی خود کرده بود.

۲- لیختن اشتاین: پرنس هانس آدام دوم

ثروت خالص: ۳/۵ میلیارد دلار

پرنس هانس آدام دوم یک مقرری ۲۷۰،۷۰۹ دلاری دریافت می کند که مالیاتی برای آن پرداخت نمی کند.

این مبلغ شاید نسبت به دیگر خاندان های سلطنتی کم به نظر برسد، اما طبق شنیده ها خاندان سلطنتی پرینسلی لیختن اشتاین  ۳/۵ میلیارد دلار ثروت دارد که عمده ی آن از مالکیت خصوصی بانک خاندان سلطنتی به نام LGT Group و سرمایه گذاری هایی به دست می آید که از طریق بنیاد پرنس لیختن اشتاین انجام شدند. این بنیاد بر املاک، جنگل و کارخانه های شراب سازی متعلق به خاندان سلطنتی لیختن اشتاین نظارت دارد.

۱- لوکزامبورگ: آنری دوک اعظم

ثروت خالص: ۴ میلیارد دلار

خاندان دوکال لوکزامبورگ مقرری ای دریافت نمی کند اما از سال ۱۹۴۸ هر ساله ۳۲۴،۸۵۱ دلار به این خاندان برای انجام وظایفش تعلق گرفته.

در بودجه ی سال ۲۰۱۷ دربار لوگزامبورگ، ۱۲،۱۸۱،۹۱۴ دلار هم به امور خانواده ی دوک اعظم اختصاص یافته بود. مالکیت، مدیریت و کنترل ثروت شخصی خانواده ی دوک اعظم و درآمد ناشی از آن، تنها به صاحب تاج و تخت تعلق دارد.

منبع: businessinsider
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۵ نظر

ورود

  • تارک آبان ۱۰, ۱۳۹۸

    پادشاه برونئی ثروتش بیشتر از ۲۰-۳۰ میلیارد دلاره.

  • Modav آبان ۱۷, ۱۳۹۸

    حاجی تو فقط تیترو بخون بعد بیا نظر بده، فقط تیترا، نمیخواد کل متنو بخونی!
    برونئی تو آسیاس عزیز دلم.

  • سعید آبان ۱۸, ۱۳۹۸

    خیلی جالبه سه تا کشور اول تا سوم سه تا از کوچکترین کشورهای اروپا(حتی جهان) اما هم حکومت سطلنتی که دارند بیشترین ثروت داره هم خود کشور ها از بالاترین سرامد دارمد مردمی در بین بقیه کشورها برخوردار هستند!اینجاست که میگه مدیریت باشه حتی از یک کشور کوچیک دارمدهای بسیار بزرگی بوجود میاد

  • سینا آبان ۱۸, ۱۳۹۸

    خداروشکر ….!!!

  • آترین آبان ۱۸, ۱۳۹۸

    شیخ پادشاه ما هم کم پولی نداره. کاش حداقل ثروتش رو اعلام میکرد که به صورت رسمی وارد رقابت بشه. البته ما جف بزوس و بیل گیتس. و شاید هم اپل